Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Sv: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav a_gunther 04 aug 2014, 10:16

ogster skrev:
Silwer skrev:
Är ni många nog så snacka ihop er helt enkelt, vem vill egentligen göra si eller så när det kommer till kritan? som det låter är ni ju många som vill ha det som förr eller ungefär som förr, eller?

Jomenvisst det är väl inget svårt att prata ihop sig några st men knappast så kul när det motarbetas hårt från vissa drivande av detta int FT.

Om man ska återgå till ämnet i tråden så har jag en fundering till Tomaz:

Låt säga att 45J tas bort i int FT med hänvisning till att målen tar för mycket stryk, hur är då lösningen tänk i tex din hemmaklubb då samma mål fortfarande kommer användas till FT reglerna och dom har ju 45J?

Om det är mig du menar att jag motarbetar allt annat skytte än FieldTarget. Då kan jag framföra att så är inte fallet. Det jag har sagt till dig och alla andra att det är fritt fram från styrelsen i Laxå Skytteförening att anordna något så länge det finns med på programmet I de förbund vi är anslutna till. Är det något annat så får man fråga styrelsen.
Det jag har sagt att jag inte kommer att driva arbetet för något annat än FieldTarget. Det tycker inte jag är att motverka något.
Du Johan hade ju svarat att du inte ville hjälpa till och anordna en HFT tävling när några i föreningen frågade dig.

Sedan om detta med reglerna. De kommer att se ut som de gör året ut. Sedan blir det upp till de föreningar som är medlemmar i Svenska Skyttesportförbundet att besluta om de ska ändras. De besluten kommer inte att tas här på luftvapen.info.
Jag kommer att sitta kvar till årsmötet som grenledare. Och där kommer man att besluta vem som kommer att vara grenledare för FieldTarget 2015.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Senast redigerad av a_gunther 04 aug 2014, 12:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 10:37

Det är fullt begripligt att det inte de mötena hålls på forumet, men en bra sak är iaf att sen lägga ut det beslutade för alla att se.
Mer än så går inte att begära.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Knivsöder 04 aug 2014, 11:12

Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det

Skulle inte en förening kunna hålla en tävling i FT för exempelvis upp till 30 joule (eller 27 joule som också är en internationell bänkskyttegräns), utan tillstånd av Svenska Skyttesportförbundet??? Det vill säga ej DM eller SM, men en egen tävling. KM eller en vanlig öppen tävling för alla eventuellt intresserade?

Det verkar konstigt.

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Inläggav Haukbrauk 04 aug 2014, 13:45

inte för att jag vet nåt men hur kostsamt hade det varit att ha dubbla uppsättningar mål på en bana? 10 & 16J skjuter på ena uppsättningen övriga J på de andra?
Haukbrauk

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Silwer 04 aug 2014, 13:46

Dubbelt för 2 olika banor kan man tänka i antal mål och dubbel tid.

Inget är väl omöjligt att utföra iofs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav ogster 04 aug 2014, 13:47

a_gunther skrev:Du Johan hade ju svarat att du inte ville hjälpa till och anordna en HFT tävling när några i föreningen frågade dig.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Det har hetat FT i alla år förut och enbart för att sportskytteförbundet har infört det på sitt schema betyder det inte att det gamla måste byta namn, det normala hade varit att kalla det nya int FT eller liknande ;)

Jag sa att jag inte vill lova nått då det är min första sommar som pappa, om nån annan tog tag i det skulle jag självklart hjälpa till om det fanns tid och möjlighet.

Oturligt nog så gick jag även på ett ständigt helgskift precis när Laxås träningar började, sista dagen på det skiftet slutade söndagen Laxå hade sin tävling så jag har inte haft möjlighet att prata med alla klubbmedlemmar om det funnits intresse att köra en FT tävling.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Batistuta 04 aug 2014, 14:00

Haukbrauk skrev:inte för att jag vet nåt men hur kostsamt hade det varit att ha dubbla uppsättningar mål på en bana? 10 & 16J skjuter på ena uppsättningen övriga J på de andra?

ca 12 000:- för 45 nya mål, plus att de måste borras/sättas fast i något. Så det är inget någon gör frivilligt precis.

Jag tycker det går bra att köra på samma bana, sen att målen tar stryk är något man får räkna med som underhåll. Lite jobbigt är det på tävlingar, men vi löste det rätt smidigt sist genom att ha 3 olika 15 måls banor. Lätt (korta avstånd) medel och svår (långa avstånd) Då sköt aldrig 45 joularna aldrig på mål närmare än ca 30 meter, det sparade säkert en del mål.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav FX_REVOLUTION 18 aug 2014, 19:09

Förr var det party och ölfest dagen innan tävling, ofta låg deltagarna över i tält och husvagn. Tävlingarna genomfördes av bakfulla mökande herrar uppblandat med vanligt folk. Deltagarna hade kul och skämtade, det skrattades i kohagen i Onsala. Deltagarna sprang runt med allt från diana 25 till FX senaste modeller, vissa hade till och med Hatsan. Det kom så där en 70 pers på vissa tävlingar, om det var riktigt ruttet kom det ca 30. Det kostade 50kr för en runda, vissa hann med 3-4 rundor per tävling. Det fanns flera roliga klasser som öppna riktmedel pistol mm. Så var det då.

Nu kommer 25 pers och det kostar 150kr per runda om man inte är en nörd som planerat att deltaga veckor i förväg. Då får man en 50lapp i Elit rabatt. 100kr per runda. Vad får man då för valuta för pengarna? Jo man får deltaga på banor där skratt och stoj ej tillåts. Det skall mätas och tas tid. Det är seriöst och fett med tråkigt.

Fattar vi inte att det är de enkla tävlingarna där folk kunde sitta vid läger elden med god stämning som samlar pöbeln att testa, När pöbeln sen testar får man fram en skara som vill ha lite ballare bössor, av de duktiga med balla bössor får man fram en Elit. När man fått fram Eliten skall de deltaga på tävlingar som arrangeras för Eliten. Nu finns det bara tävlingar för Eliten. Där känner sig pöbeln Ej välkommen.

Hur skulle det se ut om man stod i Åre och Sälen och nekade alla som ville åka med motiveringar som:

Nej du har inte godkänd hjälm
Nej du har inte tävlings licens enligt svenska slalomförbundet 2013
Nej du har inte säkerhetsutbildning inom lavinfara.
Nej du har snowbord, här godkänner vi enbart reglementsenliga slalomskidor, snowbord skadar backen.
Bara dom som följer tävlingsregementet för elit får deltaga, du får inte åka här.

Jag tror Åre, Sälen mm skulle bli ganska folktomt ganska snabbt.

Folk skulle inte anpassa sig, folk skulle skita i att åka.

Nu skiter folk i att åka på luftgevärs träffar. För dom finns inte längre.

Tack för mig.

/Mikael
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Följande användare vill tacka FX_REVOLUTION för detta inlägg
ocy (18 sep 2014, 00:06)

Inläggav skjutglad 18 aug 2014, 19:26

Då kan väl "pöbeln" anordna en vedbo träff.
Svårare än så är det väl inte?

Med bakfulla mökande herrar. :lol:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad

Tack utdelade: 560 gång
Tackad: 1333 gånger i 408 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
börne (18 aug 2014, 19:40), Tomaz (18 aug 2014, 19:52), Don Tomaso (19 aug 2014, 06:46)

Inläggav soren 18 aug 2014, 19:28

bra sagt
soren

Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Inläggav FX_REVOLUTION 18 aug 2014, 19:43

Eller så kanske de som då gick runt och önskade ha det fett med trist, torrt och strikt (Typ värsta Jehovas vitte tillställningarna)! Istället skulle de ha kunnat anordnat Egna tävlingar. Nu körde de SEKT stilen och nässlade in sig och hjärntvättade raggarna tills de antingen drog eller stod kvar med hypnotiserade ögon som värsta maskinerna med horse ögon. JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG HÄR BAKOM TANGENTBORDET SÅ DET MÅSTE GLÖDA OM ERA SKÄRMAR!!!!!!!!!

:-)

FX_REVOLUTION

ocy (18 sep 2014, 00:07)

Inläggav FX_REVOLUTION 18 aug 2014, 19:46

Fan! till och med Ogster talar ju som värsta G lorden nu för tiden....... Trevlig och artig. Har han joinat SEKTEN NEEEEEJJJJJJJJJJJ!!! ! ! ! ! ! !

FX_REVOLUTION

Inläggav börne 18 aug 2014, 19:50

Har du druckit öl eller annat stark... sjukt oseriöst skrivet & du kommer inte komma nån vart med en sådan attityd. Sen uppfattar ju inte vi som tävlar att det är så strikt & tråkigt som du vill få det att låta :roll:

Edit: Ångrar att jag svarade för kom på att det bästa med såna här inlägg är att ignorera dom då det inte tillför något mer än osämja :thumbner:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6300 gånger i 2491 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Tomaz (18 aug 2014, 19:57)

Inläggav martinw 18 aug 2014, 19:54

Jag åker inte skidor, kassa knän.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav FX_REVOLUTION 18 aug 2014, 20:06

Jag ser att även min skärm skimrar i rött........ alltid lika kul att starta en diskussion med folk som tycker olika.

"sjukt oseriöst skrivet & du kommer inte komma nån vart med en sådan attityd" skrev du börne, Vad menar du med det?

FX_REVOLUTION

Inläggav Leopold 18 aug 2014, 20:11

Känner på mig att min skärm kommer att få ett rosa skimmer över vissa poster så jag föreslår att vi återkommer till ämnet för tråden... vad sägs om det?
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav T.Lundberg 18 aug 2014, 20:33

Med tanke på Eu så borde man kanske slopa alla andra effektklasser än 7.5J. På så vis slipper man fundera på licenser och målen tar mindre stryk. Sen blir det ju inget strul med att beställa exportfjädrar och grejor.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Inläggav ogster 18 aug 2014, 20:34

FX_REVOLUTION skrev:Fan! till och med Ogster talar ju som värsta G lorden nu för tiden....... Trevlig och artig. Har han joinat SEKTEN NEEEEEJJJJJJJJJJJ!!! ! ! ! ! ! !

Haha sen när har jag varit trevlig, ärlig kan jag va men trevlig/artig det kommer jag inte ihåg när jag va sist.

Sen räknar du fel, det var 25st starter, jag gjorde 3st och många andra gjorde 2st så deltagarantalet borde va mycket lägre.

Anledningen till mina 3st starter var att jag ville ha RM medaljer, var bara pcp under 10J jag förtjänade dom andra fick jag för deltagandet (sköt 10j:s bössa i 16 j klassen enbart för det bara var två deltagare där)

Håller dock med dig om att allt var roligare förr, många trevliga skyttekamrater som vänt hela FT cirkusen ryggen och dom saknas verkligen.
Det är väldigt beklagligt att det blivit såhär istället för att bara bygga på 16J klasserna på det gamla, då hade det blivit en riktigt stor samlingsplats för ALLA luftskyttar.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav martinw 18 aug 2014, 20:40

Det är lätt att glömma att krympandet började många år innan ssf och 16j blev ett alternativ.
martinw

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
skjutglad (18 aug 2014, 20:56)

Inläggav Leopold 18 aug 2014, 21:46

När det gäller den glada stämningen på tävlingarna så är det full fräs på den varenda tävling jag varit på! Hur kul som helst. Tillväxten, ja där kan man säkert jobba hårdare för att få in yngre gänget. Tycker man lyckats särskilt bra med detta uppe i Piteå, många yngre skyttar där och jäkligt vassa! Jag tror man kan ta och titta litet närmare på vad det är som gör att det är ett sånt fenomenalt drag i verksamheten där uppe... tror inte det enbart beror på den korta skyttesäsongen eller de fantastiska eldsjälarna bakom utan det är mer.

En mångfald av klasser där alla kan hitta "sin" favoritklass kanske är en del av hemligheten? Skit samma om det är få tävlande i varje klass till en början tycker jag, finns intresset så kommer det att samla ihop sig med tiden till ett mindre antal "stora" klasser. Jag tror som sagt att fullfartsklasserna har ett fortsatt berättigande här hos oss i Sverige med våra unika förutsättningar vad gäller licensgränser och vad folk har hemma att dra med på tävling.
__
PS. Har hört att man ev kommer att utöka PLVK-tävlingen i Arnemark - årets skyttefest - till två tävlingsdagar nästa gång. I det fallet tror jag det är klockrent, en hel del tillresande från landets alla hörn och det var helt klart så att jag inte hann med att skjuta mer än hälften av alla klasser jag skulle vilja. Tror många kände samma. Vårt land är förbaskat avlångt... så om man behöver åka långt så vill man nog helst tävla i mer än bara ett par klasser. Om möjligt. Förmodligen tycker alla olika och även jag tycker olika... Inte varje helg man har möjlighet att vika två fulla tävlingsdagar erkännes villigt. Fallet Arnemark är litet speciellt... inte direkt så att det skulle saknas skyttemöjligheter under dessa härliga dagar men det är litet extra kul att just tävla tycker jag :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Johanna (19 aug 2014, 05:31)

Inläggav Tomaz 18 aug 2014, 21:51

Kan ju jämföra med hur många som skjuter FT i Norge..är dom 9st? Och dom anordnade VM på egen hand för ett par år sedan..
Dom tycker vi hade ett högt deltagarantal på RM..
Så i perspektiv är vi på god väg med FT i sverige.
Det kommer alltid vara skyttar som försvinner av olika anledningar, men det tillkommer också nya skyttar och nya föreningar lite här och var..Dessutom har vi ju fler tävlingar än någonsin på en säsong, så en del väljer helt enkelt dom tävlingarna som är närmast..
Det går ju heller inte att jämföra antal starter på tävlingar med dom vi hadde förr. Då sköt man nämligen bara 20 skott och det flesta gick både tre och fyra varv med olika bössor som en slags mångkamp (och hur mycket billigare blev det då med 50kr/varv..) och det är ju inte konstigt att det blev många starter men hade inte så mycket med FT att göra med ett eget påhittat regelverk.
Field Target är definitivt på rätt spår nu med att tillhöra skyttesportförbundet och utforma tävlingsverksamheten runt field target till det som resten av världen också kallar field target..
Men som sagts många gånger förr...det är fritt fram för vem som helst att anordna luftvapenträffar med vilken tävlingsform som helst och med vilka bössor och effekter som helst. Kanske lite dolda fallmål, stå på ett ben, skjuta med fel hand eller snurra runt och klappa händer innn man ska träffa en spinner..vad som helst...men ingen gör det...
Istället klagar man på field target och spyr galla på allt...och avskyr hur tävlingsinriktad en tävling är och att man ska behöva träna ft med sin bössa för att lyckas på en tävlig... :roll:
På RM hade vi en som plockade fram sin 22lr och skulle börja plinka med på inskjutningsbanan för ft tävlingen innan han skulle gå ut på ft rundan...så nä då är man nog inte så intresserad av ft, men att sprida sitt missnöje med hur jävla skit allt är med ft ska han göra ändå..
Senast redigerad av Tomaz 18 aug 2014, 22:07, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
börne (18 aug 2014, 22:09)

Inläggav martinw 18 aug 2014, 23:03

Hej Mikael!
Jag har suttit några sena nätter runt den där brasan kvällen innan tävling, hur trevligt som helst.
Faktiskt en upplevelse i sig när bilar rullar ut på skjutbanan och man får lite nattskytte i helljus.
Att sedan få sova i ett tält eller en husvagn tillsammans med massa farbröder som snarkar och luktar sportdoja, det är kanske inte själva behållningen.
För att inte tala om att släpa sig runt en tävlingsrunda utan sömn och med känslan av att det blev några öl för mycket igår...
Oavsett så tror jag att jag förstår vad du saknar.
Sen håller jag inte med dig om att allt är så styrt och tråkigt som du säger, men visst, kanske mer styrning och ordning än för 5år sedan.

Jag tror inte det är en tävling du vill ha, utan en luftgevärsträff?
Egentligen rätt underligt att ingen klubb bjuder till "träff utan tävling".

Skidliknelsen var underlig. Det finns väl inget i nuvarande reglemente som hindrar nybörjare/oelit? Det finns ju tom instegsklass. Däremot finns det idag en elitnivå, något som kanske inte riktigt fanns för 5år sedan. Pengamässigt ska vi nog inte mäta oss mot skidåkning.

Jag är nörd för jag kan planera flera veckor i förväg. :Thumbupp:
(ska man vara helt ärlig skulle jag behöva veta flera månader i förväg hur tävlingarna ligger, alldeles för mycket som ska hinnas med.)
martinw

Inläggav FX_REVOLUTION 19 aug 2014, 18:02

Vet du varför en människa har en (1) mun och två (2) öron?

Jo seru Thomas Holmström det ska jag berätta för dig.

Det är för att det är viktigare att lyssna än vad det är att tala.

Just nu lyssnar du Thomaz inte alls, du försöker konstant tala om hur folk ska tycka helt utan att lyssna helt utan att känna av stämningen.

Du tar Norge som exempel, Apropå Norge, så har ju vi här i Sverige en ännu mer blomstrande FT arena om vi jämför med tex Uganda eller Grönland. Dom har ju noll deltagare. Vi är ju många fler.

FX_REVOLUTION

Regårdh (22 aug 2014, 17:57), ocy (18 sep 2014, 00:16)

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |