Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Martin 23 aug 2014, 15:19

Kapten Kamin skrev:.
.
Men så här långt har jag varit på 3 klubbar. Varit med i fyra tävlingar. Varit med och byggt/rivit banor 2ggr. Jag har garanterat träffat 40-50 skyttar. Jag har upplevt stor gästfrihet. (Tack igen Nitro) Jag har mött stort hjärta och engagemang hos flera eldsjälar. Det har brutits bröd , det har skålats och det har grillats korv.
Gemensamt för dessa tillfällen är att det har varit vansinnigt kul.
Att kalla detta för tråkigt och stelt... Jo, det är nonsens.
Ser fram emot tävling hos Fuxerna till helgen och dessutom NM i Norge i november.
Räknar iskallt med att jag kommer träffa trevligt folk och ha allt annat än stelt och tråkigt då också..

Detta låter bekant, så brukar jag uppleva det också! :) :thumbupp:

Vi ses nog i Fuxerna :-)
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Tomaz (23 aug 2014, 15:25)

Inläggav Springer 23 aug 2014, 18:09

Jag börjar med att erkänna att jag aldrig varit på en endaste FT-tävling så slipper vi fastna i den diskussionen :)
Efter att ha läst hela denna tråd med stort intresse då jag tycker FT verkar skoj så har jag en fråga som någon kanske har svaret på.
Är det svårt eller t.o.m. ogörligt att sätta ut spinners (billiga och hållbara mål) samtidigt som råttor, korrar och annat? Sedan bestämmer man att de med 45J bössor ska träffa spinners om de vill ha poäng.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav martinw 23 aug 2014, 20:06

Jag gjorde någon jämförelse runt hur svårt det är att träffa ett mål i olika effekt, ligger gömd i någon tråd om regler för hundra år sedan. Tror det landade i ca 40m för 10j, 50m för 16j, 80m för 45j. Bara så man får en känsla. Det höftades lite när vi räknade in avståndsbedömningen, svårt att veta hur svårt det är vid 80m...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Leopold 23 aug 2014, 21:27

martinw skrev:Jag gjorde någon jämförelse runt hur svårt det är att träffa ett mål i olika effekt, ligger gömd i någon tråd om regler för hundra år sedan. Tror det landade i ca 40m för 10j, 50m för 16j, 80m för 45j. Bara så man får en känsla. Det höftades lite när vi räknade in avståndsbedömningen, svårt att veta hur svårt det är vid 80m...

Det kan ligga något i det men beror ju på en del grejer. Tex om det är fråga om rekylfjäder eller pcp till att börja med. Må vara vad det vill med det tycker jag.

Vi snackade om det litet om det idag på SM i bänkskytte utifrån de församlades erfarenheter bla som banläggare och involverade i materialförvaltningen av sporten. Det ska inte stickas under stol med att det finns ett problem med 45J-klassen som funnits där från när det började en gång i tiden; det går hårt åt dessa klena Gamo-mål som blivit standard ute på klubbarna. Jag är inte omedveten om detta men jag tycker det borde gå att lösa om detta nu blivit ett stort problem.

Kanske kan man hitta bra lösningsalternativ om man funderar litet? Visst, det står i FT-reglementet att det ska vara fallmål men är det så viktigt i denna nationella klass? Ja jag vet inte. Tyck gärna till!

Springer skrev:Är det svårt eller t.o.m. ogörligt att sätta ut spinners (billiga och hållbara mål) samtidigt som råttor, korrar och annat? Sedan bestämmer man att de med 45J bössor ska träffa spinners om de vill ha poäng.

Ja något i den stilen har diskuterats. Skulle detta göra det så annorlunda mot FT att det inte kan anses vara FT längre? Varför i så fall? Skulle det vara bättre att kalla det för något annat och låta denna klass ingå under något annat reglemente? Konsekvenser: kan man i så fall köra dessa klasser under samma tävlingstillfälle utan problem?

Det är några av de saker jag funderar på.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Johanna (23 aug 2014, 21:29), losdrivare (24 aug 2014, 11:45)

Inläggav gubbe 23 aug 2014, 23:21

Leopold skrev: kan man i så fall köra dessa klasser under samma tävlingstillfälle utan problem?

Eller också får man göra som Silwer säger, dela på oss.

Dom som gillar skytteträffar ordnar och åker på det, dom som gillar FT ordnar och åker på det.

Givetvis kan dom som gillar båda alternativen få många tillfällen till skytte. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
Nitro (23 aug 2014, 23:55), TonyS (24 aug 2014, 02:00), Tomaz (24 aug 2014, 04:48)

Inläggav Leopold 23 aug 2014, 23:34

gubbe skrev:
Leopold skrev: kan man i så fall köra dessa klasser under samma tävlingstillfälle utan problem?

Eller också får man göra som Silwer säger, dela på oss.

Dom som gillar skytteträffar ordnar och åker på det, dom som gillar FT ordnar och åker på det.

Givetvis kan dom som gillar båda alternativen få många tillfällen till skytte. :)

För min egen del är det begränsat med tid jag kan avsätta att åka iväg och tävla pga jobb och annat. Är det för få klasser av intresse för mig kan det vara svårt att motivera deltagande om det är långt att åka. För klubbtävlingar i någorlunda närhet är det en annan femma.
___
Ps. Vad gäller spinners vs fallmål så har jag skjutit mot båda typer i FT/HFT/Jaktstigssammanhang. Värdet av fallmål ligger framför allt i möjligheten att analysera missarna, man får litet feedback på var man missade och kan korrigera därefter på nästa mål. Detta finns inte på spinners, det är "hit or miss". Alltså en svårare måltyp men som jag ser det en helt ok kompromiss för att behålla fullfartsklassen inom FT om det nu skulle ha blivit ett utbrett bekymmer med att målen går sönder. Kanske håller Gamo-råttorna lägre kvalitet idag jämfört med tidigare år vad vet jag.

Jag ser inte att den föreslagna uppdelningen "skytteträff" vs "FT-tävling" i framtida tävlingsverksamhet kan gynna sportens tillväxt givet de likartade tävlingsformerna och -förutsättningarna som skulle ges av spinner vs. gamoråtta som enda skillnad frånsett effektskillnaden.
Användarvisningsbild
Leopold

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
losdrivare (24 aug 2014, 11:44)

Inläggav Tomaz 24 aug 2014, 06:01

Det finns olika typer av gamomål. De med utbytbara fronter är lite annorlunda konstruerade och är vekare i ledpunkterna, men de vanliga enkla klarar sig bättre, dock med begränsad livslängd och tillförlitlighet där också...Fronterna med råttan brukar enligt mina erfarenheter klara sig bättre än ekorrarna...även funktionsmässigt, då en hög träff på ekorrens huvud eller svans är kända för att kunna vibrera ner målet..
Men oavsett front så klickar dom vid träff i killzone med bössor under 10J ibland, speciellt efter några skott med fullfartsbössor innan...
Umarexmålen är ännu vekare i leder och konstruktion och överlever inte länge alls med 45J..

Spinners då...personligen tränar jag en hel del med spinners, men i tävlingssammanhang är det är ju inte field target längre och bryr mig egentligen inte om man börjar använda det i en annan tävlingsform, men ni ska veta att det kan bli problem där också...Träff eller miss blir mer en godtyckligt bedömningssak...olika varianter av kantträffar får målen att röra på sig olika mycket, ibland gungar den lite....ibland nästan ett helt varv...eller ett helt varv....och när ska man räkna det som träff då..? Oavsett vad man väljer att räkna som träff så krävs en annan typ av målspaning än med fallmål och på långhållen med målkikare av någon person bredvid som ska ta beslutet om det var en träff eller inte.....så det kommer garanterat att kunna bli diskussioner med spinners också...dessutom behöver man förmodligen måla om dom ett antal gånger under en tävling för att färgen försvinner, annars blir det svårt för den som kommer med en kikare med 10x förstoring som knappt ser spinnern i skogen på 48m avstånd...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Görgen 24 aug 2014, 06:31

Håller med Leopold här.

Att dela upp det så till den grad att 16 joul internationellt och 45 joul nationellt inte ska skjuta ihop på samma tävlingtillfälle gynnar nog inte en eventuellt allmän övergång till 16 joul internationellt.

Det blir ju då istället ännu tydligare, vi och dom, som nog ingen igentligen vill ha.

Så det förslaget som kommer upp gång på gång om ett 45 jouls annpassat mål att sätta upp ihop med det vanliga fallmålet skulle ju lösa det som verka vara det största problemet i just 45 jouls klassen.

Att folk innan har kunnat utan problem träffas och skjuta FT ihop med det dom har upp till 45 joul utan några problem, helt plötsligt verka vara ett jätte problem bara för att 16 joul internationellt har kommit till förstår jag bara inte.

Det är ju i stort sett fortfarande samma utövare som innan plus en del nya.
Den enda skillnaden igentligen mot innan är ju bara just 16 joul internationellt.

Så varför göra ett som börja verka bli ett stort problem av något som igentligen inte borde vara ett problem.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
losdrivare (24 aug 2014, 11:43)

Inläggav Batistuta 24 aug 2014, 07:34

Görgen skrev:Så det förslaget som kommer upp gång på gång om ett 45 jouls annpassat mål att sätta upp ihop med det vanliga fallmålet skulle ju lösa det som verka vara det största problemet i just 45 jouls klassen.

Att folk innan har kunnat utan problem träffas och skjuta FT ihop med det dom har upp till 45 joul utan några problem, helt plötsligt verka vara ett jätte problem bara för att 16 joul internationellt har kommit till förstår jag bara inte.

Problemet har alltid funnits Görgen, det är inget nytt men kom ju upp på nytt i denna diskussionen om 45 joules klassen.

Det stora problemet för vår klubb är isåfall kostnaden för "extrastarka" mål till 45 joules klassen. Vi har redan lagt ut 11-12 000:- på våra gamomål. Ska vi då köpa 30 "extrastarka" mål till så kostar det säkert mer än vad vi redan lagt ut. Vi har för dålig ekonomi i dagsläget för det, och det är många andra inköp som är mer prioriterade inför ett eventuellt köp.

Den andra problemet som uppkommer är ju det nästan dubbla arbetet med banläggningen. Jag ser det som oöverkomligt med två separata banor i dagsläget. Vi har varken pengar, tid eller folk till det.

Banläggningen tar mer tid än folk inser... iaf på vår bana där vi får röja kanske 45 ställen inför varje tävling. Päran och gänget har gjort ett jättejobb där, de har haft motorsågar och röjsågar igång i flera dagar ibland :Hughug:

Däremot en spinnersklass i 45 joule kanske vi hade klarat :)

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Görgen 24 aug 2014, 07:49

Batistuta skrev:
Görgen skrev:Så det förslaget som kommer upp gång på gång om ett 45 jouls annpassat mål att sätta upp ihop med det vanliga fallmålet skulle ju lösa det som verka vara det största problemet i just 45 jouls klassen.

Problemet har alltid funnits Görgen, det är inget nytt men kom ju upp på nytt i denna diskussionen om 45 joules klassen.
M
Det stora problemet för vår klubb är isåfall kostnaden för "extrastarka" mål till 45 joules klassen. Vi har redan lagt ut 11-12 000:- på våra gamomål. Ska vi då köpa 30 "extrastarka" mål till så kostar det säkert mer än vad vi redan lagt ut. Vi har för dålig ekonomi i dagsläget för det, och det är många andra inköp som är mer prioriterade inför ett eventuellt köp.

Den andra problemet som uppkommer är ju det nästan dubbla arbetet med banläggningen. Jag ser det som oöverkomligt med två separata banor i dagsläget. Vi har varken pengar, tid eller folk till det.

Banläggningen tar mer tid än folk inser... iaf på vår bana där vi får röja kanske 45 ställen inför varje tävling. Päran och gänget har gjort ett jättejobb där, de har haft motorsågar och röjsågar igång i flera dagar ibland :Hughug:

Däremot en spinnersklass i 45 joule kanske vi hade klarat :)

Jo jag förstår att det är en hel del jobb med det så vad jag menar med anpassat mål är att sätta det 45 joul anpassade målet ( vad det nu må bli ) sidan om/en bit ifrån 16 jouls fallmålen så både 16 joul och fullfart går samma bana.

Annars skulle det som du skriver bli alldeles för jobbigt/omständigt att lägga bana.

En sak som jag tror ställer till det angående 45 jouls mål är att det verkar finnas ett motstånd till just spinners vilket jag inte riktigt förstår.

Det är ju en nationell variation av FT som inte har med den internationella att göra så då finns det väl inte något skrivit i sten att att det under alla omständigheter inte får vara något annat än fallmål.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Följande användare vill tacka Görgen för detta inlägg
losdrivare (24 aug 2014, 11:44)

Inläggav grym 24 aug 2014, 11:11

en sak, att man med tävlignarna betalar målmaterial
ex 10-16j 100 kr per start, går till målmaterial och fika för arrangörena
45j 200 kr per start

på det sättet så jobbar man upp målmaterial på ett rimligt sätt
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Inläggav Springer 24 aug 2014, 12:27

Ni får förlåta en total novis på FT men teknikern i mig är alltid nyfiken på att finna lösningar (kanske därför jag jobbar med teknisk support) :)
Tomaz tar upp problemet med att kraftiga luftgevär slår bort färgen från spinners och därmed skapar sämre synlighet för de som kommer senare i startfältet. Det stämmer med mina erfarenheter då jag skjuter med kraftigare bössor på mina spinners, det blir en svart fläck vid varje träff.
Vad tror ni om att få flera klubbar att göra en samlad beställning av spinners i lagom kraftig rostfri plåt? Då får man spinners som inte behöver målas för att synas och lätt klarar 45J bössor.
Priset blir med andra ord en engångskostnad och bör bli hanterbart vid större volym (sambeställning).
Eller tänker jag för enkelt nu ?
Senast redigerad av Springer 24 aug 2014, 22:19, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Leopold 13 sep 2014, 23:19

Låt mig få återvända till denna fråga från ett delvis annat perspektiv.

Det gäller den sk "fullfartsklassen" för fjäder vilket i praktiken inneburit ca 18 - 22 Joule. Knappast måldestruerande effekter så det argumentet går bort.

Jag måste nu fråga mig om det finns en räddning för denna klass med tanke på det sjunkande deltagarantalet under året som gått, och hur man i så fall skulle kunna bära sig åt.

Vi var en troika i alla fall på de första tävlingarna under säsongen, sedan tunnades det ut med en ensam deltagare i klassen de senaste tävlingar. Så kan det givetvis inte fortsätta. Inte kul att delta i klassen för närvarande helt enkelt.

Personligen ser jag det som en motgång för utvecklingen jag skulle önska. Har två skäl till varför jag tycker klassen är viktig och har ett existensberättigande.

1) Jag tycker klassen är extra spännande och framåtblickande eftersom den ger utrymme för litet experimenterande mellan kraft vs precision. Ett slags "lagom" har verkat ge bäst resultat för det mesta, frågan är var detta lagom finns.

2) Det har krävts ganska billig utrustning för att prestera ok resultat för det mesta, på det hela taget en mycket trevlig instegsklass som kan funka för att få litet blodad tand för den som vill skjuta upp de tyngre investeringarna med sikte osv men ändå ha riktigt kul på vägen.

En idé jag har för att kanske kunna rädda klassen är att man kör med öppna anmälningslistor. Dvs man anmäler intresse för att delta i diverse klasser och att detta sker publikt för övriga som är intresserade att anmäla sig. Typ att man anmäler sig på en wiki eller motsvarande. Man kan ha en deadline några dagar innan för de som ev vill byta till en annan klass om man tycker det är för få deltagare i den tilltänkta klassen.

En annan idé är att slå ihop klassen med den populärare PCP fullfartsklassen, precis som man gjort inom BR. Visst, man kommer att ha det besvärligt att placera sig men jag har inga som helst problem att acceptera den utmaningen framför nuvarande alternativ att riskera att bli ensam i klassen.

Hur tänker ni andra kring detta?
__
ps. Ingen av ovanstående idéer skulle innebära några som helst förändringar av nuvarande regelverk för FT. Det finns ett krav på separata klasser fjäder/pcp i 16.3J endast, detta är motiverat av att vi måste göra vad vi kan för att se till att få "recognition" för 16J fjäder som ju är en klass på internationella FT-tävlingar. Skulle vi slå ihop dessa klasser till en och låtsas som att resultaten är jämförbara skulle vi effektivt döda 16J fjäder i Sverige och vi skulle inte ha några potentiella tävlingsdeltagare att skicka till EM/VM osv. Det har vi nu tack vare att det är uppdelat i 16J.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav guld_sven 14 sep 2014, 08:59

Gillar iden och tanken i det :thumbupp:

Leopold skrev:Låt mig få återvända till denna fråga från ett delvis annat perspektiv.

Det gäller den sk "fullfartsklassen" för fjäder vilket i praktiken inneburit ca 18 - 22 Joule. Knappast måldestruerande effekter så det argumentet går bort.

Jag måste nu fråga mig om det finns en räddning för denna klass med tanke på det sjunkande deltagarantalet under året som gått, och hur man i så fall skulle kunna bära sig åt.

Vi var en troika i alla fall på de första tävlingarna under säsongen, sedan tunnades det ut med en ensam deltagare i klassen de senaste tävlingar. Så kan det givetvis inte fortsätta. Inte kul att delta i klassen för närvarande helt enkelt.

Personligen ser jag det som en motgång för utvecklingen jag skulle önska. Har två skäl till varför jag tycker klassen är viktig och har ett existensberättigande.

1) Jag tycker klassen är extra spännande och framåtblickande eftersom den ger utrymme för litet experimenterande mellan kraft vs precision. Ett slags "lagom" har verkat ge bäst resultat för det mesta, frågan är var detta lagom finns.

2) Det har krävts ganska billig utrustning för att prestera ok resultat för det mesta, på det hela taget en mycket trevlig instegsklass som kan funka för att få litet blodad tand för den som vill skjuta upp de tyngre investeringarna med sikte osv men ändå ha riktigt kul på vägen.

En idé jag har för att kanske kunna rädda klassen är att man kör med öppna anmälningslistor. Dvs man anmäler intresse för att delta i diverse klasser och att detta sker publikt för övriga som är intresserade att anmäla sig. Typ att man anmäler sig på en wiki eller motsvarande. Man kan ha en deadline några dagar innan för de som ev vill byta till en annan klass om man tycker det är för få deltagare i den tilltänkta klassen.

En annan idé är att slå ihop klassen med den populärare PCP fullfartsklassen, precis som man gjort inom BR. Visst, man kommer att ha det besvärligt att placera sig men jag har inga som helst problem att acceptera den utmaningen framför nuvarande alternativ att riskera att bli ensam i klassen.

Hur tänker ni andra kring detta?
__
ps. Ingen av ovanstående idéer skulle innebära några som helst förändringar av nuvarande regelverk för FT. Det finns ett krav på separata klasser fjäder/pcp i 16.3J endast, detta är motiverat av att vi måste göra vad vi kan för att se till att få "recognition" för 16J fjäder som ju är en klass på internationella FT-tävlingar. Skulle vi slå ihop dessa klasser till en och låtsas som att resultaten är jämförbara skulle vi effektivt döda 16J fjäder i Sverige och vi skulle inte ha några potentiella tävlingsdeltagare att skicka till EM/VM osv. Det har vi nu tack vare att det är uppdelat i 16J.
guld_sven

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav dano_swe 14 sep 2014, 09:08

Jag tror det hade varit bra om dagens klasser vore indelade på följande sätt:

10J Junior:

Som det är idag.

10J Debutant:

Instegsklass som inte kräver skyttekort och tävlingslicens. En prova-på-klass helt enkelt. Vill man tävla där en eller flera gånger så får man göra det.
För alla vapentyper. PCP, fjäder, Co2 mm.

10J:

16J:

45J:
För alla vapentyper. PCP, fjäder, Co2 mm. Som de flesta är inne på så kommer den här klassen troligtvis försvinna vad det lider.

På det här sättet slipper man de udda klasserna där bara en eller två tävlar. Jag tror dessutom att de flesta antar utmaningen att till exempel tävla med sitt 16J fjädergevär i en "öppen" 16J-klass. Ju fler tävlande det finns i varje klass desto roligare blir det tror jag.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Martin 15 sep 2014, 11:23

Åtminstone 16J klasserna bör vara delade, då dessa är kvalificerande för deltagande utomlands. Vid över 10J är det skillnad mellan fjäder och PCP, detta är min övertygelse, håller ni inte med så är det fine.

Sedan vad gäller fullfartsklass så diffar det ju ännu mer mellan PCP och fjäder, den som tror nåt annat bör nog prova på bägge varianterna för att få sig en egenupplevd uppfattning, och inte bara en teoretisk inläst...

dano_swe skrev:Jag tror det hade varit bra om dagens klasser vore indelade på följande sätt:

10J Junior:

Som det är idag.

10J Debutant:

Instegsklass som inte kräver skyttekort och tävlingslicens. En prova-på-klass helt enkelt. Vill man tävla där en eller flera gånger så får man göra det.

10J:

16J:

45J:
För alla vapentyper. PCP, fjäder, Co2 mm. Som de flesta är inne på så kommer den här klassen troligtvis försvinna vad det lider.

På det här sättet slipper man de udda klasserna där bara en eller två tävlar. Jag tror dessutom att de flesta antar utmaningen att till exempel tävla med sitt 16J fjädergevär i en "öppen" 16J-klass. Ju fler tävlande det finns i varje klass desto roligare blir det tror jag.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav dano_swe 15 sep 2014, 11:54

Martin jag håller med om det du säger. Om 16J-fjäder och 16J-pcp är internationella klasser så ska de såklart finnas kvar var för sig.

Fullfart är på utdöende så varför inte slå ihop fjäder och pcp? Klart det skiljer mellan vapentyperna, men det blir åtminstone fler tävlande i klassen.

Samtidigt är det så få deltagare i en del klasser, se nu senast Onsala, att det blir lite löjligt att hålla liv i dessa. Jag tycker nog att det bara borde finnas en 10J-klass nästa säsong (där både PCP och fjäder får göra upp). Man vill ju tävla mot så många som möjligt och det blir ju bara skämmigt att gå hem med ett tredjepris om man kommit sist i en klass med få deltagare. Hur ser ni på det?
Användarvisningsbild
dano_swe

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 12:52

Jo jag kan hålla med om att det inte finns någon större anledning att dela upp fjäder/pcp i 10J-klassen eftersom den tekniska fördelen av pcp är liten jämfört med bra fjäderdrivna vapen inom FT. Regelverket tillåter arrangören att göra en sådan sammanslagning om man vill, dock inte i 16 J som är uppdelat av skälet att man ska kunna kvalificera sig för deltagande internationellt i båda klasserna.

Men så var det fullfartsfjäder som vissa tycker har sin charm och speciella utmaningar. Eftersom det är såpass få som deltagit i den klassen under årets tävlingar så kan man överväga att slå ihop denna med pcp fullfart, även detta står fritt att göra för arrangörerna enligt reglerna.

En viktig fråga är i vilket läge man ska bestämma om ev sammanslagning av klasser. Mitt förslag är att man annonserar ut det som delade klasser men att arrangören förbehåller sig att slå samman fjäder & pcp i 10 J respektive fullfartsklasserna om deltagarantalet är för litet vid föranmälningsperiodens utgång. Vilket även reser frågan om vad som är "för litet" antal deltagare. Jag tycker ett minimum av fyra deltagare kan vara lämpligt.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Martin 15 sep 2014, 13:19

dano_swe skrev:Samtidigt är det så få deltagare i en del klasser, se nu senast Onsala, att det blir lite löjligt att hålla liv i dessa. Jag tycker nog att det bara borde finnas en 10J-klass nästa säsong (där både PCP och fjäder får göra upp). Man vill ju tävla mot så många som möjligt och det blir ju bara skämmigt att gå hem med ett tredjepris om man kommit sist i en klass med få deltagare. Hur ser ni på det?

Jag tycker man skall börja köra mer med föranmälan. Om det inte är anmält minst t.ex tre tävlande i en klass innan ett visst datum stryks klassen.

Leopold skrev:Men så var det fullfartsfjäder som vissa tycker har sin charm och speciella utmaningar. Eftersom det är såpass få som deltagit i den klassen under årets tävlingar så kan man överväga att slå ihop denna med pcp fullfart, även detta står fritt att göra för arrangörerna enligt reglerna.

En viktig fråga är i vilket läge man ska bestämma om ev sammanslagning av klasser. Mitt förslag är att man annonserar ut det som delade klasser men att arrangören förbehåller sig att slå samman fjäder & pcp i 10 J respektive fullfartsklasserna om deltagarantalet är för litet vid föranmälningsperiodens utgång. Vilket även reser frågan om vad som är "för litet" antal deltagare. Jag tycker ett minimum av fyra deltagare kan vara lämpligt.

Fyra går lika bra som tre, var bara ett exempel ;) Jag var mer inne på att ställa in den klass som har för få deltagare.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav börne 15 sep 2014, 13:23

Leopold skrev:Jo jag kan hålla med om att det inte finns någon större anledning att dela upp fjäder/pcp i 10J-klassen eftersom den tekniska fördelen av pcp är liten jämfört med bra fjäderdrivna vapen inom FT.

Detta syns även på resultatlistan nu senast i Onsala.

Förutom Gubbe som utklassade oss andra 10J skyttar så var det ju jämt mellan dessa båda klasser.

Bild
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6301 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 13:26

Att ställa in klasser med för få deltagare tycker jag är ett mycket sämre alternativ både för den tävlande och arrangören. I så fall är det ju bara om den tävlande anmält sig även i en annan klass som man eventuellt väljer att ändå delta i tävlingen.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav dano_swe 15 sep 2014, 14:20

Leopold skrev:Att ställa in klasser med för få deltagare tycker jag är ett mycket sämre alternativ både för den tävlande och arrangören.

Precis. Då är det mycket bättre att klasser slås samman istället så att det blir en givande tävling.
Användarvisningsbild
dano_swe

Inläggav dano_swe 15 sep 2014, 14:21

Exkat detta som jag är inne på. Hade varit så mycket roligare om samtliga i PCP och fjäder 10J gick tillsammans istället. Dessutom körde alla i 10J fjäderklassen med FWB 300S, viket i princip är jämförbart med PCP, så där finns ännu ett skäl till att klasserna slås ihop.

börne skrev:
Leopold skrev:Jo jag kan hålla med om att det inte finns någon större anledning att dela upp fjäder/pcp i 10J-klassen eftersom den tekniska fördelen av pcp är liten jämfört med bra fjäderdrivna vapen inom FT.

Detta syns även på resultatlistan nu senast i Onsala.

Förutom Gubbe som utklassade oss andra 10J skyttar så var det ju jämt mellan dessa båda klasser.

Bild
Användarvisningsbild
dano_swe

Inläggav Frank69 15 sep 2014, 14:46

Leopold skrev:Men så var det fullfartsfjäder som vissa tycker har sin charm och speciella utmaningar. Eftersom det är såpass få som deltagit i den klassen under årets tävlingar så kan man överväga att slå ihop denna med pcp fullfart, även detta står fritt att göra för arrangörerna enligt reglerna.

Orsaken till det låga deltagarantalet i dessa klasser är för det första att 16j klassen har dykt upp som lite mer internationell klass.
Och de som gillade fullfarts klasserna har minst sagt blivit missgynnade de senaste åren.
Så många har tyvärr lämnat banorna och vissa för gott. :-(
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav martinw 15 sep 2014, 15:54

På vilket sätt har de senaste åren missgynnat de som gillar fullfartsklasserna?
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |