Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
scratchninja skrev:varför ny tråd?På FX hemsida finns det reklam filmer, där iallafall Whispern är med. Men jag förstår inte vad du är ute efter, men jag misstänker att du vill skjuta i tätbebyggt område med en ostryptbössa och ha ljuddämpare för att inte störa folk. Jag kan bara säga att skjuter du på ett kulfång med ostrypt bössa så smäller det så in i helvete och då är det skitsamma om det sitter en ljuddämpare på. Visst så kan man sätta in unigum och få det tyst, men om man övningsskjuter på 10-20 meter så behövs ingen ostrypning samt att det är tyst från början.
Jazz skrev:Det går inte och skjuta inom tättbebyggt område med en strypt bössa heller om man använder kulfång. (träffen låter rätt långt)
Köp en whisper och skjut på ölburkar det låter inte när det träffar, inte mycket i varjefall.
Jag bor utanför stadsplanelagt område, men mina grannar kommenterar ofta att jag har varit ute och skjutit.
(kolsyre bössor)
Jag hadde först tänkt att köpa en Gladiator nu när jag skulle gå över till luft, men insåg att med mina grannar så fick det bli en whisper istället.
Jag har ändå en hektar till tomt, men det räcker inte för jag har grannar på ena sidan.
Jag har luftgevär för att jag ska kunna skjuta hemma och så tror jag de flesta har det.
Slaskmack skrev:
Precis samma här. När jag åker till skjutbanan kostar det tid och 50kr i bensin. då spelar det ingen roll att diaboler är billiga.
Jag har visserligen bra grannar som inte skulle bry sig om jag sköt fälthaubits. Men sömniga barn är dessto mer aggresiva.
Hur fungerar Whispern för dig då? Gör det stor skillnad? Är den tystare än ditt kolsyregevär
Jazz skrev:Jag backade med Gladiatorn just för att det krävs speciell licens för ljuddämpare. Man vill ju va laglig.![]()
Men mäniskor kanner igen en ljuddämpare, så jag skulle inte använda en sådan utan licens.
Men nu bor jag ju i den mest tätbefolkade delen av landet!
Slaskmack skrev:Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Och jag har hittat filmer med dämpare på pcp bössor. Så det jag undrar är om Shrouden är lika bra eller bättre än en dämpare, iså fall har jag ju något att jämföra med
Förresten vad är unigum?
scratchninja skrev:Slaskmack skrev:Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Och jag har hittat filmer med dämpare på pcp bössor. Så det jag undrar är om Shrouden är lika bra eller bättre än en dämpare, iså fall har jag ju något att jämföra med
Förresten vad är unigum?
om du skjuter med en whisper i 10joule, lär den inte låta mer än det ljud som uppstår när hammarfjädern bankar till...vilket ät väldigt lågt, och knappast inget dina ungar kommer att höra..såvida de inte sover i garaget där du tänkt skjuta.
Detta låter då betydligt lägre än ett fjädergevär med en separat ljuddämpare, men dessa är också tysta i sig. Jag har en lightning som det sitter en ljuddämpare på och skjuter jag ned i backen med den så låter det knappt någonting, däremot när jag pangar på kulfånget så låter det en hel del. Framförallt så låter det väldigt mycket när jag skuter på min älgbana som funkar som en stor resonanslåda. Jag skjuter också i ett garage, men på grund utav ljuden så undviker jag att skjuta efter klockan 10, för att inte störa grannarna. Ganska nyligen köpte jag dämppapp från mekonomen och klistrade över kulfånget och älgbanan...och detta drog ned "pling"-ljuden en hel del, men det är fortfarande ganska långt ifrån tyst.
Unigum är någon form utav fogmassa som används på VVS prylar, typ en deg som aldrig stelnar eller blir hårt. Smäcker du in det i kulfånget så blir det tyst. Men det blir svårt att återvinna kulorna om man vill vara miljömedveten.
Finns en massa äldre trådar om kulfång du kan kolla på dom avhandlar de mesta..eller sök bara i forumet på unigum så ser du
Slaskmack skrev:scratchninja skrev:varför ny tråd?På FX hemsida finns det reklam filmer, där iallafall Whispern är med. Men jag förstår inte vad du är ute efter, men jag misstänker att du vill skjuta i tätbebyggt område med en ostryptbössa och ha ljuddämpare för att inte störa folk. Jag kan bara säga att skjuter du på ett kulfång med ostrypt bössa så smäller det så in i helvete och då är det skitsamma om det sitter en ljuddämpare på. Visst så kan man sätta in unigum och få det tyst, men om man övningsskjuter på 10-20 meter så behövs ingen ostrypning samt att det är tyst från början.
Och FX reklamfilm är ju redigerad med ljudeffekter??
Jag litar inte riktigt på en reklamfilm där man skjuter fjärilar i ett bibliotek. Lika lite som jag tror jag får underbart skinande hår med dualvitaminshampoo
Som jag förstått smäller PCP högre än fjädergevär även vid låga hastigheter. Men om ett Whisper skulle fixa det problemet då skulle det vara perfekt.
Förresten vad är unigum?
buckshot2000 skrev:Cyclone fungerar inte med stor shroud eftersom shrouden är så tjock att den tar i luftuben ! , Whispern har en speciell ventil som flyttar ner luftuben långt ner bort från pipan.
Jag tycker helt klart du skall köpa en Whisper , den är så vitt man kan jämföra objektivt lika tyst som en lika lång pipa med en påskruvad dämpare , whispern är däremot laglig.
Walle skrev:Tjena, köp du ett Whisper, grymt härligt gevär.
Har liknande planer som du faktiskt på min Whisper. Den är nu licensfri vilket kommer att duga under vintern till plinkning som du säger. Men sen till våren/sommaren så kommer jag att söka skyddsjaktslicens på bössan då jag är en aktiv jägare och jagar på vissa gårdar där hagelgeväret smäller för mycket, eller att kulfånget inte räcker till för en vanlig 22:a.
Har den tyngre hammaren hemma till whispen samt fjädern som krävs. Får isär bössan utan problem men fattar inte vad som är nästa steg.
Någon som utförligt kan berätta? Tro nu inte att det här bara är något bussträck, det här är första inlägget för mig mm jag vet, är lätt att få den uppfattningen då att bösan kommer att användas till att skjuta sparvar mm. Nu är så inte fallet.
Tack på förhand.
Mvh.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster