Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Batistuta 31 jul 2014, 13:22

Det de flesta verkar ha svårt för att förstå är:

Det blir många klasser, det tar lång tid om vi ska ha med alla varianter (8 klasser)
    Det är mycket jobb att anordna tävlingar.
    10 jouls klassen är sportens viktigaste och svåraste klass.
    16 joule är internationell klass och ska vi tävla utomlands eller ha internationella tävlingar i Sverige är det den klassen som gäller.
    45 jouls klassen är den lättaste klassen att skjuta, men målen går sönder för de övriga deltagande klasserna. Merjobb/kostnader för den anordnande klubben.
    De som är aktiva inom FT, fixar tävlingar, ordnar på klubben mm har blivit mer och mer intresserade av 16 joul.

Det är samma snack nu som när sporten gick in under SvSF. Men då var det reglerna som var jobbiga.

Till sist så tror jag inte det blir något beslut att nu är det färdigtävlat i FT 45 joul utan det kommer att ta många år eller inte alls innan vi skjutit färdigt i den klassen. Så jag tror ingen behöver vara orolig utan köra på som vanligt, det gör vi i Mörrum iaf.

Hade jag haft något att säga till om, men det har jag inte, så hade vi bara haft 4 klasser. 10j och 16j pcp och fjäder.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Tomaz (31 jul 2014, 14:04), Nitro (31 jul 2014, 21:01)

Inläggav pan 31 jul 2014, 20:55

Vad är problemet?

Det enda kravet för en nationell tävling är att 16 Joule ska vara med.

Vill man inte ha med 45J så tar man bort det.

Regler 2014:

Dock skall klasserna ≤16.3J Fjäder och ≤16.3J PCP finnas med vid varje tävling. Man bör också ha debutantklasser PCP och fjäder för vapen under 10J. För att delta i debutantklass behövs ej skyttekort och tävlingslicens, priser lottas ut och man får gå hur många varv man vill. Skytt som deltar i tävlingsklass får ej delta i debutantklass. Vid nationella tävlingar kan arrangören även utlysa andra klasser t.ex. öppna riktmedel, pistol, jägarklass.
Bättre ångra det man gjort än det man inte gjorde.
pan

Tack utdelade: 136 gång
Tackad: 191 gånger i 40 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: KalibrGun Cricket .177

Följande användare vill tacka pan för detta inlägg
päran (31 jul 2014, 21:05), Pellegrini (31 jul 2014, 22:21), Jazz (01 aug 2014, 12:29)

Inläggav Niklas 67 01 aug 2014, 14:21

Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det
Niklas 67

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 10 gånger i 4 inlägg

Inläggav ogster 02 aug 2014, 07:57

Tomaz skrev:Jag tror en del behöver tänka efter varför de tycker 45J klassen ska vara kvar i field target och till vilken nytta de anser att klassen gör för sportens utveckling.
Vänder mig nu främst till de aktiva som regelbundet tävlar i sporten idag och vet vad det handlar om i problematiken med 45J klassen.
Visst kommer en del att falla bort i ren ilska av att inte kunna använda sina gamla fullfartsbössor, men saknar man förmågan att anpassa sig av ren principsak och vrånghet, så har man missat vad FT handlar om och kanske inte är så intresserad av FT ändå.

Om jag tänker efter som du vill så tycker jag klassen ska va kvar, bra träning inför skyddsjakten vilket är perfekt att kunna få lite övning till.

Det ni helt missar är ju att folk här diskuterar 2 olika saker pga att nån försökte ödelägga gamla Jägarförbundets reglemente genom att införa nån pinsam kompromiss hos sportskytteförbundet.

Varför skrotar ni inte allt utom 16J klasserna och kör stenhårt på det?
10J kan få tävla i samma klass, blir det intressant så kommer folk som vill satsa att uppgradera sina ärtbössor till ärtbössor+.

Citerar en känd 16J fanatiker:

"Bättre att ha en bössa man skjuter bra med än två man skjuter halvdant med"
(så då ska ni ju inte locka till er massa vapen samlare som har två gevär)

Och till dom som gillar fullfartsbössor så ordna tävlingar efter Jägarförbundets reglemente, svårare än så är det inte.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Följande användare vill tacka ogster för detta inlägg
Jazz (02 aug 2014, 16:52)

Inläggav börne 02 aug 2014, 08:23

ogster skrev:uppgradera sina ärtbössor till ärtbössor+

Ett sånt uttalande ser jag som oseriöst.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6300 gånger i 2491 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav ogster 02 aug 2014, 08:41

börne skrev:
ogster skrev:uppgradera sina ärtbössor till ärtbössor+

Ett sånt uttalande ser jag som oseriöst.

Har man noll humor i kroppen så förstår jag att man ser det som oseriöst, tur jag inte skrev vad jag kallar airsoft för då hade jag väl blivit idiotförklarad ;)

(Är själv ägare till många ärtbössor)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Marksman 02 aug 2014, 09:56

alltså åter igen

jag förstår inte varför ni blandar det ena med det andra, speciellt klubbar som är anslutna till SvSF tränar/tävlar 16J thats it

Varför spekulera ens kring 45J vara eller icke vara, det är inte aktuellt i FT 16J speciellt inte för arrangörer under SvSF

Arrangörer som ordnar evenemang under Jägareförbundet får avgöra vilka effektklasser de vill köra, 10, 16. 27, 45 what ever, det är fritt till dem
VM-guld 2014 Jaktstig
VM-guld 2014 HFT
VM-guld 2014 Pistol
Användarvisningsbild
Marksman

Tack utdelade: 259 gång
Tackad: 71 gånger i 35 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Följande användare vill tacka Marksman för detta inlägg
Regårdh (02 aug 2014, 10:06), Johanna (03 aug 2014, 12:35)

Inläggav martinw 02 aug 2014, 13:04

Jo, 45j är aktuellt under ssf.
Likaså 10j.
Reglerna hos ssf är ju liksom skrivna lite så i dagsläget att allt ska få plats.
Det är upp till klubbarna att erbjuda mer än en 16j-klass vid större tävlingar, vilket klubbarna oxå gör. Det har funnits massa klasser på de tävlingar jag varit på hittills i år.

Däremot finns det inga klasser alls under jägarförbundet, dom ser luftgevärsskytte mot fallmål som en enkel junioranpassad skytteform. Typ passar till mässor och andra event där krutskytte inte får plats. Tittar man i deras regler finns det inget som tyder på att man behöver mer än 10j för att skjuta, något oxå polisen i vg börjat påpeka vid diskussioner runt licenser.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav ogster 02 aug 2014, 13:12

martinw skrev:något oxå polisen i vg börjat påpeka vid diskussioner runt licenser.

Vad era extrema handläggare påstår är helt ointressant så länge det inte dragits till domstol.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav hegge 02 aug 2014, 13:50

Som nybörjare på det här med luftskytte hamnade jag snabbt på denna sida och tyckte att det här med FT verkade riktigt intressant och kul och hade tänkt åka ner till en klubb som vi har här i stan. Men efter att ha läst ett tag på forumet så tycker jag att det mest verkar vara bråk, politik och annat tjafs.

Sen när vissa formulerar sig som att FT på något sätt är den ultimata seriositeten av sportskytte och andra skytteformer är korvgrillningsskytte, ja då blir jag bara förbannad och anti.

Det här är ju en reklamplats för att få med nybörjare ut till era klubbar. Men jag är varjefall typ helt avskräckt för att besöka någon FT klubb utan kommer istället att bedriva "oseriöst" korvgrillningsskytte på jaktskytteklubben.
hegge

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Följande användare vill tacka hegge för detta inlägg
Pellegrini (02 aug 2014, 13:57), Beangan (02 aug 2014, 14:09), Regårdh (02 aug 2014, 14:10), Marksman (02 aug 2014, 14:15), losdrivare (02 aug 2014, 14:27), Görgen (02 aug 2014, 16:20), Johanna (03 aug 2014, 12:36), ocy (17 sep 2014, 23:51)

Inläggav börne 02 aug 2014, 15:36

hegge skrev:Som nybörjare på det här med luftskytte hamnade jag snabbt på denna sida och tyckte att det här med FT verkade riktigt intressant och kul och hade tänkt åka ner till en klubb som vi har här i stan. Men efter att ha läst ett tag på forumet så tycker jag att det mest verkar vara bråk, politik och annat tjafs.

Besök klubben istället & bilda dig en egen uppfattning, tjafset märks mest på forumet, detta har tagits upp tex innan vår tävling i våras då vi hade SSM då det också var ett jävla liv... då var det tjafs om att vi skulle kolla farten på bössorna, ingen av dom som klagade mest var på plats & kunde bilda sig en uppfattning, endast en hade lite väl hög fart, & ett par min senare hade han skruvat ner & allt var frid & fröjd. Alla har trevligt & alla tycker det är kul. Field target är kul, det är till & med kul som fan. Grilla korv kan man också göra om man vill, mat måste man ju ha :thumbupp:

Prova på det vet jag, du lär inte bli besviken... är en härlig gemenskap (i alla fall hos oss) & löjligt kul att tävla. Antingen om det är SSM eller en liten klubbtävling.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6300 gånger i 2491 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
gubbe (02 aug 2014, 15:46), Tomaz (02 aug 2014, 16:50), Nitro (02 aug 2014, 17:26), hegge (02 aug 2014, 17:38), janned (02 aug 2014, 17:46), Batistuta (03 aug 2014, 11:06)

Inläggav hegge 02 aug 2014, 17:26

Äh, ingen fara. Tack för inbjudan! Det var bara något inlägg som jag blev tillfälligt tokig på. Nu är jag glad igen och jag ska försöka ta mig ner till klubben vi har här i stan och då blir jag säkert såld på direkten :)

:cheeRs:
hegge

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 25 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: BJSK
Luftvapen favorit: HW 95 5,5

Följande användare vill tacka hegge för detta inlägg
börne (03 aug 2014, 01:16)

Inläggav Nitro 02 aug 2014, 17:30

hegge skrev:Äh, ingen fara. Tack för inbjudan! Det var bara något inlägg som jag blev tillfälligt tokig på. Nu är jag glad igen och jag ska försöka ta mig ner till klubben vi har här i stan och då blir jag säkert såld på direkten :)

:cheeRs:

Det gillar du säkert, och snart åker du kanske land och rike runt för att delta i olika tävlingar :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Silwer 03 aug 2014, 01:23

Som jag ser det är bråket mer om att man inte vill skiljas, alltså at man bestämt envisas med att allt ska gå samtidigt på samma bana och med allas tankar om hur det ska vara.

Man behöver ju inte splittra klubbarna utan bara dela just intFT från säg 45J osv på nåt sätt.

Då får man ju dessutom se vad som egentligen är sant i allt det här, är det fortfarande som för säg 10 år sen eller har något hänt?

Är 45J skyttarna så många eller hörs de bara väldigt mycket?

Att envisas med att just ens gamla påk från whatever ska klassa är ganska fånigt, som att gå in på 10m matchklubben och kräva tat ma nska få använda kikarsikte och licensvapen på deras banor.

Vad som det inledes med och som nu diskuterats bort är just det att int.FT är en tävlingsform med luftvapen, med vissa regler och vissa kriterier kring det hela, så är det bara.

Då så mycket trådar mm gått om att starta upp ett riktigt int.FT Sverige för möjlighet till skytte som "alla" andra aktiva länder har i Europa så är det obegripligt för mig att det nu är bråk åt andra hållet i princip, nu ska plötsligt allt gå och alla ska vara med oavsett.

Vad var det för jäkla idé att ens starta alltihop om det säg var en handfull aktiva som ens var intresserade?

Ni har extremt svårt att diskutera nåt till slut, typiskt svenskt att alla ska få bestämma, det går INTE och leder till just detta, polsk riksdag.

Träffas för helsike personligen alla som verkligen vill ha del i hur det ska vara och DISKUTERA saken, som det är nu måste jag säga att talesmanen för int.FT är usel på att leda och at tens göra sig begriplig, fatalt imo, sätt nån på platsen som har mål i mun och som kan ta lite för sig, det får var slut med innebördes beundramn och harig rädsla för att råka var oense om nåt.

Så skulle jag se det hela :-)

OBS alltså bara jag här från ett utanförperspektiv och ej egentligen stödandes just nån mer än mig själv helt subjektivt då jag skiter i om ev. åsikter går stick i stäv med nån annans.

Kom igen folk, det är ju ändå samma intresse/hobby i grunden, bara olika personliga inställningar för hur det ska utföras.

Imo är det uteslutte att få allt att funka samtidigt helt enkelt, those days are over, en insats för en sån bana måste bli helt horribel att anlägga.

Men allt som verkligen kan hålla sig flytande på äkta utövares intresse kommer heller inte dö.

Som skrivet tidigare, är dt nån form av ångest för att bryta gamla trender och förfaranden? isf vill ingen ändra nånting? vill ingen egentligen skiljas?, svara på det så är det ju enkelt.

Annars kör ni på som innan allt detta och backar ett steg över lag, att alla kastade sig in under sportskytteförbundet då det ju var så jäääääävla nödvändigt över allt nästan är ju inte reversabelt på nåt vis.
Folk fattade helt enkelt inte pga jävligt kass dialog vad i helvete de egentligen bestämmde sig för.

Kolla BR, ok det är inte lika stort alls men kom in sent och hade därför i princip noll problem att presentera med de gällande internationella reglerna plus givetvis 10J som ju alltid blir en nödvändighet här, inte mycket bråk där, de som är med skaffar det som gäller för dem.

Skärpning!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Nitro (03 aug 2014, 02:46), Marksman (03 aug 2014, 11:36)

Inläggav Frank69 03 aug 2014, 08:10

Om det är för att spara FT-målen för att demoleras under skytte så kan ett alternativ vara att sänka klassens kraft till max 27J
Det innebär att man kan köra med fullpower med cal .177 vapen (314m/s med JSB Exact E0)
Har själv kört cal .22 i 27J med goda resultat, vapnet presterar upp till 50m nästan identiskt med 40J.
I 10m/s sidvind så fick man en sidavikelse på ca 4cm... detta i bänkskytte för att eliminera skyttens rörelser.
27J för cal .22 blir ca (229ms med JSB Exact E0)

För övrigt gillar jag att man bevarar bredden på skyttet, är så mycket lättare att få en bred grupp av nya, att attraheras av skytteformen istället för att göra det smalspårigt.
Lätt att glömma hur det var som ny och man fick sin första lic... då ville man optimera vapnet med kraft och pricksäkerhet.
Alla vill ju träffa vad de siktar på, och nya kanske tappar intresset innan de blivit bättre skyttar om svårighetsgraden är för hög.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav dano_swe 03 aug 2014, 08:58

hegge skrev:Som nybörjare på det här med luftskytte hamnade jag snabbt på denna sida och tyckte att det här med FT verkade riktigt intressant och kul och hade tänkt åka ner till en klubb som vi har här i stan. Men efter att ha läst ett tag på forumet så tycker jag att det mest verkar vara bråk, politik och annat tjafs.

Sen när vissa formulerar sig som att FT på något sätt är den ultimata seriositeten av sportskytte och andra skytteformer är korvgrillningsskytte, ja då blir jag bara förbannad och anti.

Det här är ju en reklamplats för att få med nybörjare ut till era klubbar. Men jag är varjefall typ helt avskräckt för att besöka någon FT klubb utan kommer istället att bedriva "oseriöst" korvgrillningsskytte på jaktskytteklubben.

Tyvärr har du rätt. Jag tycker också att det tjafsas alldeles för mycket. Ut och skjut bara. Passar det inte så är det bara att hitta någon annan hobby.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Följande användare vill tacka dano_swe för detta inlägg
Marksman (03 aug 2014, 11:36)

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 01:00

Det är nog för lite tjafs i verkligheten och mycket tyckande som pågår i bakgrunden.

Om de inblandade som driver det hela verkligen la fram vad de tyckte och sen funderade ut en lösning på något sätt om så skilda skyttegrenar så vore det ju inget snack.

Men det är ju uppenbart inte mycket till dialog utan mer klickar av folk som för sina helt egna agendor som att det var självklart för alla som vill var involverade, det ser vi ju tydligt att så inte är fallet alls.

Av någon anledning gick inte övergången så bra till int.FT, troligen för att mycket få besämmde allt och enbart internt och stora sociala svårigheter med att LEDA de tman står för på ett begriplit sätt.

Även som ej involverad "hör" man en del och det är just där det har fallit, det kanske inte ens är fatalt på nåt sätt men oviljan att var nåt annat än en grupp som mest tittar på varandra och menar att "vi är proffsen så vi bestämmer" har gjort att andra som är minst lika intresserade egentligen inte alls är med på vad tusan som ska gälla.

Det hjälper väl heller inte med folk somlägger fram att "i år så föll allt i FT ihop pga detta, ingen vill delta och ingen vill träna", även om det kanske är sant så leder det ju ingenstans om man inte tydligen kan lägga fram det till de bertörda själv fast man varit eller är en del av klubben eller bor i området.

För som skrivs ovan, om det inte passar en alls så är det ju inget att skriva om, då skiter man ju ändå i det, eller?

Vissa här lägger ju fra ett "varför tycker jag så här?", andar är bar obegripliga då de bar tycker tvärtom eller inte har andra åsikter än att de andra har fel, ytterligare andra som ju drivit detta verkar som sagt inte tycka ett skvatt.

Det upplevs imo som just elitism och det gamla uttjatade tramset med att forum och internet är berydrlselöst helt, det är ju ofta den enda reda kontakt som når bredare iaf då fasen varenda en sitter och läser här även om de inte låtsas om det.

Tomaz vågar här ju iaf säga sitt och lägga fram vad han anser, det tycker jag är jävligt mycket bättre än de här "experterna" som tydligen vet allt men inte har mål i mun, troligen sittandes och sura med sina bröder om hur dumma alla jävlar är.

Vill man komma nånstans måste man ju var utåtriktad med det, villig att lyssna men också förklara varför man står för en sak.
I slutändan vill väl de flesta att det fungerar för fler att skjuta FT oavsett?

Frågan är ju bar hur ska det läggas upp just för det som ska bli FT i slutändan under sportskytteförbundet, det är ju bar så att gällande int.FT regler gäller, men då Sverige tex har en licensgräns vid 10J så kan man helt enkelt inte bortse från det för folk som just vill hålla på med skyttetävlingsformen FT.

45J tror jag mest är nåt som fastnat men som få egentligen i slutändan måste ha under samma flagg, som sagt hur många är de? och vem vill driva deras sak isf?

Som sagt BR gick direkt ut med gällande regler plus 10J och folk vägde och grejade fram de vapen som skulle var i klassen de ville var med i, hur kommer det sig att det var så lätt då?
Jag är medveten om att det ju inte är en lika stor skyttegren och självklart inte gammal här men ändå, vad var det Tomaz som la ut vad det handlade om och så börjades det skjutas lite, och FX tävlade i en annan form i USA, klart!

Frank69 problemet med att säg låsa .177 även om det är logiskt för FT så kommer nån tvunget ha en annan kaliber och då gnälla på 27J som gräns i effekt då deras .22 ju ger 40J.
Imo är det rena lasereffekten under goda förhållanden och ingen lär behöva mer för FT nånsin, men det är ju jag det.

Att folk inet vågar var med pga för hög svårighetsgrad är ju möjligt, mne tvärtom med att för lätt grad gör att de som ser andra utmaningar bara struntar i FT.

Sen är det ju det här med "korvgrillningskytte", är det några problem med det? det måste väl alla som vill kunna driva, det är inte FT som gubbe skrev men det kan nog klart stå för sig självt.
De som inte vill ha det struntar helt i de träffarna och tävlingarna och tvärtom.

Så smalspårigt kan iofs var illa men för brett är inte alls säkert att var bättre i just samma exakt skyttegren.
Är inte betoningen på att alla ska var med på alla organiserade tävlingar lite för stor?
Internationellt FT är ju vad det är och det är ju som alla andra skytegrenar under vissa gällande regler så inte vad som helst dyker upp, mao vill man tävla i int.FT så gör man det efter vad som gäller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Nitro (04 aug 2014, 02:42), Tomaz (04 aug 2014, 04:37), börne (04 aug 2014, 10:38)

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 01:05

En sak til, det här med att alla måste var vänner osv är trams, alltså inte att man måste var personligen osams men alltså är man verkligen bittra fiender för att man har lita olika åsikter om samma sak?
Isf är det ju ett slags behov av att styra som är problemet, att här ska ingen annan jävel tycka annat.

Sen hör man saker bakvägen, antydanden osv, men inget verkar ta upp öga mot öga eller på annat sätt mer personligen.

Därför sår det också split i alltihop då allt vilar på en halvsanning om hur det ser ut i den här hobbyn/sporten.

OBS igen att allt jag skrivit gäller mig och vad jag tycker och tänker, ej nån form av sanningar, jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om vad folk tycker då det är väl sent med nåt sånt rykte.
Jag tycker kanske att folk menar en hel del om mig och en del andra sen visar de sig handla extremt själviskt och barnligt själva, och jag antar för att det hela är ganska litet så blir inte sånt ifrågasatt och ändrat.
Det är lite som "har du lust att var med i den här gruppen?" sen bibehålls det på bara ett sån nivå "jag tycker du borde var med i den här gruppen" som nån form av hedersplats.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Nitro 04 aug 2014, 03:00

Silwer skrev:En sak til, det här med att alla måste var vänner osv är trams, alltså inte att man måste var personligen osams men alltså är man verkligen bittra fiender för att man har lita olika åsikter om samma sak?

OBS igen att allt jag skrivit gäller mig och vad jag tycker och tänker, ej nån form av sanningar, jag bryr mig helt enkelt inte så mycket om vad folk tycker då det är väl sent med nåt sånt rykte.

Jag gillar när någon vågar stå för sina åsikter även om ingen annan i hela världen gör det.
Finns ingen anledning till bli bittra fiender och skjuta raketer eller kasta sten på varandra för att man är osams eller inte har samma åsikt.
Vad hade forumet varit om alla hade haft samma åsikt?
Visst, det finns gränser på allt men åsikter måste man få lov att ha.

Ang. tråden så vidhåller jag att man följer int. regler om man ska hålla FT tävling. Vill man inte följa dessa regler vilket är helt ok för mig, så får man kalla det för något annat.

Som sagts tidigare, hallå om vi nu ska hålla på med en sport som är etablerad över hela jordklotet, så får vi såklart även följa spelreglerna i detta, med undantag för just 10J då det är uppenbart pga. våra licens regler.

Det är min åsikt!
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
TheFoes (04 aug 2014, 07:46), Tomaz (04 aug 2014, 08:19)

Inläggav Pellegrini 04 aug 2014, 03:44

Min åsikt är: en väldig massa forumstyckande av en himla massa folk, däremot befriande litet från "våra valda representanter" i FT-gruppen.

Var och en har rätt till sin åsikt, givetvis; men varför klabba med en sak som gemensamt blivit bestämt, och varför? (frånsett målens ev välbefinnande) :wink:
Kan ju inte direkt öka intresset för FT när det är på tapeten att minska antalet klasser osv.

Varför då inte ta steget fullt ut, och redan nu lägga licensfria klassen i max 7.5 J, dels för att det med största sannolikhet kommer att landa där så småningom ändå, och dels för att iaf jag kan väl tycka att det känns lite bättre med lägre effekt på licensfria klassen med tanke på att "vem som" kan köpa en bössa och anmäla sig i debutantklassen, utan någon som helst utbildning i vapensäkerhet mm.

+ Att många lämpliga luftgevär, typ Fwb i regel har just 7.5J som utgångsläge. Man lär snabbt lära sig att bemästra vind och andra omständigheter, mycket lämpliga färdigheter när man väl tar steget upp till mer än dubbla effekten...

Att korrar och råttor klarar träffarna bättre, utan att skadas, måste ju bara ses som en bonus.
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 04:38

Varför skulle 7.5J läggas som gräns för licensfritt FT skytte?
Vi ska ju som sagt tillägga tat ingen egentlige n behöver kasta sin bössa och aldrig mer skjuta FT, det är ju bar en fråga om organisering i klubbarna, vad vill medlemmarna ha och inser alla vad just int.FT är för något och vad den typen av FT är och kommer från, alla mått, alla regler osv.

Jag gissar att du är lite ironiskt överdriven iofs :-)

Det verkar ju inte som alla begrep vad som exakt bestämdes, därav oron när detta kom upp.
Varför inte de i FTgruppen tycker nåt är deras problem, de misslyckas bar vad jag märker, folk tar dem för snobbiga och elitisiska även om de inte vill detta själva.

Det låter som att det inte är lätt att föra upp nånting i den gruppen och att den därför är rätt sluten, jag ser det inte som befriande med noll åsikter därifrån.

Dock så antar jag att de håller stenhårt på gällande regler för just 16J int.FT, mne det verkar ju som andra klasser och det här med vad som ska funka samtidigt och för alla är nåt folk inte tänkte på.

Det går ju som sagt bra att skjuta FT och annat utan att det måste passa ihop med int.FT och riksmästerskap mm, men det tycks många ha problem med, antingen är det allt som gäller eller inget?

Jag ser inget fel i att folk ha åsikter på et allmänt forum, det enda aktiva i landet som betyder nåt, eller?
Det måste ju även en FT grupp se att om mna visar sig lite här mer och helt enkelt förklarar läget och bestämda regler osv så är det inte så mycket att undra över sen.

Tomaz verkar ju iaf som aktiv förstå att forumet har betydelse och att inte allt ligger utanför, och nu tyckte han till och folk flög i taket och andra höll med.

Om frågan väcker det här så är det då inte klart att alla är med på vad det betyder, vad man givit sig in i mm.

Nitro: tja int.FT är väl iaf Europeiskt och lite spritt i utkanterna kan man ju ana, men USA har ju sin egna variant tex, jag vet inte hur det är på vissa håll, men Australien hade de generella reglerna va?
Ska man bara tycka så håller jag dock med ,antingen går man ända fram eller så inte, att ha massor av undantag som saknar grund (10J saknar ju inte grund utan är ju ett faktum här) insmetade i det hela.
Och nej att ha en avvikand åsikt tycker jag inte är skäl nog tat bli utfryst av de andra isf är det inte mycket till sammanhållning, trots allt kallar man sig vänner så blir man ju inte ovänner pga sånt.

Men alltså om folk även söderut vill anordna nåt som de uppe i Norrland gör så för fasen gör det, eller är "ni" också oense om detta?, man hör ju en del misstankar om varandras klubbar ibland tex.

Ni får ingen RM seger eller poäng i serien, men ni får ju fortfarande skjuta som förr, räcker inte det?

Är ni många nog så snacka ihop er helt enkelt, vem vill egentligen göra si eller så när det kommer till kritan? som det låter är ni ju många som vill ha det som förr eller ungefär som förr, eller?

Är de som vill skjuta riktigt int.FT efter de reglerna och de lokala tilläggen så få kommer det ju inte hålla, men som sagt det hörs inte mycket från gruppen så egentligen kan det ju var helt fel och det kan hålla sig på egna ben utan vidare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav ogster 04 aug 2014, 07:43

Silwer skrev:
Är ni många nog så snacka ihop er helt enkelt, vem vill egentligen göra si eller så när det kommer till kritan? som det låter är ni ju många som vill ha det som förr eller ungefär som förr, eller?

Jomenvisst det är väl inget svårt att prata ihop sig några st men knappast så kul när det motarbetas hårt från vissa drivande av detta int FT.

Om man ska återgå till ämnet i tråden så har jag en fundering till Tomaz:

Låt säga att 45J tas bort i int FT med hänvisning till att målen tar för mycket stryk, hur är då lösningen tänk i tex din hemmaklubb då samma mål fortfarande kommer användas till FT reglerna och dom har ju 45J?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 08:04

ogster skrev:
Jomenvisst det är väl inget svårt att prata ihop sig några st men knappast så kul när det motarbetas hårt från vissa drivande av detta int FT.

Du menar att de inte vill att "ni" använder er bana för sånt?
Men ok om de motarbetar all annan form av FT eller lättsammare träffar/tävlingar så kan jag iofs förstå att inget hörs på forumet osv, då spelar man ju apa med alla bara helt enkelt.

För om de inte hindra er att använda banan kan ni ju iaf göra vad ni planerar men inte när de använder den.

Nåväl det verkar lite ostädat och ur led nånstans vilket jag redan misstänkte iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |