Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Har inte läst allt, men att man skulle åka dit för innehav av el-pistol för att man har en sådan här hemma låter ju helt befängt![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Trimmaren skrev:Så! varit hos polisen idag och fått papper osv.
Det är så att mitt gevär gav någon joule för mycket så kommer få böta för detta och geväret avverkas.
Men ang. ljuddämparen till luftgeväret.
Den är licensfri OM! den är till ett licensritt vapen.
Men nu va mitt vapen inte licensfritt och då blev ljuddämparen licensbelagd med enligt lag!.
Så där behöver vi inte diskutera mer, direkt från polisen själv.
Samt mitt kikarsikte och gevärsväska blir avverkade.
Men pumpen får jag tillbaka.
Min luftpistol beeman p17 som inte är brukbar skulle med förverkas för att dem kunde inte mäta upp något tryck på den tack vare den va sönder.
Så dem anser att den då kan vara licens belagd om den repareras.
Varför kikarsikte och väska blev licensbelagda var för att det är tillbehör till luftgeväret som är på licens då blir tillbehören det med automatiskt.
Men inte pumpen för den kan användas till andra gevär.
Siktet satt monterat så då räknas de som en del av geväret och väskan som geväret låg i räknas som en del till geväret.
MEN! mina packningar, avtryckare och diverse reparations saker till geväret blir inte licensbelagda konstigt nog.
Sniperace skrev:Bara för att förklara, om någon tjuvjagar med ett illegalt gevär och använder snöskooter och skjuter från denna, ja, då kan åklagaren begära snöskootern förverkad eftersom den anvä´nts i samband med brott.
HÄR har då tydligen åklagarern utnyttjat denna möjlighet, det är ganska surt, men helt enligt reglerna.
_Axel_ skrev:Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?
Lösa pipor är ju licenspliktiga enligt vissa uppgifter. Någon nämde att om en luftbössa behöver en ny pipa så får man inte beställa en ny pipa och själv montera den - så som en normal genomsnitts-europé kan göra. Utan man måste lämna in bössan och få den gamla pipan skrotad, och en ny monterad av en "expert med rätt tillstånd från staten". Helknasigt på en Orwells nivå! Jag inkluderar här om 10J licensfria luftvapen.
Men låt säga att man har en bössa som man demonterar, och sen slarvar bort alla delar utom pipan. Är man då en lagbrytare?
Superbee skrev:Detta låter absurt, håller med Etienne, skulle vara intressant att ta del av handlingarna.
Om detta är sant så lider jag med dig Trimmaren!
hatsan bling skrev:jägaren skrev ner reg nummer på bilen som han åkte till tränings platsen på skogen , anmälde och polisen kollade sina licens register , fans inga licenser utfärdade så då blev det fullt pådrag direktSilwer skrev:Hur visste jägaren vem snubben var? Eller hann tillkallad polis komma till platsen alltså?
För åter igen ni måste ej legitimera er eller visa upp licens för en privatperson, så gör inte detta även om ni har torrt på fötterna.att den anmälaren är under utredning av åklagare nu är för att det va någon åtel kamera som va uppsatt på träningsplatsen på skogen som filmade luftskytten , va dessutom inte hans mark heller den va uppsatt på
Sniperace skrev:som jag ser detta blandas det friskt samman vad som är licensbelagt, och vad som kan förverkas pga användning i samband med brott.
I detta fall bedömer de luftgeväret som licenspliktigt pga att det har mer än 10j, kikaren var monterad på detta gevär, och då blir detta en del av geväret och har använts tillsammans med detta, då kan det enligt svensk lag förklaras förverkat, samma sak med vapenkofferten geväret förvarades i osv.
Bara för att förklara, om någon tjuvjagar med ett illegalt gevär och använder snöskooter och skjuter från denna, ja, då kan åklagaren begära snöskootern förverkad eftersom den anvä´nts i samband med brott.
HÄR har då tydligen åklagarern utnyttjat denna möjlighet, det är ganska surt, men helt enligt reglerna. Samma sak gäller ex en piratkortsförsäljare eller den som sprider programvara, dennes dator som använts tiull detta kan förverkas. det är alltså inte fråga om LICENSBELÄGGNING, utan istället att det använts i samband med brott, i detta fall vapenbrott.
_Axel_ skrev:Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?
Lösa pipor är ju licenspliktiga enligt vissa uppgifter. Någon nämde att om en luftbössa behöver en ny pipa så får man inte beställa en ny pipa och själv montera den - så som en normal genomsnitts-europé kan göra. Utan man måste lämna in bössan och få den gamla pipan skrotad, och en ny monterad av en "expert med rätt tillstånd från staten". Helknasigt på en Orwells nivå! Jag inkluderar här om 10J licensfria luftvapen.
Men låt säga att man har en bössa som man demonterar, och sen slarvar bort alla delar utom pipan. Är man då en lagbrytare?
morgan2421 skrev:ZaphodB skrev:_Axel_ skrev:Det som beskrives i denna tråd är lite för märkligt för att jag ska vilja tro på allt!? Kan dom vara så dumma att dom tror att en elektrisk flugsmälla är en elpistol...det är ett skämt va?
Då borde den här försäljaren bryta mot lagen..... Levererar HW40 kopia med två pipor....
*Länk bortplockad*
Mvh, ZaphodB
Hej nej jag bryter inte mot lagen
då luftpistolen är licensfri = det går inte att söka licens på pipan
Men däremot hade luftpistolen varit licenspliktig då hade man fått söka licens på extra pipan
Alla handlare har ju givetvis pipor liggandes ifrån skrotade vapen och man begår inget vapen brott om dom kommer ifrån licensfria luftvapen
jag vill inte bli uthängd på forumet med spekulationer tack
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster