Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Inläggav Tomaz 29 jul 2014, 21:09

Vet att detta är ett känsligt ämne för många, men känner att det vore bra att ventilera detta ämne lite.. :o

45J är ju som de flesta vet en gammal klass som vi dras med i Sverige och har anor tillbaka till när de första Svenska pcp bössorna i .22 gjorde entré på marknaden...
Men...nu är det 2014...Field target i Sverige har ändrat form till ett gemensamt reglemente som även resten av världen använder.
Vi har vissa anpassningar till reglementet för våra svenska förhållanden, tex 10J licensfri klass, som såklart måste finnas med...

MEN...45J....det tillför inte FT sporten någonting egentligen...den ligger kvar som gammal hävd och för att ge en anledning till att få ut licenser på kraftigare bössor...

För det första: Den ställer till det jäkligt mycket för alla banläggare på tävlingar och hur de ska få fallmålen att funka lika bra i 10J som i 45J..för faktum är att det är en omöjlig ekvation att lösa med de fabrikstillverkade mål som finns på marknaden idag. 45J manglar till målen med sån kraft att de ganska snart blir deformerade och gör så att målen sporadiskt inte funkar att fälla med 10J. Detta händer på varje tävling och då blir man ju som skytt mindre glad..

För det andra: 45J är faktiskt jäkligt onödigt att fälla ett fallmål med. Det tillför bara att målen faller ner med en rejäl smäll, samt att man inte behöver tänka så mycket på vindavdrift och kulbana...Med andra ord har det inte så mycket att göra med vad FT handlar om..

Hur ska vi göra för att gå vidare i vår utveckling av FT i Sverige om vi inte vågar släppa 45J klassen...?

Jag anser att alla aktiva FT klubbar måste verka för en modernare typ av FT, där vi har vår 10J klass för de som inte har licens samt ser 16J som den huvudklass det är i alla andra länder.
Vi behöver även få ut målen på längre avstånd generellt på banorna och inte göra en kompromiss med kortare avstånd för att det ska passa 10J och nybörjare.
Fler mål på mellan 40-50 meter gör det svårare för 10J och nybörjare. Antingen får dessa klasser acceptera att banan blir svårare, blir ju lika för alla i samma klass ändå..Eller så inför man tvåpoängssystem för både 10J och nybörjare som ett slags handikappsystem där plåtträff ger en poäng och fällt mål två poäng..

Hur mycket motstånd får jag på detta då, förmodligen en hel del... :|

Men glöm allt snack om elitism, för det är inte de det handlar om...utan utveckling....och alla kan fortfarande vara med, dock inte med sina 45J klassade bössa, de kan man hitta andra användningsområden till som är lämpligare tex bänkskytte 50m..

Jag har själv gått tre tävlingar i år med min FX Royal .22 i 45J klassen och har missat totalt ett mål på dessa tävlingar...whats the point liksom...
Nej, jag har i alla fall gjort min sista tävling i 45J klassen.
Jag har en 16J bössa som jag kan vara ute och tävla med i 3-4 timmar...det räcker...man får valuta för mödan man gjort sig för att åka på tävling och behöver inte mer tid ute på banan med fler bössor...
Försök hitta en annan skyttesport där man tävlar i mer än 4 timmar, det finns inte många..

Man får såklart färre starter på tävlingarna, men bara till en början. Gillar man FT så skaffar man ju sig lämplig pcp eller fjäderbössa för FT i 10J eller 16J och gillar läget...
Såklart bör man ju även köra 45-50 mål i alla klasser, så att alla får utnyttja hela skjutbanan under dagen..

Lite så tänker jag.. :shock: :o
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
guld_sven (29 jul 2014, 22:28), martinw (29 jul 2014, 22:46), Nitro (29 jul 2014, 23:04), börne (29 jul 2014, 23:47), Knivsöder (30 jul 2014, 09:27)

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Batistuta 29 jul 2014, 21:24

Jag håller med dig i det stora hela. Jag har själv slutat att tävla med min 45 joulare i FT och kör bänkskytte med den för det mesta numera. Sedan FT-fjäder i 16 joule. Jag tror inte du är så kontroversiell egentligen utan det är utvecklingen som styr.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Tomaz (29 jul 2014, 21:25)

Inläggav Silwer 29 jul 2014, 21:40

Dock är det ju inte direkt en nyhet som kommer upp utan kanske mer att just du tar upp det(vilket ju kan ge det mer tyngd än innan).

Det här har diskuterats i många år men Sverige var inte moget för att ta det steget tidigare tror jag, ingen förstod varför folk gnällde på .22 45J vapnen som lasrade runt på banor för mycket effektsvagare vapen.

Det hela kommer som sagt ur att tar man ut en licens för en luftbössa vill man ha ut max effekt med och .22 var det gångbara och de gav/ger runt 40J, och ärligt kvarstår problemet ännu om man envisas med att bunta ihop 10J med 16J här i landet, ska det ta 5 år till innan nån kommer med en trådstart om hur nytänkande det är att dela dessa?

Så kontroversiellt, inte direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Tomaz 29 jul 2014, 21:53

Silwer skrev:och ärligt kvarstår problemet ännu om man envisas med att bunta ihop 10J med 16J här i landet, ska det ta 5 år till innan nån kommer med en trådstart om hur nytänkande det är att dela dessa?
.

Öh..vi har alltid haft 10J och 16J i separata klasser..så jag hänger inte med vad du menar?
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Silwer 29 jul 2014, 21:57

Alltid? nja, det var debutant 10J i egen klass, sen när man var klar i det statdiet gick man till att tävla med 16Jarna om jag förstod det rätt.

Men det kanske är ändrat, som sagt nåt "alltid" finns inte utan det här började ju i år.

För det är väl int.FT som det talas om här? dvs det mer organiserade tävlandet.

De som ordnar tävlinga mm under annan fana kan ju göra presis vad de vill som innan, det är väl inte någon vits att gå på det alls utan vitsen är väl att skala bort saker för de som tävlar i riksmästerskap osv, antog jag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav TheFoes 29 jul 2014, 22:39

Tävlar inte i fieldtarget, så egentligen har jag inte så mycket att säga till om.
-Jag tycker att 10 och 16 joule räcker för 50m blir lite mer utmaning för alla.
- ta bort 45j vill jag inte göra, det påverkar vår skyttesport negativt.
-varje klubb ska bestämma själv vilka klasser som ska köras.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav Tomaz 29 jul 2014, 22:59

TheFoes skrev:- ta bort 45j vill jag inte göra, det påverkar vår skyttesport negativt.
-

Varför då?
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav martinw 29 jul 2014, 22:59

Håller med i stort.
Tror dock inte man behöver göra sig av med 45j aktivt, det självdör.Ingen som direkt blir upprörd. De jag hört som köper nytt vill ha 10 eller 16j. Lagom är ledordet.
Däremot är många i gamla gardet samlare och gillar inte tanken på ett vapen och 50skott per runda. Svårt att mötas runt detta utan att ha massor med klasser.
Troyervärdet måste såklart upp, är pinsamt lågt på många banor. Det är dock svårt att ha både 10j kulskytte och 16j internationell på samma bana, och få alla nöjda. Arrangörerna får trixa...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav TheFoes 29 jul 2014, 23:07

Tomaz skrev:
TheFoes skrev:- ta bort 45j vill jag inte göra, det påverkar vår skyttesport negativt.
-

Varför då?

Alla gillar olika, jag kanske vill tävla i 45j medan andra vill i 10. Och vill jag inte prova 10j o 16 j då kanske min karriär är över. Det andra är också att börja ta bort och förbjuda grenar leder kanske till slut att ingen av oss för ut licens på vapen över 10j. Att du slutar tävla i 45j är din egen sak dem andra 3-5 som fortsätter med det ska få lov att göra det.
Hw 97k .20 Vortek SHO
Användarvisningsbild
TheFoes

Tack utdelade: 326 gång
Tackad: 173 gånger i 116 inlägg

Inläggav Leopold 29 jul 2014, 23:29

Jag har tävlat litet under året i FT och jaktstig, enkel billig utrustning. Den rigg jag tyckt varit mest kul och som varit konkurrenskraftig även mot 45 J PCP är en ... enkel 20 J fjäderbössa i cal .177.

Kulbana/vindavdrift är ganska lika mot en fullfarts-pcp cal .22 dvs väldigt rak och oproblematisk, konstaterar att man inte behöver särskilt märkvärdiga sikten på normalsvåra FT-banor. Klarat mig fint med ett billigt MTC 10 x 44. Det är inte jätteviktigt att kunna bedöma avståndet på metern när man bara ligger en halv mildot fel på 50 meter jfr inskjutningsavstånd.

Skulle jag tävla i 16J-klassen med liknande bössa betyder det att jag måste skaffa ett avståndsbedömande sikte till att börja med, ca 5 papp. Jag ser det som ganska meningslöst att försöka tävla seriöst utan ett dylikt i denna klass.

Skulle jag tävla på allvar i 10J-klassen betyder det att jag måste skaffa ett ännu överjävligare avståndsbedömande sikte för att vara med i matchen, räknar med ca 10+ papp. Varje meter felbedömning i regionen 40-50 meter ger drastiska missar.

Visst kan jag - och kommer att - fortsätta delta i dylika klasser men det blir liksom bara på skoj då. Kanske blir det en 16J satsning kommande år vem vet. Att satsa seriöst på 10 J känner jag blir för dyrt för vad jag vill ha ut av tävlingsintresset men det blir kanske litet skytte på skoj där även framöver.

Poängen med mitt inlägg är att jag tror vi får vara försiktiga med att utrangera klasser inom FT där man kan klara sig utmärkt med enkel och billig utrustning idag. Inte alla har lust att hinka ut vad det kostar med en konkurrensmässig 16J-rigg, för att inte tala om en dito 10J-rigg.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TheFoes (29 jul 2014, 23:38), Pellegrini (30 jul 2014, 03:29), Johanna (30 jul 2014, 05:41)

Inläggav börne 29 jul 2014, 23:46

Ska vi utveckla sporten i detta land & tävla mot övriga länder där denna sport är så mycket större bör vi nog anpassa oss därefter. Dock måste såklart den licensfria klassen finnas av naturliga orsaker.

Har lånat fullfartare nån gång på banan & det är såklart fräckt att man träffar så mycket lättare & att sakerna man skjuter på flyger all världens väg, ett tag.... sen är det faktiskt roligare att gå tillbaka till sin egen välskjutande 10J bössa & "kämpa" lite med att få ner saker som sockerbitar & tivolirör på 50 meter igen.

Sen som redan nämnts tar dom död på fallmålen... vissa ser allt annat än roliga ut.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6300 gånger i 2491 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Tomaz (30 jul 2014, 00:59), Kapten Kamin (06 maj 2019, 19:02)

Inläggav Nitro 29 jul 2014, 23:58

Tror det mesta hänger på skytten inom FT. :?
Självklart så krävs det troligtvis en viss nivå för att kunna hänga med ändå.
En rigg för 1000:-, så krävs det en skickligare skytt.
Tar vi t.ex. 10J klassen så behöver det inte kosta skjortan. Ta t.ex. en FWB för 2000:- och ett sikte för 2-3000:- tror jag räcker hyggligt i 10J med en bra skytt.
Jämfört med en nybörjare med en rigg som kostar 30000:-
Visst blir det svårare att avgöra avståndet mellan 40-50m med ett såpass billigt sikte, fast samtidigt så tror jag att vinden har större betydelse än avståndsbedömning 2-3m fel, och vi som helt enkelt vinglar för mycket hade inte blivet hjälpta av ett bättre sikte, det är vad jag tror.

Att det skulle vara svårare mål ser jag lite som en utmaning att träna på även med 10J, det är ju lika för alla.

Det är inte dyrare att skaffa en 16J rigg än en 45J (ja möjligt att man skulle behöva lite bättre sikte), och många idag har en 45J.

Jag tror att 16J klassen bara kommer att öka för varje år, samtidigt som 10J såklart finns kvar för oss alla. :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Tomaz (30 jul 2014, 01:00)

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 00:57

Svarar ingen speciell här egentligen men, helt ärligt...
Vill man prova FT så är det bättre att börja med 10 eller 16J, då får man lära sig hur det funkar med kulbanor och vindavdrift
Och nej man behöver inte superdyra sikten om man inte vill...

Och det ställer ju som sagt bara till det med att man inte får fungerande fallmål på tävlingarna när fullfartare blåst ner dom några gånger

16J är ju det man tävlar med i FT, så det kommer ju inte bli något problem med licenser där.
Vill man ha licens för en kraftigare bössa, så får man ju motivera behovet att ha den genom tex bänkskytte eller annat befogat ändamål annat än FT

Jag ser det som ett stort problem att Sverige inte kan bryta sig loss från det gamla 45J oket.
Min förhoppning är att FT klubbarna tänker till här och för sporten framåt...

Allt handlar om anpassning och inställning.
Tycker man på riktigt att 45J behövs i FT och har ett berättigande, då står man verkligen kvar med skygglappar och stampar på samma fläck sedan 2005...och det finns nog tyvärr inte någonting jag skriver som kan få den personen att tänka om...men men försökte i alla fall :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Leopold 30 jul 2014, 01:44

Tomaz skrev:Svarar ingen speciell här egentligen men, helt ärligt...
Vill man prova FT så är det bättre att börja med 10 eller 16J, då får man lära sig hur det funkar med kulbanor och vindavdrift
Och nej man behöver inte superdyra sikten om man inte vill...

Trådens ämne gällde fullfartsbössornas vara eller icke vara i sammanhanget svensk FT. Grejen är att de flesta som är med och tävlar har som målsättning att träffa målen men den utrustning man har. För att göra detta med en högeffektbössa och tillhörande flack kulbana krävs en betydligt mindre investering i sikte än vad som krävs i lägre effektklasser, givet samma svårighetsgrad på målen.

Svårt att bortse ifrån faktum: i 16J och inte minst 10J krävs en avsevärt högre precision i avståndsbedömningen för att ha en chans att fälla målen jfr fullfartsklasserna. Den krokigare kulbanan kräver mer avancerade (och relativt sett dyra) sikten om man är intresserad av att placera sig i toppen på resultatlistorna.

Är detta ointressant så kan man givetvis skjuta med vad som helst både vad gäller bössa och sikte. Kan ju vara väl så kul bara att vara med på tävlingen men jag tror att det jag just förklarat (och som alla säkert känner till) är en stor anledning till att fullfartsklasser drar så många deltagare. Man har lagt en slant och kanske litet energi på ett rakskjutande vapen, lagt en litet mindre slant på siktet och önskar tävla efter klassens egna förutsättningar. Jag ser inget fel i det som en av många vägar in i FT-sporten. Att klenbyggda mål inte klarar av effekten borde vara ganska enkelt att lösa om man tycker det är ett problem. Man kan köra med spinners på fullfartsbanorna, eller gubbes fallmål som fixar detta, etc. Finns ingenting som säger att man måste ha identiska banor på 16J och fullfart. Det är olika klasser med olika förutsättningar.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Pellegrini (30 jul 2014, 03:31), TheFoes (30 jul 2014, 04:51), Görgen (30 jul 2014, 05:27), Johanna (30 jul 2014, 05:47), losdrivare (30 jul 2014, 11:23)

Inläggav hansmn 30 jul 2014, 05:48

PCP 45J är ju den klass som samlat flest deltagare (följt av PCP 10J) i år. Då kan man inte bara ta bort den. Förhoppningsvis kommer deltagarna med tiden inse att 16J är roligare. Men då får förutsättningarna/avstånden inte bli för svåra på våra tävlingar.
Reducerade killzoner på korta avstånd höjer svårighetsnivån lika för alla effektklasser. Är ett bättre sätt om tävlingarna upplevs för lätta.
Användarvisningsbild
hansmn

Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 08:15

Nu fokuserar en del här på svårigheterna med att skjuta 10J och 16J...och att folk måste köpa nya kikarsikten. Det är ett litet märkligt resonemang.
De som redan skjuter 10J har ju redan idag sikten som de anser funka för 10-50m...så det blir ju ingen skillnad där.
Och i 45J klassen har MÅNGA idag högförstorande kikarsikten som mycket väl mäter avstånd dugligt även för 10J. Det är ju generellt inte så att folk har hängt på sitt sämsta lågförstorande kikarsikte på 45J, snarare tvärtom..

Och en del verkar bagatellisera problematiken med fungerane fallmål och tipsar tex om spinners...men...kör man med spinners så är det inte FT längre..men det är nog den vägen vi måste gå. 45J är ju inte vad FT handlar om egentligen, så gör egna tävlingar för dom då...gänget som gillar HFT eller våra gamla regler får för min del gärna ta över 45J klasserna :Hughug:

Sverige är ett u-land när det gäller Field Target. Vi måst våga utveckla oss och komma med i matchen, även om det smärtar en del att klippa bandet till den gamla 45J klassen...som egentligen bara uppstod för att vi råkade ha Axsor och FX som gorde fina .22 bössor åt oss i 40J

Självklart får vi färre startande på tävlingar om man fimpar 45J klassen, men jag anser att det är värt det priset om vi kan bygga upp vår ft verksamhet och samlas runt 10J och 16J.
Visst är det en anpassning för oss alla, men vi är i princip samma skyttar på tävlingarna och få skjuter endast 45J som det är idag.
Jag vet att mina "radikala" idéer ogillas av flera, men låt det sjunka in och försök ha ett öppet sinne innan taggarna kommer ut och fundera på varför vi i Sverige fortfarande behöver ha en 45J klass i field target dom kommande åren. . :Hughug:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Görgen 30 jul 2014, 09:06

Varför inte bara köra med den enklaste lösningen.

Kör 16 joul internationellt FT med allt vad det innebär helt för sig själv utan inblandning av någon annan klass.

Och resterande 10-45 joul nationellt för sig, med eventuellt mer 45 jouls anpassade mål.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
Rudolf91 (04 jun 2018, 20:39)

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 09:25

Det funkar ju fortfarande dåligt med 10J och 45J ihop på samma mål.
Det är ju 45J som är den udda fågeln i detta sammanhang.
10J och 16J hör bättre ihop, dessutom behövs en licensfri klass för utvecklingen av av FT
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav hansmn 30 jul 2014, 09:37

Man kan väl börja med att stegvis sänka maxeffekten. De flesta använder mindre än 40j idag. 35J är ca 260m/s med .22 och borde vara lätt att anpassa sej till.
Att utesluta en populär klass tror jag inte på. FT är en liten sport redan nu.
Användarvisningsbild
hansmn

Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 57 gånger i 29 inlägg
Skytteklubb: Västerås skarp
Luftvapen favorit: TX200HC

Inläggav Tomaz 30 jul 2014, 10:03

Vi måste komma på rätt köl med field target i Sverige Hans.
Men det är så svårt när vi har varit snett ut från början..
Det spelar liksom ingen roll hur populär 45J klassen är, vi behöver en nystart och koncentrera oss på vad field target egentligen är och handlar om, hur djupt rotat det än är med fullfartsbössor.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav losdrivare 30 jul 2014, 10:16

Jag tycker det är fel väg att gå när man säger att arrangörerna ska "utveckla" sporten, speciellt när det blir på bekostnad av vissa deltagare.

När FT är en så liten sport som den är idag så handlar det mer om att få med så många som möjligt och det innebär att arrangörerna bör erbjuda de klasser som är intressanta för de som vill komma på tävlingarna.

Så länge det finns folk som vill skjuta 45J så bör det också finnas klasser för det, anser jag. Det tror jag övriga klasser och sporten i stort tjänar på, det blir fler deltagare på tävlingarna och trevligare gemenskap.

Jag tror absolut på att göra banorna svårare för att utveckla skyttarna, men att "utveckla" FT genom att utesluta vissa redan etablerade klasser och därmed skyttar, det tror jag INTE på. Detta måste få självreglera, som martinw var inne på. Finns det deltagarunderlag för en klass så ska den finnas kvar, finns det inte underlag så kan man fundera på att ta bort den.

Vad som är "rätt" och "fel" för en sport är subjektivt och är inget som någon enskild kan eller bör få vara tongivande i. Där tycker jag man får acceptera att andra tycker olika och istället koncentrera sig på den del av sporten som passar en själv bäst och låta andra pyssla med sitt.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Johanna (30 jul 2014, 10:19), Deichenpoff (30 jul 2014, 10:28), Görgen (30 jul 2014, 10:42), TheFoes (30 jul 2014, 12:30), Pellegrini (30 jul 2014, 15:45), Marksman (30 jul 2014, 18:09), norris (31 jul 2014, 19:47)

Inläggav Görgen 30 jul 2014, 10:40

Jag fattar inte varför många 16 jouls FT förespråkare är så månar om att ha väck 45 jouls gränsen.

Om den finns kvar har ju inget med 16 joul FT att göra.

Dom som vill skjuta 16 joul internationellt FT väljer det och dom som hellre vill skjuta upp till 45 joul nationellt FT gör det.

Finns ju ingen som helst anledning varför det ena ska behöva utesluta det andra.

Något som jag däremot tror mer kan få fart på FT intresset är att 10 joul licensfritt ska vara fritt från gröna kortet/tävlingslicens samt debutantklass.

Om dom sedan väljer att satsa mer seriöst på det så skaffas ju då diverse licenser och annat som behövs.

(
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
Beangan (30 jul 2014, 11:00), Johanna (30 jul 2014, 14:26), Marksman (30 jul 2014, 18:10)

Inläggav losdrivare 30 jul 2014, 11:42

Jag ska själv ta och sticka ut hakan lite.

Jag börjar faktiskt bli less från tongångarna från de i 16J elitgänget som på olika sätt försöker tvinga in alla FT-intresserade i samma fåra genom att behandla alla andra klasser än 16J styvmoderligt på olika sätt.

Först var det att 10J bara skulle ses som en "debutantklass" och att de som ville skjuta 10J på högre nivå skulle göra det i samma klass som 16J-skyttarna "för det var ju ändå ingen större skillnad". Nu drivs frågan om att helt ta bort en hel effektklass, som bevisligen lockar tillräckligt med deltagare för att klassen ska leva och frodas.

Om vi skulle ta och vända på steken, tänka oss att ALLA VI ANDRA som skjuter i andra klasser än 16J-klasserna lessnar på allt det här intrigerandet med klasserna, dessa förbaskade skyttekort och tävlingslicenser och så vidare och inte vill vara med längre, vad tusan skulle ni uppskattningsvis 20-25 personer utspridda i Sverige som har licens på en 16J luftbössa göra då? Detta är inte ett hot eller på något sätt en realitet, bara en reflexion om vad som skulle kunna hända ifall alla de som INTE sysslar med 16J eller elitsatsar tillämpade samma sätt att tänka som vissa 16J skyttar verkar göra. Som tur är så är det inte så. De flesta vill komma överens, och INKLUDERA skyttar och erbjuda valfrihet, istället för att styra vad som är rätt för andra.

Vi få som sysslar med FT i Sverige behöver varandra, även om vi har olika åsikter, ambitioner eller effekt på bössorna. Sluta försöka styra och utesluta, var inkluderande och jobba i samförstånd istället. Låt alla som vill pyssla med FT få göra det på det sätt just DE tycker är roligast. Det ena utsluter som sagt inte det andra.
Senast redigerad av losdrivare 30 jul 2014, 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare

Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
Niklas 67 (30 jul 2014, 11:45), Regårdh (30 jul 2014, 11:58), TheFoes (30 jul 2014, 12:30), Johanna (30 jul 2014, 14:27), Marksman (30 jul 2014, 18:12), Ulf (30 jul 2014, 21:01)

Inläggav ogster 30 jul 2014, 11:45

Tomaz skrev:Men det är så svårt när vi har varit snett ut från början..

Precis.

Jag förstod aldrig varför ni skulle hålla på och kladda runt från början med nån sorts blandning av orginalreglerna, måste väl va bättre att köra helt och hållet efter dom internationella reglerna och klasserna.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Batistuta 30 jul 2014, 12:30

I korthet min åsikt!
1. 45 joularna skjuter sönder målen.
2. 45 jouls klassen är inte internationell
3. Det blir många klasser, drar ut på tiden. 10j, 16j, 45j i både PCP och fjäder totalt 6 klasser plus ev 2 debutantklasser.
4. Målen har blivit fler från 30 till 45, det tar längre tid för en runda. De flesta är nöjda med en 45 runda.
5. "Borttagandet" av 45j klassen är inget som görs medvetet och tar säkert lång tid, många år innan grenen "självdör"

Så länge skyttar vill skjuta 45 joul så finns klassen kvar, men troligen går fler och fler över till 16j. I Mörrum har många en 16j bössa eller är på G. I Onsala finns många 16 joulare och fler har tillkommit under året, Gubbe, Thourgus mm.

För min egen del så så bryr jag mig inte särskilt mycket vad som händer utan satsar på fjäder i 16j.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
börne (30 jul 2014, 13:40), Tomaz (30 jul 2014, 13:58)

Nästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |