Hatsan 150 eller 125 ?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav skumkorp 28 okt 2015, 19:23

Hej

Vad hade ni valt precisions mässigt fjäder/gasfjäder av dessa modeller i 5.5mm utförande? Har läst nästan alla trådar om respektive modell men ej kommit fram till om underspännare (150 sniper) eller brytpipa (125 sniper) ger bäst precision. Gammal modell eller nyare sniper eller inte.

Underspännare borde ju teoretiskt vibrera "med" hela geväret medans brytpipa eventuellt stannar kvar lite mer vid avfyrning?

Känns dock som att brytpipans sprintar/låsningsläge borde slitas mer med tiden och ge glapp? (små glapp)

Ni med erfarenheter av underspännare/brytpipa av ovanstående modeller svara gärna vilka fördelar/nackdelar ni känner till! Samt andra defekter/erfarenheter av dessa modeller som lätt meckade, vanliga fel, 10J/fullfarts erfarenheter osv.

Svara gärna med vilken modell fjäder/gasfjäder ni har erfarenhet av :)
skumkorp

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Hatsan 150 eller 125 ?

Inläggav axel 28 okt 2015, 19:30

Jag tror inte att det är någon större skillnad mellan brytpipa och underspännare med avseende på vibration vid avfyrning, eller träffsäkerhet i allmänhet. Däremot kan det vara kul att han en underspännare "bara för att". Jag har nog faktiskt aldrig sett en upplagd tavla från någon av bössorna, så jag har svårt att uttala mig om träffsäkerheten. Det har dock klagats över låg kvalite och bristande hållbarhet vid fullfart.
Användarvisningsbild
axel

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Inläggav IcemanCharlie 28 okt 2015, 19:32

Vänta bara på kattälskande finnen :-)
"Don't run, you will only die tired!"
Användarvisningsbild
IcemanCharlie

Tack utdelade: 28 gång
Tackad: 31 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Tåstarps Skytteförening
Luftvapen favorit: HW97,FX Royale-400 ,Steyr 110

Inläggav Bullpup 96 28 okt 2015, 19:37

Vet inte om du tänkt ha den i fullfart men tänk på att det är rejält med rekyl i hatsans vapen, jag hade en liten mod 25 supertact och hela kikarsiktet hoppade av efter ett tag, det var i 10j och jag fick hitta på en egen lösning för att få siktet att sitta kvar.

Sen är väl Hatsan mer av en rolig plinker än ett tävlingsgevär bara så du tänker på det
Användarvisningsbild
Bullpup 96

Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Inläggav Patrik 28 okt 2015, 19:45

skumkorp skrev:Hej

Vad hade ni valt precisions mässigt fjäder/gasfjäder av dessa modeller i 5.5mm utförande? Har läst nästan alla trådar om respektive modell men ej kommit fram till om underspännare (150 sniper) eller brytpipa (125 sniper) ger bäst precision. Gammal modell eller nyare sniper eller inte.

Underspännare borde ju teoretiskt vibrera "med" hela geväret medans brytpipa eventuellt stannar kvar lite mer vid avfyrning?

Känns dock som att brytpipans sprintar/låsningsläge borde slitas mer med tiden och ge glapp? (små glapp)

Ni med erfarenheter av underspännare/brytpipa av ovanstående modeller svara gärna vilka fördelar/nackdelar ni känner till! Samt andra defekter/erfarenheter av dessa modeller som lätt meckade, vanliga fel, 10J/fullfarts erfarenheter osv.

Svara gärna med vilken modell fjäder/gasfjäder ni har erfarenhet av :)

Har du fastnat för just Hatsan?
Det finns andra fabrikat som håller bättre kvalitet ex HW eller Air Arms.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav gubbe 28 okt 2015, 19:50

Hej och välkommen skumkorp. :smt020

skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt

När du skriver precision, vad tänker du då, vad bedömer du som precision?
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Skottiråttan 28 okt 2015, 19:53

Underspännare eller brytpipa är så marginell skillnad jmf med de vibrationerna som bössan skapar att det inte märks.
Jag har sett/reppat en bra mkt använd Diana brytpipa från tidiga 70talet, vi pratar om fyra brukare i samma familj som sköt mkt med den i jaktövningssyfte och den var fast som berget i mekanismen efter 40 år. Jag bara rengjorde den och bytte alla packningar. Det är kvalitet.
Är också av åsikten, varför-välja-Hatsan .22 när det finns så underbara tyska bössor. Du kan får en beg. match bössa SSP FWB, Aschütz, Walther, m.m. som skjuter som en stans om-och-om igen.
Senast redigerad av Skottiråttan 28 okt 2015, 20:01, redigerad totalt 1 gång.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Inläggav skumkorp 28 okt 2015, 20:00

gubbe skrev:Hej och välkommen skumkorp. :smt020

skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt

När du skriver precision, vad tänker du då, vad bedömer du som precision?

Typ att kunna pricka en snusdosa inom säg 25-40meter, vad ger bäst precision/anslagsenergi vid 5.5mm?. Det jag undrar är vad som är optimalt utöver 10J, underspännare/brytpipa. Med ovanstående info om dessa.
skumkorp

Inläggav Skottiråttan 28 okt 2015, 20:06

Vill du ha Hatsan bara för att annars känner ingen igen märket? Du får enorm mkt mer av en europeisk bössa.
Varför anslags energi? Skall du inte jaga (och det får du inte) med den så är 4,5 eller 5 ballistiskt överlägsen 5,5 i synnerhet i 10J utförande. Målen på FT skall droppa även vid 7,5J på långa avstånd, personlig åsikt.
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan

Inläggav gubbe 28 okt 2015, 20:24

skumkorp skrev: Det jag undrar är vad som är optimalt utöver 10J, underspännare/brytpipa.

Jag tror som övriga som svarat att det är försumbar skillnad. Känn på bössorna (om du kan) och välj den som känns bäst. Kan tänka mig att 150an är ganska tung.
Hoppas nu bara att du inte stirrat dig blind på hur mycket effekt man kan klämma ur en fjäderbössa och att det är därför du funderar på en Hatsan.
För då kommer det sluta med att när du satt i fullfartsfjädern och nöjd konstaterar att det går skjuta genom brädor med den, men sen när du höjer den mot en tavla eller liknande blir det väldigt svårt att träffa. Tro mig, många har blivit väldigt besvikna. Det positiva är att många väljer en kvalitets bössa efter Hatsan, typ HW, FWB eller AA och då blir det en helt annan nivå på skyttet. :thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Följande användare vill tacka gubbe för detta inlägg
skumkorp (28 okt 2015, 21:09)

Inläggav Nitro 28 okt 2015, 20:33

skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt fjäder/gasfjäder av dessa modeller i 5.5mm utförande? Har läst nästan alla trådar om respektive modell men ej kommit fram till om underspännare (150 sniper) eller brytpipa (125 sniper) ger bäst precision. Gammal modell eller nyare sniper eller inte.

Hej och välkommen.
Mitt tips är att du läser även andra trådar.

För att försöka svara på din fråga så rent teoretiskt kan man anta att den ena modellen skulle vara bättre än den andra. Dock i praktiken är det inte så. Underspännare eller brytpipa spelar ingen roll precisionsmässigt på kvalitétsgevär. Däremot spelar det enormt stor roll att drivlinan är rätt anpassad med rätt kraft och styrningar för att bössan ska bli mer lättskjuten. Det är där precisionen spelar störst roll. En harmonisk bössa helt enkelt.

Har själv haft ett Hatsan 125, vilket inte behölls så länge. Jag hade både El Gamo 300 -70tal och ett Feinwerkbau 300 -74 som gick bra mkt bättre än Hatsan bössan när det gällde att träffa det jag siktade på, vilket jag uppskattar.

Läser du trådarna om dagens träningstavla så kan du se vad olika bössor presterar precisionsmässigt. Du hittar inte många tavlor som är skjutna med Hatsanbössor. Det kan du tolka som du vill.

Var och en gör som den själv vill, men ett gott råd är att du även läser andra trådar om andra märken innan du väljer.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav GunnarT 28 okt 2015, 20:43

Och Hatsan 125/150 är gjorda för mer än 10 joule. De skjuter inte bra i 10 joule. Men med Hatsans fullfartsfjäder så blir den också kass att träffa med. Bäst att ligga typ 20 joule men då är det licenstvång. :)
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Inläggav skumkorp 28 okt 2015, 20:51

Skottiråttan skrev:Vill du ha Hatsan bara för att annars känner ingen igen märket? Du får enorm mkt mer av en europeisk bössa.
Varför anslags energi? Skall du inte jaga (och det får du inte) med den så är 4,5 eller 5 ballistiskt överlägsen 5,5 i synnerhet i 10J utförande. Målen på FT skall droppa även vid 7,5J på långa avstånd, personlig åsikt.

Hatsan eller inte, tar gärna emot rekommendationer i liknande gevär inom 3000-4000kr med bättre eller liknande anslagsenergi/per krona. Prismässigt verkar det som man får mest anslagsenergi/per krona med hatsan. Sedan är jag oerfaren gällande övriga märken det skrivs om. Jaga ska jag inte göra! Men är ute efter energi/precisions känslan.

Angående brytpipa så har jag sätt att korn siktena alltid sitter på brytpipan? Någon anledning att pipan eventuellt rör sig vid avfyrning?

Med underspännare är siktena fast med hela gevärs anordningen? Alltså pipan håller sig styv vid avfyrning?!
skumkorp

Inläggav Leopold 28 okt 2015, 20:58

Vill du ha anslagsenergi per krona så är väl en kraftig spikpistol ett bättre val. När det gäller luftvapen så är det ju a och o att man träffar det man siktar på, mellan 10 - 50 meter som är det man oftast skjuter på.

Finns många bra fjäderbössor i intervallet 3-4000 kr, de flesta funkar utmärkt i licensutförande 16 - 20 J såväl som i licensfri 10J-version.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Springer (28 okt 2015, 21:16)

Re: Hatsan 150 eller 12

Inläggav Skottiråttan 28 okt 2015, 21:24

skumkorp skrev:Angående brytpipa så har jag sätt att korn siktena alltid sitter på brytpipan? Någon anledning att pipan eventuellt rör sig vid avfyrning?

Med underspännare är siktena fast med hela gevärs anordningen? Alltså pipan håller sig styv vid avfyrning?!

På ett kvalitetsvapen är inte detta ett problem. En rätt konstruerad brytpipa är en mkt stabil konstruktion. Mågna fjäderbössor kickar så att greppet och anliggningen är av mkt större vikt än om bössan är en brytpipa eller ej. Att det skulle vara mindre stabilt än en underspännare finns inte i min tekniska värld. Jag är civ. ing. Konstruktion och har hållt på med teknologi över 40 år. Några små regler. Regel 1: håll det enkelt 2: skapa inte problem eller lösningar där de inte finns 3: satsa på kvalitet som ryms inom budget 4: förstå problemet och lös det bitvis om du inte ser helheten 5. Våga experimentera, ingen inbördes rangordning. Har haft Hatsan som arbetskolleger ville ha hjälp med då de plockat in en 20J fjäder och sedan inte kunde träffa en snusdosa på 10 m. Har lagt ner den hjälpen.
Gör som Leo säger: Köp en spikpistol om du vill ha lite umpf! :Thumbupp:
Användarvisningsbild
Skottiråttan

Inläggav Springer 28 okt 2015, 21:33

Hej och välkommen till forumet skumkorp :)
Jag har ingen aning om vilken som blir bäst för din del i valet mellan Hatsan 150 och 125 eftersom jag aldrig ägt någon av dem.
Jag äger dock 4 stycken UK Webley Patriot i samtliga 3 kalibrar och kan ge dig råd utifrån det perspektivet.
Jag har haft fullfartsfjäder i samtliga bössor för att provskjuta dem och få bekräftat att allt är OK innan jag tagit ner dem till licensfritt utförande igen. Varför då undrar du säkert.
Svaret är att jag enbart har de här bössorna som samlarobjekt. De har väldigt mycket kraft (40 joule för ,25 bössan) men är ganska råa att skjuta med i den effektnivån och kräver en skytt som behärskar tekniken till fullo. Då ska man ta med i ekvationen att de är bland de bästa magnumfjäderbössor som byggts för överkomliga pengar. Vad händer då när man tar ner dem till 10 joule för att minska rekylen och slippa licenskravet? Jo då blir de sega i aktionen med väldigt lång lock-time (tiden för kulan att lämna pipan efter avfyrning) eftersom pistongen är så långslagig och fjädern blir klen i förhållande till pistongvikten. Svårskjutet igen med andra ord.
När jag ska ha ut max av mitt skytte får därför bössor som Diana 75, Air Arms Pro Sport, AA Tx200, HW97K följa med istället. Väldigt mycket mer utbyte av skyttet när man oftast träffar där man siktar :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer

Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Springer för detta inlägg
mr_magoo (30 maj 2019, 15:27)

Inläggav lemanfan 28 okt 2015, 21:35

skumkorp skrev:Hatsan eller inte, tar gärna emot rekommendationer i liknande gevär inom 3000-4000kr med bättre eller liknande anslagsenergi/per krona. Prismässigt verkar det som man får mest anslagsenergi/per krona med hatsan. Sedan är jag oerfaren gällande övriga märken det skrivs om. Jaga ska jag inte göra! Men är ute efter energi/precisions känslan.

Vad är det du vill göra egentligen? I vilka situationer tänker du dig skjuta? Avstånd? Måltyp?
lemanfan

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 16 gånger i 11 inlägg

Inläggav atte69 28 okt 2015, 22:44

låter som en hw 80 eller beg 90.....eller varför inte en hw95 ....visst inga 40j men det får man ju inte ur en 125 heller ..en hw80 går ju snällt i 25j ..brytpipa då...underspännare i den prisklassen e väl hw97 ger väl strax över 20j men går ju väldigt fint i 10j med om man inte vill öka ..hatsans löften om m/s e bara snack..däremot då är deras 200 ett ämne .men den behöver mycket handpåläggning för o bli som en hw tex jag vet ..har 2 själv som går bra "efter många timmar" men dom e ju inte värda dom 3700-4000 som säljarna vill ha
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Inläggav N73r 29 okt 2015, 00:51

Riktigt kul att se vettiga förslag från samtliga ang hatsan!

Hänger med i vågen och avråder dig faktiskt från att göra ett KLASSISKT nybörjar misstag! Ska du bara skjuta på tavla hemma så rekomenderar jag en hw30 (finns på luftvapen.se). Anslagsenergi spelar inte så stor roll och du kommer lååångt på 10j, spec i 4,5mm. Tycker du anslagsenergi är viktigt så så ta någon av dom större hw vapnen. Ev nått annat märke, trimfjädrar kan du hitta till alla bössor om det är det viktiga

Det roliga med skyttet är faktiskt att märka att man blir bättre och kan få bra tavlor, tyvärr får man det inte med en hatsan. Kanske låter klyschigt och "vapensnobbigt" men det är faktiskt sant.

Ang underspännare/sidospännare/brytpipa så spelar det ingen stor roll vad du väljer, jag föredrar brytpipa.

Välkommen och lycka till!
N73r

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 10 gånger i 7 inlägg

Inläggav Archon 29 okt 2015, 01:44

Föredrar själv brytpipa. Känns enklare på något vis. Det är nog ingen större skillnad i precision mellan brytpipa och underspännare. I alla fall inte på moderna bössor. Fördelen med underspännare är att det är lättare att montera på större och längre kikarsikten om man så önskar.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 169 gånger i 136 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Inläggav Laredo 29 okt 2015, 01:54

Hej Skumtorp, du tänker inte fel, det är klart som fan att det är kul att ha en riktig dunderbössa som skjuter sönder grejer :-) Billigaste och mest lättillgängliga fullfartsgrejorna får du till en Hatsan, Go for it! Jag skulle välja en 125:a med öppna riktmedel kanske med en mindre budgetkikare på, mest av den anledningen att den är billigare, tung som fan men det är alla magnumbössor, underspännarna är ännu tyngre, och med en fullstor kikare på, Blytunga! Visst har grabbarna rätt i att du så småningom kommer att snegla mot lämpligare avvägda pangare men då får du väl köpa en till :thumbupp: Ett varningens finger dock för att Hatsans avtryck kräver lite talang att demontera o återmontera och du behöver dessutom en rejäl komprimator för att trycka i fullfartsspiralen om du kör med den, ett tips är att kolla in på YouTube hur man gör, tejpa runt avtrycket så att inte sprintarna ramlar ur, du kommer också att upptäcka att vissa delar går att ta bort o sätta dit med att bara skjuta sprintarna åt ena eller andra sidan men aldrig ta ur dem. Köp en 125:a med vanlig fjäder o byt ut till 75kg gasram :smt031 Hatsan är som många andra bössor lite råa i inälvorna, passa på att finlira lite på alla vassa kanter när du ändå har isär bössan, särskilt innerkanten på slitsen i tuben där spännarmen löper, där finns grader som skadar pistongpackningen då du tar ut den och sätter tillbaka, köper du en beggad bössa så beställ en ny pistongpackning tillsammans med GasRamen :smt035
Laredo

Tackad: 18 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapenklubb

Inläggav Silwer 29 okt 2015, 07:09

Dock klassiskt är anledningen för fast pipa att det är stabilare och kan inte slitas ut i ett brytblock eller lås.

Idag är många brytpior av bättre kvvalitet dock så det har mer blivit en personlig sak, en utseendegrej, de flesta anser nog att fast pipa med kolven är snyggare än brytpipevapen

Detta gäller dock inte dessa bössor som är skräp oavsett, köp den billigaste bara och inga 10J isf komer du må dåligt mer än vanligt med en locktime på en halv evighet.

De här säljs bara pga pris som lockar yngre som läser uppblåsta siffror om kraft i vapnet bara och ser fan va slöa de andra är.

Precision 25m en snusdosa? ja då har du kommit rätt i valet iaf, det kan nog göras om du skjuter med stöd, det räknas dock som släng bössan i närmsta krondike precision för andra.

Men vad gör det.

Läg märke till det sköan tillägget "Sniper", ja jises vilka fantasier.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav lemanfan 29 okt 2015, 07:54

Ett tips: här är en bössa som ryms i budgeten och som är klart kvalitativ:

buysell/single_ad.php?ad_id=3637
lemanfan

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 16 gånger i 11 inlägg

Inläggav Silwer 29 okt 2015, 08:02

Ja et sånt val skulle jag garva över.

Men folk lyssnar inte, de gör samma fel om och om igen, därför finns fortfarande krig, svält och annat elände i världen och Hatsan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav acer 29 okt 2015, 08:50

Silwer skrev:Ja et sånt val skulle jag garva över.

Men folk lyssnar inte, de gör samma fel om och om igen, därför finns fortfarande krig, svält och annat elände i världen och Hatsan.

eller så beror allt bara på dumskallar och trångsynta som bara vill se felen med vissa märken här :wink: hopplöst att förklara för de att de inget fattar !!! :lol:
Senast redigerad av acer 29 okt 2015, 09:04, redigerad totalt 1 gång.
acer

Tackad: 9 gånger i 7 inlägg

Nästa

Återgå till Hatsan

| | |likartade trådar| | |