Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
vettedax skrev:Jo fattar... Ge mig ett råd nu.. Tänkte köpa nått bra sikte med stor förstoring.. gärna 30 gånger.. oftast skjuter jag på tavlor ca 25 meter å märker att jag skjuter bättre med hög förstoring finns det nått fast sikte utan zoom ???
Silwer skrev:Men jag undrade om nån helt enkelt kostade på lite mer även för säg sporter bössan än 500kr sikte?.
Men det är nog döfött
vettedax skrev:Jo fattar... Ge mig ett råd nu.. Tänkte köpa nått bra sikte med stor förstoring.. gärna 30 gånger.. oftast skjuter jag på tavlor ca 25 meter å märker att jag skjuter bättre med hög förstoring finns det nått fast sikte utan zoom ???
vettedax skrev:Håller på en del med astronomi ju...å foto å ofta är ett okular eller optik till min kamera negativt så fort vi kommer till zoomokular... fler linser å sämre .. borde ju gälla kikarsikten med ju... va gäller ytbehandling så tror jag inte det finns på mina okular alls .. Har väl ca 15 st.. spegelteleskop 25 cm spegel
vettedax skrev:ja får kolla runt på nätet.....men va dyrt ...
XY1 skrev:Har nog övervägt valet av sikten lika noga som valet av bössor........
jerico skrev:Jag vet faktiskt inte men både säljare från swarre och vortex säger att det är två stycken i världen.
Prata gärna för dig själv men tala inte för alla jägare bara för att du är av en viss uppfattning.Pryltokig skrev:För jakt är det maximalt ljusinsläpp, låg förstoring, liten storlek/vikt och fukt-stryktålighet som gäller.
Zeiss har länge varit kända för mycket ljus men Swarowski säger sig ha bättre (neutrala) färger.
En jägare vill absolut INTE ha parallax-justering, pariserhjul, 50x förstoring, julgranar och storlek som en termos.
Man kan lätt lägga 20-30 papp på ett schysst märke och lika mycket på bössan men skall jag vara ärlig
brukar det vara gubbarna med de äldsta/billigaste prylarna som är mest framgångsrika..
ogster skrev:Pryltokig skrev:För jakt är det maximalt ljusinsläpp, låg förstoring, liten storlek/vikt och fukt-stryktålighet som gäller.
Zeiss har länge varit kända för mycket ljus men Swarowski säger sig ha bättre (neutrala) färger.
En jägare vill absolut INTE ha parallax-justering, pariserhjul, 50x förstoring, julgranar och storlek som en termos.
Man kan lätt lägga 20-30 papp på ett schysst märke och lika mycket på bössan men skall jag vara ärlig
brukar det vara gubbarna med de äldsta/billigaste prylarna som är mest framgångsrika..
Prata gärna för dig själv men tala inte för alla jägare bara för att du är av en viss uppfattning.
Jag vill ha pralaxjustering på alla min jaktsikten, tyvärr inte möjligt på alla modeller även om man önskar så.
Bara för att man kan justera paralaxen måste man ju inte göra det utan vid snabba situationer kan man ju bara låta den va på 90m.
På mina vakbössor har jag stora sikten med 56 lins (så kallade termosar) men det är ett måste för att kunna så tex räven när det är mörkt.
Gissar på LOW i japan och Schott i TysklandSilwer skrev:vilka två är det?
börne skrev:XY1 skrev:Har nog övervägt valet av sikten lika noga som valet av bössor........
Skulle gärna göra det samma, helt rätt att välja precis det siktet man vill ha till dom olika vapnen & vad dom är till för om man har denna möjlighet, för det gäller ju att ha ekonomin till det också. Du räknar upp sikten för en rätt maffig summa där
Termiskt skulle ju ta bort hela tjusningen med rävvak, snö i kombo med låga moln och lite ströljus omvandlar HT:n sikten till dagsljusPryltokig skrev:ogster skrev:Pryltokig skrev:För jakt är det maximalt ljusinsläpp, låg förstoring, liten storlek/vikt och fukt-stryktålighet som gäller.
Prata gärna för dig själv men tala inte för alla jägare bara för att du är av en viss uppfattning.
Jag vill ha pralaxjustering på alla min jaktsikten, tyvärr inte möjligt på alla modeller även om man önskar så.
Bara för att man kan justera paralaxen måste man ju inte göra det utan vid snabba situationer kan man ju bara låta den va på 90m.
På mina vakbössor har jag stora sikten med 56 lins (så kallade termosar) men det är ett måste för att kunna så tex räven när det är mörkt.
Jag har också "Termos" men jag tror både du och jag faller in under kategorin "Prylbögar". Blir lite orolig för din rävjakt dock. Menar du att du INTE har termiskt sikte??![]()
![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst