Whisper eller Verminator

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav Airrifles 10 okt 2008, 20:26

Ungefär lika farliga som en compoundbåge skulle man kunna tänka sig, vilka typer är det du menar då? Entusiaster som är beredda att lägga över 4000:- på en bössa och fyllutrustning för mer än 2000:-, du får ursäkta, jag håller delvis med dig om att man ska vara försiktig med att dela ut sådan här information men jag tycker det blir lite löjligt när man drar paralleller med "skjutningar" som med största sannolikhet inte gjorts med högpresterande pcp-bössor utan med billigare fjäderbössor som inte kräver någon större "know how" för att få lite mer fjong i och är extremt lätta att få tag i.
Airrifles

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg

Inläggav scratch 10 okt 2008, 20:54

Ett högpresterande fjädergevär är också farligt och jag tycker att information hur man fixar till dessa gevär också bör begränsas. Om en person nu vill ha detta så anser jag att de bör söka sig till en skytteklubb och få informationen från medlemmar där. Man behöver ju inte vara einstein för att lista ut hur man fixar det själv, men om man kan begränsa informationen för de värsta idioterna så är det bra i mina ögon.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Martin 10 okt 2008, 21:26

scratchninja skrev:men om man kan begränsa informationen för de värsta idioterna så är det bra i mina ögon.

Kan inte annat än hålla med scratchninja... :roll:
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Slaskmack 10 okt 2008, 22:12

Tror inte dom värsta idioterna lägger ut 10 000kr på ett luftgevär.
En 9mm picka på stan kostar mindre.

Och information tycker jag inte man ska förbjuda såvida det inte strider mot lagen.
Det är farligt att tro att man vet bättre än andra, och ska beskydda folk ifrån sitt eget bästa.
Är man 18 år vilket krävs för att köpa ett luftvapen får man stå för sina egna dåliga beslut.

Som sagt en bil i 110 har en anslagsenergi på 720 000J. Och 95% av alla bilförare kör lika dåligt som ett anus
Och en licensfri sten går alldeles utmärkt att spräcka skallen på någon med.
Nästan alla mord som sker i Sverige görs med knivar. fast än det finns över 300 000 personer med vapenlicens.

Om man backar några steg och funderar vad en person från Kongo eller Somalia skulle tänka om han kunde läsa detta forum.

Nu är jag fredagsdjup :)
Användarvisningsbild
Slaskmack

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 19 gånger i 13 inlägg

Inläggav Piledriver 10 okt 2008, 22:31

Håller med Slaskmack!
Så länge tuningen håller sig inom tillverkarens rekomendationer och
inte utsätter skytten för fara bör det ju vara OK!

Det finns ju Wolfram hammare med tillhörande fjäderguide/vikt i samma matriel och
som dessutom är kvicksilverfylld till råga på allt. (Med spruckna systemblock som följd och
ökad risk för personskador såklart.)
Piledriver.
Piledriver

Tackad: 4 gånger i 2 inlägg

Inläggav scratch 10 okt 2008, 22:33

Slaskmack skrev:
Och information tycker jag inte man ska förbjuda såvida det inte strider mot lagen.
Det är farligt att tro att man vet bättre än andra, och ska beskydda folk ifrån sitt eget bästa.
Är man 18 år vilket krävs för att köpa ett luftvapen får man stå för sina egna dåliga beslut.

Nu är inte jag på något sätt emot yttrandefrihet. men jag tycker ändå inte att man bara skall lägga ut viss information hur som helst. Framförallt inte när regeringen älskar att sätta restriktioner på allt som anses farligt. Kolla bara på smällare som totalförbjöds, och då skonades inte ens ettöressmällarna som ungefär smällde lika högt som en fjärt. Fortsätter skjutningarna med personskador som har varit så tror jag lätt att det kan komma ett krav på licens och jägarexamen för samtliga luftvapen...och det hade inte varit kul.

Bättre att personer får tuning-information genom att gå med i en skytteklubb så att personerna där fattar att personen inte är fullständigt koko

Om man bara skall plinka för att träna generellt skytte så finns ingen anledning att dra upp krämen i bössan.
Om man skall använda bössan för skyddsjakt så bör man väl ha skyddsjaktslicensen först och med detta som intyg be återförsäljaren om den informationen som behövs för att öka upp effekten?
Vill du ändå ha upp effekten i bössan, så är det ju bara att gå med i en skytteklubb.

Hur tycker ni att man skall göra med bilar? skaffa bil först och körkort eftersom?

Nu är jag själv inte världens bästa medborgare som aldrig går mot rödgubbe. Men det intryck jag fått är att vissa mäniskor som försöker utveckla sporten FT i Sverige har fått det svårare med lagens högra hand...tex med licensansökningar. Detta bland annat på grund utav de skjutningar som varit.
Och kan man på något sätt minska den potentiella skada som dessa människor kan åstadkomma så tycker jag att det är bra.

ursäkta om jag framstår som någon lagfaschist :wink:
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Slaskmack 10 okt 2008, 23:07

Men att tysta ner det kommer bara att göra det värre.
Orsaken att smällare blev förbjudet var att det fanns fler rabiata hundägare än det fanns folk som protesterade.
för att alla som haft roligt med smällare hade blivit för gamla för att bry sig.

Enda räddningen är att vara många.
Dom som lägger in motioner om restriktioner mot jakt ock liknande bryr sig inte ett piss om det händer olyckor eller om det missbrukas
Dom är emot jakt och allt som är relaterat PUNKT.
Och sådana motioner läggs hela tiden. Det är bara när det inte finns tillräckligt med motståndare som det går igenom.

Min åsikt är att en lag gör man som sista utväg när ingenting annat fungerar. Ett nödvändigt ont. Men tyvärr är det många som anser att lagar är till för att
boosta sina egna åsikter genom att förbjuda saker för andra.

Om folk i Sverige var lite mer toleranta skulle vi inte råka ut för alla förbud.
Men tyvärr så är dom flesta i detta land kärringar som gnäller på allt och alla. Och det var inte menat åt någon här utan det gäller alla i Sverige.
Användarvisningsbild
Slaskmack

Följande användare vill tacka Slaskmack för detta inlägg
intruder (13 maj 2014, 07:11)

Inläggav Martin 10 okt 2008, 23:12

Slaskmack skrev:Om folk i Sverige var lite mer toleranta skulle vi inte råka ut för alla förbud.

det är väl snarare så att om vi inte vore så toleranta skulle vi inte ha så mycket förbud...det är ju det att ingen säger ju ifrån i detta landet utan bara accepterar allt... :roll: Jag måste väl motvilligt erkänna att jag är en av dem...så länge det inte stör mig allt för mycket bryr jag mig inte.
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav öberg 11 okt 2008, 00:12

Bilar och länder har väl inget med Verminator eller Whisper att göra va? :wink:
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=1087
Skall vi ta oss till baka till trådens grundfråga!

tillbakatillamnet

Sen kan jag hålla med om att all information inte skall vara tillgänglig för alla.
Tex hur man gör kärn/kemiska vapen ect ect
Men det handlar ju inte tråden om!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Jazz 11 okt 2008, 00:38

till ämnet: Provade min whisper i kväll och den lät betydligt mindre än någon av mina kolsyrebössor.

Kanske tråden borde delas men...:
upplysningsvis kan jag säga att en AK47 kostar hälften så mycket på gatan i malmö än vad ett pcp kostar i affären.
Vilken buse vill då ha ett luftgevär. Men gängen som sköter denna försäljning är mer seriösa än tex Finländska staten som fixar licens till små pojkar efter en timmes lektion. De i malmö säljer ivarjefall inte till småungar!

Sedan tycker jag att det är en j...a dubbelmoral. Det tar mindre än en timme att fixa till en whisper och kanske en kvart med de andra, tex cyklonen. Kunskapen som behövs i båda fallen klarar en tio åring. Vem skulle inte klara av detta. Då måste den personen skubbat alla slöjd lektioner under skolåren.
Det kommer med ganska stor sannolikhet någon mer form av begränsning inom en snar framtid. Hur vet jag dock inte.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Slaskmack 11 okt 2008, 09:47

Förlåt men måste bara få säga att det går att på vilket bibliotek som helst i Sverige och läsa sig till hur man konstruerar kärnvapen.
Och all information i 90talets internetrysare "the anarkist cookbook" har också funnist på bibliotek sedan jesus var bäbis.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fan synd att det är alltid kompromiss. Ingen bössa har exakt det man vill ha.
Whispern är ful som surströmming. Och saknar fartreglage som skulle vara bra i licensutförande.
Men den är billig och verkar vara hyfsat tyst.

Och visst är det korrekt att Verminatorn förmodligen inte går att åtgära så att den blir tillräckligt tyst för att
använda i hemmet.
Hmmm kanske går att sätta en fullpiplängds shroud på verminatorn. Den blir ju inte otympligare än geväret som
shrouden normalt sitter på.

Är det samma pipa under shrouden eller är det en klenare pipa som på dom övriga FX som går att köpa med shroud.
Har förstått att Whisperns shroud är speciell.
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav Rider 20 okt 2008, 07:59

Tjenare !!
Min enkla syn på saken är att jag har en tyffe 5,5 med shroudad pipa, när den gick på 10J så var den väldigt tyst, helt i klass med Whispern som gick fullpower.
När jag sen hottade upp tyffen "lite" så räcker det inte idag med både shroud och WH-pipvikt, det smäller rejält, nu skickar jag iof iväg en 30gr klump i 300m/s så det är ju lite luft som skall ut.
Jämför man en shroudad, pipviktad G8 som kompisen har med en Whisper så är de likbördiga i orginal effektuttag, dvs ca 40J.
Whispern är kollosalt effektiv, särskilt med "ombyggnadssatsen som säljs.
Jag hade utan tvekan gått på Whispern särskilt om du skall skjuta 10J i garaget, du kommer att ha större problem att tysta ner kulorna vid impact :-)
Lycka till m köpet.
//Rider
Bättre en tablettask i handen,,
än tio fåglar i skogen.
Rider

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Rider 20 okt 2008, 08:06

Slaskmack skrev:Förlåt men måste bara få säga att det går att på vilket bibliotek som helst i Sverige och läsa sig till hur man konstruerar kärnvapen.
Och all information i 90talets internetrysare "the anarkist cookbook" har också funnist på bibliotek sedan jesus var bäbis.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fan synd att det är alltid kompromiss. Ingen bössa har exakt det man vill ha.
Whispern är ful som surströmming. Och saknar fartreglage som skulle vara bra i licensutförande.
Men den är billig och verkar vara hyfsat tyst.

Och visst är det korrekt att Verminatorn förmodligen inte går att åtgära så att den blir tillräckligt tyst för att
använda i hemmet.
Hmmm kanske går att sätta en fullpiplängds shroud på verminatorn. Den blir ju inte otympligare än geväret som
shrouden normalt sitter på.

Är det samma pipa under shrouden eller är det en klenare pipa som på dom övriga FX som går att köpa med shroud.
Har förstått att Whisperns shroud är speciell.

Just nu så har jag på min ena tyffe en kapad pipa, ca350mm, sedan har jag en fullängdsshroud som jag "modifierat" inuti och jag skjuter Barracuda Match i den med en utg hastighet runt 220m/s och den är precis lika tyst som whispern, funkar kanon.
Att sätta en fullängdsshroud på verminatorn skulle nog fungera utmärkt och med lite moddning sedan så skulle den bli väldigt tyst.
//Rider
än tio fåglar i skogen.
Rider

Inläggav ogster 20 okt 2008, 10:05

Rider skrev: , nu skickar jag iof iväg en 30gr klump i 300m/s så det är ju lite luft som skall ut.

87,5J med en typhoon i cal .22 låter väldigt vasst, nästan lite för vasst för att va sant, pm:a gärna dina moddar på den bössan till mig så kanske jag kan bli troende ;)

Rider skrev:
Att sätta en fullängdsshroud på verminatorn skulle nog fungera utmärkt och med lite moddning sedan så skulle den bli väldigt tyst.
//Rider

Då försvinner ju charmen med dess korta format samt att shrouden skulle med all säkerhet dippa rejält mot pipan vilket skulle resultera i att kulorna stannar i shrouden...

Har testad en verminator som sköt 255mps med en vanlig enkel dämpare med 2 kammare å den var riktigt tyst, en musfjärt låter mycket ijämförelse...
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Rider 20 okt 2008, 13:15

ogster skrev:
Rider skrev: , nu skickar jag iof iväg en 30gr klump i 300m/s så det är ju lite luft som skall ut.

87,5J med en typhoon i cal .22 låter väldigt vasst, nästan lite för vasst för att va sant, pm:a gärna dina moddar på den bössan till mig så kanske jag kan bli troende ;)

Rider skrev:
//Rider

Då försvinner ju charmen med dess korta format samt att shrouden skulle med all säkerhet dippa rejält mot pipan vilket skulle resultera i att kulorna stannar i shrouden...

Har testad en verminator som sköt 255mps med en vanlig enkel dämpare med 2 kammare å den var riktigt tyst, en musfjärt låter mycket ijämförelse...

Man kan ju korta av shrouden till lämplig längd, min pipa är ca 350mm lång och med shrouden på blir totalen ca 460mm. Inuti så kapade jag av den främre delen med hålen till ca 20mm, så hålen försvann, tog bort det hålade röret och ersatte med ett svarat stycke i plast som ser ut som en sweizerost, fan va svårt att förklara.
Jag skall försöka rita en bild sedan, men det är väldigt tyst. har bara skjutit med "cudor" i den och de ligger på ca 220m/s.
Har ej testat hur många skott jag får ut på en fyllning men har som "krav" på mina bössor att 5 skott alltid skall sitta inom "tumen" på 45m, längden på min trädgård :-)
//Rider
än tio fåglar i skogen.
Rider

Inläggav Slaskmack 22 okt 2008, 20:02

Nu fick jag mer hopp om en Verminator.
Uppfattningen man får av detta klipp är ju att den är riktigt tyst

För att följa länken så måste du registera dig.

förutom att den brääääker på danska
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav Slaskmack 22 okt 2008, 20:05

Vad tror ni förresten om detta sikte

Är det något att satsa på eller? står inget om vad den har för närgräns. Måste ju klara ner till 10 meter för att fungera i garaget
Användarvisningsbild
Slaskmack

Inläggav ogster 22 okt 2008, 20:09

Slaskmack skrev:Nu fick jag mer hopp om en Verminator.
Uppfattningen man får av detta klipp är ju att den är riktigt tyst

förutom att den brääääker på danska

Jag lovar dig att den blir mycket tystare med en bättre dämpare 8)
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Föregående

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |