Var går gränsen?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Var går gränsen?

Inläggav marhol 30 okt 2008, 21:38

Jag undrar vart gränsen går på hur deformerade kjolarna kan vara innan det märks på precisionen (svårstavat ord det där)?
Jag har tyvärr inga skott hemma så jag kan inte ta några bilder som exempel.
Det blir alltid en hel del skott som man sorterar ut när man skjuter på tavla.
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Inläggav scratch 30 okt 2008, 23:14

Jag vet bara att de som tävlar i 10m plinking med matchbössor sitter och sorterar ut de finaste exemplaren precis innan tävling och sätter dem i en skumgummiväska, och är de minsta deformation så är det bara att slänga kulan. De skjuter dessutom vanligtvis final match best selected som är väldigt fint gjorda. Så min mistanke är att om en kulas kjol är minsta deformerad så blir precisionen inte optimal, men exakt hur mycket de påverkar vet e fan. Du får göra ett test och skjuta 10 stycken av bra kulor och sedan jämföra med 10 stycken deformerade och se hur mycket träffbilderna avviker från varandra. Själv är jag inte så petnoga med min ammo men ser jag att kjolen är böjd på en kula så kastar jag den bums :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav twomb 30 okt 2008, 23:18

Senast jag sköt med min bössa hade jag Jsb Express 5.5. Runt 50 skott av 200 som var i burken var kjolarna riktigt deformerade, slöt inte riktigt tätt. Men märkte konstigt nog ingen större skillnad på precisionen.. :? Kanske bara för att weihrauch kan göra riktiga bössor :wink:
twomb

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav marhol 30 okt 2008, 23:47

Eller så skjuter ditt ex så dåligt att det inte spelar någon roll vad du laddar med :lol: :lol: :smt050
Nä jag bara skojade! Så är det säkert inte!

Jag ska nog göra som ninja sa å prova 10 bra mot 10 mindre bra vid något tillfälle tror jag.
det kan ju vara kul att se skillnaden. Sedan så får jag plåta tavlorna så ni kan se dom ni med.
Skulle det vara intressant eller?
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav twomb 30 okt 2008, 23:52

Haha ja det kanske är så. Men sköt bara på 10 meter. vore intressant och se hur det påverkar. Vill gärna se ett test :-)
twomb

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav marhol 30 okt 2008, 23:57

Då ska jag fixa det men det kan nog ta några dagar kanske en vecka innan det blir av.
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav scratch 31 okt 2008, 00:34

hehe låter intressant Marhol! Men egentligen är det ju bättre att bara testa vilka kulor som går bäst i bössan. För redan där får man ju stora skillnader. Själv håller jag på att testa vilken ammo som går bäst i mina Feinwerkbaus. Det är än så länge ganska jämt mellan Final Match best selected, óch hobby med en viss fördel gentemot Final Match. Men jag hade en massa Pellet Lube Klet på hobby så jag får nog göra om testet. Klubben åker ned till Tobbe på lördag och jag kunde tyvärr inte hänka på så jag skall be pöjkarna köpa med lite ammo hem till mig och då blir det Hobby, Final Match, Gecko,H&N Diabolo Sport. Sedan skall jag testa dessa utan Pellet Lube på för att välja ut bäst plinking ammo.
Sedan blir det nog att välja ut bäst FT ammo för utomhusskytte och då får jag nog testa alla JXB exakt sorter, samt Field Target Trophy som verkar gå fint inomhus just nu.

Ett problem jag har bara är att mitt kikarsikte inte är helt optimalt på det sätt att jag kan röra ögat lite och fortfarande ha fast riktmedel vilket leder till att jag ibland siktar lite annorlunda från gång till gång så på så sätt blir det svårt att avgöra om det är kulans fel eller mitt. Detta problemet är på min FWB junior, så det blir nog att införskaffa ett bättre kikarsikte till den.

Återkom gärna med ditt test :-)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav marhol 31 okt 2008, 01:10

scratchninja sa: "Men egentligen är det ju bättre att bara testa vilka kulor som går bäst i bössan."

Jovisst men oavsett vilken ammo som man har så kommer det att finnas en del skadade kulor i asken :idea:
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 09:05

Det beror på vilken bössa och ammo man har, men ammunitionen brukar vara mindre kännslig för deformerade kjolar än vad man kan tro...
Speciellt JSB Exact vet jag har så mjuka kjolar att när man skjuter en sådan, så pressas kjolen ut i bommarna och räfflorna än då, och precisionen och hastigheten brukar inte bli sämre...Men är det ett viktigt skott man ska sätta så vill man ju inte chansa. Och skjuter man på långt håll (typ 100m) och vill ha små träffbilder, så spelar vikten på diabolen in, de varierar nämligen en del från diabol till diabol i en ask, så de seriösa långhållsskyttarna brukar väga diabolerna i asken och därmed få absolut jämnhet..
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 09:18

scratchninja skrev:hehe låter intressant Marhol! Men egentligen är det ju bättre att bara testa vilka kulor som går bäst i bössan. För redan där får man ju stora skillnader. Själv håller jag på att testa vilken ammo som går bäst i mina Feinwerkbaus. Det är än så länge ganska jämt mellan Final Match best selected, óch hobby med en viss fördel gentemot Final Match. Men jag hade en massa Pellet Lube Klet på hobby så jag får nog göra om testet. Klubben åker ned till Tobbe på lördag och jag kunde tyvärr inte hänka på så jag skall be pöjkarna köpa med lite ammo hem till mig och då blir det Hobby, Final Match, Gecko,H&N Diabolo Sport. Sedan skall jag testa dessa utan Pellet Lube på för att välja ut bäst plinking ammo.
Sedan blir det nog att välja ut bäst FT ammo för utomhusskytte och då får jag nog testa alla JXB exakt sorter, samt Field Target Trophy som verkar gå fint inomhus just nu.

Ett problem jag har bara är att mitt kikarsikte inte är helt optimalt på det sätt att jag kan röra ögat lite och fortfarande ha fast riktmedel vilket leder till att jag ibland siktar lite annorlunda från gång till gång så på så sätt blir det svårt att avgöra om det är kulans fel eller mitt. Detta problemet är på min FWB junior, så det blir nog att införskaffa ett bättre kikarsikte till den.

Återkom gärna med ditt test :-)

Du måste även testa flatnosdiabolerna ur JSB sortimentet. De finns i flera dimensioner och vikter. Det finns provaskar att köpa från JSB som innehåller flera olika sorter med typ 50 diaboler av varje sort..JSB Match Diabolo S100 (blå ask) 0,535g 4,51mm fungerar bäst i min 300S med maccarifjäder...
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav martinw 31 okt 2008, 11:04

Jag har provskjutit mig igenom nästan alla ammotyper som finns, provkört både i FX, HW97, FWB300 och Steyr.
Bössorna ligger mellan 10j o 40J.
Dom enda som funkat bra i alla fyra är jsb diaboler, ett rätt säkert kort att börja sina test med.
Det visade sig inte vara någon idé att kolla upp vad alla andra använder, verkar som alla pipor är olika trots att man har samma modell på geväret.
När det gäller kjolarna tror jag att Tomaz har rätt, verkar inte spela så stor roll om kjolen är lite oval om man kör med hög energi.
Däremot verkar det spela väldigt stor roll om man ligger på 10J, energin kanske inte orkar vika ut kjolen.
Då kan man förstås testa med en kula som har tunn kjol, typ jsb express eller Defiant 4,52.
En annan fördel med jsb verkar vara att dom är hyggligt jämna i kvalitén, både viktmässigt och storleksmässigt.
Däremot kan det skilja MYCKET på vikten mellan olika batcher, hittar man en storlek som funkar så köpar man ALLA som handlaren har...
Jsb är det märke som har minst spridning mellan lätt-tung som jag hittat, skillnaden mellan max o min i en burk ger en träffbildsförändring på +-6,5mm med 10J på 50m enligt chairgun.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 11:26

Jag gjorde precis ett ovetenskapligt snabbtest på hur diaboler med böjda kjolar träffar på 10m med min FWB300S (med maccarifjäder och 12x kikarsikte)...

JSB Match Diabolo S100 4,51mm - 5 skott med kraftgt böjda kjolar och 5 skott med oskadade diaboler.
Bild

Träffbilden till höger är 5 skott oskadade diaboler, hål i hål precis som det ska vara..
Träffbilden öppnades upp en del med de skadade kjolarna på träffbilden till vänster, men framför allt träffläget förändrades med böjda kjolar.
Slutledning: S100 är ingen diabol att lita på med kraftigt böjda kjolar..
Bild

JSB Exact 4,51mm - 5 skott med kraftgt böjda kjolar och 5 skott med oskadade diaboler.
Bild

Träffbilden till höger är 5 skott oskadade diaboler, hyfsat hål i hål...
Träffbilden till vänster med böjda kjolar, påverkade inte storleken på träffbilden och träffläget så mycket..
Slutledning: JSB Exact funkar hyfsat bra trots kraftigt böjda kjolar..
Bild

Som sagt ett helt ovetenskapligt och kanske meningslöst test, så ni får ta det för vad det är... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav marhol 31 okt 2008, 11:39

Där ser man, det har ju inte så stor betydelse hur kjolarna ser ut då iaf inte för en amatörskytt som mej som skjuter med jsb exact.

Tack för detta lilla fina test tomaz.
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 11:43

Kanon test Tomaz.

En liten fråga, formas inte kjolen av pipan när man stoppar i kulan ?

Jag testade att stoppa i en deformerad kula i loppet på min HW50.
Petade sedan ut den med "piprensaren, och då va kjolen helt "rund".

Kan det vara så att effekten av deformerade kjolar endast är påtaglig om diabolen är skadad
på resten av "kroppen" med ?
Bild
G0LI4T

Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 12:17

Kjolen formas till viss del när man trycker i den i loppet. En deformerad kjol kan dessutom formas tillbaka ytterligare med en "pellet seat", typ den som Beeman har För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Superbee 31 okt 2008, 12:20

Grymt test Tomaz!
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav G0LI4T 31 okt 2008, 12:25

För att följa länken så måste du registera dig.

Aha, de va ju en klurig sak.

Läste även igenom "författarens" åsikter om deformerade kjolar.

intressant läsning.
Bild
G0LI4T

Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav marhol 31 okt 2008, 12:27

Tomaz skrev:Kjolen formas till viss del när man trycker i den i loppet. En deformerad kjol kan dessutom formas tillbaka ytterligare med en "pellet seat", typ den som Beeman har För att följa länken så måste du registera dig.

En sån kan man ju raspa fram ganska enkelt om man vill.
Användarvisningsbild
marhol

Inläggav scratch 31 okt 2008, 20:35

Coolt test tomaz, intressant att jsp exakt inte påverkades så mycket.

Tomaz skrev:Du måste även testa flatnosdiabolerna ur JSB sortimentet. De finns i flera dimensioner och vikter. Det finns provaskar att köpa från JSB som innehåller flera olika sorter med typ 50 diaboler av varje sort..JSB Match Diabolo S100 (blå ask) 0,535g 4,51mm fungerar bäst i min 300S med maccarifjäder...

Jo jag får ta och testa dem ordentligt! Lindfors hade med sig ett par som jag tyvärr inte vet den exakta storleken på men de gick inte så mycket bättre än hobby. Sedan så skjuter jag ju inte lika bra som dig så det kan vara lite svårt att avgöra. Mina "hål i hål" skott är lite mer naggade än dina ser jag, mer typ av karaktären stolpe in. Men vet du om man kan köpa dessa provaskar från Progunner eller Hurricane? Eller är det att beställa direkt från JSB som gäller? Känns lite bättre att köpa 50 styck än en hel ask :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 22:55

scratchninja skrev:Coolt test tomaz, intressant att jsp exakt inte påverkades så mycket.

Tomaz skrev:Du måste även testa flatnosdiabolerna ur JSB sortimentet. De finns i flera dimensioner och vikter. Det finns provaskar att köpa från JSB som innehåller flera olika sorter med typ 50 diaboler av varje sort..JSB Match Diabolo S100 (blå ask) 0,535g 4,51mm fungerar bäst i min 300S med maccarifjäder...

Jo jag får ta och testa dem ordentligt! Lindfors hade med sig ett par som jag tyvärr inte vet den exakta storleken på men de gick inte så mycket bättre än hobby. Sedan så skjuter jag ju inte lika bra som dig så det kan vara lite svårt att avgöra. Mina "hål i hål" skott är lite mer naggade än dina ser jag, mer typ av karaktären stolpe in. Men vet du om man kan köpa dessa provaskar från Progunner eller Hurricane? Eller är det att beställa direkt från JSB som gäller? Känns lite bättre att köpa 50 styck än en hel ask :)

Det är ju staffans vapen som tar in JSB, ring och kolla med dom om du inte hittar det på annat håll. Så gjorde jag för att lägga vantarna på en sådan burk för ett par år sedan... :wink:

Sedan skiljer det faktiskt lite från bössa till bössa hur bra dom skjuter. Min till det yttre ganska skabbiga Universal som jag har som bruksbössa nu, är på något vis strået vassare än alla andra 300S jag haft. Alla har skjutit hål i hål, men detta exemplar är extremt hål i hål skjutande på 10m. Jag har upprepade gånger skjutit träffbildsserier som är klart bättre än vad jag presterat med någon annan fjäder eller PCP tävlingsbössa...Jag har funderat mycket på detta men vet inte vad det beror på...

Här är den absolut bästa 10 skotts serien jag någonsin skjutit sittande med stöd, just med denna bössa och JSB S100 0,535g 4,51mm..
Dessutom är denna extremt bra centrerad i tavlan. Det är faktiskt 10 skott genom detta hål, jag vet att säkert en del tvivlar och hade jag inte skjutit den själv så hade jag förmodligen inte heller trott att det var sant... :lol:
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav scratch 31 okt 2008, 23:27

Blir att ringa staffans vapen och jakt då och se om de har asken inne. man sparar ju helt klart en del pengar :-)

Alltså nu skjuter ju du bra mycket bättre än vad jag gör mina bästa serier, vilket inte är så bra ser ju ut så här sittandes med stöd. Dessa är då femskottsserier.

Så jag tror precisionen där beror mer på skytten än på skotten och geväret i mitt fall, men man ser ändå en viss skillnad mellan skotten. Som FT kula tycker jag att Field target trophy verkar vara helt ok, men egentligen borde jag testa den mot FX på 30 m. Problemet blir för mig då att jag inte har någon skjuthall som är 30m. För det måste ändå vara vindstilla när man gör ett sådant test. Annars blir det nog slumpen med vindarna som avgör testet.

Jag och Lindfors samt martinw satte in en maccarifjäder nu i junioren, men jag tycker faktiskt inte precisionen förbättrades på 10m, men det kanske blir lite skillnad när man går upp i distans med den :)
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Tomaz 31 okt 2008, 23:56

scratchninja skrev:Blir att ringa staffans vapen och jakt då och se om de har asken inne. man sparar ju helt klart en del pengar :-)

Alltså nu skjuter ju du bra mycket bättre än vad jag gör mina bästa serier, vilket inte är så bra ser ju ut så här sittandes med stöd. Dessa är då femskottsserier.

Så jag tror precisionen där beror mer på skytten än på skotten och geväret i mitt fall, men man ser ändå en viss skillnad mellan skotten. Som FT kula tycker jag att Field target trophy verkar vara helt ok, men egentligen borde jag testa den mot FX på 30 m. Problemet blir för mig då att jag inte har någon skjuthall som är 30m. För det måste ändå vara vindstilla när man gör ett sådant test. Annars blir det nog slumpen med vindarna som avgör testet.

Jag och Lindfors samt martinw satte in en maccarifjäder nu i junioren, men jag tycker faktiskt inte precisionen förbättrades på 10m, men det kanske blir lite skillnad när man går upp i distans med den :)

Precisionen blir inte bättre med maccarifjäder, men den ska bli lika bra men med högre hastighet, vilket gör att den blir bättre utomhus på längre håll än 10m...

Dock verkar inte din bössa eller sikte frisk, så illa har jag aldrig sett en 300S skjuta på 10m... :?
Är detta skjutet med Junioren eller silverbössan...?
Eftersom man skjuter sittande med stöd så finns det inte mycket fel som skytten kan göra, det är ju bara att sitta still, sikta mitt i och trycka av...
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav scratch 01 nov 2008, 00:02

Den är skjuten med junioren med en nikko airking 3-9x42 sikte, och jag har kommit fram till att jag inte är helt överens med det siktet. Därför jag spånar lite på ett leapers sikte. Däremot silvermonstret med bushnell kikaren skjuter jag bättre med, men jag har inte gjort ammotest med den bössan :-)
Användarvisningsbild
scratch

Återgå till Ammunition