Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Framtiden i Sverige med 45J i field target..?

Inläggav Leopold 16 sep 2014, 20:10

Tonen i tråden börjar bli allt annat än respektfull eller ens civiliserad. Jag funderar på att låsa den, detta gynnar inte tillströmningen av nya till sporten.

Skärp er.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Tomaz (16 sep 2014, 20:13), Leffe357 (16 sep 2014, 20:57)

Inläggav Jazz 17 sep 2014, 00:01

Det är inte ok att en person ska sitta som stalin och berätta vad andra ska tycka. Förmodligen blir jag bannad för detta inlägg men det skiter jag i. Någon j..la ordning får det va.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
Niklas 67 (17 sep 2014, 05:38), guld_sven (17 sep 2014, 07:26), Pellegrini (17 sep 2014, 07:37)

Inläggav Leopold 17 sep 2014, 00:42

Det finns ingen som tvingar någon att tycka något, var och en är fri att tycka vad den vill och även att framföra detta på detta forum. Gäller oavsett om man tycker sig ha en gedigen erfarenhet i vad som diskuteras eller om man tex har för avsikt att engagera sig aktivt framöver, eller om man helt enkelt bara är intresserad av frågan och tycker någonting verkar vara bra eller dåligt.

Alla kan framföra sin åsikt och det är helt ok så länge man diskuterar sakfrågor och inte angriper personer. Ingen får heller försöka lägga munkavle på någon annan och det gäller samtliga deltagare.

När det gäller saken vi diskuterar så kan jag inte undgå att lägga märke till att en del av de som idag är tungt engagerade och framgångsrika i 16J-klassen så sent som tidigare under innevarande år deltagit i den fullfartsklass som man nu tycker är överflödig och olämplig av diverse skäl.

Vi här i Sverige började tävla på allvar i 16J-klassen under 2014, med 2013 som en testraket för regeländringarna. Innan dess så var det inte någon som klagade att det FT man pysslade med skulle vara något annat än FT.

Det är mot den bakgrunden man måste förstå att det finns folk som undrar varför det som räknades som FT för ett år sedan och alla tävlade glatt i nu plötsligt skulle vara något som katten släpat in på mattan. Inte särskilt trovärdigt agerande.

Låt folk få arbeta upp ett intresse i FT från deras egna utgångspunkter och förutsättningar. Kanske vissa tycker den naturliga vägen in i sporten är via fullfartsklasserna snarare än 10J.

Se på er egen väg in i intresset, ni som tycker dessa klasser ska tas bort nu när ni råkar ha tappat ert personliga intresse i fullfartsklassen efter ett antal års engagemang i FT.
Användarvisningsbild
Leopold

losdrivare (17 sep 2014, 08:08), Leffe357 (17 sep 2014, 13:43)

Inläggav Frank69 17 sep 2014, 05:38

Tackar Leopold för en mycket fin, saklig, opartisk och osjälvisk analys av läget! :arrow:
Många tänkvärda tankar i det inlägget. :thumbupp:

Och ärligt talat så har jag noll sympati med att man skall inskränka skytteformer.
Vi har ju den otroliga förmånen i Sverige att vi kan anpassa både FT och BR som vi har lust.
De flesta av oss som är aktiva i någon skytteförening, tränar där och ev provar sina kunskaper på nån årlig tävling vet ju vem representanterna är.
Den förmånen har man oftast inte när det gäller andra skytteformer.
Nationella klasser kan vi fritt fram utforma som vi vill så varför inte nyttja detta max?
Vid träning av ft så behövs inga fallmål, dessa kan sparas till tävling så ökar man livslängden på dessa.

När det gäller "fallmålsproblemet" så finns det gott om olika lösningar istället för att strypa en gammal fin beprövad klass.
T.ex gubbes fallmål ( viewtopic.php?f=6&t=10174 )
Ett sätt att komma till rätta med de så kallade problemen är att räkna ut vilken kraft ett fallmål utsätts för av ett 16j vapen där fallmålet är på 7m avstånd.
Då vet man den max kraft som vissa påstår att de håller för.
Nästa steg är att beräkna... vilket avstånd som ett 45j vapen har samma kraft på.
När man vet detta så vet man också vilka avstånd där det avses vara helt ok att skjuta på dessa mål med en max 45j bössa.
Mål som utplaceras på kortare avstånd bör då vara av annan kvalitet än de billiga Gamo målen som används flitigt idag.
Alternativt att man inte använde de stationerna för 45j skyttarna.
Om man bara har lite vilja så går detta lilla problem att lösa relativt enkelt.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Jazz 17 sep 2014, 07:07

Jag lämnar tråden för jag tycker den är oseriös. Vill någon komentera denna tråd till mig så får de pm a.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav guld_sven 17 sep 2014, 07:32

Jazz skrev:Det är inte ok att en person ska sitta som stalin och berätta vad andra ska tycka. Förmodligen blir jag bannad för detta inlägg men det skiter jag i. Någon j..la ordning får det va.

:arrow:
guld_sven

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Tomaz 17 sep 2014, 08:44

Jazz skrev:Det är inte ok att en person ska sitta som stalin och berätta vad andra ska tycka. Förmodligen blir jag bannad för detta inlägg men det skiter jag i. Någon j..la ordning får det va.

Jag har inte varit inblandat i utvecklingen av något FT regelverk över huvud taget, jag har inte någon som helst makt över hur Sverige ska bedriva FT och jag har ingenting att säga till om alls när det gäller FT.

Men jag är med svenska mått en erfaren FT skytt, som tränar och tävlar FT mer än dom flesta.
Jag har koll på min utrustning och har anpassat vapen, utrustning och min skjutteknik efter vad som gäller i FT.
Jag har tagit skyttekort och löst tävlingslicens.
Jag har skjutit massor av FT tävlingar och offrar extra tid och ledighet och lägger om mitt livspussel för att åka på långväga tävlingar.
Jag lägger ner mycket pengar på resor och boende, åker även på tävlingar även om det är dåligt väder eller inte lyckas hitta någon resekamrat.
Jag är med och arrangerar tävlingar och lägger banor, planerar runt omkring med förberedelser, och kryper runt i skog och mark både före och efter tävling för att plocka in mål och annat....

Och varför tror du jag gör detta...?
Jo, för att jag brinner för field target och tycker det är det roligaste som finns.
Det blev ett rejält lyft sen vi kom med i skyttesportförbundet och field target blev en skyttesport på riktigt med regler och utformning som liknar hur alla andra länder skjuter FT. Det var först då jag kände att field target var någonting för mig, när man lämnade godtyckliga hobbyregler och fick en mer strukturerad form av FT och blev liksom FT "på riktigt".
Dock fick vi ju med oss en del rester från det gamla fallmålsskyttet vi bedrev innan, tex 45J klassen..
Och egenvärdet i att bevara 45J klassen med alla problem det medför, är ju det som jag har lyft fram i denna tråd.

Jag visste från början att jag skulle bli ganska ensam att driva denna fråga på forumet, och jag hade också en ganska bra aning om vilka som skulle sätta sig på tvären, en del sakligt vilket jag respekterar och uppskattar, men en del som ska försöka stävja mitt tokeri med olika härskartekniker eller olika grader av fula påhopp...nyss blev jag tex kallad en Stalin som bestämmer över vad andra ska tycka...

Denna person som kallar mig Stalin, är bara ett exempel på hur en del folk i denna tråd, ger sig in i debatten utan egna erfarenheter från FT och inte har koll på regler över huvud taget och ingen koll på hur fallmålen fungerar och ingen koll på banläggning och hur det funkar rent praktiskt att arrangera en FT tävling över huvud taget, eftersom du och en del andra här som sagt inte håller på med FT...

Folk som inte skjuter FT sitter alltså och tycker och tackar varandras inlägg och tycker jag är en dryg idiot som vill utveckla den skyttesport som jag faktiskt håller på med... :-(
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Silwer 17 sep 2014, 08:50

Jojo men det finns redan en forum-Hitler så det var upptaget:-D
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Görgen 17 sep 2014, 09:21

Varje gång jag får lust att testa på en tävling i FT eller BR så är det alltid något, Typ hur rätt det internationella är och dom som vill ha alternativ begriper inte bättre.

Och då tappar jag lusten.

Nu sist när vi hade prova på FT i Vittsjö så sa jag till Jazz efteråt att det var rätt kul och jag funderade på att eventuellt testa på en tävling.

Men efter nu en ny runda av 16 joul internationellt vs 45 joul nationellt så har jag tappat lusten igen.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav Silwer 17 sep 2014, 09:28

Hur kan det bli så drastisk skillnad för en diskussionstråd på ett forum där folk håller på vad de tycker?

När motargumenten tar slut kommer tydligen annat fram.

Lever ni jämt så här, alltså blir sura när någon tycker annorlunda och vill inte vara med längre?

Man får fasen se det dråpliga i situationen här, det är väl ingen som tvingat nån annan till nåt?

Ta det isigt bara och så får ni ha en avvikande åsikt, så kan det vara här i livet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Tomaz (17 sep 2014, 09:34), hansmn (17 sep 2014, 10:41), börne (17 sep 2014, 13:09)

Inläggav Tomaz 17 sep 2014, 09:33

Frank69 skrev:Nationella klasser kan vi fritt fram utforma som vi vill så varför inte nyttja detta max?

Nix, är det field target under skyttesportförbundet regi, så har man regler att rätta sig efter...hittar man på någon egen skytteform så är det liksom inte FT längre, utan något annat..

Frank69 skrev:När det gäller "fallmålsproblemet" så finns det gott om olika lösningar istället för att strypa en gammal fin beprövad klass.
T.ex gubbes fallmål ( http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=6&t=10174 )

Fel igen, även dessa mål kan tyvärr krångla. Det var ett sådant mål som ströks på senaste tävlingen i onsala eftersom det inte föll för vare sig 10J eller 16J.

Frank69 skrev:Ett sätt att komma till rätta med de så kallade problemen är att räkna ut vilken kraft ett fallmål utsätts för av ett 16j vapen där fallmålet är på 7m avstånd.
Då vet man den max kraft som vissa påstår att de håller för.

OK vi kör en uträkning....Efter 7m har en vanlig .177 diabol (som vid mynningen ger 16,3J) en anslagsenergi på strax under 15J..

Frank69 skrev:Nästa steg är att beräkna... vilket avstånd som ett 45j vapen har samma kraft på.
När man vet detta så vet man också vilka avstånd där det avses vara helt ok att skjuta på dessa mål med en max 45j bössa.

Och då räknar vi på en vanlig .22 diabol (som vid mynningen ger 45J), så hamnar den strax under 15J efter 130m..!
Så, jo...det är overkill med 45J

Frank69 skrev:Om man bara har lite vilja så går detta lilla problem att lösa relativt enkelt.

Ja vad enkelt det var att lösa det problemet, då sätter vi alltså fullfartsmålen på 130m...

Tack för tipsen Frank.. :cheeRs:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Frank69 17 sep 2014, 10:16

Tomaz skrev:
Frank69 skrev:Nationella klasser kan vi fritt fram utforma som vi vill så varför inte nyttja detta max?

Nix, är det field target under skyttesportförbundet regi, så har man regler att rätta sig efter...hittar man på någon egen skytteform så är det liksom inte FT längre, utan något annat..

Tack för tipsen Frank.. :cheeRs:[/quote]

Hej Tomaz! :)
Det jag menar och som du säkert förstår är att vi kan själv skriva de regler vi vill under skyttesportförbundet regi.
(genom att våra representanter diskuterar vad föreningarna har för förslag)
Så visst kan vi anpassa skyttet till det som skyttar önskar.
I dagsläget är ju reglerna skrivna, men de kan ändras inför nästa års skytteår och likadant framåt.

Själv är jag inte så bekymrad kring just vilka klasser det finns i Svensk Field Target.
Min bekymring är mer åt att våra möjligheter till olika licensvapen kommer att krympa.
Blir det en max 16J gräns så kan ev handläggarna hänvisa till att ett vapen som kan prestera mer inte är anpassat för den skytteformen och då ge avslag på ansökan.
Så är ju fallet inte idag, men lite eftertanke när regelverket skrivs är ju önskvärt i detta fallet.
Vi vinner ju inget på att bita oss själva i baken.
Senast redigerad av Frank69 17 sep 2014, 10:18, redigerad totalt 1 gång.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Görgen 17 sep 2014, 10:50

Silwer skrev:Hur kan det bli så drastisk skillnad för en diskussionstråd på ett forum där folk håller på vad de tycker?

När motargumenten tar slut kommer tydligen annat fram.

Lever ni jämt så här, alltså blir sura när någon tycker annorlunda och vill inte vara med längre?

Man får fasen se det dråpliga i situationen här, det är väl ingen som tvingat nån annan till nåt?

Ta det isigt bara och så får ni ha en avvikande åsikt, så kan det vara här i livet.

Jag vet inte riktigt hur du menar här nu.

Men för min del får folk tycka vad dom vill det är inget jag lägger mig i.

Men bara för att någon/några har tröttnat/tycker det är fel och då vill ta bort det för dom som vill ha det kvar tycker jag är fel.

Och när jag då ser/hör att det återkommer med jämna mellanrum så blir jag så trött på det att jag tappar lusten att prova på/skjuta det.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Inläggav Silwer 17 sep 2014, 10:58

Jo jag förstår, men inget behöver ändras för dig för att andra tycker saker inom FT ska ändras.

Och jag förstår att Tomaz åsikt om att folk som inte utövar FT inte ska tycka nåt var vass, men som sagt det är hur han ser på det.

Hur det kommer se ut i framtiden får vi ju se, kanske överskattas internationell FT, isf kommer den klassen inte ta över eftersom i slutändan är det ju de som deltar som kommer sätta standarden isf.

Eller så skiljer ni på er just där och annordnar det ni vill ha, lägg inte ner skyttet för nåt sånt här.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Görgen 17 sep 2014, 12:58

Silwer skrev:Jo jag förstår, men inget behöver ändras för dig för att andra tycker saker inom FT ska ändras.

Och jag förstår att Tomaz åsikt om att folk som inte utövar FT inte ska tycka nåt var vass, men som sagt det är hur han ser på det.

Hur det kommer se ut i framtiden får vi ju se, kanske överskattas internationell FT, isf kommer den klassen inte ta över eftersom i slutändan är det ju de som deltar som kommer sätta standarden isf.

Eller så skiljer ni på er just där och annordnar det ni vill ha, lägg inte ner skyttet för nåt sånt här.

Jag har annat skytte också som jag håller på med så där är skytte att hålla på med.

Nu ska Vittsjö också börja med FT ju så jag kommer ju att prova på en runda/mindre tävling där.

Så får jag se vad som händer sen angående ett eventuellt större intresse för FT.
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Inläggav gubbe 17 sep 2014, 15:15

Frank69 skrev:Frank69 skrev:När det gäller "fallmålsproblemet" så finns det gott om olika lösningar istället för att strypa en gammal fin beprövad klass.T.ex gubbes fallmål ( viewtopic.php?f=6&t=10174 )
Tomaz skrev:Fel igen, även dessa mål kan tyvärr krångla. Det var ett sådant mål som ströks på senaste tävlingen i onsala eftersom det inte föll för vare sig 10J eller 16J.

Ja och du vet varför eller?
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Tomaz 17 sep 2014, 16:57

gubbe skrev:
Frank69 skrev:Frank69 skrev:När det gäller "fallmålsproblemet" så finns det gott om olika lösningar istället för att strypa en gammal fin beprövad klass.T.ex gubbes fallmål ( http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=6&t=10174 )
Tomaz skrev:Fel igen, även dessa mål kan tyvärr krångla. Det var ett sådant mål som ströks på senaste tävlingen i onsala eftersom det inte föll för vare sig 10J eller 16J.

Ja och du vet varför eller?

Ja vet vad som hände, vi pratade om det i Onsala..
Jag ber om ursäkt, var inte alls menat illa att berätta detta, men det är ju ett faktum att det hände och trodde det var OK att prata om det.. :-(
Men även de bästa målen kan klicka och jag var nog lika besviken som du när det hände, för det är jäkligt fina mål..
Om jag förstod rätt, så funkar inte målen om de lutar lite framåt. De ska stå helt plant eller luta lite bakåt.
Detta kommer nog inte att hända igen om alla vet hur målet ska monteras korrekt och man har en libell vid monteringen..
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav gubbe 17 sep 2014, 18:42

Tomaz skrev:Jag ber om ursäkt,

Behövs inte, däremot var kommentaren om målet irrelevant eftersom problemet uppstod på grund exakt det du skriver, inte att det var sönderskjutet.
Och det är väl det den här tråden bl.a handlar om. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Superbee 17 sep 2014, 18:42

Varför är just namnet Field Target viktig för folk?

Om det nu registrerats Field Target under ssf och det är 16J internationella regler, vad hindrar de klubbar som vill skjuta "jaktstig" med 45J från att göra det?

Ingenting.

P.s. Att det heter Field Target sätter nog inte igång sexlusten för någon... D.s.
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Tomaz 17 sep 2014, 19:15

gubbe skrev:
Tomaz skrev:Jag ber om ursäkt,

Behövs inte, däremot var kommentaren om målet irrelevant eftersom problemet uppstod på grund exakt det du skriver, inte att det var sönderskjutet.
Och det är väl det den här tråden bl.a handlar om. :)

Irrelevant eller inte, var bara rent fakta att målet inte föll för 10J eller 16J, jag påstod aldrig att det var sönderskjutet..ville bara beskriva problematiken att målen (oavsett märke och hur bra de än är) ibland inte funkar i alla effekter från 10J till 45J.

Och som sagt beklagar om du tog illa vid dig, var absolut inte meningen, sorry.. :o
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav gubbe 17 sep 2014, 20:25

Tomaz skrev:beklagar om du tog illa vid dig

Ähh jag är nog tuffare än somliga tror
För att följa länken så måste du registera dig.

Nu återgår vi till hur vi ska få alla att förstå hur skoj det är att skjuta 16J istället för 45J
Precision som räcker till 50m.
Luften i tuben räcker bra länge.
Fjäder bössor är oftast som bäst vid 16J.
Ammon är lite billigare.
Dom man helst vill spöa finns i 16J klassen.
Sen kan man ju faktiskt åka lite utanför Sveriges gränser och tävla, om man nu tycker det är skoj.
Användarvisningsbild
gubbe

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
skjutglad (17 sep 2014, 20:26), börne (17 sep 2014, 20:29), Tomaz (17 sep 2014, 20:31), Nitro (17 sep 2014, 20:44), hansmn (17 sep 2014, 21:58)

Inläggav Leopold 17 sep 2014, 20:35

Men frågan är: kan man tvinga folk att begripa hur skoj 16J-klassen är genom att föreslå att ta bort fullfartsklasserna? Jag tror inte det. Jag vill bestämma själv vad jag väljer att göra och jag tror inte jag är ensam att känna så.

Från min personliga synvinkel kan jag säga att påtryckningarna och de mer eller mindre svajiga argumenten som framförts i denna tråd bara haft en enda effekt för mig. Det gör att jag avvaktar längre än jag tänkt från början med att testa 16J.

Kanske blir det nästa år eller något annat år vem vet. Väljer jag att tävla i 16J så är det för att jag själv kommit fram till att det kan vara något värt att testa.
Användarvisningsbild
Leopold

losdrivare (17 sep 2014, 22:49), Johanna (18 sep 2014, 04:33), Niklas 67 (18 sep 2014, 05:31), Pellegrini (18 sep 2014, 05:41)

Inläggav gubbe 17 sep 2014, 20:44

Leopold skrev: tvinga folk att begripa hur skoj 16J-klassen är genom att föreslå att ta bort fullfartsklasserna? Jag tror inte det.

Det gör nog inte jag heller. Men däremot att propagera för 16J istället för 45J kommer jag att göra eftersom jag själv precis har gjort den resan.
Och aldrig har jag upplevt mer skjutglädje. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Nitro 17 sep 2014, 20:46

gubbe skrev:Nu återgår vi till hur vi ska få alla att förstå hur skoj det är att skjuta 16J istället för 45J
Precision som räcker till 50m.
Luften i tuben räcker bra länge.
Fjäder bössor är oftast som bäst vid 16J.
Ammon är lite billigare.
Dom man helst vill spöa finns i 16J klassen.
Sen kan man ju faktiskt åka lite utanför Sveriges gränser och tävla, om man nu tycker det är skoj.

Bästa jag läst på länge :smt020
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg