Vet att detta är ett känsligt ämne för många, men känner att det vore bra att ventilera detta ämne lite..
45J är ju som de flesta vet en gammal klass som vi dras med i Sverige och har anor tillbaka till när de första Svenska
pcp bössorna i .22 gjorde entré på marknaden...
Men...nu är det 2014...Field target i Sverige har ändrat form till ett gemensamt reglemente som även resten av världen använder.
Vi har vissa anpassningar till reglementet för våra svenska förhållanden, tex 10J licensfri klass, som såklart måste finnas med...
MEN...45J....det tillför inte
FT sporten någonting egentligen...den ligger kvar som gammal hävd och för att ge en anledning till att få ut licenser på kraftigare bössor...
För det första: Den ställer till det jäkligt mycket för alla banläggare på tävlingar och hur de ska få fallmålen att funka lika bra i 10J som i 45J..för faktum är att det är en omöjlig ekvation att lösa med de fabrikstillverkade mål som finns på marknaden idag. 45J manglar till målen med sån kraft att de ganska snart blir deformerade och gör så att målen sporadiskt inte funkar att fälla med 10J. Detta händer på varje tävling och då blir man ju som skytt mindre glad..
För det andra: 45J är faktiskt jäkligt onödigt att fälla ett fallmål med. Det tillför bara att målen faller ner med en rejäl smäll, samt att man inte behöver tänka så mycket på vindavdrift och kulbana...Med andra ord har det inte så mycket att göra med vad
FT handlar om..
Hur ska vi göra för att gå vidare i vår utveckling av
FT i Sverige om vi inte vågar släppa 45J klassen...?
Jag anser att alla aktiva
FT klubbar måste verka för en modernare typ av
FT, där vi har vår 10J klass för de som inte har licens samt ser 16J som den huvudklass det är i alla andra länder.
Vi behöver även få ut målen på längre avstånd generellt på banorna och inte göra en kompromiss med kortare avstånd för att det ska passa 10J och nybörjare.
Fler mål på mellan 40-50 meter gör det svårare för 10J och nybörjare. Antingen får dessa klasser acceptera att banan blir svårare, blir ju lika för alla i samma klass ändå..Eller så inför man tvåpoängssystem för både 10J och nybörjare som ett slags handikappsystem där plåtträff ger en poäng och fällt mål två poäng..
Hur mycket motstånd får jag på detta då, förmodligen en hel del...
Men glöm allt snack om elitism, för det är inte de det handlar om...utan utveckling....och alla kan fortfarande vara med, dock inte med sina 45J klassade bössa, de kan man hitta andra användningsområden till som är lämpligare tex bänkskytte 50m..
Jag har själv gått tre tävlingar i år med min FX Royal .22 i 45J klassen och har missat totalt ett mål på dessa tävlingar...whats the point liksom...
Nej, jag har i alla fall gjort min sista tävling i 45J klassen.
Jag har en 16J bössa som jag kan vara ute och tävla med i 3-4 timmar...det räcker...man får valuta för mödan man gjort sig för att åka på tävling och behöver inte mer tid ute på banan med fler bössor...
Försök hitta en annan skyttesport där man tävlar i mer än 4 timmar, det finns inte många..
Man får såklart färre starter på tävlingarna, men bara till en början. Gillar man
FT så skaffar man ju sig lämplig
pcp eller fjäderbössa för
FT i 10J eller 16J och gillar läget...
Såklart bör man ju även köra 45-50 mål i alla klasser, så att alla får utnyttja hela skjutbanan under dagen..
Lite så tänker jag..