Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
martinw skrev:På vilket sätt har de senaste åren missgynnat de som gillar fullfartsklasserna?
börne skrev:martinw skrev:På vilket sätt har de senaste åren missgynnat de som gillar fullfartsklasserna?
undrar jag också... det går ju upp & ner också med deltagarantal i klasserna, i våras när vi hade SSM i Mörrum var det 15 deltagare i PCP max 45J.
Leopold skrev:Det jag ville ha sagt är att vi borde kunna komma fram till bra lösningar för de som vill delta i klasser som har alltför få deltagare för att kunna motiveras tävlingsmässigt. Vi är en liten sport med ambitioner att växa framöver, bättre att vara inklusiv än exklusiv.
En medaljplats "erövrad" utan konkurrens har inget värde för mig i alla fall. Förhållanden kan ändras framöver när de nya reglerna vi kört efter senaste året har satt sig så jag ser inga skäl att ändra i regelverket just nu... inte av den anledningen i alla fall.
Jag förordar som sagt sammanslagning av klasser framför att man utesluter klasser från specifika tävlingar om det är för få anmälda. Detta medges i vårt nuvarande FT-reglemente vad gäller de nationella klasserna.
Föreslog hur man rent praktiskt skulle kunna göra som arrangör för att möjliggöra ev sammanslagning av klasser om det skulle visa sig aktuellt, vore intressant att höra synpunkter på det!
thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass. Dvs, man skall alltså kunna samla rankingpoäng i rätt klass även om klasserna slås samman, däremot så får man ju tampas med pcp-skyttarna om medaljer/pokaler, men det kan jag leva med om jag tex kommer som ensam skytt i klassen som på Laxå:s tävling i början på juni.
thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass.
thorgus skrev:Ser egentligen inte varför man inte skulle kunna slå samman även 16j-klasserna vid tävling med få deltagare i exempelvis 16j-fjäder, däremot skall det i så fall noteras i resultatlistan vem/vilka som på den aktuella tävlingen skjuter just fjäderbössa så att eventuella rankingpoäng kan utdelas till skytten/skyttarna i rätt klass. Dvs, man skall alltså kunna samla rankingpoäng i rätt klass även om klasserna slås samman, däremot så får man ju tampas med pcp-skyttarna om medaljer/pokaler, men det kan jag leva med om jag tex kommer som ensam skytt i klassen som på Laxå:s tävling i början på juni.
Vid nationella tävlingar kan klasser slås samman om arrangören bedömer det som lämpligt.
Dock skall klasserna ≤16.3J Fjäder och ≤16.3J PCP finnas med vid varje tävling
Tomaz skrev:Men självklart bör ett sådant beslut om sammanslagning tas innan tävlingen börjar...
Tomaz skrev:Och tex om en fjäderskytt skulle skjuta ett mycket bra internationellt gångbart resultat för en fjäderbössa, men bli ihopslagen med pcp och bli fyra istället för etta, är ju inte ok heller..om man inte vill motarbeta fjäderbössans existensberättigande i FT helt..
Bara7 skrev: Jag tycker att de grenar som finns idag borde finnas kvar, är där ingen aktiv så dör den ut automatiskt och först då kan man stänga den.
Bara7 skrev: Men att endast fokusera på en internationellklass är fel, det skall finnas flera klasser vilket gör att fler kan lockas till tävlingar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster