Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
martinw skrev:ogster skrev:När man tillät en 16J klass i gamla reglerna deltog bara ett fåtal skyttar och därför valde man att helt enkelt att ge upp gamla reglementet samt vände ryggen åt ett stort antal skyttar som nu övergett FT.
Jämför gärna deltagar antal med årets tävlingar mot andra år så ser ni vilken hit detta är
Vet inte riktigt hur du menar?
Att det blir färre skyttar på någon tävling är kanske inte så konstigt nu när vi har dubbelt så många tävlingar att välja på, typ fler än man hinner åka på?
Sammantaget kommer första året hos ssf betyda otroligt många fler skott skjutna 2014 än tidigare år.
Sen kan jag tycka att det är tråkigt att en handfull individer inte vill köra vidare pga nya regler och lite annat som hänt i kulisserna, tråkigt både för att det var trevligt folk och för att det blir färre starter.
Marksman skrev:Tomaz skrev:45J är ju som de flesta vet en gammal klass som vi dras med i Sverige och har anor tillbaka till när de första Svenska pcp bössorna i .22 gjorde entré på marknaden...
Men...nu är det 2014...Field target i Sverige har ändrat form till ett gemensamt reglemente som även resten av världen använder.
MEN...45J....det tillför inte FT sporten någonting egentligen...den ligger kvar som gammal hävd och för att ge en anledning till att få ut licenser på kraftigare bössor...
Alltså Tomaz det ena har inget som helst med det andra att göra, FT internationella klasser är 16J och inget annat
är det någon i denna skrivande skara som vet det är det du
Jag vet inte vad du har i kikaren men nu blandar du korten som fan spelar
TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.
Tomaz skrev:TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.
Helt otroligt vad det kan missuppfattas...
Läs igenom alla mina inlägg i denna tråd en gång till, så förstår du att jag vill ha kvar 10J och 16J.
Det är 45J som inte hör hemma i FT.....
10J är en viktig klass eftersom vi har de licensregler vi har i sverige, det är liksom där de flesta börjar...10J är svåraste klassen av alla, förstör inga mål och har i allra högsta grad att göra med vad FT handlar om..!
Görgen skrev:Mig veterligen så finns det inga effektgränser på en luftvapenlicens.
Görgen skrev:Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.
Mig veterligen så finns det inga effektgränser på en luftvapenlicens.
Jag kan ha fel men jag har då aldrig träffat på någon eller hört talas om någon som har en sådan begränsning på sin luftvapenlicens.
Nitro skrev:Görgen skrev:Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.
Jag kan ha fel men jag har då aldrig träffat på någon eller hört talas om någon som har en sådan begränsning på sin luftvapenlicens.
Givetvis så finns det ingen gräns om du söker licens på en bössa som ger 11J eller 150J om det är den typ av skytte du behöver ha licens för och håller på med.
dano_swe skrev:Förstår Tomaz poäng och hade det bara funnits fler utövare så hade jag hållit med. Men gå in och titta på resultatlistorna för 2014 så ser ni att det är skrämmande få deltagare. Att då ta bort en klass, och därmed minska antalet deltagare, känns helt galet i det här läget.
TheFoes skrev:Tomaz skrev:TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.
Läs igenom alla mina inlägg i denna tråd en gång till, så förstår du att jag vill ha kvar 10J och 16J.
10J är en viktig klass eftersom vi har de licensregler vi har i sverige, det är liksom där de flesta börjar...10J är svåraste klassen av alla, förstör inga mål och har i allra högsta grad att göra med vad FT handlar om..!
är 10 j en internationell klass ?
Görgen skrev:Nitro skrev:Görgen skrev:Tomaz skriver att folk vill ha 45 J gränsen för att få ut licens på kraftigare vapen än 16 j.
Givetvis så finns det ingen gräns om du söker licens på en bössa som ger 11J eller 150J om det är den typ av skytte du behöver ha licens för och håller på med.
Därmed faller ju också Tomaz argument i den frågan mot 45 J i nationellt FT.
TheFoes skrev:TheFoes skrev:Tomaz skrev:TheFoes skrev:Nu satte du dig själv ännu lägre Tomaz. . Vill du ta bort 45j så ska 10j bort också, 10j är ingen internationell klass. Men vill du tävla mot fler än 3 stycken på varje tävling så ska det finns många olika grenar att prova på. På de visset lockar man in fler och fler människor in till ft och några av dem kanske vill satsa hardcore i framtiden. Som läget är nu, finns det nog inga möjligheter att börja välja vad som ska stanna och vad som ska bort. Denna sportskyttegren försvinner relativt fort ifall man börjar tänka i dem här banorna som vissa av er gör.
är 10 j en internationell klass ?
är 10 j en internationell klass ? en av dina första argument var att 45j inte används utomlands, används 10 j internationellt ?
Tomaz skrev:Oj vet tyvärr inte hur jag ska förklara det tydligare för dig vad hela tråden handlar om och varför inte 45J passar bra till FT..
Och vet heller inte hur jag ska förklara för dig varför jag tycker 10J är en så viktig klass att ha kvar..
Att 10J inte är en internationell klass vet du säker själv, annars är ett bra tips att googla runt lite och lära sig mer om FT, det är mycket trevlig och rolig skytteform.
Eller så kanske någon annan kan förklara för dig, för jag vet på riktigt inte hur, sorry...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster