Jag kom precis in efter att ha skjutit ett par tavlor i garaget och även om jag tycker att jag hör ett litet "klankljud" så skjuter man ändå hål-i-hål.
Får jag läge under helgen så sticker jag ut på banan och kollar upp fart osv, det är svårt att avgöra vad man egentligen hör när man skjuter inne i garaget. Ljudet från kulfånget kommer ju i princip samtidigt som eventuella ljud/missljud från geväret.
Efter att nu ha skjutit lite med Etiennes 10J fjäder så tycker jag att den känns riktigt bra, ett bra alternativ till Maccari, speciellt för gevär som min Match som av någon anledning verkar ha lite grövre fjäderguider än "normalt". Det skall bli intressant och se på 25m, skjuter man bättre eller sämre?
I vanlig ordning så kommer det nog tyvärr att hänga mer på mig än geväret och fjädern...
Angående det där med släden och att den bottnar så glider den ganska lätt, jag skall inte överdriva och säga att det är glappt men om man jämför med min andra bössa, som troligen har skjutit en bråkdel av de skott som gått genom mitt gamla klubbgevär, så känns det skillnad speciellt när man sätter ihop det.
Är det någon som har en ide' om hur man skulle kunna göra det lite trögare?
Finns det något knep som att
shimsa upp bakänden något eller så?
I och med att den såg ut som att ha tjänat som både dörrstopp och bräckjärn när jag köpte dem så renoverade jag upp och putsade bössan.
Då tog jag bort all gammal lack som samlats under "läppen" på bakstycket, den som sticker ut över kolven i bakkant alltså.
Kan det vara det som spökar lite? Man såg att det legat och gnagt mot kolven där lite innan.
Jag funderar på om man skulle prova att lägga "lagom" med t.ex eltejp under den för att skapa lite friktion som broms.
Man borde kunna mäta upp spelet mellan läppen och kolven och lägga sig på ett litet minusmått där.
Vad tror ni om det? Slutar det med att man får en massa små tejp bitar överallt där inte skall vara istället?