Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Silwer 15 sep 2014, 16:01

Kommentar: det finns ju et reglemente för int.FT, om man nu ska köra det kan man ju inte plötsligt hitta på nåt sånt här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 15 sep 2014, 16:03

martinw skrev:På vilket sätt har de senaste åren missgynnat de som gillar fullfartsklasserna?

undrar jag också... det går ju upp & ner också med deltagarantal i klasserna, i våras när vi hade SSM i Mörrum var det 15 deltagare i PCP max 45J.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6302 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Batistuta 15 sep 2014, 16:17

börne skrev:
martinw skrev:På vilket sätt har de senaste åren missgynnat de som gillar fullfartsklasserna?

undrar jag också... det går ju upp & ner också med deltagarantal i klasserna, i våras när vi hade SSM i Mörrum var det 15 deltagare i PCP max 45J.

Jag kan inte heller se att någon klass har missgynnats? Däremot finns det ju en del stora namn som lämnat FF PCP under året och gått över till 16 joule pcp.

När man kör 45 mål är det inte så många som orkar en extra runda utan nöjer sig med en klass. Jag själv sköt alltid två klasser men nu blir det inte mer än en.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1726 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Bara7 15 sep 2014, 16:34

Det är väl inte fullfart vid 45J? Jag fick lämna för att min ligger på 75J när den träffar som bäst. Nästa blir på 10 eller 16J
Bara7

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Inläggav Beangan 15 sep 2014, 16:42

Hade du tänkt skjuta hål i fallmålen?
Beangan

Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Inläggav Bara7 15 sep 2014, 16:53

Jag vet att flera fick byta pipor i och med att de fick sänka effekten och flera avstod. Men det var nu länge sedan och det finns nu bra färdiga bössor för den effekten. Då hade endast ett fåtal licenser, idag har jag läst att det förekommer licenskrav på vissa tävlingar och det tycker jag är rätt och skall krävas på alla vapen som så skall ha.
Bara7

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 18:29

Det jag ville ha sagt är att vi borde kunna komma fram till bra lösningar för de som vill delta i klasser som har alltför få deltagare för att kunna motiveras tävlingsmässigt. Vi är en liten sport med ambitioner att växa framöver, bättre att vara inklusiv än exklusiv.

En medaljplats "erövrad" utan konkurrens har inget värde för mig i alla fall. Förhållanden kan ändras framöver när de nya reglerna vi kört efter senaste året har satt sig så jag ser inga skäl att ändra i regelverket just nu... inte av den anledningen i alla fall.

Jag förordar som sagt sammanslagning av klasser framför att man utesluter klasser från specifika tävlingar om det är för få anmälda. Detta medges i vårt nuvarande FT-reglemente vad gäller de nationella klasserna.

Föreslog hur man rent praktiskt skulle kunna göra som arrangör för att möjliggöra ev sammanslagning av klasser om det skulle visa sig aktuellt, vore intressant att höra synpunkter på det!
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Batistuta 15 sep 2014, 18:35

Leopold skrev:Det jag ville ha sagt är att vi borde kunna komma fram till bra lösningar för de som vill delta i klasser som har alltför få deltagare för att kunna motiveras tävlingsmässigt. Vi är en liten sport med ambitioner att växa framöver, bättre att vara inklusiv än exklusiv.

En medaljplats "erövrad" utan konkurrens har inget värde för mig i alla fall. Förhållanden kan ändras framöver när de nya reglerna vi kört efter senaste året har satt sig så jag ser inga skäl att ändra i regelverket just nu... inte av den anledningen i alla fall.

Jag förordar som sagt sammanslagning av klasser framför att man utesluter klasser från specifika tävlingar om det är för få anmälda. Detta medges i vårt nuvarande FT-reglemente vad gäller de nationella klasserna.

Föreslog hur man rent praktiskt skulle kunna göra som arrangör för att möjliggöra ev sammanslagning av klasser om det skulle visa sig aktuellt, vore intressant att höra synpunkter på det!

Men detta året blir det inga ändringar. Ev. ändringar får ni i FT-gruppen diskutera inför nästa tävlingssäsong. Sedan får ni ut på remiss bland klubbarna så att de aktiva får säga sitt också.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1726 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav thorgus 15 sep 2014, 18:40

Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass. Dvs, man skall alltså kunna samla rankingpoäng i rätt klass även om klasserna slås samman, däremot så får man ju tampas med pcp-skyttarna om medaljer/pokaler, men det kan jag leva med om jag tex kommer som ensam skytt i klassen som på Laxå:s tävling i början på juni.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
Leopold (15 sep 2014, 18:42), dano_swe (15 sep 2014, 18:46)

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 18:41

Mina förslag baserar sig helt på gällande reglemente. Behövs som sagt inga ändringar av denna anledning. Mina förslag handlar om hur man som tävlingsarrangör kan tillämpa reglerna för att lösa problemen vi sett på en del tävlingar gällande vissa klasser med alltför få deltagare.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav dano_swe 15 sep 2014, 18:44

Detta låter som en utmärkt idé och skulle också kunna gälla 10J-klasserna.

thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass. Dvs, man skall alltså kunna samla rankingpoäng i rätt klass även om klasserna slås samman, däremot så får man ju tampas med pcp-skyttarna om medaljer/pokaler, men det kan jag leva med om jag tex kommer som ensam skytt i klassen som på Laxå:s tävling i början på juni.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 18:45

thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass.

Härligt att höra dig säga detta, jag ville inte säga det själv men tänkte precis som du :)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tomaz 15 sep 2014, 19:42

Sammanslagning av fjäder och PCP har ju varit på tapeten förr genom åren men alltid mötts av hårt motstånd hur orättvist det är...
Slår man ihop fjäder och pcp kommer man indirekt att tvinga folk att skaffa pcp för att kunna hävda sig fullt ut på tävlingar (även om fwb 300s hänger med rätt bra)..
Men jag personligen ser inget egenvärde i att bevara fjäderklassen i FT, så mig gör det inget, men det finns garanterat folk som vill skjuta fjäder och inte vill möta pcp bössor i samma klass..

Men denna tråd handlar iof inte om PCP kontra fjäder, utan att man bör ta bort 45J klassen pga nackdelarna den medför för FT som skyttesport...

Det är helt enkelt ett internationellt reglemente vi bör närma oss fullt ut med 16,3J som max och med ett nationellt tillägg för den för oss så viktiga 10J klassen...juniorklass och debutantklass ska man ju också ha...finns ju även andra små justeringar förutom att ta bort 45J i det nationella reglerna som man bör ändra till ett mer internationellt format tycker jag, men det kan vi ta en annan gång... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 19:50

Mina skäl för att jag anser <45J-klasserna är bra för tillströmningen till FT har jag redan redogjort för, kommer inte att upprepa dessa. Senaste vinklingen från min sida rörde "fullfartsfjäder" och hur man skulle kunna arbeta vidare med denna trots ett klent deltagande i klassen på sistone.

Att ev. behöva tampas med pcp i den klassen - som en av ett fåtal fjäderskyttar om klasserna skulle behöva slås ihop vid en tävling - ser jag inga som helst problem med. Desto roligare om man skulle knipa en medaljplats.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav thorgus 15 sep 2014, 20:08

Nja, alltså, min ingång här var ju inte att permanent slå samman klasser, utan snarare att använda möjligheten att göra det för den händelse att en klass på en tävling har så få deltagare att det inte är sportsligt försvarbart att en och samma person kommer på både första och sista plats på en tävling.

På en tävling där tillräckligt många deltagare finns i en nationell klass så skall denna klass givetvis köras som just det, en egen klass.

Var gränsen för "tillräckligt många deltagare" går är en fråga som möjligen behöver utredas ytterligare, men klart är att frågan på ett eller annat sätt behöver adresseras.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
Användarvisningsbild
thorgus

Tack utdelade: 382 gång
Tackad: 559 gånger i 250 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
börne (15 sep 2014, 20:14), Leopold (15 sep 2014, 20:21), dano_swe (15 sep 2014, 21:00)

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 20:21

Exakt så.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 20:26

thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass. Dvs, man skall alltså kunna samla rankingpoäng i rätt klass även om klasserna slås samman, däremot så får man ju tampas med pcp-skyttarna om medaljer/pokaler, men det kan jag leva med om jag tex kommer som ensam skytt i klassen som på Laxå:s tävling i början på juni.

Ska tillägga att även om jag delar uppfattningen så konstaterar jag att det krävs en ändring i FT-reglementet för att köra sammanslagna klasser i just 16J (om det skulle vara önskvärt vid ett tävlingstillfälle pga för lågt deltagarantal).
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav päran 15 sep 2014, 20:31

Roligt att följa diskussionen :)
päran

Tack utdelade: 206 gång
Tackad: 146 gånger i 102 inlägg
Skytteklubb: OSG.,åsjk
Luftvapen favorit: Fx royal

Inläggav Frank69 15 sep 2014, 20:37

Varför inte dra ner det till endast en klass... så så spar ni in på lite 20kr´s pokaler... :lol:
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 20:50

För min egen del så blev det väldigt tydligt sist det begav sig, det var en obekväm känsla att "vinna" utan konkurrens. Jag tror inte jag är ensam om upplevelsen, det har förekommit tidigare. Det är därför jag försöker hitta på sätt att undvika att hamna i samma situationer framöver.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Tomaz 15 sep 2014, 21:42

Det är ju arrangören som tar detta beslut enligt reglerna, så inga konstigheter där egentligen..

Ur gällande reglementet:
Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Dock skall klasserna ≤16.3J Fjäder och ≤16.3J PCP finnas med vid varje tävling

Men självklart bör ett sådant beslut om sammanslagning tas innan tävlingen börjar...
Blir ju lite snett om tex en person skjuter både en fjäder och pcp klass..och sen slår man ihop klasserna efteråt eftersom det är för få deltagare i fjäder... och får då två resultat i samma klass...så visst kan det bli snett.
Och tex om en fjäderskytt skulle skjuta ett mycket bra internationellt gångbart resultat för en fjäderbössa, men bli ihopslagen med pcp och bli fyra istället för etta, är ju inte ok heller..om man inte vill motarbeta fjäderbössans existensberättigande i FT helt..

Jag tycker det är bättre att INTE slå ihop klasser och se till att få ordning på de klasser som finns..dvs börja med att ta bort 45J

Och är man en fjäderskytt med en 19J bössa och vill få lite tävlingsmotstånd, så är det ju såklart bättre att strypa sin bössa till 16J och få tävla på riktigt i en internationellt gångbar klass och inte snöa in sig på att sin bössa minsann går bättre i några meter per sekund mer...
Det är ju liksom bara att gilla läget eller skaffa sig ett lämpligare tävlingsredskap om det är field target man vill hålla på med..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Leopold 15 sep 2014, 22:04

Tomaz skrev:Men självklart bör ett sådant beslut om sammanslagning tas innan tävlingen börjar...

Jo det var tanken med modellen jag skissade på. Man kan fatta beslutet om ev sammanslagning av fjäder/pcp när föranmälningarna kommit in tex, förutsatt att man annonserat att så kan komma att ske om antalet deltagare är för magert för en viss klass.

Tomaz skrev:Och tex om en fjäderskytt skulle skjuta ett mycket bra internationellt gångbart resultat för en fjäderbössa, men bli ihopslagen med pcp och bli fyra istället för etta, är ju inte ok heller..om man inte vill motarbeta fjäderbössans existensberättigande i FT helt..

Som Thorgus nämnde och som jag håller med om, detta ska inte behöva påverka den rankingpoäng man erhåller i klassen för aktuell tävling. Detta är det enda som jag tycker spelar roll. Att man kanske kan behöva gå hem utan medalj vid tävlingen pga en sammanslagning skulle jag inte ha några problem med om jag vet att jag gjort ett bra fjäderresultat.

Det har funnits tävlingstillfällen där jag skulle haft chans på medaljplats med fullfartsfjäder i en sådan sammanslagen pcp/fjäder fullfart. Ett brons under de förutsättningarna skulle jag hålla högre än ett guld i fjäderklass.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Bara7 16 sep 2014, 06:50

Jag tycker att alla klasser skall premiäras. Dock har vi en regel om att det skall vara 5 stycken i den klassen som tävlar för att gälla som ranking och det skall annonseras ut innan tävlingen börjar( flera dagar innan). Eftersom jag skjuter Mauser också har jag sett att detta med endast fokus på tävling inte fungerar, man tappar medlemmar för att det finns människor som också vill skjuta för att det är roligt. En medalj kan ibland hålla vissa kvar även om det endast var två tävlande på plats, bara för att från känna lite självkänsla. Jag tycker att de grenar som finns idag borde finnas kvar, är där ingen aktiv så dör den ut automatiskt och först då kan man stänga den. Man skall också veta att många tar paus från skyttet och återkommer efter några år pga andra omständigheter. Men att endast fokusera på en internationellklass är fel, det skall finnas flera klasser vilket gör att fler kan lockas till tävlingar.
Bara7

Följande användare vill tacka Bara7 för detta inlägg
Görgen (16 sep 2014, 07:23), Pellegrini (16 sep 2014, 08:24), Martin (16 sep 2014, 11:01)

Inläggav dano_swe 16 sep 2014, 08:15

Bara7 du har en poäng där helt klart.
Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 08:28

Bara7 skrev: Jag tycker att de grenar som finns idag borde finnas kvar, är där ingen aktiv så dör den ut automatiskt och först då kan man stänga den.

Då har du nog missat lite vad denna tråd handlar om och varför 45J klassen bör plockas bort snabbare än att den eventuellt kommer självdö om några år (vilket jag inte tror att den gör, eftersom det alltid kommer att finnas folk som kommer att börja med FT för att få ut licens på en häftig fullfartsbössa i kaliber .22 och egentligen inte bryr sig om vad FT handlar om...)

Bara7 skrev: Men att endast fokusera på en internationellklass är fel, det skall finnas flera klasser vilket gör att fler kan lockas till tävlingar.

Det är därför vi även har de viktiga klasserna debutant, junior och 10J...Speciellt debutantklassen har lockat många nya till FT i år.

Du behöver komma ut och prova på hur man skjuter field target, det är mindre komplicerat och mer roligt än man kanske får intryck av i sådana här trådar... :wink: :cheeRs:
Senast redigerad av Tomaz 16 sep 2014, 08:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |