Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav Jazz 19 nov 2014, 19:36

Jo, jag har två. En köpte jag och en fick jag. Tror tom att en pajat med trådarna stickande ut. :Thumbupp: :smt016
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
ahayeah (09 aug 2020, 20:46)

Inläggav Nitro 19 nov 2014, 19:59

börne skrev:Har inte läst allt, men att man skulle åka dit för innehav av el-pistol för att man har en sådan här hemma låter ju helt befängt :roll:
För att följa länken så måste du registera dig.

Har svårt att tro att nämndemännen i domstolen skulle döma flugsmällan som något olagligt. Poliserna däremot hade troligtvis bestämt sig för att allt som skulle kunna vara något form av illegalt vapen ska beslagtas. Helt privat så hade de säkert ansett annorlunda, men ska man följa reglerna så ska man.
Tacka vet jag dem som kan se mellan fingrarna för lagen och använda "sunt bondförnuft".

Sen vad som gäller vapenväska osv. kan man tycka är märkligt men det kan mycket väl hamna inom vad lagen säger, konstigt nog.

Det är inte allting man förstår :o

Jag är glad "Trimmaren" för att du delar med dig om detta äventyr, det är det säkert många andra som inte hade gjort :smt020 även om det blir lite plågsamt, så ger det oss andra en fingervisning för hur poliser gör och hur vårt rättssystem dömer i detta fall. Tack för det :thumbupp:
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Sniperace 19 nov 2014, 20:03

som jag ser detta blandas det friskt samman vad som är licensbelagt, och vad som kan förverkas pga användning i samband med brott.

I detta fall bedömer de luftgeväret som licenspliktigt pga att det har mer än 10j, kikaren var monterad på detta gevär, och då blir detta en del av geväret och har använts tillsammans med detta, då kan det enligt svensk lag förklaras förverkat, samma sak med vapenkofferten geväret förvarades i osv.

Bara för att förklara, om någon tjuvjagar med ett illegalt gevär och använder snöskooter och skjuter från denna, ja, då kan åklagaren begära snöskootern förverkad eftersom den anvä´nts i samband med brott.

HÄR har då tydligen åklagarern utnyttjat denna möjlighet, det är ganska surt, men helt enligt reglerna. Samma sak gäller ex en piratkortsförsäljare eller den som sprider programvara, dennes dator som använts tiull detta kan förverkas. det är alltså inte fråga om LICENSBELÄGGNING, utan istället att det använts i samband med brott, i detta fall vapenbrott.
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Inläggav marhol 19 nov 2014, 22:46

Licens på en väska... Jösses!
Jävla byråkrati :!: Tur att du inte berättade vilka kalsonger du hade på dej sist gång du sköt med bössan, för då hade dom väl tagit dom med.
Med blod står det skrivet att dåden i livet blir andens slutgiltiga dom. / Pär Hulkoff

Kolla! Kolla! Jag har fullt på bilen i grejor! / Laserturken
Användarvisningsbild
marhol

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 55 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: Uddevalla SKG

Följande användare vill tacka marhol för detta inlägg
FX Maniac (20 nov 2014, 11:14)

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 06:26

Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.

Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.

Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.

Men pumpen får jag tillbaka.

Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.

Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.

Men hur mycket över låg bössan i effekt, var det 10.5 Joule eller 16 Joule den gav?

Det jag vill komma till, är låg effektavvikelsen inom vad som kan räknas som mätfel då man chronar ett vapen, vilket säkert många av oss gör efter att ha utfört service som krävt att man plockat ner vissa delar av vapnet just för att slippa hamna i den situation du hamnade i.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav Silwer 20 nov 2014, 06:40

Hur visste jägaren vem snubben var? Eller hann tillkallad polis komma till platsen alltså?

För åter igen ni måste ej legitimera er eller visa upp licens för en privatperson, så gör inte detta även om ni har torrt på fötterna.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Pellegrini 20 nov 2014, 07:02

Sniperace skrev:Bara för att förklara, om någon tjuvjagar med ett illegalt gevär och använder snöskooter och skjuter från denna, ja, då kan åklagaren begära snöskootern förverkad eftersom den anvä´nts i samband med brott.

HÄR har då tydligen åklagarern utnyttjat denna möjlighet, det är ganska surt, men helt enligt reglerna.

Jag letade efter refens på det, då jag läst att vid sk tjuvfiske beslagtages använd utrustning, ev kan även bilen som använts vid brottet beslagtas, men hittade inte var jag läst detta...
Så det är nog i sin ordning med väska mm, men för egen del tror jag bara det är "toppen på isberget" som blivit till offentlig diskussion.
Lite för osannolikt att bara få fbr. Blå på besök så där, och inte ha Gevaliakaffe hemma..... :?
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav _Axel_ 20 nov 2014, 07:04

Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?

Lösa pipor är ju licenspliktiga enligt vissa uppgifter. Någon nämde att om en luftbössa behöver en ny pipa så får man inte beställa en ny pipa och själv montera den - så som en normal genomsnitts-europé kan göra. Utan man måste lämna in bössan och få den gamla pipan skrotad, och en ny monterad av en "expert med rätt tillstånd från staten". Helknasigt på en Orwells nivå! Jag inkluderar här om 10J licensfria luftvapen.

Men låt säga att man har en bössa som man demonterar, och sen slarvar bort alla delar utom pipan. Är man då en lagbrytare?
Användarvisningsbild
_Axel_

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Inläggav Superbee 20 nov 2014, 07:22

Detta låter absurt, håller med Etienne, skulle vara intressant att ta del av handlingarna.

Om detta är sant så lider jag med dig Trimmaren!
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 07:34

_Axel_ skrev:Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?

Lösa pipor är ju licenspliktiga enligt vissa uppgifter. Någon nämde att om en luftbössa behöver en ny pipa så får man inte beställa en ny pipa och själv montera den - så som en normal genomsnitts-europé kan göra. Utan man måste lämna in bössan och få den gamla pipan skrotad, och en ny monterad av en "expert med rätt tillstånd från staten". Helknasigt på en Orwells nivå! Jag inkluderar här om 10J licensfria luftvapen.

Men låt säga att man har en bössa som man demonterar, och sen slarvar bort alla delar utom pipan. Är man då en lagbrytare?

Då borde den här försäljaren bryta mot lagen..... Levererar HW40 kopia med två pipor....

*Länk bortplockad*

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 21 nov 2014, 06:09, redigerad totalt 1 gång.
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 07:38

Superbee skrev:Detta låter absurt, håller med Etienne, skulle vara intressant att ta del av handlingarna.

Om detta är sant så lider jag med dig Trimmaren!

Kan säga att man kan förvänta sig det mesta av farbror blå, tänker inte skriva om det i tråden, men har varit med om en historia som inte involverade vapen av något slag, men däremot elektronik för drygt 20 år sedan där vissa händelser definitivt är som taget ur en film, iallafall för de inblandade och de få som vet hela historien.

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 08:01

hatsan bling skrev:
Silwer skrev:Hur visste jägaren vem snubben var? Eller hann tillkallad polis komma till platsen alltså?

För åter igen ni måste ej legitimera er eller visa upp licens för en privatperson, så gör inte detta även om ni har torrt på fötterna.
jägaren skrev ner reg nummer på bilen som han åkte till tränings platsen på skogen , anmälde och polisen kollade sina licens register , fans inga licenser utfärdade så då blev det fullt pådrag direkt :| att den anmälaren är under utredning av åklagare nu är för att det va någon åtel kamera som va uppsatt på träningsplatsen på skogen som filmade luftskytten , va dessutom inte hans mark heller den va uppsatt på :thumbupp:

Låter som lite väl lösa indicier för att ens få tillstånd för en husrannsakan, hur skulle anmälaren kunna avgöra huruvida det var ett luftvapen eller ett skarpt krutvapen, och borde inte polisen hajat till då anmälaren nämnde hur han fått vetskap om händelsen, om anmälaren inte var på platsen ens så verkar det väldigt tveksamt - Polisen borde veta att även 10J PCP kan föra ganska bra oväsen vid det här laget, och som sagt även om det framkommit att Trimmarens bössa låg över 10J så vet ingen av oss ännu om det rör sig om 10.5J, 16J eller vad det nu kan vara den låg på....

En riktigt grinig åklagare kan ju teoretiskt väcka åtal för 10.1J.....

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav VictorJ 20 nov 2014, 08:17

Beror väl på hur anmälaren la fram sin anmälan. Ex "det står en snubbe långt ute i skogen o skjuter med något som ser ut och låter som en MP5". Lägg också till att "han har camokläder på sig och två andra vapen liggandes jämte"
Om detta sen utspelade sig veckan efter att Anders Behring gick loss på Utoya så tror ialf jag att polisen (med all rätt) var snabbt på plats för att utreda saken.
VictorJ

Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Inläggav Silwer 20 nov 2014, 08:21

Vilka resurser på inget.
Vapnet låter ju inget just i 10j.

Dock kan jag gå med på att pcper speciellt är så okända för oinsatta att de inte vet vad det är eller om det är smittsamt.

Hoppas gubbfan får nån form av straff för att leka polis.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Hawkeye 20 nov 2014, 14:14

Sniperace skrev:som jag ser detta blandas det friskt samman vad som är licensbelagt, och vad som kan förverkas pga användning i samband med brott.

I detta fall bedömer de luftgeväret som licenspliktigt pga att det har mer än 10j, kikaren var monterad på detta gevär, och då blir detta en del av geväret och har använts tillsammans med detta, då kan det enligt svensk lag förklaras förverkat, samma sak med vapenkofferten geväret förvarades i osv.

Bara för att förklara, om någon tjuvjagar med ett illegalt gevär och använder snöskooter och skjuter från denna, ja, då kan åklagaren begära snöskootern förverkad eftersom den anvä´nts i samband med brott.

HÄR har då tydligen åklagarern utnyttjat denna möjlighet, det är ganska surt, men helt enligt reglerna. Samma sak gäller ex en piratkortsförsäljare eller den som sprider programvara, dennes dator som använts tiull detta kan förverkas. det är alltså inte fråga om LICENSBELÄGGNING, utan istället att det använts i samband med brott, i detta fall vapenbrott.

Tack Sniperrace för en saklig och korrekt redogörelse för rättspraxis.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Hawkeye 20 nov 2014, 14:26

_Axel_ skrev:Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?

Nej du inte lagbrytare. Missuppfattningen att lösa pipor till licensbelagda luftgevär är licensbelagda verkar vara omöjlig att ta död på. Men man säger ju att om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir det till slut sann.

Nu har vi också fått polisens syn på ljuddämpare till licensfria luftgevär. Nämligen att de är licensfria. Men om man monterar en sådan ljuddämpare på ett licensbelagt vapen har man begått lagbrott.

Poliserna har ju verkligen varit nitiska när dom tagit flugsmällan i beslag. Men det beror ju på att den byggts om så att den skulle kunna användas mot människor. Men jag tror inte att det håller för ett åtal.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav PevAB 20 nov 2014, 14:54

Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?

Det låter som det bara handlade om någon ynka J när du förklarar.
PevAB

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Inläggav morgan2421 20 nov 2014, 15:21

nej man bryter inte mot lagen
då luftpistolen är licensfri = det går inte att söka licens på pipan
Men däremot hade luftpistolen varit licenspliktig då hade man fått söka licens på extra pipan

Alla handlare har ju givetvis pipor liggandes ifrån skrotade vapen och man begår inget vapen brott om dom kommer ifrån licensfria luftvapen
Senast redigerad av morgan2421 21 nov 2014, 09:25, redigerad totalt 1 gång.
morgan2421

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 15:51

morgan2421 skrev:
ZaphodB skrev:

Då borde den här försäljaren bryta mot lagen..... Levererar HW40 kopia med två pipor....

*Länk bortplockad*

Mvh, ZaphodB

Hej nej jag bryter inte mot lagen
då luftpistolen är licensfri = det går inte att söka licens på pipan
Men däremot hade luftpistolen varit licenspliktig då hade man fått söka licens på extra pipan

Alla handlare har ju givetvis pipor liggandes ifrån skrotade vapen och man begår inget vapen brott om dom kommer ifrån licensfria luftvapen

jag vill inte bli uthängd på forumet med spekulationer tack

Ursäkta om du uppfattar det på det viset, men hur förklarar du att man alltid får svaret att lösa pipor kräver licens om man vill köpa en lös pipa av en vapenhandlare även om det rör sig om ett licensfritt vapen?

Antingen är alla pipor till licensfria luftvapen licensfria eller så kräver alla pipor till licensfria luftvapen licens, vilket är det som gäller - Frågan har stötts och blötts i åtskilliga trådar på forumet och här påstår du att du kommer med svaret att lösa pipor till luftvapen inte kräver licens om de kommer från ett licensfritt vapen, kan du komma med någon referens till att det verkligen stämmer?

Kan ta ett annat exempel som det är vanligt med växelpipa till, Weirauch HW45 på 7.5 Joule, har en själv, gick inte att få tag i i Sverige med två pipor.....

No hard feelings hoppas jag, men jag har alltid fått svaret att lösa pipor kräver licens....

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 21 nov 2014, 06:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav morgan2421 20 nov 2014, 16:44

Konstigt att myten om att luftvapen pipor är licensbelagda är så seglivad

enda gången dom är licensbelagda är om man är under 18år
Senast redigerad av morgan2421 21 nov 2014, 13:58, redigerad totalt 2 gånger.
morgan2421

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |