Det här då...

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Det här då...

Inläggav jeepe 09 jan 2009, 10:00

Micke skrev:jeepe: Tja, inget förvånar mig när det gäller kineser och kopiering. Men man kan notera att de raderat ut det på bilderna på nätet. Kommentarer på siktet?

/ Micke

Har inte skjutit med siktet än. Ska ha det på min Crosman 1377, men väntar på siktesfästen som har varit slut på cabom hur länge som helst. Får nog avbeställa och beställa från någon annan firma, men siktet känns stabil och kan inte se några fel på det, belysningen lyser dock väldigt starkt, men borde funka fint när det är ljust.
4 8 15 16 23 42
jeepe

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Micke 09 jan 2009, 22:51

Som jag nämde förut monterade jag detta sikte på min FWB 300S. Det gick faentame inte att pula in kulorna. Under resans gång uppfann jag diverse nya 'kötteder' som moderatorerna i detta forum helst inte vill ta del av. Alltså, jag monterade siktet på den enda brytpinne jag har, en Diana 60, och då funkade det bättre. Efter lite inskjutning m.m. samt i åtanke 'dieslingeffekten' i detta vapen, började det funka ganska hyfsat.

Slutsatsen är dock denna; detta sikte passar sig inte för pangare såsom FWB300S, eller Diana 75, med en laddlucka på ovansidan eftersom det blir helt praktiskt omöjligt att pula in kulorna, p.g.a. siktets diameter och siktets längd.

Vidare kan man lägga till att - jag har ca 8m där jag skjuter hemma. Då får man välja om man vill ha korset lite suddigt eller målet. Som jag nämnde tidigare, 10m är att betrakta som ett minimumavstånd för detta sikte.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav scratch 09 jan 2009, 22:59

sätt det på ett korrigerbart endels sportsmatchfäste så skall det nog lösa sig att pilla in kulorna. Jag har själv ett x50 sikte sittandes på min junior med det fästet och det främre objektivet sitter rakt ovanför laddluckan, men det funkar fint att ladda ändå :)
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Micke 09 jan 2009, 23:16

scratch: Vad är ett "korrigerbart endels sportsmatchfäste"?

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Daniel 10 jan 2009, 01:58

Vas sägs om en bipod för 22 dollars ca 170 skr på dealextreme För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

Bild

nån som vågar beställa. som micke skriver så är det gratis frakt.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Daniel 10 jan 2009, 02:01

fannv issst en till för 30 dollar För att följa länken så måste du registera dig.

Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Superbee 10 jan 2009, 10:53

Uj uj vad billig bipod! :shock:

Förhoppningsvis är den inte gjord av återvunna kapsyler och knäcks i tusen bitar!
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav ddaannnnee 10 jan 2009, 10:58

Daniel skrev:fannv issst en till för 30 dollar För att följa länken så måste du registera dig.

en sån har jag, fast jag köpte den på tradera. inget jag rekomenderar. benen glappar massor.
ddaannnnee

Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 10 jan 2009, 14:23

ddaannnnee skrev:
Daniel skrev:fannv issst en till för 30 dollar För att följa länken så måste du registera dig.

en sån har jag, fast jag köpte den på tradera. inget jag rekomenderar. benen glappar massor.

ahhh var såg det stod att man skulle lägga silikon runt skruvarna så att dom inte glappar. är nog inte värt det men lär vara många som köper från kina och säljer med vinst på auktionsställen
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Micke 15 jan 2009, 08:42

Snokade lite mer runt det här siktet från Dealextreme;

Det var ju ganska dåligt med data, t.ex. saknades minsta parallaxavstånd. Så jag hittade ett som skiljer mycket lite och säljs av Sutter på denna länk: För att följa länken så måste du registera dig.

Det skulle förvåna mig om det kom från någon annan fabrik...Priset är 70 Euro. Men vad som är anmärkningsvärt är att minsta parallaxavstånd är 23m. Om samma data gäller för Dealextreme-siktet är det alltså ingen höjdare på korta avstånd.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 05 feb 2009, 20:58

OK, här kommer en liten rapport om det där billiga siktet jag köpte på DealExtreme (se tidigare i denna tråd). Jag har pulat med det mest på det FWB300S jag har, och kan rapportera följande:

Vilket jämra gidder!

För det första ska man ha klart för sig hur långt siktet är, 41cm. Det betyder att med en vanlig kilbas hamnar det långt bak, så att man får dra huvudet (i mitt tycke) alldeles för långt bakåt för att få en bekväm skjutställning.
Det andra problemet är att om man har ett gevär med laddlucka (som FWB300S), täcker främre delen av siktet hela laddluckan så att det blir i princip omöjligt att ladda. Jag har tappat minst hälften av kulorna och uppfunnit 12 nya "kötteder" men viss kinesisk anknytning, samt blivit skinnflådd om fingrarna vid pulandet med kulorna.
Hittills har jag inte fått det att funka till belåtenhet, eller ens kunnat justera in det så att jag blivit nöjd. Ska köpa en grunka imorron och prova en innovativ montering...

Add: Här är en bild som beskriver problematiken:
För att följa länken så måste du registera dig.

Har man ett brytgevär, måste man sätta siktet så att det inte tar i pipan vid brytningen, och det betyder en konstig skjutställning eftersom okularet hamnar så långt bak.

De två hållare av kikarsiktet som följde med, var inte bara av usel kvalitet (vilket jag visste), det var avsedda för ett betydligt bredare kilbasspår än vanliga luftgevär, så de passade inte ens.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 06 feb 2009, 23:10

Fortsättningen på snålheten lurar visheten. Det gick ju inte att på något sätt kunna använda detta sikte på FWB 300S. så jag inhandlade fästen hos den lokala affären för 380SEK.

Provade denna montering....

Träffbild helt åt h-vete. Jobbar vidare på problemet...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Tomaz 07 feb 2009, 00:36

Ska man ha kikarsikte på en 300S, så ska man inte köpa en tidigt tillverkad 300S, eftersom de har betydligt kortare kilbas... Det blir liksom mindre marginaler att spela med då, både med ögonavstånd och laddlucka...
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Etienne 07 feb 2009, 13:39

Micke skrev:Fortsättningen på snålheten lurar visheten. Det gick ju inte att på något sätt kunna använda detta sikte på FWB 300S. så jag inhandlade fästen hos den lokala affären för 380SEK.

Provade denna montering....

Träffbild helt åt h-vete. Jobbar vidare på problemet...

/ Micke

Hmmm. Tänkte föreslå ett "reach-forward" mount som är extra högt... Men det här med DealExtreme blir då DumbDeal, kostnadsmässigt - och det är ju inte så bra :lol:

Verkar onekligen vara en "kul" butik. Ska nog köpa lite "skrot" och leka med det :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Micke 07 feb 2009, 16:44

Etienne: Kom på en annan kul grej, som jag ska prova att grovjustera siktet med.

Köp någon liten billig laser från DealExtreme, och lys genom pipan (om man har en laddlucka). Sedan är det bara att kolla i siktet var korset ligger i förhållande till laserpunkten.
Spar en massa diaboler...jag har en 5-10 lasrar från DealExtreme hemma.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Etienne 07 feb 2009, 20:10

Micke skrev:Etienne: Kom på en annan kul grej, som jag ska prova att grovjustera siktet med.

Köp någon liten billig laser från DealExtreme, och lys genom pipan (om man har en laddlucka). Sedan är det bara att kolla i siktet var korset ligger i förhållande till laserpunkten.
Spar en massa diaboler...jag har en 5-10 lasrar från DealExtreme hemma.

/ Micke

Det där är nog inte så dumt. Jag testade något liknande en gång, fast med en laserpenna som jag placerade i linje med pipan. Det fungerade helt OK för grovinskjutning... Och det känns ju lit smådumt att lägga ut några hundralappar på ett laserboresighter-kit om man nu har möjlighet att uppnå likartade resultat med grejer man redan har...

För att inte tala om att det är kul :-)
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Inläggav Micke 07 feb 2009, 23:06

Ok, här kommer nästa inlägg i serien "Snålheten bedrar visheten". Känner på mig att det blir fler avsnitt än Dallas...

Provade att montera siktet på de två fästen jag köpte. Därvidlag upptäckte jag att hela okularet var löst. Man kunde få det att glappa någon halv millimeter upp och ner, samt skruva på det efter behag.
Här är en tre bilder jag tog:

Observera att jag alltså kunde skruva hela okularet, och inte bara ringen.

Monterade bort hela siktet, och skruvade fast okularet. Det var bara att vrida på det eftersom det sitter på en vanlig gänga.

Så...sedan jobbade jag med lasern i laddluckan för att försöka få in siktet ungefär där kulan borde träffa. Schims, svordomar, elaka ord om kineser, mer schims, svordomar, och provskjutning.

Två kulor 10cm under där jag siktade. Vet inte varför. Skiter snart i hela problemet, och använder siktet som tillhygge, hammare eller slagträ.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav M-Johansson 08 feb 2009, 10:49

Daniel skrev:
ddaannnnee skrev:

ahhh var såg det stod att man skulle lägga silikon runt skruvarna så att dom inte glappar. är nog inte värt det men lär vara många som köper från kina och säljer med vinst på auktionsställen

ojdå tur att jag inte fått dom jag lagt bud på tradera men jag har sakt ett max pris på tradera 500kr men inte fått dom folk betalar alltså typ 7-900kr för detta skräp då :smt020
M-Johansson

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: ??????
Luftvapen favorit: fx cyclone bt simalux 6-24*50

Inläggav Micke 01 apr 2009, 21:18

Tänkte bara avsluta rapporten om kinasiktet för 475 riksdaler.

Det var helt enkelt så att det fanns inget sätt att montera det på den FWB 300 jag har. Jag jobbade som en gnu på detta, men det slutade med att det bara inte gick på något jämra sätt att få till det, i alla fall inte med de fästen jag har och hade.

Så eftersom jag nyligen skruvat ihop ett Diana 60, tänkte jag testa att montera på denna. Och det funkar faktiskt, även om siktet p.g.a. sin längd är lite för långt bakåt för min smak.

Så här ser det ut:

och det är inte mycket utrymme att vifta på...

och vad har jag upptäckt mera? Jo...
- inställningar går för trögt, som avstånd och förstoring.
- skärpinställningen i okularet är ok.
- justeringsskruvarna för höger/vänster och upp/ner går för lätt och är inte låsbara.
- vid 10m är korset suddigt, men det går att få skärpa på målet. Minsta avstånd för skärpa på både kors och bild är ca 12m.
- kör man med tänd belysning är denna för stark, och det är knappt någon skillnad mellan stegen.
- med tänd belysning lyser en stor ring runt hela siktet i optiken. (Linsinfästningarna är belysta).
- parallaxproblem. På avståndet 10m kan man genom att flytta ögat, även flytta hårkorset ca 1cm åt alla håll i målet. (Alltså i en cirkel med diameter 2cm). Sådär 12-15m är nog minsta
distansen för att parallaxfelet ska försvinna.

...och som jag påtalat tidigare: det är tungt, 1kg eller så och mer än 40cm långt.

Men som sagt...vad faen begär man för det priset. Klart prisvärt faktiskt, och en höjdargrej att ge till någon som köpt en Jula-bössa.

Men kineserna verkar ju i alla fall lita på sina sikten och skjutskicklighet som framgår av denna bild:

/ Micke
Senast redigerad av Micke 03 apr 2009, 15:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav öberg 01 apr 2009, 21:21

Gillar kulfånget skarp oxå! he he he
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Micke 01 apr 2009, 21:44

Tja, man kan ju misstänka att det är ett fängelse för "ej önskvärda element" eller så...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 01 apr 2009, 22:14

Förresten...och apropå billiga sikten.

Som ni kanske vet säljer Zeiss ett kikarsikte med avståndsmätning, som heter Diarange, och kostar bara några tiotusen.

Så, jag tänkte att mitt egenutvecklade sikte "Sajs", åxå behövde en avståndsmätare. Så vår R&D-avdelning jobbade länge på detta och har slutligen kommit fram med följande produkt:

"Sajs Multirange", som inte bara klarar av att mäta avståndet framåt, utan åt vilket håll som helst! Och den kostar bara en bråkdel av Zeiss-siktet.

/Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 07 apr 2009, 21:10

Jaha, spanade lite på det här billighetssiktet på google, och tänkte att billigare än de 475 spänn jag betalade kan det ju inte bli, men:

Alltså: 433 svenska kronor...

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav Micke 03 maj 2009, 18:43

Bara för att avrunda denna tråd...

Jag har alltså inte, trots tappra försök, olika moteringar, åkallande av högre makter och diverse andra med könsanknytning, lyckats få kinasiktet att funka på någon av bössorna jag har. På sidospännarna Diana 75 och FWB300S, täckte den stora klunsen till objektiv hela laddluckan, så det blev inte bra. Det var svårt/omöjligt att pula dit kulorna.
På mitt Diana 60 gick det att 'få till det bättre', men dels hade siktet ett parallaxproblem som gör att det sannolikt inte är praktiskt användbart under 15m. Vidare hamnade objektivet för långt bak enligt mitt tycke (eftersom siktet är drygt 40cm långt).

Och som jag påtalat tidigare; glappade inte inställningarna, kärvade de. Justerskruvarna (på mitten), för korset hade inga som helst spärrar eller skydd, ett litet misstag så är det bara att skjuta in hela vapnet igen.

...så jag gav bort skiten till en tonåring (sonens kompis), i helgen. Ett problem mindre här i världen, för mig i alla fall...han blev överlycklig och gladde sig mycket år den fantastiska belysningen.

/ Micke
Användarvisningsbild
Micke

Inläggav MrBlarren 03 maj 2009, 19:23

Och än en gång så lär vi oss att vi får i bästa fall vad vi betalar för bättre o sparat dom 475:- så hade du haft till tv licensen Micke :-)
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång