Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav bjosse 11 okt 2014, 20:14

atte69 skrev:Äntligen en martyr vid fronten halleluja. Sitter som på nålar .detta är VERKLIGEN intressant detta är väl ett resultat av när makten läser paragrafer o åsidosätter sunt förnuft vilken polis har inte haft ett lv som barn?
Troligen ingen !.taskig barndom e ju lätt o skylla på

Men snälla nån, det var nog bland det mest korkade jag läst på länge. Tror du ens för en sekund att Trimmaren självvalt pilotar som martyr? Tror du ens för en annan sekund att lagen tolkas på annat sätt än lagen är skriven och i förarbeten är tänkt att tolkas? Lag är lag. Sedan kvittar det hur mycket vi babblar i detta eller andra forum. Menar du att det skulle ges åtalseftergift?
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse

Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Inläggav Silwer 11 okt 2014, 20:52

Så rabblet om licensfria ljuddämpare kanske äntligen slutar nu då.

De som beslagtar sånt här får bara ett ärende och inget mer det är inget funderande, de tar det som ska tas i beslag och det som misstänks.

Det kan ta myclet lång tid att få tillbaka de saker som inte bryter mot lagen, då är isf åtal väckt och du intagen för förhör mm redan, det är ingen stor prioritering på detta hör jag då det gått 6 månader.

Det är bar at terkänna och ta ditt straff för dämaren, du har inte en chans att komma undan billigare iaf.

Så kan det gå när inte haspen är på och det gissas hejvilt av folk.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 11 okt 2014, 20:59

Silwer skrev:...
Så kan det gå när inte haspen är på och det gissas hejvilt av folk.

Finns varken någon orsak-verkan här eller någon anledning att förutsätta att dämpare till licensfria vapen skulle vara automatiskt olagliga med tanke på hur luddigt lagarna är skrivna. Vet du hur lagarna tolkas när det prövas i domstol så får du gärna referera till relevanta rättsfall.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
AudiS4 (12 okt 2014, 08:59)

Inläggav Silwer 11 okt 2014, 21:08

Det har provats som du redan vet och gick ej igenom, då var det givetvis ett licensvapen, men som sagt det har ALDRIG skrivits eller sagts nånting om att det är lagligt att handla med sånna vad än de är för eller lösa pipor.

Annars brukar det minsann låta "kolla här vilken dum jävel som försöker dälja en dämpare", har detta nu ändrats till nån form av att nu gäller inget ni tidigare menat?

Visst ska han ha en heder av att ens våga skriva det på forumet men håll inte försvarstal över detta, om ni inte tänker bekosta att han driver4 detta mot staten isf, annars erkänn och ta sina böter.

Du vet vad vui sagt "det här är svårt, låt bli det, du kan aldrig varar helt säker" det stämmer, snart är en pipa med tagen om så inte redan skett.

Många lever i en väldigt skyddad värld där man ska försöka fantisera om vad poliserna tänkte si eller så, de får bar uppdrag, detta ska beslagtas, sen är det givetvis olika grad på det, hade det varit vapenbrott i fler fall hade de troligen släpat honom ur sängen vrålandes "POLIS!!" och sen ut för grannarna att se och höra.

Det är ett jobb inte nåt enskilt tänkande, annonsen har anmälts högst troligt och denna gång kom det till skott och åklagare vill ta ärendet.

Håll er från sånt här om ni vill var 100% helt enkelt, jag menar nu just handel som detta eller tex import.
Prat täcker inte till nåt ännu iaf.

Ala som känner till mig vet att jag tycker allt detta är skit och att ljuddämpare ska vara licensfritt för lv, att pior ej begränsas alls då 10J iaf gäller som gräns på ett vapen som är licensfritt.

Men det kan jag ju tycka, jag har upprepat många gånger att folk ska vara lite förslktiga att chansen finns ändå att det blir et tillslag hur löjligt det en kan tyckas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav bjosse 11 okt 2014, 21:16

atte69 skrev:Naturligtvis inte någon åtalseftergift på ett licensfrittvapen Det var o inte menat att tolkas ordagrant .ber om ursäkt för detta .jag försökte att se bilden framför mig med poliser som då beslagtog luftgevär med tillbehör som lagen då säger .men då undrade jag hur det såg ut i huvudet på dom ? Om dom kände att dom gjorde en stor insats att skydda o värna om medborgaren då dom utövade sin tjänst .ej at föringa. Uppenbarligen vet ju varken vi eller dom vad lagen säger eller betyder eller hur den skall tolkas.var väl fel att använda ordet martyr men jag tror ni vet vad jag menade .om någon blev irriterad denna gång ber jag om ursäkt

Polisen har tjänsteplikt. Vilket innebär att det kvittar vad de personligen tycker när de gör en husrannsakan. Att ens ifrågasätta det är som jag ser det lite märkligt alternativt djupt okunnigt. Var anser du gränsen går? Ljuddämpare okej? Hemmatrimmat okej? Bara .22Lr utan licens okej? ..22wmr?

Ska polisen må dåligt över att dom sköter sitt arbete bara för att vi anser att lagstiftarna har låg takhöjd när de tänker? De som utför en exekutiv order varken bör eller ska ta hänsyn till rättsläget. Det skall åklagande myndighet och domstol sköta. Eller anser du att polisen ska döma innan domstolen sagt sitt?
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse

Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Följande användare vill tacka bjosse för detta inlägg
TheFoes (11 okt 2014, 21:18), Silwer (11 okt 2014, 21:20)

Inläggav Leopold 11 okt 2014, 21:28

Tråden som jag uppfattar det gäller framför allt hur man som enskild ska kunna få tillbaka prylar som beslagtagits när åklagaren inte lyckats väcka åtal inom rimlig tid. Frågan har såvitt jag förstått aldrig handlat om huruvida poliserna som var involverade i insatsen gjorde rätt eller fel. De utförde en arbetsorder, punkt.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Oden (12 okt 2014, 10:16)

Inläggav Silwer 11 okt 2014, 21:33

Du får dem när ärendet är klart och då detta tar tid kan man bli utan beslag länge, vilket ju är konstigt kan man tycka då dessa föremål ju ej blev bevis eller är olagliga, men tyvärr väntan kan bli lång.

Han borde om det är nedlagt fått meddelande om detta, tyvärr är det här systemet segt, anars borde han kunna få ut sina grejor minus ljudddämpare som väl förverkas isf.

Men när, ja du, man har hört skräckhistorier om sånt och på saker som varit betydligt viktigare.

Är det inte nedlagt betraktas han ju som att han fortfarande är på gång att åtalas.

Jag har lite svårt att tolka hans inlägg, det ser ut som att han erkände brottet med dämparen men inget annat vilket ju isf är korrekt, då borde det allt gå fortare än om man nekar.
Det blir i vilket fall en dom givetvis då man ju måste kunna alla lagar i Sverige och inte kan hävda att man inte visste.

Det ser ju inte som at han fått en dom, mao är det inte över, men det är min tolkning bara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav bly3 11 okt 2014, 21:57

Det verkar ju som dom är ute efter att statuera ett exempel.
Jag fick dagsböter som påföljd och hade överhuvudtaget inget
hembesök, troligen för att min kompis köpt dessa revolvrar av Peacemaker typ
i cal 22. Men de var inte regelrätt pluggade.
Så t.o.m. min kompis som fick hämta in mitt ex.
Det som hände sen:
1.Underskrift av förälder (eftersom jag inte fyllt 21 som det var då på 60-talet)
2. Polisförhör efter ca en månad, där man var tvungen att erkänna annars
skulle det gå vidare till domstol.
3. Boten kom...betala..klart.

Men det här fallet tycker jag helt saknar proportioner.
Rost sover aldrig - - - Rust never sleeps
Användarvisningsbild
bly3

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Sheridan Blue streak Pump

Inläggav Silwer 11 okt 2014, 22:00

Utvecklignen går fra....öh långsamt mot lång väntan för det mest idag inom domstolsväsende och massor av andra samhällsfunktioner.

Tyvärr är det så, sen står en politiker och ska skära ner och pratar i TV och tillägger "och inget ska behöva påverkas på nåt sätt med hälften av de anstälda uppsagda".

Jo vi har hört den förr va genom vården och allt annat öht, och särskilt på senaste 10 åren imo.
Man betalar sig fram i samhället idag, den som har pengar får det den vill ha när det behövs.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav grym 12 okt 2014, 07:06

två saker,
det ena hittar jag inte, men det är viktigt att man själv fort kräver tillbaka sina vapen, måste hitta filen med rätt text om det

nummer två, klippt från annat forum där det sägs av en person som vet vad det handlar om

"Är han misstänkt fört något brott? Dvs har det inletts någon förundersökning och har han formellt delgivits misstanke?

Har vapnen ömhändertagits eller har de tagits i beslag?

Omhändertagande kan med med stöd av 6 kap. 4 § första stycket a vapenlagen. Då skall det dock finnas ett beslut om sådant omhändertagande från någon på polismyndigheten, alt fara i dröjsmål.

Beslag kan ske med stöd av 27 kap rättegångsbalken

Beslagsbeslut kan överklagas och skall prövas skyndsamt, inom 4 dagar från att det kommit in en begäran av prövning, hos Tr med stöd av 27 kap 6 §

Visade poliserna upp något beslut från förundersökningsledare/åklagare/ polismyndighet om att bössorna skulle tas i beslag/omhändertas?

Polisman kan ta saker i beslag/omhändetaga saker utan beslut från högre ort, dvs fara i dröjsmål, men jag har svårt att se att det föreliggare sådana skäl om det påstådda skottet har avlossats för 6 månader sedan."
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Inläggav Trimmaren 12 okt 2014, 08:38

"om det påstådda skottet har avlossats för 6 månader sedan."

Inget skott har avlossats :S

Jag la ut mitt luftgevär .177/4.5mm samt 7.5j dämpare till salu, sen en lite tid där efter knackade det på dörren och polisen samt tekniker va på plats och ville komma in och se mina vapen(utan några dokument) men efteråt fick jag reda på att om en i polis uniform kommer så ska dem inte behöva legitimera sig osv.
Visst släppte jag in dem, men jag va tvungen att vara utanför lägenheten under tiden dem gjorde husrannsakan, och under tiden dem gjorde de och hittade mitt LV så grep dem mig och min sambo och vi blev häktade för dem trodde de va riktiga vapen och de blev förhör, samt att min luftpistol med optik va en riktig. Men sen efter en stund när dem hade kollat igenom mina vapen så insåg dem att de bara var luftvapen och så släpptes vi. Men dem tog allt, kikarsikten, lösa kornsikten, avtryckare, extra skruvar osv, t.o.m en ??gevärs väska?? i beslag för misstanke om vapenbrott.Och dem bad inte ens om ursäkt för häktningen. Har inte hört något och inte fått några dokument eller något och min advokat vet inget.
Har pratat med handläggaren av ärendet men "den" säger att polisen har mycket att göra och att dem har skickat dokument till mig men jag har inte fått några.
Plus att handläggaren ska återkomma till mig när dem har tid över till detta. Och har blivit kallad till slutförhör men när jag väl skulle på de ringde handläggaren och sa att det inte blev av för att "den" hade andra saker som va viktigare att ta hand om och detta är snart 2 månader sedan och inte hört något mer om det heller.
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Superbee 12 okt 2014, 09:08

Om det stämmer så är förfarandet mycket tveksamt, kolla om du kan få hjälp via vapenägarna:
För att följa länken så måste du registera dig.

Edit:[url-taggar] för länk
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Springer 12 okt 2014, 09:36

Utan tvekan ett intressant fall för många av oss då det gäller ett max 10 joule licensfritt luftgevär och en ljuddämpare avsedd för licensfritt vapen i Tyskland vilket innebär max 7,5 joule. Ljuddämparen är i så fall tydligt uppmärkt med ett "F" i en femkant.
Jag ser fram mot att få reda på vad beslutet från åklagaren blir i det här fallet och hoppas givetvis på en friande dom då lagen faktiskt KAN tolkas så.
Nu är inte jag vare sig Polis, Åklagare eller Domare så jag väntar på utslaget istället för att spekulera i saken.
Senast redigerad av Springer 12 okt 2014, 10:02, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav sfe 12 okt 2014, 09:59

Jag bara ÄR tvungen att kommentera detta, trots att jag varken har juridisk sakkunskap eller erfarenhet.
Det dyker alltså upp ett antal människor hemma hos någon, påstår sig vara poliser men vägrar identifiera sig, kräver tillgång till bostaden och "konfiskerar" ett antal artiklar ur bostaden som påstås vara olagliga. De vägrar lämna någon som helst dokumentation (kvitton m.m.) på ärendet.
Jag skulle vilja påstå att om man råkar ut för detta så har man blivit rånad och bestulen oavsett vem som ligger bakom tilltaget. Det är väl i alla fall tänkt att vi skall leva i en rättsstat och i en sådan skall legitima tvångsåtgärder dokumenteras och alla inblandade parter få ta del av dokumentationen. Är det inte så? Man måste ju som föremål för tvångsåtgärden emotta, godkänna och skriva under dokument på vad som beslagtas liksom att man måste få se dokument på VEM (inte nödvändigtvis namn kanske men ett ärendenummer bör man få) det är som gör beslaget för att man därigenom skall kunna referera till ärendet vid senare kontakt med myndigheterna. Jag har svårt för att tro att jag läst den här tråden på rätt sätt. Jag måste ha missat något.

Kan nämna att jag relativt nyligen blev vittne till ett beslag av skjutvapen.
Jag gästade en äldre släkting som i stort sett hela sitt vuxna liv varit tävlingsskytt och därför äger ett antal enhandsvapen, krut. Han har nu kommit upp ordentligt i åren och på grund av detta slutat med skjutandet.
Mitt i en släktmiddag, på kvällen, dök två konstaplar upp och ville hämta vapnen. Jag var inte direkt inblandad men allt gick, vad jag förstod, OK tillväga med utväxlande av kvitton och uppgifter och inkrävandet av licenserna i sig var inte heller oväntat av familjen. Det man däremot kunde tycka var något klumpigt från ordningsmaktens sidan var att poliserna dök upp oanmälda. Dom kunde väl ha ringt först och bestämt en tid? Frugan till licensinnehavaren, som skötte det mesta av affären, uttryckte förvånat efteråt intrycket hon fått av hur lite de bägge poliserna visste om vapen och tävlingsskytte trots att de bar på pistol bägge två.
Men kvitton och dokument utväxlades, såklart.
Senast redigerad av sfe 12 okt 2014, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe

Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Springer (12 okt 2014, 10:04), Superbee (12 okt 2014, 10:14)

Inläggav Etienne 12 okt 2014, 10:01

Fast utfallet betyder i praktiken ingenting förrän (om...) det hela kommit upp i minst hovrätten. Innan dess är det inte inte prejudicerande och har således ingen betydelse för liknande fall.
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Springer 12 okt 2014, 10:10

Tråkigt nog så har du helt rätt Etienne.
Det blir lite dubbla känslor här när man dels önskar att TS ska slippa onödigt krångel och få tillbaka sina ägodelar men dels önskar ett rättsutslag i positiv riktning som kan bli prejudikat.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Superbee 12 okt 2014, 10:14

Etienne skrev:Fast utfallet betyder i praktiken ingenting förrän (om...) det hela kommit upp i minst hovrätten. Innan dess är det inte inte prejudicerande och har således ingen betydelse för liknande fall.

Exakt.
Det gäller att hålla koll på diarienumret om man är intresserad, det här ärendet drar säkert ut på tiden.

Trimmaren: har du fått något diarienummer, skriftlig delgivning om misstanke eller dylikt?
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav börne 12 okt 2014, 10:27

Superbee skrev:Trimmaren: har du fått något diarienummer, skriftlig delgivning om misstanke eller dylikt?

Trimmaren skrev:Roliga är att jag har inte fått några papper alls samt bett om papper men inte fått, dem säger att dem skickat papper till mig men jag har inte fått några papper, och ja den är i 10Joul
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6299 gånger i 2490 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Superbee 12 okt 2014, 10:29

Tack Börne, ibland går det fort och fel :)
Användarvisningsbild
Superbee

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 10:35

Detta var ett beslag, de ringer inte och berättar att de kommer direkt, glöm det.
Ett jobb, sen nästa som kanske är ett knarkfall osv.

Jag begriper inte varför nån tror förfarandet går till annorlunda, de blev tom arresterade och förda till förhör, tror ni en skojarliga håller till på polistationen eller?

De har redan rätt att göra husransakan och då tas allt i beslag även annat än det ärendet gäller, det kan tex vara pengar, datorer allt man kan känka sig ha nåt värde för fallet.

Beslagen kan vara ologiska och de kan lämna kvar saker man kan tänka de borde tagit på en gång.

Det enda felet här är ju att killens fall inte blir klart och att han då inte får sina saker i retur som inte är inblandade i det hela trots allt.

Det andra kan ni babbla om hur ni vill, jises ringer och anmäler att de kommer haha.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav grym 12 okt 2014, 10:41

det var när det gällde den äldre herren som fick besök som det skulle vara rimligt med föranmälan , inte om polisen tor på olagliga saker
för övrigt anser jag att svsf dödar intresset för sportskytte
Användarvisningsbild
grym

Tackad: 23 gånger i 18 inlägg

Inläggav zpiff 12 okt 2014, 10:41

Etienne skrev:Fast utfallet betyder i praktiken ingenting förrän (om...) det hela kommit upp i minst hovrätten. Innan dess är det inte inte prejudicerande och har således ingen betydelse för liknande fall.

En dom som inte blivit överklagad hamnar väl som ett prejudikat, även om det är från tingsrätten med outbildade nämndemän?
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 77 gånger i 69 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Inläggav Silwer 12 okt 2014, 10:45

Erkänner han blir det dom, tror ni han driver detta i alla instanser, ska ni betala för en riktig advokat för dettta?

Visst det är en jobbig lag osv men ärligt tycker ni han ska neka och skaffa en advokat som driver fallet till högsta instans och blir lagtext?

Det är vad jag förstår en vanlig yngre kille bara detta.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |