Hunter Field Target (HFT) i Sverige?

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hunter Field Target (HFT) i Sverige?

Inläggav Knivsöder 21 okt 2013, 08:33

Det skrivs en del om HFT i diverse trådar på detta forum, så här kommer en liten fråga.

Finns det någon förening i Sverige som skjuter Hunter Field Target (HFT) förutom Piteå? Om så, vilka regler följer de då (jag har redan Piteås regler)? En länk till dessa regler skulle vara fint.

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Hunter Field Target (HFT) i Sverige?

Inläggav GURANGRAN 30 dec 2013, 23:49

Va är de för skillnad på HFT & FT ? de ser samma lika dant ut
Användarvisningsbild
GURANGRAN

Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: gamo

Inläggav börne 31 dec 2013, 00:34

GURANGRAN skrev:Va är de för skillnad på HFT & FT ? de ser samma lika dant ut

The main skill in HFT is the ability to range the target as accurately as possible. Ranging is either done using the traditional method of "visualising" the number of yards separating you from the target or, more scientifically by using a telescopic sight fitted with a "mil-dot" reticule but also a 30/30 reticle.

There is no dialing in for range finding, this is the domain of the normal Field Target discipline.

Once the shooter starts the course he/she cannot 'touch' his scope i.e. change magnification, change parralax setting, change turrets.

Orkade inte skriva så taget från wikipedia.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
GURANGRAN (31 dec 2013, 00:36)

Inläggav Etienne 31 dec 2013, 01:37

Kort och gott: "lagom" förstoring, så litet objektiv som möjligt, väl valt parallaxavstånd - peta inte på siktet!
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
GURANGRAN (31 dec 2013, 14:35)

Inläggav Knivsöder 31 dec 2013, 16:56

Men, finns det någon förening i Sverige som sysslar med HFT?

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Inläggav Lasse 31 dec 2013, 17:20

Knivsöder skrev:Men, finns det någon förening i Sverige som sysslar med HFT?

Inte vad jag vet. Piteå är nog dom sysslar närmast med detta
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse

Tack utdelade: 585 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Silwer 31 dec 2013, 20:02

HFT är ju vettigare med ett smidigare vapen än för FT, dock uppfyller tex Steyr det.
Med tiden kommer nog nån form av jaktstig upp mer hos folk, för att ej få justera pllx är ju trams, det skulle jag göra på äkta jaktvillkor tom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Etienne 31 dec 2013, 20:07

Att inte få pilla på siktet minskar iofs sannolikheten att det blir alltför mycket materialsport av det hela.

Men visst, att inte få skruva på parallaxen överhuvudtaget känns väl lite overkill...
Rimligt vore ju att man fick vrida på parallaxen inför skjutning mot ett mål, utan att titta i siktet. Typ bara höfta till ett vettigt avstånd.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Silwer 31 dec 2013, 20:14

Max förstoring begriper jag iofs, det är ej vanligt m3d stjärnkikare i jakt.
Men ok HFT har även det avvikigt från simulerad jakt sett hur det använts i UK.

Tanken annars vore ju kortare maxavstånd och extremare vinklar, möjlighet till att utnytja naturliga stöd.
Men idagkallas nåt sånt jaktstig.
Så jag vet inte om vi vill ha int. HFT helt enkelt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Ulf 01 jan 2014, 10:16

Den tävlingsform vi kör,så får man justera parallaxen.
Dock är MAX-förstoring i dagsläget satt till 9 ggr av många anledningningar.

Så någon helt renodlad HFT kör vi inte.
Detta med att exv inte få skapa en klar målbild med hjälp av parallaxjustering, ser vi tillsammans med Sv J-F inte som någon seriös jaktsimulering, tvärtom.
Därav vårt val till justering på plats.

Sommarens tävlingar har inkluderat en klass , där man INNAN man riktar mot målet, justerar parallax till vad man uppskattar/tror är rätt avstånd, och därefter på plats får erfara
avståndsbedömningsskickligheten.
Ett jäkligt kul och nyttigt alternativ.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Etienne 01 jan 2014, 12:13

Jo, den formen av parallaxjustering begriper jag till fullo.

Dock har jag haft väldigt svårt att förstå den här begränsningen till just specifikt 9x, primärt eftersom det är många FT-kikare (i alla fall av de billigare modellerna) som börjar på just 10x, men också att flertalet fast-zoom-kikare kör på just 10x (kanske inte FT-specifikt, men som allround-sikte är det ju rätt trevligt).

Spontant så känns det som att man tvingar folk att köpa två uppsättningar sikten när ett enda sikte hade kunnat få jobbet gjort med med en minimal justering av regelverket (och inskjutning på vapnet!). Mer materialsport och mer besvärligt låter det som enligt mig.
Dessutom så är förstoringen "på papper" ofta lite avvikande från den verkliga förstoringen, så jag ser inte riktigt varför en specifik gräns har för syfte egentligen?

Men någon får gärna förklara vad som är motiveringen bakom just siffran 9x. Och varför inte 10x, eller 6x, eller 8x, för den delen heller?

I England har man väl dragit till med 12x för HFT, och det begriper jag mer. Likaså om man valt att dra en gräns vid en signifikant lägre siffra, men just 9x låter konstigt.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 01 jan 2014, 13:41

Etienne skrev:Dock har jag haft väldigt svårt att förstå den här begränsningen till just specifikt 9x, primärt eftersom det är många FT-kikare (i alla fall av de billigare modellerna) som börjar på just 10x, men också att flertalet fast-zoom-kikare kör på just 10x (kanske inte FT-specifikt, men som allround-sikte är det ju rätt trevligt).

Då någon har velat tävla med ett sikte som börjar på 10x så har det givits dispens, så detta är inget problem i praktiken. Själv hade jag ett tag funderingar på att köra med ett MTC 10x44 som dedikerat sikte för klassen, vilket dessutom skulle varit rätt optimalt, men valde bort det för mitt Simmons-sikte som är mycket mer allround.

Att det blev just 9x berodde, som jag fått det berättat för mig, på att när beslutet togs så fanns det inte så många billiga kikare med högre förstoring och det fanns ett mål att Jaktstig inte skulle utvecklas till någon materialsport. Personligen skulle jag inte ha något emot att det höjdes till 10-12x, men högre är inte så lämpligt tycker jag. Man kan faktiskt få rätt bra ledning av skärpan i parallaxen på avstånd upp till 30 meter med ca 16x om man har en kikare med kort skärpedjup, så ska man vikta reglerna så att de som är duktiga att avståndsbedöma med ögat istället för parallax så bör man hålla max förstoring rätt lågt.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 01 jan 2014, 13:47

losdrivare skrev:Då någon har velat tävla med ett sikte som börjar på 10x så har det givits dispens, så detta är inget problem i praktiken.

Fast har man som rutin att godkänna dispens för den saken så blir det ju lite konstigt. I så fall kan man väl bara ändra reglerna rakt av?
Hur som helst, bra att dispens ges för såna saker i alla fall! :thumbupp:

-

Jag funderar dessutom om jag någonsin sett någon kikare på marknaden som börjar sitt förstoringsintervall på 9x, eller har fast zoom på 9x... Finns det något sånt? :idea:
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav losdrivare 01 jan 2014, 14:41

Etienne skrev:Jag funderar dessutom om jag någonsin sett någon kikare på marknaden som börjar sitt förstoringsintervall på 9x, eller har fast zoom på 9x... Finns det något sånt? :idea:

Inte vad jag kan påminna mig. Många kör med 3-9x och högsta förstoring däremot.

Men det här med ett siktes specificerade förstoring är ju också nåt man kan diskutera i sammanhanget. Det verkar som att billigare sikten från Kina kan avvika ordentligt i verklig förstoring mot för vad som är specificerat. Var nyligen intresserad av ett 4-16x-sikte från Vector Optics som enligt ett oberoende test hade 5-10x i verkligheten, alltså bara 2x förstoringsväxel. Skulle inte förvåna mig ifall liknande är sant på många andra kinakikare... Har märkt att det skiljer rätt rejält mellan upplevd förstoring på t.ex 10x mellan olika kikare.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Etienne 01 jan 2014, 14:59

losdrivare skrev:Men det här med ett siktes specificerade förstoring är ju också nåt man kan diskutera i sammanhanget. Det verkar som att billigare sikten från Kina kan avvika ordentligt i verklig förstoring mot för vad som är specificerat. Var nyligen intresserad av ett 4-16x-sikte från Vector Optics som enligt ett oberoende test hade 5-10x i verkligheten, alltså bara 2x förstoringsväxel. Skulle inte förvåna mig ifall liknande är sant på många andra kinakikare... Har märkt att det skiljer rätt rejält mellan upplevd förstoring på t.ex 10x mellan olika kikare.

Precis, jag har själv noterat liknande grejer på flera kikare, både upp och ner på skalan. Förvisso inte så stora fel som du talar om, men ett "x" hit eller dit är ju inget konstigt. Vad jag konstaterat via input från andra är att fenomenet inte heller är isolerat till billigare sikten.

Därför känns det konstigt att sätta en så specifik gräns på ett så "besvärligt" ställe i produktutbudet...

Anledningen till att jag frågade efter minsta förstoringen är ju för att syftet med begränsningen, om jag nu fattade saken rätt, är att dra ner alla till gemensam mark. Ska man hitta gemensam mark för alla, och högre förstoring är det man vill begränsa mot, så måste man givetvis kolla på vilka lägsta förstoringar som finns på diverse kikare i första hand, inte de högsta.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Ulf 01 jan 2014, 15:02

Etienne skrev:
losdrivare skrev:Då någon har velat tävla med ett sikte som börjar på 10x så har det givits dispens, så detta är inget problem i praktiken.

Fast har man som rutin att godkänna dispens för den saken så blir det ju lite konstigt. I så fall kan man väl bara ändra reglerna rakt av?
Hur som helst, bra att dispens ges för såna saker i alla fall! :thumbupp:

-

Jag funderar dessutom om jag någonsin sett någon kikare på marknaden som börjar sitt förstoringsintervall på 9x, eller har fast zoom på 9x... Finns det något sånt? :idea:

Visst, inga problem med en regeländring, för oss tävlande.
Etienne : backa bandet 5-7 år och kolla vilka förstoriningsintervall de flesta billiga kikare hade. 2-7, 3-9 osv var vanligast. Optik var dyrt då i jämförelse med idag.

Följdaktligen skrevs reglementet om att MAX 9 x förstoring tillåts, valfritt att nyttja lägre.

De som idag bevistar våra evenemang, med en tub på exv 10-60*60 får givetvis dispens på att nyttja sin tub på max 10* . Inget konstigt alls.

Huvudsakliga andemeningen med låg förstoring var precis som losdrivare skriver, att undvika kapprustning till en materialsport.

Som sagt, tiden går, optiken blir billigare & billigare, högre förstoringsväxel till mindre pengar .

För att återgå till TS fråga, så har jag inget svar på om någon öht kör ren HFT i landet.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
Johanna (01 jan 2014, 15:05), Etienne (01 jan 2014, 15:14)

Inläggav Etienne 01 jan 2014, 15:08

Ulf skrev:Visst, inga problem med en regeländring, för oss tävlande.
Etienne : backa bandet 5-7 år och kolla vilka förstoriningsintervall de flesta billiga kikare hade.

Visst, har man av någon anledning inte uppdaterat reglerna på 7+ år, men man per default dispens för just 10x, så är det ju i princip en regeländring i praktiken.

Min personliga erfarenhet av regler, policys och stadgar inom föreningar är att dessa ses över med max 1-2 års intervall. Lite beroende på om det krävs ett årsmöte och i god tid inkommen motion, eller om man helt enkelt kan ta beslutet på ett vanligt styrelsemöte. Det är därför det sved lite i ögonen.
Det ser liksom bara helmysko ut när man läser reglerna, eftersom effekten snarare är den motsatta till motiveringen när folk tillsynes måste komplettera med ytterligare sikten, eftersom typiska FT-sikten inte klarar reglerna med mikroskopisk marginal (ofta inom felmarginalen dessutom!). :)
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav GURANGRAN 01 jan 2014, 20:09

Riktigt intressant att läsa de som skrivs !! :Thumbupp:
Användarvisningsbild
GURANGRAN

Tack utdelade: 34 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: gamo

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.

| | |likartade trådar| | |