Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
morgan2421 skrev:*Quote raderad*
Solomon skrev:Ingen som tänkt på att när polisen gör husrannsakan så tas knivar och allt som skulle kunna användas som vapen med och visas sen upp på t ex Aftonbladet som bevis för hur brottslig personen är? Polisväsendet är bara ett stort skämt!
FX Maniac skrev:Solomon skrev:Ingen som tänkt på att när polisen gör husrannsakan så tas knivar och allt som skulle kunna användas som vapen med och visas sen upp på t ex Aftonbladet som bevis för hur brottslig personen är? Polisväsendet är bara ett stort skämt!
Ja det går ju att kväva någon med kudde, varför tar de inte med dem?
Svångrem kan man strypa någon med, korkskruv i ögat är inte heller så trevligt etc. ....
Solomon skrev:Polisväsendet är bara ett stort skämt!
Frank69 skrev:Solomon skrev:Polisväsendet är bara ett stort skämt!
Nja... kanske man inte skall dra alla över en kam...
Och jag tror inte de gör tillslag utan anledning.
Skulle inte vilja leva i ett samhälle utan vår polismyndighet.
hatsan bling skrev:GunnarT skrev:Frank69 skrev:Solomon skrev:Polisväsendet är bara ett stort skämt!
Nja... kanske man inte skall dra alla över en kam...
Och jag tror inte de gör tillslag utan anledning.
Skulle inte vilja leva i ett samhälle utan vår polismyndighet.
Nej polisen behövs.... bara de inte tar mej !
men som hobby luft skytt finns det alltid en risk att bli kollad av farbror blå när man minst anarförr i tiden va det ingen som brydde sej nått om sådant alls
Solomon skrev:Viftar med batongerna som alltid.
PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?
Det låter som det bara handlade om någon ynka J när du förklarar.
Jazz skrev:Jo polisen vill ha lagar så de kan gripa kriminella, problemet är att de bara använder dem på laglydiga personer och kriminella i udantags fall. Jag följer alla lagar så mycket jag kan men tycker ändå vår polis kår är en skamm för sammhället.
Trimmaren skrev:PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?
12.31joule, 4m från pipan, ammunition okänt.
Lufttryck 170bar.
Trimmaren skrev:PevAB skrev:Det låter som det bara handlade om någon ynka J när du förklarar.
Lufttryck 170bar.
Trimmaren skrev:PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?
Lufttryck 170bar.
PevAB skrev:Trimmaren skrev:PevAB skrev:Trimmarn: vad mättes det upp för effekt i din hatsan? Vilken ammunition användes vid uppmätingen och vid vilket avstånd? E0?
Lufttryck 170bar.
Det va helvete.
Min bt65a klockar också 12j när trycket i tuben går under 120bar och hammarfjädern överkommer trycket i tuben och ger då lite högre effekt (innan jag monterade reg.) fast vid E0.
Jag får kolla vad jag har vid E4.
Mvh
Edit
Enligt appen CGP så har jag 11.32j vid E4 när bössan slutar självregulera.
Så det blir till att backa hammarfjädern.
Så man är alltså inte laglig trots att luftgeväret är som det var när det köptes från Cabom.
Kan vara värt att veta.
Mvh
PevAB skrev:Jag skulle gissa på nästan samtliga. Under de rätta (fel) förutsättningarna skulle man nog kunna få alla över den licensfria gränsen om man laborerar med tubtryck, kulvikt och kulans utformning.
Så det är nog kört om polisen verkligen vill sätta dit någon så kommer de hitta en kombination av de variabler som är ospecificerat vid ett test.
Kulans vikt, tryck i tub, kulans utformning.
GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)
Kan man ha en fjäderbössa liggande utan fjäder i och vara laglig?
ogster skrev:GunnarT skrev:Nu måste jag få ett klargörande................
Om jag har en fjäderbössa liggande... utan fjäder i .. är den att betrakta som licensbössa ... eftersom man kan sätta i en starkare fjäder.....
Att en bössa utan fjäder INTE kan anses licensfri... eftersom det inte sitter en fjäder i som gör den licensfri (9.99J)
Kan man ha en fjäderbössa liggande utan fjäder i och vara laglig?
Kollade med tullen hur dom skulle ställa sig till en importerad fjäderbössa utan fjäder och dom gjorde en mindre utredning med hjälp av polisen och kom fram till den skulle räknas som licenspliktig eftersom vapnet inte kan bevisas att det håller under 10J.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster