Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Beslag av licensfritt vapen plus tillbehör

Inläggav morgan2421 20 nov 2014, 17:14

konstigt hur seglivad myten är om att luftvapen pipor är licenspliktiga

Man borde ju skaffa det på papper att det inte är det men det lär ju ta tid då ingen på våra licensmyndigheter kommer skriva under på nått sånt
Senast redigerad av morgan2421 21 nov 2014, 09:29, redigerad totalt 1 gång.
morgan2421

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Inläggav ZaphodB 20 nov 2014, 17:48

morgan2421 skrev:*Quote raderad*

Jag skrev inte *att* du bröt mot lagen, men om den tolkning jag fått höra av alla handlare jag frågat stämmer så borde det rimligen varit på det viset, det är inte jag som tolkar lagen jag är bara en vanlig medlem på forumet, att sen folk fått höra olika tolkningar angående just pipor av olika poliser och/eller licenshandläggare har som sagt tjatats om hur länge som helst, det är en gråzon helt enkelt som dom flesta handlare väljer att inte chansa att handla i. Ungefär som fallet med dämpare till licensfria vapen...

Då det gäller vad jag själv skriver på nätet brukar jag vara noga med att inte skriva saker jag inte kan stå för efteråt, för det är inte överallt man kan editera sina inlägg eller be att få dem raderade.

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 21 nov 2014, 15:07, redigerad totalt 1 gång.
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav Solomon 20 nov 2014, 19:22

Ingen som tänkt på att när polisen gör husrannsakan så tas knivar och allt som skulle kunna användas som vapen med och visas sen upp på t ex Aftonbladet som bevis för hur brottslig personen är? Polisväsendet är bara ett stort skämt!
Användarvisningsbild
Solomon

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Följande användare vill tacka Solomon för detta inlägg
Superbee (20 nov 2014, 19:40), FX Maniac (20 nov 2014, 20:34)

Inläggav FX Maniac 20 nov 2014, 20:35

Solomon skrev:Ingen som tänkt på att när polisen gör husrannsakan så tas knivar och allt som skulle kunna användas som vapen med och visas sen upp på t ex Aftonbladet som bevis för hur brottslig personen är? Polisväsendet är bara ett stort skämt!

Ja det går ju att kväva någon med kudde, varför tar de inte med dem?

Svångrem kan man strypa någon med, korkskruv i ögat är inte heller så trevligt etc. ....
Användarvisningsbild
FX Maniac

Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Inläggav Pellegrini 20 nov 2014, 21:09

FX Maniac skrev:
Solomon skrev:Ingen som tänkt på att när polisen gör husrannsakan så tas knivar och allt som skulle kunna användas som vapen med och visas sen upp på t ex Aftonbladet som bevis för hur brottslig personen är? Polisväsendet är bara ett stort skämt!

Ja det går ju att kväva någon med kudde, varför tar de inte med dem?

Svångrem kan man strypa någon med, korkskruv i ögat är inte heller så trevligt etc. ....

Tror faktiskt, utan att veta säkert, att fler tagits av daga med kniv, än med en korkskruv i ögat....eller strypts med livrem....
Men det är bara vad jag inbillar mig. Kniv anses som "vapen" men det gör inte kudde, korkskruv, osthyvel, grytlapp eller microvågsugn. :mrgreen:
Eller ens brödkavel, som tragiskt nog tycks ha använts i Karlskrona nyligen i ett uppmärksammat mordfall :thumbner: :thumbner:
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav Frank69 20 nov 2014, 21:17

Solomon skrev:Polisväsendet är bara ett stort skämt!

Nja... kanske man inte skall dra alla över en kam...
Och jag tror inte de gör tillslag utan anledning.
Skulle inte vilja leva i ett samhälle utan vår polismyndighet.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav GunnarT 20 nov 2014, 21:20

Frank69 skrev:

Nej polisen behövs.... bara de inte tar mej ! :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Inläggav FX Maniac 20 nov 2014, 21:47

hatsan bling skrev:
GunnarT skrev:
Frank69 skrev:

Nej polisen behövs.... bara de inte tar mej ! :)

men som hobby luft skytt finns det alltid en risk att bli kollad av farbror blå när man minst anar :wink: förr i tiden va det ingen som brydde sej nått om sådant alls :thumbupp:

Ja nu vet vi att det är jätterisk att ha flugsmälla hemma också.

Undrar hur länge man måste grilla någon med en elflugsmälla innan de får hjärtattack? :smt016
Användarvisningsbild
FX Maniac

Tack utdelade: 36 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg

Inläggav Solomon 20 nov 2014, 23:33

Det sjukaste jag varit med om var i Göteborg för typ 20 år sedan. Klockan var runt 04:00 och jag och en kompis var på väg hem efter att köpt snus i en nattöppen kiosk. På en gata stod en kundvagn som kompisen tog tag i rullade med mot affären i området då den stod lite fel. Rätt vad det är kommer det två poliser i full fart och sliter tag i min kompis slänger honom i gatan och sätter handfängsel på honom. När jag frågar vad de sysslar med säger de att min kompis är gripen för stöld av kundvagn.

Jag påpekar direkt att Ica ligger där framme och att han skulle ta med den dit då vi var på väg åt det hållet. Ungefär här börjar de fatta hur sjukt de betett sig och börjar hota om att gripa mig med. Viftar med batongerna som alltid. Låtsas att de får ett anrop och säger att nu hade ni tur och springer som flodhästar därifrån.

Grejen med knivarna som alltid beslagtas är att de är helt lagliga men ändå oftast används för att visas upp för massmedia hur farlig personen är. Detta är ju helt sjukt. Hela polisväsendet och åklagar sidan är sjuk och har varit det länge.
Användarvisningsbild
Solomon

Inläggav Frank69 21 nov 2014, 00:34

Solomon skrev:Viftar med batongerna som alltid.

Om du funderar på att nån gång få en egen licens på ett vapen är det nog en idé att kanske ha en objektiv syn på farbror blå.
Även om de ibland blir nojiga (med full förståelse för min del) av ev vapeninnehav... så gör de ett bra arbete.
Lätt att i sammanhanget att glömma att de ofta får träffa på personer som inte följer landets lagar och dessutom kan ställa till mycket.
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav Jazz 21 nov 2014, 01:28

Jo polisen vill ha lagar så de kan gripa kriminella, problemet är att de bara använder dem på laglydiga personer och kriminella i udantags fall. Jag följer alla lagar så mycket jag kan men tycker ändå vår polis kår är en skamm för sammhället.
:thumbner:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav Trimmaren 21 nov 2014, 01:43

PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?

Det låter som det bara handlade om någon ynka J när du förklarar.

12.31joule, 4m från pipan, ammunition okänt.
Lufttryck 170bar.
Användarvisningsbild
Trimmaren

Tackad: 15 gånger i 4 inlägg

Inläggav Solomon 21 nov 2014, 01:53

Jazz skrev:Jo polisen vill ha lagar så de kan gripa kriminella, problemet är att de bara använder dem på laglydiga personer och kriminella i udantags fall. Jag följer alla lagar så mycket jag kan men tycker ändå vår polis kår är en skamm för sammhället.
:thumbner:

Precis!
Användarvisningsbild
Solomon

Inläggav ZaphodB 21 nov 2014, 06:23

Trimmaren skrev:
PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?

Lufttryck 170bar.

Horribelt att åtala dig för så liten skillnad i effekt, det har garanterat hänt att licenfria luftvapen lämnat fabriken i det skicket då någon slarvat med slutkontrollen, och dessutom så skiljer ibland effekten lite beroende på val av ammunition, då vissa kulor tätar bättre mot pipan än andra och därmed kan utnyttja energin bättre än andra sorter så man tycker att det borde finnas en standard på vilken ammunition vapnen ska skjutas i kronograf med så att alla har en chans att se till att de ligger på rätt sida av gränsen efter ex. en service.

På ett fjädervapen kan ju en droppe olja på fel ställe orsaka dieseling och därmed högre effekt temporärt, och PCP vapen kan vara väldigt känsliga för hur hammarfjädern är justerad.

Särskilt då man handlar begagnade luftvapen så är det väldigt svårt att veta effekten om man saknar kronograf, och eftersom man tydligen inte får reda på vad polisen provskjuter med för kulor så blir det ju svårt att kontrollera ett begagnat luftvapen själv...

Mvh, ZaphodB
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav Pellegrini 21 nov 2014, 07:15

Trimmaren skrev:
PevAB skrev:Det låter som det bara handlade om någon ynka J när du förklarar.

Lufttryck 170bar.

Vet inte om jag tycker att 23% effektökning är "peanuts" i sammanhanget...
Pellegrini

Tack utdelade: 699 gång
Tackad: 430 gånger i 140 inlägg

Inläggav PevAB 21 nov 2014, 07:35

Trimmaren skrev:

Lufttryck 170bar.

Det va helvete.
Min bt65a klockar också 12j när trycket i tuben går under 120bar och hammarfjädern överkommer trycket i tuben och ger då lite högre effekt (innan jag monterade reg.) fast vid E0.
Jag får kolla vad jag har vid E4.

Mvh

Edit
Enligt appen CGP så har jag 11.32j vid E4 när bössan slutar självregulera.

Så det blir till att backa hammarfjädern.

Så man är alltså inte laglig trots att luftgeväret är som det var när det köptes från Cabom.

Kan vara värt att veta.

Mvh
PevAB

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Inläggav ZaphodB 21 nov 2014, 07:54

PevAB skrev:
Trimmaren skrev:

Lufttryck 170bar.

Det va helvete.
Min bt65a klockar också 12j när trycket i tuben går under 120bar och hammarfjädern överkommer trycket i tuben och ger då lite högre effekt (innan jag monterade reg.) fast vid E0.
Jag får kolla vad jag har vid E4.

Mvh

Edit
Enligt appen CGP så har jag 11.32j vid E4 när bössan slutar självregulera.

Så det blir till att backa hammarfjädern.

Så man är alltså inte laglig trots att luftgeväret är som det var när det köptes från Cabom.

Kan vara värt att veta.

Mvh

Det var precis det jag skrev i något inlägg tidigare att man kan inte ens vara säker på att ett licensfritt vapen är under 10J när det är nytt och oskruvat, och för de som inte har någon kronograf att tillgå så får de aldrig reda på att deras vapen kanske är olagliga fast de köpt dem i god tro av en seriös handlare.

Handlaren litar ju på att vapen de köper in håller 10J om fabriken stämplat dem med 10J, och kunden i sin tur litar på handlaren... Och polisen litar inte på någon annan än SKL.

Undras hur många vapen med effekter liknande vad som beskrivs i den här tråden som skulle hittas om man provsköt 10% av exempelvis 500 stycken "10J" Hatsan AT44 och 500 st "10J" FX Cyclone och dessutom provade olika vikter på kulorna och olika starttryck i lufttuben?

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav PevAB 21 nov 2014, 08:22

Jag skulle gissa på nästan samtliga. Under de rätta (fel) förutsättningarna skulle man nog kunna få alla över den licensfria gränsen om man laborerar med tubtryck, kulvikt och kulans utformning.

Så det är nog kört om polisen verkligen vill sätta dit någon så kommer de hitta en kombination av de variabler som är ospecificerat vid ett test.

Kulans vikt, tryck i tub, kulans utformning.
PevAB

Inläggav PevAB 21 nov 2014, 08:33

Säg att du tävlar i 10J FT.
Du har hittat bly din bössa fullkomligt älskar men med den ammon blir det bara 7.8j

Du som tävlar vill ju givetvis ligga närmare 10J än så och ställer in bössan på 9.6j för att inte gå över gränsen inför tävlingen.

På vägen dit blir du stannad för nyckterhetskontroll.

I bagaget ligger det en vapenkoffert polisen vill kolla närmare på.

Resten av historien listar ni säkert ut själva.

Din FT-bössa för 20.000kr med optik för lika mycket kommer malas ner och du blir åtalad för olaga vapeninnehav.

Kul.
PevAB

Inläggav ZaphodB 21 nov 2014, 08:50

PevAB skrev:Jag skulle gissa på nästan samtliga. Under de rätta (fel) förutsättningarna skulle man nog kunna få alla över den licensfria gränsen om man laborerar med tubtryck, kulvikt och kulans utformning.

Så det är nog kört om polisen verkligen vill sätta dit någon så kommer de hitta en kombination av de variabler som är ospecificerat vid ett test.

Kulans vikt, tryck i tub, kulans utformning.

Precis vad jag tror också, nämligen att så länge inte alla variabler redovisas så går det att tvinga fram mer än 10J ur nästan vilken oskruvad bössa från fabrik just genom att laborera med variablerna du räknade upp, för tillverkaren provskjuter garanterat bara med en sorts kulor innan en bössa klassas som ex. 10J, och det är heller inte osannolikt att de endast testar effekten vid ett lufttryck...

Mvh, ZaphodB
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav GunnarT 21 nov 2014, 13:45

Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)

Kan man ha en fjäderbössa liggande utan fjäder i och vara laglig? :|
Användarvisningsbild
GunnarT

Inläggav ogster 21 nov 2014, 14:08

GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)

Kollade med tullen hur dom skulle ställa sig till en importerad fjäderbössa utan fjäder och dom gjorde en mindre utredning med hjälp av polisen och kom fram till den skulle räknas som licenspliktig eftersom vapnet inte kan bevisas att det håller under 10J.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav morgan2421 21 nov 2014, 14:12

Undrar om denna råttfällan kan ge över 10j

Den skjuter dessutom 3 diaboler samtidigt

Obs detta är ett skämt var bara tvungen och inget illa menat till trådstartaren då det är beklagligt för honom
För att följa länken så måste du registera dig.

morgan2421

Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 16 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Cometa Lynx-v10

Inläggav GunnarT 21 nov 2014, 14:20

ogster skrev:
GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................

Kollade med tullen hur dom skulle ställa sig till en importerad fjäderbössa utan fjäder och dom gjorde en mindre utredning med hjälp av polisen och kom fram till den skulle räknas som licenspliktig eftersom vapnet inte kan bevisas att det håller under 10J.

Jisses! Då borde den regeln gälla även för gevär utan fjäder liggande i hemmet också. Jag trodde i min enfald att om inte "trimfjäder" sitter i licensfri bössa så är bössan inte licenspliktig. Så fjäder måste sitta i bössan :|
Användarvisningsbild
GunnarT

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |