Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
skumkorp skrev:Hej
Vad hade ni valt precisions mässigt fjäder/gasfjäder av dessa modeller i 5.5mm utförande? Har läst nästan alla trådar om respektive modell men ej kommit fram till om underspännare (150 sniper) eller brytpipa (125 sniper) ger bäst precision. Gammal modell eller nyare sniper eller inte.
Underspännare borde ju teoretiskt vibrera "med" hela geväret medans brytpipa eventuellt stannar kvar lite mer vid avfyrning?
Känns dock som att brytpipans sprintar/låsningsläge borde slitas mer med tiden och ge glapp? (små glapp)
Ni med erfarenheter av underspännare/brytpipa av ovanstående modeller svara gärna vilka fördelar/nackdelar ni känner till! Samt andra defekter/erfarenheter av dessa modeller som lätt meckade, vanliga fel, 10J/fullfarts erfarenheter osv.
Svara gärna med vilken modell fjäder/gasfjäder ni har erfarenhet av
skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt
gubbe skrev:Hej och välkommen skumkorp.skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt
När du skriver precision, vad tänker du då, vad bedömer du som precision?
skumkorp skrev: Det jag undrar är vad som är optimalt utöver 10J, underspännare/brytpipa.
skumkorp skrev:Vad hade ni valt precisions mässigt fjäder/gasfjäder av dessa modeller i 5.5mm utförande? Har läst nästan alla trådar om respektive modell men ej kommit fram till om underspännare (150 sniper) eller brytpipa (125 sniper) ger bäst precision. Gammal modell eller nyare sniper eller inte.
Skottiråttan skrev:Vill du ha Hatsan bara för att annars känner ingen igen märket? Du får enorm mkt mer av en europeisk bössa.
Varför anslags energi? Skall du inte jaga (och det får du inte) med den så är 4,5 eller 5 ballistiskt överlägsen 5,5 i synnerhet i 10J utförande. Målen på FT skall droppa även vid 7,5J på långa avstånd, personlig åsikt.
skumkorp skrev:Angående brytpipa så har jag sätt att korn siktena alltid sitter på brytpipan? Någon anledning att pipan eventuellt rör sig vid avfyrning?
Med underspännare är siktena fast med hela gevärs anordningen? Alltså pipan håller sig styv vid avfyrning?!
skumkorp skrev:Hatsan eller inte, tar gärna emot rekommendationer i liknande gevär inom 3000-4000kr med bättre eller liknande anslagsenergi/per krona. Prismässigt verkar det som man får mest anslagsenergi/per krona med hatsan. Sedan är jag oerfaren gällande övriga märken det skrivs om. Jaga ska jag inte göra! Men är ute efter energi/precisions känslan.
Silwer skrev:Ja et sånt val skulle jag garva över.
Men folk lyssnar inte, de gör samma fel om och om igen, därför finns fortfarande krig, svält och annat elände i världen och Hatsan.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst