Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 08:35

Jo kontentan är ju att målen går sönder om de samtidigt ska fungera i 10J, och 2 banläggningar blir övermäktigt.

Nu har ju vissa idér om hur man kan göra med spinners tex dock.

Att rekylfjäder fullfart är hotande nära döden är ganska förståeligt då det ju kräver en licens vilket de flesta inte vill söka på en sån bössa iaf inte de tävlingsinriktade personerna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Batistuta 16 sep 2014, 09:14

16 joules klasserna skall självklart vara kvar som de är, det är ju de internationella klasser. Bara för att det inte är så många fjäder för tillfället har ingen betydelse det kommer att växa precis om PCP klassen växt de senaste året.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1726 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 09:39

Ok, jag vill inte tjafsa om det men jag tror inte på det i de här sammanhangen iaf.

Men det är oviktigt här, det är ju inte de bössorna som är "problemet" iaf.

OBS bara som utomstående insyn i vad ni håller på med och vad olika grupper kräver inget annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Bara7 16 sep 2014, 11:43

Annars får väl alla tävla under samma tak och möta alla oavsett kaliber, laddsätt eller hastighet. Det blir billigare då det endast kommer att finnas tre priser, sedan kan individuella bössor få ranking beroende på resultat.
Bara7

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 11:50

Jo men FT är inte att skjuta på papptavlor, det är fallmål.

Dessa måste falla för licensfria 10J bössor och då isf också för 45J, målen går helt enkelt sönder av de kraftigare vapnen och folk måste lägga tid på att reparera dem eller köpa nya.

Visst du kan ha dem längre bort avståndsmässigt givetvis (max är 50m) men risken blir att då fungerar det bara bra för de kraftigare bössorna och 10J klarar inte fälla målet trots träff i killzone.

Prova 50m med en 45J .22 och sen med en licensfri 10J bössa så kommer du förstå skillnaden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Bara7 16 sep 2014, 11:57

Man får göra som i golf, damerna står närmare Green. I detta fallet 10J
Bara7

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 12:02

Jo men då faller int.FT bort, alltså det finns ett reglemente hur det ska skötas, med avstånd osv.

Man kan absolut göra så men det är då inte längre internationell standard vilket ju har varit den stora poängen det senaste året.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Görgen 16 sep 2014, 12:37

Det är ju bara 16 joul som behöver följa dom internationella reglerna angående måltyp.

Vilket ju betyder att det finns inget i regelverket som förbjuder arrangörer att använda alternativ mål för tex 45 joul nationellt.

Så det är ju bara att ha tex en spinner till Fullfart klassen sidan om fallmålet om man vill det.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav Bara7 16 sep 2014, 12:52

Det var ett ännu bättre förslag, spinners kan tillverkas för en billig slant. Då blir det inga problem med "fullfart".
Bara7

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 14:05

Alltid intressant med folk som kommer med "lösningar" på hur field target som skyttesport, kan eller ska bedrivas, fast de inte själva håller på med field target, vet hur det funkar med fallmålen och banläggning i verkligheten och har ingen större koll på varken nationella eller internationella regler..
Och ändå anser dom sig "ha svaren på allt" utifrån vad dom tror att FT är och hur man kan attrahera nya deltagare och varför en del gamla från förr har försvunnit..

Jag har skjutit olika varianter av fallmålsskytte och svensk field target i 10 år...
Sverige kom från början snett in i vad andra länder kallar Field target, med hemmagjorda regler där det mesta kretsade runt fullfarts pcp. Genom åren har diverse grupper av folk omarbetat reglerna på olika sätt, men det var först förra året i samband med att man lyckades få in FT i skyttesportförbundet, som det började likna FT som alla andra länder bedriver det. De svenska FT reglerna blev dock en liten kompromiss där man bland annat tyvärr lät den gamla 45J klassen leva vidare, vilket jag anser var ett misstag eftersom några fortfarande har svårt att släppa taget om den klassen, trots problemen den tillför tävlingsverksamheten och att det har väldigt lite att göra med modern FT.

En tävlingsarrangör kan naturligtvis välja bort den klassen, men vet ärligt talat inte om någon förening våga plock bort den frivilligt, av rädsla för att tappa några deltagare..
Jakten på antalet startande deltagare har ju hårdnat och man vill vara till lags för så många som möjligt, även om man gör sig själv en otjänst med att ta med 45J klassen Vi har dubbelt så många tävlingar på en säsong och fler klubbar som är utspridda med långa avstånd geografiskt..så folk har nu en tendens att välja bort tävlingar som ligger långt bort och väntar tills det kommer en tävling närmre. Förr åkte folk på de tävlingar som fanns även om de låg en bit bort...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Bara7 16 sep 2014, 14:28

Tomaz, jag började samtidigt med dig eller tidigare till och med. Men har haft ett uppehåll pga andra skytte aktiviteter tagit över, tränar fortfarande nästan varje dag på min FT bana( upp till 26m i trädgården). Tror till och med att jag provskjutit din revolution när den var ny( om du nu är samma Tomaz). Det var jag som fick t.ex. Elvis att börja med FT, som ni säkert känner. Jag tycker att denna tråd berör mig i största grad då jag kommer tillbaka nästa säsong och vill därför vara med och påverka.
Bara7

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 14:41

Hehe, så är vi där igen, ingen begriper nåt, inga tankar får dryftas utan att vara i toppen i Sverige.

Sen att svaren är de samma är oviktigt, the high and Mighty måste tala.

Ni har ju uppenbara sammarbetsproblem mellan klubbarna och ingen diskuteras på plats, för då är alla livrädda att bli utpekade som oliktänkande.

Barnsligt alltihop, det är som nån hat-kärlek till varandra, det är ju lätt att se att folk gick med på nya direktiv utan att fatta vad de gjorde, i flera fall har det röstats med typ 3 pers osv.

Kliv ner från hästen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Leffe357 (16 sep 2014, 17:04)

Inläggav martinw 16 sep 2014, 14:52

Spännande med samarbetsproblem.
Berätta mer!
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 15:08

hahaha hela tråden är ju om det.

Bakvägen kommer alltid saker upp som ingen vågar konfrontera "er" med.

Tycker du allt funkar perfekt nu alltså? ok då är saken ur världen helt enkelt och tråden kan stängas, alla inblandade och intresserade är ense.

Det hela är ju lockande öht faktikst, i ett inlägg ska man "rensa luften" i en diskussionstråd, senare i samma tråd är det inte alls aktuellt.

No hard feelings men JO samarbetsprobklem pga polsk riksdag, folk som ska var medbestämande har inte ens hört om en ev. omröstning osv.

Världen är mindre än du tror.
Mycket få vågar höja rösten ens här faktikst då kan de ju bli utfrysta, som sagt lockande alltihop.
Allt går inte att ha samtidigt, lätt enkelt att se.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 15:29

Förstå-sig-påare på forumet som inte ens är inblandade i någon FT verksamhet och inte vet vad det handlar om...varför vill ni ens vara med och lägga er i en skyttesport ni inte ens håller på med och förmodligen aldrig kommer att göra heller...Det kan låta hårt, men blir ständigt förvånad hur folk som inte håller på med FT sitter och tycker och trycker på tack-knappen för inlägg från folk som heller inte håller på med FT, men ändå har en åsikt om hur vi som tränar och tävlar FT ska utföra denna skyttesport...Jag har själv väldigt svårt att bry mig om andra skyttesporter jag inte håller på med och skulle aldrig få för mig att gå in i trådar på forum och försöka styra upp en skyttesport jag inte håller på med...
Detta kanske låter hårt och någon tycker säkert att jag är ett svin för att jag inte tycker att alla här har koll på vad det handlar om..
Ingen nämnd ingen glömd, ni känner nog bäst själva om ni tränar och tävlar aktivt i field target 2014 och vet vad det handlar om både som skytt och arrangör...

Silwer gör jag ett undantag för, han har koll....(men inte på allt)
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Silwer 16 sep 2014, 15:31

Absolut sant, det har jag inte och kommer inte heller påstå.

Jag är oviktig i sammanhanget, det förstår jag med, och det är ingen fara, jag bara hoppas ni kan spika hur framtiden ska se ut inom FT.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 15:45

Bara7 skrev:Tomaz, jag började samtidigt med dig eller tidigare till och med. Men har haft ett uppehåll pga andra skytte aktiviteter tagit över, tränar fortfarande nästan varje dag på min FT bana( upp till 26m i trädgården). Tror till och med att jag provskjutit din revolution när den var ny( om du nu är samma Tomaz). Det var jag som fick t.ex. Elvis att börja med FT, som ni säkert känner. Jag tycker att denna tråd berör mig i största grad då jag kommer tillbaka nästa säsong och vill därför vara med och påverka.

Jag har aldrig haft en revo, men vi har säkert träffats. Hade du en vråltrimmad Typhoon och fick rulla runt med en dykartub på en pirra, när du gick en ft runda..?

Vad jag försöker säga är...ge det en chans först och kolla hur FT fungerar 2014, innan du ska som du säger vara med och påverka hur verksamheten funkar runt field target idag. Det är ganska annorlunda från de gamla hemmagjorda reglerna förr, men roligare än någonsin.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Jazz 16 sep 2014, 15:59

Nu vet jag inte vilken kategori jag tillhör. Men tydligt är att vissa inte ska ha tillåtelse att svara i denna tråd. Ett förslag. Starta en ft avdelning på forumet där bara vissa har tillträde och låt tomaz välja vilka som får vara med där. Sedån kan jag tycka att tex laxå kan enbart köra 16 joule int på sina tävlingar/träffar. Andra kan göra som de vill. Bara man har en 16 joule int på sk nationella tävlingar så är det väl fritt fram. Vi i vskf startar ft på allvar nästa år och vi kommer ha fullfart på spinners. Sedan ni som är så mycket emot detta vill ni tala om var i regelverket det står att så får man inte göra eller är det bara hitte på av någon som vill styra alla andra.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav börne 16 sep 2014, 16:12

1.7 Mål.

Metallsiluettmål, ”fallmål”, vilka är återställningsbara från skjutplatsen skall användas.
Träffzonerna skall vara cirkelformade och ha en kontrasterande färg i förhållande till
metallsiluetten. Simulerade träffzoner på någon annan del av metallsiluetten är förbjudna.
Träffzonernas standardstorlek skall vara 40 mm i diameter. Ett begränsat antal mål får utrustas
med reducerade träffzonsdiametrar, 15 mm eller 25 mm. Dessa förminskare skall målas i
samma färg som metallsiluetten och vara fast fixerade på den sida av siluetten som riktas mot
skytten.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6302 gånger i 2492 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Silwer (16 sep 2014, 16:16), Tomaz (16 sep 2014, 16:49), Avalonblower (16 sep 2014, 17:55)

Inläggav Jazz 16 sep 2014, 16:48

Sedan är finns det andra problem inom ft som är mycket viktigare att lösa än att man i dags läget ska börja stryka klasser. Andra problem. Banorna ska handikapp anpassas, målen fungerar inte tillfredställande, kaos runt sm/rm. Ett annat stort problem är att lösa demokratin inom avdelningen.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 16:49

Jazz skrev:Nu vet jag inte vilken kategori jag tillhör. Men tydligt är att vissa inte ska ha tillåtelse att svara i denna tråd. Ett förslag. Starta en ft avdelning på forumet där bara vissa har tillträde och låt tomaz välja vilka som får vara med där. Sedån kan jag tycka att tex laxå kan enbart köra 16 joule int på sina tävlingar/träffar. Andra kan göra som de vill. Bara man har en 16 joule int på sk nationella tävlingar så är det väl fritt fram. Vi i vskf startar ft på allvar nästa år och vi kommer ha fullfart på spinners. Sedan ni som är så mycket emot detta vill ni tala om var i regelverket det står att så får man inte göra eller är det bara hitte på av någon som vill styra alla andra.

Oj, vad du tar mina ord hårt..och vilka bra idéer du kommer med, tack...men du missar som vanligt hälften av vad allt handlar om. Du glömmer tex de viktiga klasserna, Debutant, Junior och 10J klass måste få vara med inte bara 16J, men det är ju inte lätt att veta när man aldrig hållit på med FT...

Kör en spinners tävling ni, det finns liksom inget som hindrar er att anordna vilken tävlingsform som helst..
Det finns det ju redan vana av sen bänkskyttet att gå sin egna väg, men ska ni köra field target under skyttesportförbundet, så finns det tyvärr lite regler att rätta er efter...men att ni ska anordna en luftvapentävling är jäkligt kul i vilken form det än blir, bra jobbat.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav martinw 16 sep 2014, 16:56

Silver: världen är mycket större än du tror.
Att folk tycker olika är inte så underligt, det är ju det som gör att allt i vår värld är kompromisser.
Att vissa tycker förändringar är dåliga och vissa tycker de är bra blir ju inte heller underligt.
Du hänvisade ju till att klubbar har samarbetsproblem, något jag som varit insyltad tidigare inte känner igen. Däremot finns det enskilda individer som inte riktigt har kläm på hur klubbverksamhet funkar, tror dom lärt sig.
Vi som aktivt jobbat för att ft ska se ut som idag har ju gjort det för att vi tror att just denna utformning har möjlighet att funka för många. Det är ju ingen som vill jobba ihjäl sig för att sedan sitta ensam i sporten.
Samtidigt som vi fått många nya medlemmar har några få slutat, inte så konstigt. Vi har många nya föreningar som vill anordna, så helt fel var inte ssf och 16j.
Tomaz tanke om 45j tror jag är rätt, det hade blivit bättre om vi aldrig haft klassen från början. Om den går att ta bort ännu? Tror inte det, låt den självdö.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Jazz 16 sep 2014, 16:59

Det är ett problem som du säger tomaz vi vill inte utesluta folk från det de tycker om. Detta är ju enstor skillnad mellan er och vår klubb. I vår klubb har vi möten där alla som vill får komma till tals, även våra styrelse möten är öppna. Sedan så länge man följer de regler som finns vad är problemet
Jazz

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
losdrivare (16 sep 2014, 17:12), guld_sven (16 sep 2014, 17:12), TheFoes (17 sep 2014, 05:16), Pellegrini (17 sep 2014, 07:37)

Inläggav Tomaz 16 sep 2014, 17:13

Jazz skrev:Det är ett problem som du säger tomaz vi vill inte utesluta folk från det de tycker om. Detta är ju enstor skillnad mellan er och vår klubb. I vår klubb har vi möten där alla som vill får komma till tals, även våra styrelse möten är öppna. Sedan så länge man följer de regler som finns vad är problemet

Jag har ingen koll på eran klubbs problem, annat än vad man man får höra ryktesvägen, så det tänker jag inte uttala mig om.

Vad det gäller Onsala och Laxå som är mina föreningar, så har de full koll på sina möten och field target verksamheten, så det behöver du nog inte vara orolig för...:cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |