Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Tomaz 19 aug 2014, 19:49

FX_REVOLUTION skrev:Vet du varför en människa har en (1) mun och två (2) öron?

Jo seru Thomas Holmström det ska jag berätta för dig.

Det är för att det är viktigare att lyssna än vad det är att tala.

Just nu lyssnar du Thomaz inte alls, du försöker konstant tala om hur folk ska tycka helt utan att lyssna helt utan att känna av stämningen.

Du tar Norge som exempel, Apropå Norge, så har ju vi här i Sverige en ännu mer blomstrande FT arena om vi jämför med tex Uganda eller Grönland. Dom har ju noll deltagare. Vi är ju många fler.

Ja du Mikael Persson Fd Olsson...jag lyssnar på dom som har något vettigt att tillföra...och har sakliga argument för eller emot utvecklingen av FT i Sverige..
Men raljerande plumpa kommentarer från någon som inte ens är intresserad av FT på riktigt, utan helst bara vill latja omkring och leka på FT tävlingar och tycker alla som gillar att tävla under ordnade former är nördar, töntar, clowner...kan jag liksom inte ta på allvar...tror till och med att du kallade mig för bög en gång för att jag använder skyttejacka....så...nej jag lyssnar inte på dig... :|
Jäkligt tråkig jargong du kör med helt enkelt..
Om du brinner för en enklare informell form av skyttetävlingar eller skytteträffar så är det ju bättre att du är konstruktiv och driftig och skapar en sådan tillställning, istället för att bete sig rent ut sagt svinigt mot mig och andra som vill hålla på med FT på samma vedertagna sätt som övriga världen utövar skyttesporten Field Target..
Senast redigerad av Tomaz 19 aug 2014, 19:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
börne (19 aug 2014, 20:06), Nitro (19 aug 2014, 21:52)

Inläggav LuftenÄrFri 19 aug 2014, 20:12

Framtiden ser inte ljus ut. Efter att ha läst den här tråden och några till angående FT så blir man inte sugen på att ge sig in i det. (Det skulle väl vara om man vill få en medalj på ett lätt sätt, med tanke på deltagarantal)

Herregud vilket tjafsande, från båda sidor. Vill man uppfattas som professionell bör man noga välja sina ord och inte komma med tråkiga personangrepp.

Med så få deltagare kan jag tycka att prioritet bör vara att få fler deltagare. Det utesluter givetvis inte elitsatsning.

Som det ser ut nu skulle jag aldrig skaffa utrustning för ge mig in i FT tävlandet, men jag har bara fått min uppfattning om läget från det här forumet.

Hoppas att ni kan styra upp det hela, för det verkar vara en rolig sport.
LuftenÄrFri

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav thorgus 19 aug 2014, 20:18

LuftenÄrFri skrev: det verkar vara en rolig sport.

Det är det också, och av "tjaffsandet" här på forumet märks det väldigt lite om ens nåt när det väl är tävling, så mitt råd är att om du är aldrig så lite sugen på att testa så tveka inte pga diverse irrelevanta inlägg här på forumet :)
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
börne (19 aug 2014, 20:31), Nitro (19 aug 2014, 21:53), dano_swe (19 aug 2014, 22:56)

Inläggav Leopold 19 aug 2014, 20:19

Återigen... om vi skulle ta och försöka samla tankarna kring trådämnet kanske?

Det har blivit alltför personligt vem som säger si och så, vem som tycker vad och kallat vem för ditt och datt. Helt ointressant för diskussionen om sakfrågan.

Ett inpass om denna är att det faktiskt ser väldigt olika ut i de länder som pysslar med det som kallas FT. Finns ingenting "heligt" eller skrivet i sten om att endast FT med effekt 16.3 J får kallas "Field Target". Inte vad jag hittat. Om någon har annan information om detta så vänligen ge referens så att källan kan kollas upp.

Även om man kan se "internationell FT" enl 16.3J-regler som något många försöker anpassa sig till på sikt så förekommer alltså nationella variationer efter vad det är för licenslagar och traditioner.

Målet där detta förekommer är ofta att få in så många som möjligt att bli intresserade att fortsätta. Precis så ser jag att fullfartsklasserna kan fortsätta att fungera här hos oss. Det står för övrigt arrangörerna fritt att sammanföra fjäder och pcp fullfart om man så önskar (precis som i 10J-klasserna), endast ett påbud att erbjuda både fjäder och pcp i int 16J-klasserna. Inte mig emot, skiter i vilket bara jag får vara med och fightas.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Tomaz 19 aug 2014, 20:31

LuftenÄrFri skrev:Framtiden ser inte ljus ut. Efter att ha läst den här tråden och några till angående FT så blir man inte sugen på att ge sig in i det. (Det skulle väl vara om man vill få en medalj på ett lätt sätt, med tanke på deltagarantal)

Herregud vilket tjafsande, från båda sidor. Vill man uppfattas som professionell bör man noga välja sina ord och inte komma med tråkiga personangrepp.

Med så få deltagare kan jag tycka att prioritet bör vara att få fler deltagare. Det utesluter givetvis inte elitsatsning.

Som det ser ut nu skulle jag aldrig skaffa utrustning för ge mig in i FT tävlandet, men jag har bara fått min uppfattning om läget från det här forumet.

Hoppas att ni kan styra upp det hela, för det verkar vara en rolig sport.

Kontakta närmaste klubb och få en introduktion till vad field target är och kom och prova på vid ett träningstillfälle, finns säkert utrustning att låna så man får testskjuta..
Man kan gilla FT...eller inte gilla FT....men det vet man först när man provat själv på riktigt..
Så verkar FT intressant (om du bortser från diverse forumdiskussioner ;-) ), så ge det en chans vet ja.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav soren 19 aug 2014, 20:42

bra talat Tomaz så välkomna alla som vill prova
soren

Tack utdelade: 313 gång
Tackad: 102 gånger i 43 inlägg
Luftvapen favorit: fx 400 Anschutz 8002

Inläggav Leopold 19 aug 2014, 20:51

Tomaz skrev:Så verkar FT intressant (om du bortser från diverse forumdiskussioner ;-) ), så ge det en chans vet ja.. :cheeRs:

Jovars. Nu var det ju du som drog igång detta eller hur... om vad som ska anses vara "kosher" FT och vad som inte ska anses vara det i framtidens utövande av sporten i Sverige.

Tips: kolla i svenska FT-reglementet så ser ni vilka klasser vi har inom svenskt FT. De har inte tillkommit genom en slump kan jag garantera. De är avsedda att gynna sportens utveckling på lång sikt. Vill ni ändra på detta reglemente, kontakta er klubb och jobba genom er klubbrepresentant gentemot sektionen.
Användarvisningsbild
Leopold

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
päran (19 aug 2014, 20:53), Jazz (19 aug 2014, 21:12), TheFoes (19 aug 2014, 21:25), Pellegrini (19 aug 2014, 23:51), Johanna (20 aug 2014, 05:51)

Inläggav Tomaz 19 aug 2014, 22:01

Men för att återgå till mitt trådstart i ämnet 45J i ft...
Och det har ju egentligen inget att göra med hur många nya deltagare man kan locka till ft...för det är förhoppningsvis inte effekten på luftvapnet som avgör om ft är roligt eller ej..
Vill man på riktigt få upp intresset och deltagarantalet på tävlingar, så är egentligen forumet inte rätt ställe att rekrytera folk. Min erfarenhet är att luftvapenintresserade på forumet har ett väldigt lågt intresse av att träna och tävla målinriktat...speciellt inte i föreningsform..De flesta vill bara skjuta på egen hand under informella former utan att behöva vara aktiv i en förening osv...

Nej, rekryteringen till FT måste komma från de aktiva klubbarna.
Man måste helt enkelt ordna regelbundna FT träningar i klubbarna och annonsera lokalt om verksamheten för att locka till sig skytteintresserade och även locka in ungdommar via skolan på friluftdagar tex....men...detta är svårt jag vet...det krävs driftiga eldsjälar med mycket fritid och nära till skjutbanan för att få en tillväxt...
MEN...jag har väldigt svårt att förstå resonemanget till att 45J måste få vara kvar för att få FT att växa i Sverige. Jag ser det enbart som kontraproduktivt att lotsa in folk till FT när 45J är det som lockar till första licensen...eftersom 45J förstör målen i sig...och gör det till en omöjlig ekvation att få samma manglade mål att fungera tillförlitlig i 10J...och 10J är den viktigaste klassen vi har i Sverige. Det är där rekryteringen börjar och man får verkligen lära sig vikten av att bedöma avstånd och vind i field target.

På Riksmästerskapet nu i helgen, så hade vi fixat till målen på bästa sätt för att få dom att fungera felfritt även i 10J...men trots det klickade en del mål för 10J...samt ett mål havererade totalt efter några fällningar...Ändå hade vi sorterat bort ett gäng mål som var sönderskjutna och defekta när vi monterade banan. Vi fick till och med låna mål av gubbe för att få fullt fungerande mål till alla stationer..
Vi är på gång att köpa in nya mål till föreningen och vill ha mål som fungerar felfritt varje gång även i 10J...och sådana fabrikstillverkade mål finns...så länge man kör dom i max 16J...men nu står vi där och ska välja mål som ska hålla och fungera lika bra mellan 10-45J..och dom finns inte...i alla fall inte fabrikstillverkade mål till överkomligt pris...

Jag har i alla fall väckt en debatt kring 45J vara eller inte vara i FT...och det var mitt mål med det hela, eftersom många går med skygglappar och rullar på i gamla hjulspår. Jag vill se en utveckling av FT i Sverige och har svårt att se det ske med 45J klassen som ett onödigt sidospår. Jag visste självklart att många skulle sparka bakut speciellt från folk som inte ser FT som den skyttesport det egentligen är. Jag vet också att jag har en del medhåll från aktiva inom FT, men tyvärr vågar de inte göra sig till tals här men men...jag har lyft på locket i alla fall, sen får vi se vad som händer i framtiden. .

Det enda jag vet är att FT är en jäkligt rolig och trevlig skyttesport som jag hoppas fler får upp ögonen för, utan att det ska krävas 45J för att upplevas som en skoj skytteform.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
Nitro (19 aug 2014, 22:15), hansmn (20 aug 2014, 03:21)

Inläggav Nitro 19 aug 2014, 22:24

8-10J kommer alltid och ska finnas så klart. För varje år blir vi fler som satsar på 16J.
Ja ska alla kunna delta så ska ju även 45J klassen vara med, men innebär det att det blir problem med skadade mål, så håller jag inte med.
Sen skulle jag tro att de flesta som har kraftig licensbössa även har en 10J bössa.
En del tycker kanske inte det är lika coolt att skjuta ärtbössa när man dra på med 40J+.
Jag tycker tvärtom, alla i klassen tävlar på samma villkor och det krävs betydligt mer av 10J skytten för att sänka sina mål, det är coolt :Thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Leopold 19 aug 2014, 22:28

Tomaz skrev:Det enda jag vet är att FT är en jäkligt rolig och trevlig skyttesport som jag hoppas fler får upp ögonen för, utan att det ska krävas 45J för att upplevas som en skoj skytteform.. :cheeRs:

Tja. Du har ju själv skjutit i 45J-klassen utan större problem tidigare. Tror inte du gjorde det för att du kände dig tvingad utan för att du tyckte det var kul. Jag ska inte alls påstå att det *krävs* 45 J eller ens futtiga 20 J som jag kör med just nu. Bara konstaterar att en del känner det som en intressant inkörsport in i denna sport, precis som du kanske kände tidigare. En av många möjliga vägar.

Att målen skulle bli så fruktansvärt misshandlade att det skulle vara ett stort problem har jag inte upplevt i praktiken men visst man kanske kan behöva rikta upp dom litet då och då. Eller att köra med annat än dessa rätt klena gamo-mål och det finns gott om lösningar om det är där man tycker skon klämmer allra mest.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav dano_swe 19 aug 2014, 23:02

Tjafs kan vara bra men tjafs kan också vara dåligt för sporten. Det här forumet är kanske den viktigaste reklamplatsen för FT i hela Sverige. Vårda den, ni som vill fortsätta med sporten framöver. Jag instämmer i det thorgus sa, att det här tjafset är något som aldrig hörs ute på tävlingarna. På tävlingarna är stämningen god och det flesta verkar ha det jäkligt trevligt.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Tomaz 19 aug 2014, 23:25

Leopold skrev:
Tomaz skrev:Det enda jag vet är att FT är en jäkligt rolig och trevlig skyttesport som jag hoppas fler får upp ögonen för, utan att det ska krävas 45J för att upplevas som en skoj skytteform.. :cheeRs:

Tja. Du har ju själv skjutit i 45J-klassen utan större problem tidigare. Tror inte du gjorde det för att du kände dig tvingad utan för att du tyckte det var kul. Jag ska inte alls påstå att det *krävs* 45 J eller ens futtiga 20 J som jag kör med just nu. Bara konstaterar att en del känner det som en intressant inkörsport in i denna sport, precis som du kanske kände tidigare. En av många möjliga vägar.

Att målen skulle bli så fruktansvärt misshandlade att det skulle vara ett stort problem har jag inte upplevt i praktiken men visst man kanske kan behöva rikta upp dom litet då och då. Eller att köra med annat än dessa rätt klena gamo-mål och det finns gott om lösningar om det är där man tycker skon klämmer allra mest.

Jag har nog tävlat i de flesta förekommande klasser inom FT genom åren, därför att jag gillar att tävla och jag gillar att vinna..
De tre första tävlingarna i år sköt jag både 16J och 45J...16J var den jag tränade med och satsade på eftersom det är så mycket roligare och intressantare att bedömma avstånd och vind på ett helt annat sätt än med fullfartsbössa..Jag gick alltid första varvet i 16J och gick en 30måls runda efteråt med 45J i mån av tid, mest som lite utfyllnad och att få extra tävlingsvana, men det hade ju varit betydligt mer givande med 10J.
Nu gick jag runt dessa tre tävlingar med en ambivalent känsla där jag ena stunden tyckte det var kul att tävla och andra stunden upplevde det som helt meningslöst att blåsa ner målen med en kraftig smäll utan att behöva bry sig speciellt mycket av vind och avstånd. På dessa tre tävlingar missar jag totalt 1 mål utan att träna med bössan...hur mycket har det då med FT att göra..? Alltid kul att vinna en extra medalj, men som sagt whats the point, om det är FT man vill hålla på med..Då är det bättre att jag skaffar en 10J bössa och går ett extra varv om jag vill få mer tävlingsvana...
Men förmodligen skulle jag bli så less på alla mål som inte faller trots träff...för att det är fullfartsbössorna som skapar det problemet tror jag alla som har arrangerat tävlingar har insett vid det här laget..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Tomaz 19 aug 2014, 23:46

dano_swe skrev:Tjafs kan vara bra men tjafs kan också vara dåligt för sporten. Det här forumet är kanske den viktigaste reklamplatsen för FT i hela Sverige. Vårda den, ni som vill fortsätta med sporten framöver. Jag instämmer i det thorgus sa, att det här tjafset är något som aldrig hörs ute på tävlingarna. På tävlingarna är stämningen god och det flesta verkar ha det jäkligt trevligt.

Att kalla det tjafs är väl att förminska denna intressanta diskussion tycker jag..
Men också väldigt märkligt att en del går igång på alla cylindrar och vill försvara 45J klassen utan att ha några relevanta argument om varför man måste ha denna kraft för att blåsa ner målen och tycker det är så viktigt för field target som skyttesport..

Självklart är stämningen god på tävlingarna...goa glada skyttar som gillar luftvapen, vad kan gå fel liksom.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Martin 20 aug 2014, 11:15

Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det

Regler: För att följa länken så måste du registera dig.

4.3 Klassindelning vid Field Target tävlingar är som följer:
En bit ned...

Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Dock skall klasserna ≤16.3J Fjäder och ≤16.3J PCP finnas med vid varje tävling.
Man bör också ha debutantklasser PCP och fjäder för vapen under 10J. För att delta i
debutantklass behövs ej skyttekort och tävlingslicens, priser lottas ut och man får gå hur
många varv man vill. Skytt som deltar i tävlingsklass får ej delta i debutantklass.
Vid nationella tävlingar kan arrangören även utlysa andra klasser t.ex. öppna riktmedel,
pistol, jägarklass.

Så, på nationella tävlingar, alltså inte mästerskap som i Laxå nu senast, kan arrangören inför andra klasser än SvSF "ordinarie" klasser :thumbupp:
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Martin 20 aug 2014, 11:19

Tomaz skrev:.
.
De tre första tävlingarna i år sköt jag både 16J och 45J...16J var den jag tränade med och satsade på eftersom det är så mycket roligare och intressantare att bedömma avstånd och vind på ett helt annat sätt än med fullfartsbössa..Jag gick alltid första varvet i 16J och gick en 30måls runda efteråt med 45J i mån av tid, mest som lite utfyllnad och att få extra tävlingsvana, men det hade ju varit betydligt mer givande med 10J.
Nu gick jag runt dessa tre tävlingar med en ambivalent känsla där jag ena stunden tyckte det var kul att tävla och andra stunden upplevde det som helt meningslöst att blåsa ner målen med en kraftig smäll utan att behöva bry sig speciellt mycket av vind och avstånd. På dessa tre tävlingar missar jag totalt 1 mål utan att träna med bössan...hur mycket har det då med FT att göra..? Alltid kul att vinna en extra medalj, men som sagt whats the point, om det är FT man vill hålla på med..Då är det bättre att jag skaffar en 10J bössa och går ett extra varv om jag vill få mer tävlingsvana...
.
.

Nu skjuter ju inte alla lika bra som du gör :oops: , så t.ex för mig så är det fortfarande en utmaning även med fullfartsbössorna :)
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Tomaz 20 aug 2014, 11:58

Martin skrev:
Tomaz skrev:.
.
.
.

Nu skjuter ju inte alla lika bra som du gör :oops: , så t.ex för mig så är det fortfarande en utmaning även med fullfartsbössorna :)

Jag svarade bara på leupolds inlägg där han har funderingar runt mitt eget deltagande i 45J klassen...Men poängen är att det har väldigt lite med field target att göra att skjuta 45J...

Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge.. :Hughug:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Silwer 20 aug 2014, 12:19

Det är svårt med ändringar, med omställningar.

"De grejor jag har ska jag minsann få ha!"

Och det enda är väl egentligen at de inte passar just i internationell FT, annars är det väl bara att damma på med laserbössorna.
Dela på er för fan, det här går inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Martin 20 aug 2014, 12:28

Tomaz skrev:
Martin skrev:Nu skjuter ju inte alla lika bra som du gör :oops: , så t.ex för mig så är det fortfarande en utmaning även med fullfartsbössorna :)

Jag svarade bara på leupolds inlägg där han har funderingar runt mitt eget deltagande i 45J klassen...Men poängen är att det har väldigt lite med field target att göra att skjuta 45J...

Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge.. :Hughug:

Jag skjuter ju både 10J och 45J klasser (förvisso bara 19J i fullfart med min HW97) . Jag tycker alla klasser är roliga! :)
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Tomaz 20 aug 2014, 12:53

Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?
Hw97 i 16J funkar klockrent, det är många i världens bästa ft-skyttar som kör med det.. :)
Senast redigerad av Tomaz 20 aug 2014, 12:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav LuftenÄrFri 20 aug 2014, 13:09

Martin skrev:
Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det

En bit ned...

Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Man bör också ha debutantklasser PCP och fjäder för vapen under 10J. För att delta i
debutantklass behövs ej skyttekort och tävlingslicens, priser lottas ut och man får gå hur
många varv man vill. Skytt som deltar i tävlingsklass får ej delta i debutantklass.
Vid nationella tävlingar kan arrangören även utlysa andra klasser t.ex. öppna riktmedel,
pistol, jägarklass.

Så, på nationella tävlingar, alltså inte mästerskap som i Laxå nu senast, kan arrangören inför andra klasser än SvSF "ordinarie" klasser :thumbupp:

Krävs skyttekort och tävlingslicens vid deltagande i en av arrangör utlyst klass som tex jägarklass?

När det gäller klassen 45J så visar inte resultatlistan från RM att det är laserpekare som alltid träffar. Det är inte de bössorna som ligger högst.

Tycker ni missar målet, om uttrycket tillåts. Det ska vara enkelt att deltaga och att börja, även om man inte har någon klubb i närheten.
LuftenÄrFri

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Sv: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Martin 20 aug 2014, 13:36

Tomaz skrev:Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?
Hw97 i 16J funkar klockrent, det är många i världens bästa ft-skyttar som kör med det.. :)

Nej varför skulle jag det? Jag har ju fått sluta med klassen "öppna riktmedel". Jag tycker inte det är kul att den försvann, men det var ju inte så kul att allt som oftast tävla mot mig själv...

Vore ju tråkigt om även 45J försvinner. Brukar ju vara ett antal som ställer upp i den klassen :)

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Tomaz 20 aug 2014, 14:30

Martin skrev:
Tomaz skrev:Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?

Nej varför skulle jag det? Jag har ju fått sluta med klassen "öppna riktmedel". Jag tycker inte det är kul att den försvann, men det var ju inte så kul att allt som oftast tävla mot mig själv...

Vore ju tråkigt om även 45J försvinner. Brukar ju vara ett antal som ställer upp i den klassen :)

Jag försöker bara få lite koll på hur folk resonerar, en del verkar tycka att Field Target inte kan vara kul utan 45J klassen...
Skulle 45J folk gå över till 10j och 16j om 45j klassen försvann, eller skulle dom försvinna från tävlingarna helt..?
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Martin 20 aug 2014, 14:45

LuftenÄrFri skrev:
Martin skrev:

En bit ned...

pistol, jägarklass.

Krävs skyttekort och tävlingslicens vid deltagande i en av arrangör utlyst klass som tex jägarklass?

Tyvärr JA.

När man anordnar en tävling under SvSFs flagg, så måste alla klasser ligga följa SvSFs regler, bl.a detta med skyttekort, tävlingslicens. Detta kom upp inför Onsalas vårtävling, och som jag minns det var svaret så. Så även om det inte är en "normal" SvSF klass, t.ex öppna riktmedel, så måste tävlande uppfylla detta med tävlingslicens.

Rätta mig någon om jag har fel. Hänvisa då till källa och inte bara "jag tror/tolkar..." :)

Man kan ju dock anordna SvSF-flaggad tävling på lördag, och annan egen tävling på söndag, bara det inte är samma "arrangemang".
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Martin 20 aug 2014, 14:49

Tomaz skrev:
Martin skrev:

Jag försöker bara få lite koll på hur folk resonerar, en del verkar tycka att Field Target inte kan vara kul utan 45J klassen...
Skulle 45J folk gå över till 10j och 16j om 45j klassen försvann, eller skulle dom försvinna från tävlingarna helt..?

Vet inte svaret på detta, det är nog olika. Vi har ju redan nu sett resultatet av att ha många mål per klass, redan där försvann ju några från tävlingarna då de inte hann gå flera klasser. Å andra sidan tillkom några som bara vill gå en klass.

Men att det är färre deltagare på tävlingarna nu vet vi ju redan, och tar man bort en klass, så ja, jag tror det skulle bli ännu färre...speciellt de som redan har 45J bössa (och eventuellt en 10J). Många är inte intresserade av att tävla ute i Europa/Internationellt... De vill inte byta ned till 16J. De vill tävla med de bössor de har.
Senast redigerad av Martin 20 aug 2014, 18:16, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |