Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kapten Kamin skrev:.
.
Men så här långt har jag varit på 3 klubbar. Varit med i fyra tävlingar. Varit med och byggt/rivit banor 2ggr. Jag har garanterat träffat 40-50 skyttar. Jag har upplevt stor gästfrihet. (Tack igen Nitro) Jag har mött stort hjärta och engagemang hos flera eldsjälar. Det har brutits bröd , det har skålats och det har grillats korv.
Gemensamt för dessa tillfällen är att det har varit vansinnigt kul.
Att kalla detta för tråkigt och stelt... Jo, det är nonsens.
Ser fram emot tävling hos Fuxerna till helgen och dessutom NM i Norge i november.
Räknar iskallt med att jag kommer träffa trevligt folk och ha allt annat än stelt och tråkigt då också..
martinw skrev:Jag gjorde någon jämförelse runt hur svårt det är att träffa ett mål i olika effekt, ligger gömd i någon tråd om regler för hundra år sedan. Tror det landade i ca 40m för 10j, 50m för 16j, 80m för 45j. Bara så man får en känsla. Det höftades lite när vi räknade in avståndsbedömningen, svårt att veta hur svårt det är vid 80m...
Springer skrev:Är det svårt eller t.o.m. ogörligt att sätta ut spinners (billiga och hållbara mål) samtidigt som råttor, korrar och annat? Sedan bestämmer man att de med 45J bössor ska träffa spinners om de vill ha poäng.
Leopold skrev: kan man i så fall köra dessa klasser under samma tävlingstillfälle utan problem?
gubbe skrev:Leopold skrev: kan man i så fall köra dessa klasser under samma tävlingstillfälle utan problem?
Eller också får man göra som Silwer säger, dela på oss.
Dom som gillar skytteträffar ordnar och åker på det, dom som gillar FT ordnar och åker på det.
Givetvis kan dom som gillar båda alternativen få många tillfällen till skytte.
Görgen skrev:Så det förslaget som kommer upp gång på gång om ett 45 jouls annpassat mål att sätta upp ihop med det vanliga fallmålet skulle ju lösa det som verka vara det största problemet i just 45 jouls klassen.
Att folk innan har kunnat utan problem träffas och skjuta FT ihop med det dom har upp till 45 joul utan några problem, helt plötsligt verka vara ett jätte problem bara för att 16 joul internationellt har kommit till förstår jag bara inte.
Batistuta skrev:Görgen skrev:Så det förslaget som kommer upp gång på gång om ett 45 jouls annpassat mål att sätta upp ihop med det vanliga fallmålet skulle ju lösa det som verka vara det största problemet i just 45 jouls klassen.
Att folk innan har kunnat utan problem träffas och skjuta FT ihop med det dom har upp till 45 joul utan några problem, helt plötsligt verka vara ett jätte problem bara för att 16 joul internationellt har kommit till förstår jag bara inte.
Problemet har alltid funnits Görgen, det är inget nytt men kom ju upp på nytt i denna diskussionen om 45 joules klassen.
M
Det stora problemet för vår klubb är isåfall kostnaden för "extrastarka" mål till 45 joules klassen. Vi har redan lagt ut 11-12 000:- på våra gamomål. Ska vi då köpa 30 "extrastarka" mål till så kostar det säkert mer än vad vi redan lagt ut. Vi har för dålig ekonomi i dagsläget för det, och det är många andra inköp som är mer prioriterade inför ett eventuellt köp.
Den andra problemet som uppkommer är ju det nästan dubbla arbetet med banläggningen. Jag ser det som oöverkomligt med två separata banor i dagsläget. Vi har varken pengar, tid eller folk till det.
Banläggningen tar mer tid än folk inser... iaf på vår bana där vi får röja kanske 45 ställen inför varje tävling. Päran och gänget har gjort ett jättejobb där, de har haft motorsågar och röjsågar igång i flera dagar ibland![]()
Däremot en spinnersklass i 45 joule kanske vi hade klarat
Leopold skrev:Låt mig få återvända till denna fråga från ett delvis annat perspektiv.
Det gäller den sk "fullfartsklassen" för fjäder vilket i praktiken inneburit ca 18 - 22 Joule. Knappast måldestruerande effekter så det argumentet går bort.
Jag måste nu fråga mig om det finns en räddning för denna klass med tanke på det sjunkande deltagarantalet under året som gått, och hur man i så fall skulle kunna bära sig åt.
Vi var en troika i alla fall på de första tävlingarna under säsongen, sedan tunnades det ut med en ensam deltagare i klassen de senaste tävlingar. Så kan det givetvis inte fortsätta. Inte kul att delta i klassen för närvarande helt enkelt.
Personligen ser jag det som en motgång för utvecklingen jag skulle önska. Har två skäl till varför jag tycker klassen är viktig och har ett existensberättigande.
1) Jag tycker klassen är extra spännande och framåtblickande eftersom den ger utrymme för litet experimenterande mellan kraft vs precision. Ett slags "lagom" har verkat ge bäst resultat för det mesta, frågan är var detta lagom finns.
2) Det har krävts ganska billig utrustning för att prestera ok resultat för det mesta, på det hela taget en mycket trevlig instegsklass som kan funka för att få litet blodad tand för den som vill skjuta upp de tyngre investeringarna med sikte osv men ändå ha riktigt kul på vägen.
En idé jag har för att kanske kunna rädda klassen är att man kör med öppna anmälningslistor. Dvs man anmäler intresse för att delta i diverse klasser och att detta sker publikt för övriga som är intresserade att anmäla sig. Typ att man anmäler sig på en wiki eller motsvarande. Man kan ha en deadline några dagar innan för de som ev vill byta till en annan klass om man tycker det är för få deltagare i den tilltänkta klassen.
En annan idé är att slå ihop klassen med den populärare PCP fullfartsklassen, precis som man gjort inom BR. Visst, man kommer att ha det besvärligt att placera sig men jag har inga som helst problem att acceptera den utmaningen framför nuvarande alternativ att riskera att bli ensam i klassen.
Hur tänker ni andra kring detta?
__
ps. Ingen av ovanstående idéer skulle innebära några som helst förändringar av nuvarande regelverk för FT. Det finns ett krav på separata klasser fjäder/pcp i 16.3J endast, detta är motiverat av att vi måste göra vad vi kan för att se till att få "recognition" för 16J fjäder som ju är en klass på internationella FT-tävlingar. Skulle vi slå ihop dessa klasser till en och låtsas som att resultaten är jämförbara skulle vi effektivt döda 16J fjäder i Sverige och vi skulle inte ha några potentiella tävlingsdeltagare att skicka till EM/VM osv. Det har vi nu tack vare att det är uppdelat i 16J.
dano_swe skrev:Jag tror det hade varit bra om dagens klasser vore indelade på följande sätt:
10J Junior:
Som det är idag.
10J Debutant:
Instegsklass som inte kräver skyttekort och tävlingslicens. En prova-på-klass helt enkelt. Vill man tävla där en eller flera gånger så får man göra det.
För alla vapentyper. PCP, fjäder, Co2 mm.
10J:
16J:
45J:
För alla vapentyper. PCP, fjäder, Co2 mm. Som de flesta är inne på så kommer den här klassen troligtvis försvinna vad det lider.
På det här sättet slipper man de udda klasserna där bara en eller två tävlar. Jag tror dessutom att de flesta antar utmaningen att till exempel tävla med sitt 16J fjädergevär i en "öppen" 16J-klass. Ju fler tävlande det finns i varje klass desto roligare blir det tror jag.
dano_swe skrev:Samtidigt är det så få deltagare i en del klasser, se nu senast Onsala, att det blir lite löjligt att hålla liv i dessa. Jag tycker nog att det bara borde finnas en 10J-klass nästa säsong (där både PCP och fjäder får göra upp). Man vill ju tävla mot så många som möjligt och det blir ju bara skämmigt att gå hem med ett tredjepris om man kommit sist i en klass med få deltagare. Hur ser ni på det?
Leopold skrev:Men så var det fullfartsfjäder som vissa tycker har sin charm och speciella utmaningar. Eftersom det är såpass få som deltagit i den klassen under årets tävlingar så kan man överväga att slå ihop denna med pcp fullfart, även detta står fritt att göra för arrangörerna enligt reglerna.
En viktig fråga är i vilket läge man ska bestämma om ev sammanslagning av klasser. Mitt förslag är att man annonserar ut det som delade klasser men att arrangören förbehåller sig att slå samman fjäder & pcp i 10 J respektive fullfartsklasserna om deltagarantalet är för litet vid föranmälningsperiodens utgång. Vilket även reser frågan om vad som är "för litet" antal deltagare. Jag tycker ett minimum av fyra deltagare kan vara lämpligt.
Leopold skrev:Jo jag kan hålla med om att det inte finns någon större anledning att dela upp fjäder/pcp i 10J-klassen eftersom den tekniska fördelen av pcp är liten jämfört med bra fjäderdrivna vapen inom FT.
Leopold skrev:Att ställa in klasser med för få deltagare tycker jag är ett mycket sämre alternativ både för den tävlande och arrangören.
börne skrev:Leopold skrev:Jo jag kan hålla med om att det inte finns någon större anledning att dela upp fjäder/pcp i 10J-klassen eftersom den tekniska fördelen av pcp är liten jämfört med bra fjäderdrivna vapen inom FT.
Detta syns även på resultatlistan nu senast i Onsala.
Förutom Gubbe som utklassade oss andra 10J skyttar så var det ju jämt mellan dessa båda klasser.
Leopold skrev:Men så var det fullfartsfjäder som vissa tycker har sin charm och speciella utmaningar. Eftersom det är såpass få som deltagit i den klassen under årets tävlingar så kan man överväga att slå ihop denna med pcp fullfart, även detta står fritt att göra för arrangörerna enligt reglerna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster