Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
FX_REVOLUTION skrev:Vet du varför en människa har en (1) mun och två (2) öron?
Jo seru Thomas Holmström det ska jag berätta för dig.
Det är för att det är viktigare att lyssna än vad det är att tala.
Just nu lyssnar du Thomaz inte alls, du försöker konstant tala om hur folk ska tycka helt utan att lyssna helt utan att känna av stämningen.
Du tar Norge som exempel, Apropå Norge, så har ju vi här i Sverige en ännu mer blomstrande FT arena om vi jämför med tex Uganda eller Grönland. Dom har ju noll deltagare. Vi är ju många fler.
LuftenÄrFri skrev: det verkar vara en rolig sport.
LuftenÄrFri skrev:Framtiden ser inte ljus ut. Efter att ha läst den här tråden och några till angående FT så blir man inte sugen på att ge sig in i det. (Det skulle väl vara om man vill få en medalj på ett lätt sätt, med tanke på deltagarantal)
Herregud vilket tjafsande, från båda sidor. Vill man uppfattas som professionell bör man noga välja sina ord och inte komma med tråkiga personangrepp.
Med så få deltagare kan jag tycka att prioritet bör vara att få fler deltagare. Det utesluter givetvis inte elitsatsning.
Som det ser ut nu skulle jag aldrig skaffa utrustning för ge mig in i FT tävlandet, men jag har bara fått min uppfattning om läget från det här forumet.
Hoppas att ni kan styra upp det hela, för det verkar vara en rolig sport.
Tomaz skrev:Så verkar FT intressant (om du bortser från diverse forumdiskussioner ;-) ), så ge det en chans vet ja..
Tomaz skrev:Det enda jag vet är att FT är en jäkligt rolig och trevlig skyttesport som jag hoppas fler får upp ögonen för, utan att det ska krävas 45J för att upplevas som en skoj skytteform..
Leopold skrev:Tomaz skrev:Det enda jag vet är att FT är en jäkligt rolig och trevlig skyttesport som jag hoppas fler får upp ögonen för, utan att det ska krävas 45J för att upplevas som en skoj skytteform..
Tja. Du har ju själv skjutit i 45J-klassen utan större problem tidigare. Tror inte du gjorde det för att du kände dig tvingad utan för att du tyckte det var kul. Jag ska inte alls påstå att det *krävs* 45 J eller ens futtiga 20 J som jag kör med just nu. Bara konstaterar att en del känner det som en intressant inkörsport in i denna sport, precis som du kanske kände tidigare. En av många möjliga vägar.
Att målen skulle bli så fruktansvärt misshandlade att det skulle vara ett stort problem har jag inte upplevt i praktiken men visst man kanske kan behöva rikta upp dom litet då och då. Eller att köra med annat än dessa rätt klena gamo-mål och det finns gott om lösningar om det är där man tycker skon klämmer allra mest.
dano_swe skrev:Tjafs kan vara bra men tjafs kan också vara dåligt för sporten. Det här forumet är kanske den viktigaste reklamplatsen för FT i hela Sverige. Vårda den, ni som vill fortsätta med sporten framöver. Jag instämmer i det thorgus sa, att det här tjafset är något som aldrig hörs ute på tävlingarna. På tävlingarna är stämningen god och det flesta verkar ha det jäkligt trevligt.
Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det
Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Dock skall klasserna ≤16.3J Fjäder och ≤16.3J PCP finnas med vid varje tävling.
Man bör också ha debutantklasser PCP och fjäder för vapen under 10J. För att delta i
debutantklass behövs ej skyttekort och tävlingslicens, priser lottas ut och man får gå hur
många varv man vill. Skytt som deltar i tävlingsklass får ej delta i debutantklass.
Vid nationella tävlingar kan arrangören även utlysa andra klasser t.ex. öppna riktmedel,
pistol, jägarklass.
Tomaz skrev:.
.
De tre första tävlingarna i år sköt jag både 16J och 45J...16J var den jag tränade med och satsade på eftersom det är så mycket roligare och intressantare att bedömma avstånd och vind på ett helt annat sätt än med fullfartsbössa..Jag gick alltid första varvet i 16J och gick en 30måls runda efteråt med 45J i mån av tid, mest som lite utfyllnad och att få extra tävlingsvana, men det hade ju varit betydligt mer givande med 10J.
Nu gick jag runt dessa tre tävlingar med en ambivalent känsla där jag ena stunden tyckte det var kul att tävla och andra stunden upplevde det som helt meningslöst att blåsa ner målen med en kraftig smäll utan att behöva bry sig speciellt mycket av vind och avstånd. På dessa tre tävlingar missar jag totalt 1 mål utan att träna med bössan...hur mycket har det då med FT att göra..? Alltid kul att vinna en extra medalj, men som sagt whats the point, om det är FT man vill hålla på med..Då är det bättre att jag skaffar en 10J bössa och går ett extra varv om jag vill få mer tävlingsvana...
.
.
Martin skrev:Tomaz skrev:.
.
De tre första tävlingarna i år sköt jag både 16J och 45J...16J var den jag tränade med och satsade på eftersom det är så mycket roligare och intressantare att bedömma avstånd och vind på ett helt annat sätt än med fullfartsbössa..Jag gick alltid första varvet i 16J och gick en 30måls runda efteråt med 45J i mån av tid, mest som lite utfyllnad och att få extra tävlingsvana, men det hade ju varit betydligt mer givande med 10J.
Nu gick jag runt dessa tre tävlingar med en ambivalent känsla där jag ena stunden tyckte det var kul att tävla och andra stunden upplevde det som helt meningslöst att blåsa ner målen med en kraftig smäll utan att behöva bry sig speciellt mycket av vind och avstånd. På dessa tre tävlingar missar jag totalt 1 mål utan att träna med bössan...hur mycket har det då med FT att göra..? Alltid kul att vinna en extra medalj, men som sagt whats the point, om det är FT man vill hålla på med..Då är det bättre att jag skaffar en 10J bössa och går ett extra varv om jag vill få mer tävlingsvana...
.
.
Nu skjuter ju inte alla lika bra som du gör, så t.ex för mig så är det fortfarande en utmaning även med fullfartsbössorna
Tomaz skrev:Martin skrev:Nu skjuter ju inte alla lika bra som du gör, så t.ex för mig så är det fortfarande en utmaning även med fullfartsbössorna
Jag svarade bara på leupolds inlägg där han har funderingar runt mitt eget deltagande i 45J klassen...Men poängen är att det har väldigt lite med field target att göra att skjuta 45J...
Om du skulle skjuta in dej med en 10J eller 16J bössa i fjäder eller pcp och skjuta FT...skulle du då tycka det är mindre roligt att tävla i FT och varför i så fall...?
I liksom vad ligger egenvärdet med 45J?
Vore kul att veta för det har ingen förklarat än så länge..
Martin skrev:Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det
Regler: För att följa länken så måste du registera dig.
4.3 Klassindelning vid Field Target tävlingar är som följer:
En bit ned...Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Man bör också ha debutantklasser PCP och fjäder för vapen under 10J. För att delta i
debutantklass behövs ej skyttekort och tävlingslicens, priser lottas ut och man får gå hur
många varv man vill. Skytt som deltar i tävlingsklass får ej delta i debutantklass.
Vid nationella tävlingar kan arrangören även utlysa andra klasser t.ex. öppna riktmedel,
pistol, jägarklass.
Så, på nationella tävlingar, alltså inte mästerskap som i Laxå nu senast, kan arrangören inför andra klasser än SvSF "ordinarie" klasser
Tomaz skrev:Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?
Hw97 i 16J funkar klockrent, det är många i världens bästa ft-skyttar som kör med det..
Martin skrev:Tomaz skrev:Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?
Hw97 i 16J funkar klockrent, det är många i världens bästa ft-skyttar som kör med det..
Nej varför skulle jag det? Jag har ju fått sluta med klassen "öppna riktmedel". Jag tycker inte det är kul att den försvann, men det var ju inte så kul att allt som oftast tävla mot mig själv...
Vore ju tråkigt om även 45J försvinner. Brukar ju vara ett antal som ställer upp i den klassen
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
LuftenÄrFri skrev:Martin skrev:Niklas 67 skrev:Nej det får inte vara med klasser som inte är med i skyttesportforbundets reglemente . om jag har förstått det det rätt . Gynyter har nog svaren på det
Regler: För att följa länken så måste du registera dig.
4.3 Klassindelning vid Field Target tävlingar är som följer:
En bit ned...Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
pistol, jägarklass.
Så, på nationella tävlingar, alltså inte mästerskap som i Laxå nu senast, kan arrangören inför andra klasser än SvSF "ordinarie" klasser
Krävs skyttekort och tävlingslicens vid deltagande i en av arrangör utlyst klass som tex jägarklass?
Tomaz skrev:Martin skrev:Tomaz skrev:Martin, så i ditt fall så skulle du inte sluta med FT om 45J klassen försvann. ?
Nej varför skulle jag det? Jag har ju fått sluta med klassen "öppna riktmedel". Jag tycker inte det är kul att den försvann, men det var ju inte så kul att allt som oftast tävla mot mig själv...
Vore ju tråkigt om även 45J försvinner. Brukar ju vara ett antal som ställer upp i den klassen
Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk
Jag försöker bara få lite koll på hur folk resonerar, en del verkar tycka att Field Target inte kan vara kul utan 45J klassen...
Skulle 45J folk gå över till 10j och 16j om 45j klassen försvann, eller skulle dom försvinna från tävlingarna helt..?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster