Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 20:09

En sak till, vid tillfälle, fota mekaniken utan stocken, du lär väl ha isär sånna delar förr eller senare igen.

Det brukar ju inte var många skruvar direkt.

Men du hinner.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 20:36

Silwer skrev:Lite eko från äldre tider ändå, mycket EV2 med lite mer linjer och tom tillbaks till PT imo.

Den blev beskylld i början för att bara vara en ny variant av EV2 men så är det nog inte. Drag finns såklart från välfungerande komponenter i föregångarna men mycket är nyutvecklat från scratch.

Silwer skrev:Shroud skriver du, är det en sleeve bara eller en shroud i rätt bemärkelse?

Det står "shroud" och det utgår jag från att det är, dvs att pipan är friliggande inne i röret. Dock ingen ljuddämpande funktion alls eftersom man kör med airstripper och kompensator.

Silwer skrev:Fyller man ännu med lös tub, det ser ju ut så?

Man skruvar ut den främre delen av luftcylindern en bit så uppenbarar sig ett hål för fyllproben. På så vis är den skyddad mot väder och skit.

Silwer skrev:Jag funderar lite på med att ha en enda led för hela bakkappan och en ev hook för ståskytte? Ser lite pinnigt ut men funkar det så funkar det.

Skruvar man åt kulleden någorlunda hårt så sitter det på plats. Dock är butthooken en smula svag, kan brytas av om man låter bössans hela vikt vila på den. Jag kan hålla med om att den ser litet pinnig ut i helheten men den verkar funka.

Silwer skrev:Den ser inte lika höglandpolerad ut på dina bilder och det gillar jag då jag tyckte det var allt för mycket överpolerat när den visades upp, iofs då utomhus vilker ju tar fram andra sidor, men jag menar det finns måtta för hur polerat det ska vara imo.

Bilderna jag tog ljuger litet, bössan är extremt högglanspolerad. Fanns några små rester av något som såg ut som bilvax här och där... kanske en bra idé om man vill hålla den i det skicket.

Silwer skrev:Stocken är förmodligen inte designad av Minelli, liksom som för Daystate så är designen förmodligen gjord av nån annan och sen har de överfört det större tillverkning (inte för att många görs men ändå).

Läste att AA konsulterade Nick Jenkinson som smällde ihop en prototyp efter hans erfarenheter av vad man vill ha, sedan skickade man över det till Minelli som snyggade till det hela och anpassade för produktion.

Silwer skrev:Är det lite kulformade avtryckarbladet bra?
Det ar man sett på matchvapen och så förr men har verkats lite smak och tycke utöver de vanliga.

Jag var tveksam först men efter att ha dragit igenom några hundra skott gillar jag konceptet. Man justerar den så att knappen hamnar mitt på fingertoppen om den inte redan råkade hamna där som i mitt fall.

Silwer skrev:Dert där med att behöva skylla ifrån sig på vapnet är lite skumt imo om mna nu tävlar och har bygt upp nåt, ingen blir väl banornas mästare för att man bytt vapnet hur bra bössan är är, givetvis går man från komplett skit ur låda till de bättre i klassen så är det givetvis en mräkbar skillnad, men det är endå på vad man slipper ändra eller skaffa till vapnet, få bössor är klarar som de är.

Nja sanningen är att jag aldrig skyllt på bössan utan bara kan ha blivit litet irriterad på mig själv för att inte fixat till svagheter i vapnet. Som tex när jag var och sköt i konstant regn med kinabössan, stocken var helt obehandlad på insidan och sög vatten som en svamp = obra för att träffläget ska hålla sig. Men man lär sig av misstagen vartefter och just det problemet kommer inte att dyka upp igen. När det gäller denna nya bössan så kommer jag högst troligt att behöva lära mig en mängd andra saker att parera för, alla bössor har sina hyss för sig. Men visst, utgångsläget är förmodligen betydligt bättre i detta fall jfr kinabössan, mer färdig rakt ur lådan absolut.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 20:46

Kapten Kamin skrev:FTP:n är en vackrare bössa, rakt igenom....
Hur känns hamstern? Tycker det är lite synd att dom inte gjorde en variant med snabbjustering. Det hade varit smidigt ute i fält...

Du har helt rätt, det skulle behövas en snabbjustering på den plus att man skulle kunna dra ner den längre. Finns iofs längre metallspröt man kan skaffa om behovet finns. Ska sanningen fram så tycker jag tex Steyr har ett bra mycket mer fältmässigt system när det gäller hamstern, där har man valt stenhårt funktion före fagra former.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav janned 29 dec 2014, 21:00

Hittade några sprängskisser på skönheten !!
För att följa länken så måste du registera dig.

Bild
Användarvisningsbild
janned

Tack utdelade: 1060 gång
Tackad: 687 gånger i 234 inlägg
Skytteklubb: Mörrums SkytteGille
Luftvapen favorit: Anschutz 9015 FT

Följande användare vill tacka janned för detta inlägg
Leopold (29 dec 2014, 21:10)

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 21:25

Mycket få behöver väldiga nedstick för hamstern, ärligt är det först på senare tid jag ens sett det i praktiken.

Det verkar då röra sig om skyttens egna akrobatiska förmåga mer än nåt annat än att det skulle vara bättre:-)

En Sleeve är bar ett rör man sticker på pipan men pipan kan var länge än sleeven, detta är et mellanting mao, pipan är friliggande inuti men inte sticker ut framför pipan, det var dumt imo.

Var sitter fullhålet då och hur ser det ut?

De nhar vad vi kunnat set mer eller mindre smama trycke sen PTns tid dock givetvis anpassat för detta och så har ju denna samma luftmatning som EV2, jag hade först hoppas att de skulle återgå till att skjuta luften bakpå diabolen, det käns liksom rätt och används ju av alla matchbössor mm, men det är kanske mer en känsla, PTns system var kanske för komplicerat att bygga rätt men se på de flesta de har en o-ring i botten upp så skjuter man över et block med hål i sig 90 grader och trycker fast det bakom över pipan, så gjorde de även med FX Elite även om de sen inte kunde bygga det tydligen.

OBS tro inte att jag försöker fälla bössan, Daystate har heller inte den typen av luftmatning tex, men jag gillar den funktionen helt enkelt säg Anschutz, enkelt och effektivt men kräver stor precision i tillverkningen.

Det handlar inte för mig bara att titta på bilder här för att liksom oj den var fin, nu vill jag ha en bara för att den var fin:-)
u mer man kan fundera ut eller än bättre kan få förklarat fö sig ju bättre kan jag iaf i huvet simulera ungefär hur funktionen är, vilket är det som intresserar mig med en sån här bössa, att den är snygg på ett sätt en Steyr 110 absolut inte är sitter ju inte i vägen men det hamnar ju i läget för en del "vafan trästock ännu? jag måste ha aluminium rakt igenom!"

Jag hoppas den håller sig och slipper jobbiga barnsjukdommar som tyvärr drabbade föregångarna och idag alltid framhålls som svagt av de som inte gillar märket, det är ju svårt att motsäga hur många ggr man ka misslyckas att bygga en fungerande regulator eller dylikt, men att EV2 var en flopp är en lögn.

Nu får vi se vad denna och dess brorsa FBR900 kan komma upp med.

De har en nackdel imo ännu som de alltid haft, vikten, de käns mer som stationära målskyttevapen (iofs är int.FT väl mer så) och BR har ju sina viktklasser.

En sån här blir nog lätt en smula klumpig där motsvarande HFT, inte omöjlig, men ser man hur BSA eller A tänker sig ett HFT vapen så är det så, eller för den del DS där väl Target och liknade är så mycket lättare just i det läget.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Intrepid 29 dec 2014, 22:13

Woow Leo
Massor med grattis till din nya bössa ,,, Ingen dålig Julklapp
Har bara träffa dig en gång och det var nu i sommras i Piteå
Väl där mötte jag en lång man som lastade den mest brutala surströmmings macka
Som skådats i manna minne
och åt den med god aptit
Och på tävlingsdagen såg jag en fortfarande lång man med en bössa och en salomon skinn hanske !!! vilket tydligen var ett krav från hans bössa
Tror att jag hadde en liknade 1985
Men visst den såg varm ut fortfarande även på sommaren
Åter igen grattis ,,,, och ja jag ser fram i mot att se den live
Intrepid

Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 8 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Plvk
Luftvapen favorit: Dom korta

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 22:35

Silwer skrev:Var sitter fullhålet då och hur ser det ut?

... men det hamnar ju i läget för en del "vafan trästock ännu? jag måste ha aluminium rakt igenom!"

Ser ut så här, man skruvar fram en hylsa som täcker fyllhålet.

Sen det där med trä, tror det funkar bra i detta fall. Vikten ser jag bara som positivt, den väger ungefär som min nertyngda kinabössa och det var avsiktligt där jag vill ha den för att funka som bäst. Luft bakifrån eller underifrån, man får en effektivitetsförlust underifrån men det spelar ingen större roll. Det blir effektivt så det räcker. Får hoppas reggen är tillförlitlig bara.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 22:39

Undrar vad en sån gavel kostar, då kan man ju ha manometer och ändå fylla utan at ta bort tuben även på äldre modeller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav börne 30 dec 2014, 00:06

Leopold skrev:
Silwer skrev:Är det lite kulformade avtryckarbladet bra?
Det ar man sett på matchvapen och så förr men har verkats lite smak och tycke utöver de vanliga.

Jag var tveksam först men efter att ha dragit igenom några hundra skott gillar jag konceptet. Man justerar den så att knappen hamnar mitt på fingertoppen om den inte redan råkade hamna där som i mitt fall.

Man kanske skulle fixa färdigt min påbörjade knapp, behöver bara borra & gänga till en liten stoppskruv samt fixa bättre finish, antagligen blästras så det matchar resten, men blev aldrig gjort. Kommer ihåg jag såg detta på en bild när man först såg bilder på FTP 900 & frågade lite här på forumet, men sen blev det inte av att jag testade den.

janned har också en knappavtryckare på sin Steyr & gillar det. Så nu är ni två som är positiva, får nog testa :)

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 30 dec 2014, 00:12

Intrepid skrev:... och en salomon skinn hanske !!! vilket tydligen var ett krav från hans bössa
Tror att jag hadde en liknade 1985
Men visst den såg varm ut fortfarande även på sommaren

Haha ja den där skinnhandsken hänger med :-) Känns stabilt och bra men som du säger en smula varmt på sommaren. Ska bli kul att träffas igen till sommaren, nya tag med surströmming och pangande :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Nitro 30 dec 2014, 00:23

Steyr står högt i kurs och är populär hos toppskyttar. FWB 7-800 kan man nog också förmoda håller toppklass. Likaså Anschutz och Walther.
Skulle AA FTP 900 hålla samma klass så måste den ses som prisvärd.
Men det vet vi tyvärr inte och det är inte så lätt att jämföra heller, då det finns så många som har de andra bössorna.
Steyr är det ju en del som har och var utan tvekan det mest förekommande märket på EM i BR.
Har ju sett vad Janned presterar med sin EV2, och jag tvivlar på att denna skulle vara sämre.
Själv önskar jag mig en FWB 800 FT
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Leopold 30 dec 2014, 02:29

Ett problem med FTP900 är att den är för tung för att väga in i BR LV-klass, detta redan utan kikare monterad. Man blir hänvisad till HV-klass i så fall och får tampas med vapen upp till 27 J eller vad det nu är. Möjligt att man kan strippa bort tillräckligt många hekto genom att ta bort hamster och ersätta kindstödet med något lättare men det finns nog lämpligare bössor om man vill tävla i BR. Bössan är gjord för FT.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Nitro 30 dec 2014, 12:58

Leopold skrev: det finns nog lämpligare bössor om man vill tävla i BR. Bössan är gjord för FT.

Ja det kan vara så. Vad jag menade var inte just för BR utan generellt. Men även om den skulle funka bra till BR så talar resultatlistorna sitt tydliga språk att LV klassen har nästan lika höga poäng som HV klassen. Så det skiljer inte så värst mycket mellan klasserna.
Därför skulle du utan vidare kunna köra i HV klassen om du skulle önska och ändå vara konkurrentskraftig.

Toppresultat EM LV klass

Toppresultat EM HV klass

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Leopold 31 dec 2014, 02:52

Jo det stämmer säkert att skillnaden HV/LV är rätt liten resultatmässigt. Vi har inte sett några resultat ännu där ftp900 är inblandad i dessa tävlingsklasser såvitt jag känner till.

Fast en liten glimt har vi ju sett ändå i somras på SM BR-tävlingen i Vittsjö, 10J-klassen. Don Tomaso vann med 708 p (ftp900) framför plats 2 på 686 p (du Nitro med din fwb300s).

Jag har självklart inga illusioner om att det bara skulle handla om bössa när det gäller BR (lika litet som i FT) men det tycks iaf inte vara så att ftp900 skulle hindra en bra BR-skytt att vinna. Men hur denna bössa står sig i resultatlistorna i LV/HV-klasserna är oklart i dagsläget, helt sant. Det får framtiden utvisa.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 02 jan 2015, 00:26

atte69 skrev:Med tanke på hur världen ser ut .så blir det nu aktuellt med en separat vapenförsäkring kanske? Hemförsäkring i all ära . Jag vet hur kul det är när det som aldrig händer .i allafall inte mig lika för_annat hände o de hände inte nån annan. Bara ett tips som du givetvis redan vet men som man kan glömma..

Nej jag har inte funderat på det men tack för tipset! Tills vidare har jag nöjt mig med inlåsning i mitt SP88 (150 kg+) fäst i betonggolv med expanderbult men visst, allt går att forcera om man vill och har rätta verktygen.

Ditt inlägg förde mig in på bra idéer. Tex vid transport så behöver man ett lämpligt vapenfodral men det visade sig att inget av de jag har är stort nog. Riggen är rätt stor och tung absolut. Inte ens AirArms största "Deluxe gunbag" rymmer vapnet med sikte, inte ens i närheten: För att följa länken så måste du registera dig.

Visst finns det rektangulära hardcases att skaffa men nackdelen med alla jag provat är att de inte går in i bagageutrymmet på bilen, man måste ha det i baksätet på en vanlig sedan och det vill jag inte. Dessutom onödigt skylta med vad man har med sig när man åker omkring.

Så jag har provat andra lösningar. Den bästa hittills var när jag provade ett av sonens fodral till hans elbasar. Verkar perfekt faktiskt, går in i bagageluckan utan bekymmer och gott om plats till bössa, sikte och en massa annat: För att följa länken så måste du registera dig.

Kanske får man bulla upp litet med skuminredning jag får se vad som behövs men det är ett stadigt, vädertåligt och bra fodral. De tyngre elbasarna väger ungefär som den här riggen ca 6 kg så det är inga problem med dimensioneringen. Bössan är ca 110 cm lång som max så det finns några cm tillgodo också. Ser det som en fördel att fodralet är såpass anonymt också.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 02 jan 2015, 00:56

atte69 skrev:vill minnas jag har haft en separat vapenförsäkring som låg på nått löjliga 120 kr eller nått sånt ,hemförsäkringen funkar ju till vardags men om man e inne o tankar ex o kommer ut o rutan e krossad ,,,,,,vad säger man ,minns inte exakt kriterierna med lämna utan uppsyn men bilförsäkringen e ju inget o hoppas på...ps spelar han i nått band eller frispelar han lite ,,,,THE AIR RIFFLES kanske

Bra tips jag ska kolla upp det! Han har spelat i en del lokala band typ death metal under gymnasietiden men det blir ju ofta litet lurigt att hålla ångan uppe efteråt när bandmedlemmarna sprids åt alla håll.

Air Riffles... haha ja det vore nåt :-) Men på tal om innehållet i väskan... man har ju hört talas om luftgitarr, nu snackar vi tyngre grejor: LUFTBAS :mrgreen:
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav dano_swe 02 jan 2015, 01:38

Leopold skrev:Riggen är rätt stor och tung absolut. Inte ens AirArms största "Deluxe gunbag" rymmer vapnet med sikte, inte ens i närheten: För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har ett sådant här det rymmer det mesta. Vill man kan man ju komplettera med något extra skydd inuti väskan.

Användarvisningsbild
dano_swe

Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Inläggav börne 02 jan 2015, 09:34

dano_swe skrev:Jag har ett sådant här det rymmer det mesta. Vill man kan man ju komplettera med något extra skydd inuti väskan.

Har också den väskan & tycker den fungerar riktigt bra. Min rigg är 280mm hög & det är väl där gränsen går.

Skulle gärna ha ett hardcase men som sagt dom är oftast för långa för att få in i bagaget. Har hittat en perfekt av märket Peli men dom kostar så pass att jag inte är intresserad.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Springer 02 jan 2015, 15:02

Jag har 3 av dessa och tycker de funkar bra, frågan är om måtten räcker till och du får plats med den i bilen?

Senast redigerad av Springer 02 jan 2015, 15:04, redigerad totalt 1 gång.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Silwer 02 jan 2015, 15:27

Det ska dock ekännas att FT kom fram i UK och AA var absolut bland de första (och de andra då med UK märken) att bygga PCP helt med tanke på just FT och inte match, all har väkl hört om Sportsmach GC2? Kanske några till käner till att Daystate var drivande här med?(första PCP 1978 ej för match) och konstigt nog vertkar färre veta att AA bygde FT PCPer från i mitten på 80-tal, även om givetvis fjäder gällde då ännu och till slut gav TX200.

Så det här med Steyr bygde....FWB hade bla bla det är modern tid enbart, och även om det tänks på det viset nu kanske har det inget att göra med FT historien utan är av idag.

De "tyska" tillverkarna är givetvis från 10m Match mer eller mindre och Steyr är inte ens särskilt tidigt där, FWB är äldre men inte uråldrigt även om vi är på 60tal då.

AA litar mao på att hemmamarknaden kan bära FTP900 på bar det, på var det började och partiotisk grund.
AA startade med inrikningen, VAFAAAN här ser vi HW bössor och annat, dt här går inte låt oss bygga nåt som är lika bra som det de bygger och bättre.

Så de måste inte alls var ett lågprisvapen, hur många tror ni det bygs?

Ärligt en del borde nog lära sig en aning vad som är vad, allt började inte för 2 år sen när personen la märke till det hela.

Swn at man säg nu sett FWB 800 FT bössorna och vill ha en är en sak, FWB har aldrig med inriktning varit stora i FT utan det har isf rört sig främst om oss entuaster och dylika som ändå använt dem, fisst några kansk nere på¨hundratals P70 FT bygde de väl, men det var deras första variant nånsin för FT från fabriken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

FöregåendeNästa

Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |