LOBO

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

LOBO

Inläggav chaosborn 23 dec 2022, 17:40

Någon som har koll på LOBO airguns?

Hade inte hört talas om dem förens idag då jag råkade se deras "western" modell.

För att följa länken så måste du registera dig.

Tycker den vart riktigt fräck.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Re: LOBO

Inläggav Luftpangarn 24 dec 2022, 08:51

Mycket intressant! Har du hittat någon recension?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav börne 24 dec 2022, 09:36

Luftpangarn skrev:Mycket intressant! Har du hittat någon recension?

Snabb Googling gav detta.

För egen del skulle jag lätt kunna skaffa en sån för skyttet inomhus under vintern som omväxling då jag inte har nån bössa med öppna riktmedel. För egen del en stor fördel att det är ett PCP. Tyvärr lite väl mastigt pris för en sån bössa. Kan väl köpa att vissa pungar upp över 12000kr om man har ett speciellt intresse för den typen av gevär i högre kvalitet för att slippa co2 varianterna. Men lite väl mastigt för en kul plinker som jag hade haft den till då & då.

Kanske inte dom bästa review filmerna man sett men bättre än inget & killen verkar ju nöjd, även om han sabbar hela bössan med kikarsikte & ljuddämpare :o

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6297 gånger i 2488 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Stinsen 24 dec 2022, 10:55

Jag har sett att airgunstore i Gislaved säljer dem.

Mer än så vet jag inte om dem :)
Spännande design iallafall!
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Inläggav bazookaboy 24 dec 2022, 11:19

Kul bössa, men på tok för dyr iallafall för mig.
bazookaboy

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 18 gånger i 16 inlägg

Inläggav vettedax 24 dec 2022, 11:21

Ser lite avigt ut med pipa å magasin i botten..
vettedax

Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav börne 24 dec 2022, 11:33

vettedax skrev:Ser lite avigt ut med pipa å magasin i botten..

Även om "pipan" är lite väl grov tycker jag det ser rätt ok ut, förutom om man kollar framifrån så att säga.

Du måste ju ha lufttuben nånstans & skulle den suttit under en tunnare pipa hade det sett jävligt skumt ut & skulle den varit mindre i diameter för att matcha pipan får du ju inte i mycket luft = litet antal skott.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (24 dec 2022, 17:55)

Inläggav vettedax 24 dec 2022, 11:50

Jo klart är det så..ser lite konstigt ut bara.....men fräcka bössor helt klart...en kompis har en äkta 30-30 ...fan va små dom är i verkligheten.
vettedax

Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav chaosborn 24 dec 2022, 14:06

Jo det är saftigt pris, hade varit trevligt att kikat på en i verkligheten.

Hade missat den tillverkaren helt och hållet.

Ska kolla lite på youtube när man väl är hemma.

God Jul Alla!
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Inläggav Luftpangarn 24 dec 2022, 19:09

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Mycket intressant! Har du hittat någon recension?

Snabb Googling gav detta.

För egen del skulle jag lätt kunna skaffa en sån för skyttet inomhus under vintern som omväxling då jag inte har nån bössa med öppna riktmedel. För egen del en stor fördel att det är ett PCP. Tyvärr lite väl mastigt pris för en sån bössa. Kan väl köpa att vissa pungar upp över 12000kr om man har ett speciellt intresse för den typen av gevär i högre kvalitet för att slippa co2 varianterna. Men lite väl mastigt för en kul plinker som jag hade haft den till då & då.

Kanske inte dom bästa review filmerna man sett men bättre än inget & killen verkar ju nöjd, även om han sabbar hela bössan med kikarsikte & ljuddämpare :o

Om enda skälet att köpa denna modell, är att få pcp drift, om man ändå tänker skjuta innomhus vid rimlig och stabil innomhustemperatur, ja då tycker iaf jag att priset blir helt orimligt.

PCP är som du själv brukar påpeka berättigat vid låga, eller skiftande temperaturer. När man plinkar, dvs inte tex skjuter FT precision, kann man ju alltid ”skjuta in sig” med de första tre skotten, för att kolla dagens (temperaturberoende) kulbana.

Och för en vuxen person som inte vilar häftigt på veckopeng, är kostnaden för CO2 kapslar trots allt en struntutgift.

Jag har mycket större förståelse för (tryckteglerad) PCP och fjäderdriftens fördelar, jämfört CO2, än jag hade för några år sedan. Men för det typ av ”seriöst plinkningsskytte” jag bedriver, är PCP inte påkallat.

Och om du vill plinka westernbössa med klassiska öppna riktmedel innomhus på vinter, ja då finns ju redan två jättebra bygelrepetrar som är satans mycket billigare. För alla de tusentals kronorna i prisskillnad får du sjuuukt många 12g CO2 kapslar. (Senast 3:50kr/st i Tydkland.)

Jag har aldrig förut haft så kul med något gevär, som jag har med mitt Umarex ”Cowboy Rifle” bygelrepeater. Och största nackdelen, som samtidigt är jättekul, är att hylsorna kastas ut över halva nejden. Jag har alltid två hopsydda filtar under mig, för att inte hylsorna skall gå förlorade i hräset. Men skjuter du innomhus, blir rimligen detta inget problem.

Detta alternativ kostar 1/4-1/3 av vad LOBO geväret gör.

LOBO geväret är nog vettigast motiverat i 16J och .25/6,35mm kaliber, en kylig höstdag utomhus. För långhållsplinkning med öppna riktmedel.

Men i alla fall med mina ögon, funkar det inte längre att skjuta med öppna riktmedel på mer än 25-35m, och då är egentligen +20m tilltagande flummigt gissningsskytte.

Jag håller helt med dig att det är helkbasigt att montera kikarsikte på en bygelrepeater. Ett tidstypiskt dioptrtsikte skulle vara ok, men det går lös på några tusen, och kann kräva litet meck att få dit.

Vill man inte krypa på alla fyra för att plocka tomhylsor, är Walthers bygelrepeater en knonbössa.

P.S. Det finns trästockar att köpa tillUmarex bygelrepeater för ca 2’000kr.)
Luftpangarn

Inläggav börne 25 dec 2022, 10:51

Luftpangarn skrev:Jag har aldrig förut haft så kul med något gevär, som jag har med mitt Umarex ”Cowboy Rifle” bygelrepeater. Och största nackdelen, som samtidigt är jättekul, är att hylsorna kastas ut över halva nejden. Jag har alltid två hopsydda filtar under mig, för att inte hylsorna skall gå förlorade i hräset. Men skjuter du innomhus, blir rimligen detta inget problem.

Blir garanterat ett stort problem då vi inte har speciellt stor yta där vi står & skjuter inomhus, skulle det sprätta iväg hylsor som ska plockas upp hade folk nog blivit galna på en då dom flyger ut & hamnar på golvet & garanterat rullar iväg på alla håll, samt även framför skjutbänken som går längs hela rummet med eldupphör varje gång man ska kräla runt & leta upp dom så är det helt uteslutet!!

Samt absolut inget som jag skulle vilja pilla med ens om det inte var ett problem där jag skjuter inomhus.

Annars en snygg bössa & coolt man laddar den på det viset för den rätta känslans skull... Men är det en bössa som även skjuter diaboler? Kollar man så står det ju BB överallt!?
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Luftpangarn 28 dec 2022, 13:50

börne skrev:
Luftpangarn skrev:Jag har aldrig förut haft så kul med något gevär, som jag har med mitt Umarex ”Cowboy Rifle” bygelrepeater. Och största nackdelen, som samtidigt är jättekul, är att hylsorna kastas ut över halva nejden. Jag har alltid två hopsydda filtar under mig, för att inte hylsorna skall gå förlorade i hräset. Men skjuter du innomhus, blir rimligen detta inget problem.

Blir garanterat ett stort problem då vi inte har speciellt stor yta där vi står & skjuter inomhus, skulle det sprätta iväg hylsor som ska plockas upp hade folk nog blivit galna på en då dom flyger ut & hamnar på golvet & garanterat rullar iväg på alla håll, samt även framför skjutbänken som går längs hela rummet med eldupphör varje gång man ska kräla runt & leta upp dom så är det helt uteslutet!!

Samt absolut inget som jag skulle vilja pilla med ens om det inte var ett problem där jag skjuter inomhus.

Annars en snygg bössa & coolt man laddar den på det viset för den rätta känslans skull... Men är det en bössa som även skjuter diaboler? Kollar man så står det ju BB överallt!?

Börne, i ditt fall gissar jag att du hur som helst nog skulle uppskatta Walthers bygelrepeater mer än Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeater. Walther geväret har mycket god precision, vad jag läst. Det är avsett för diaboler, har räfflad pipa och ett strulfritt system med rondellmagasin. Och det har riktig trästock.

Umarex "Cowboy Rifle" är trots allt i grunden ett BB plinkningsgevär, om än med ovanligt bra precision för ett BB gevär. Men det sprider ändå sådär 9mm per 10m, så skjuta poängtavlor går bort. (Spridningen ökar knäppt nog någon millimeter, om man skjuter diaboler. Inte bara jag har kommit fram till det.)

Jag tvekade mellan de båda, men kom fram till att Walthers bygelrepeter funktionsmässigt är alldeles för likt mitt Umarex / Hämmerli 850, för att det skulle ge så mycket annolunda upplevelse. Jag är glad att jag gjorde det valet, för "Cowboy Rifle" är barnsligt kul att skjuta, men om jag tröttnar på att plocka hylsor på marken, är det bara att ta fram mitt Umarex / Hämmerli 850. Även om de öppna riktmedlen där är av "truglo"-typ, snarare än riktigt klassiska bockade plåtsikten.

Walthers bygelrepeater är kanske det moderna alternativet till gamla Haenel? Fast med bättre precision och räckvidd?

Enda invändningen mot Walthern är den stora bakkappan. Men jag tror man kommer över den saken när man har den i handen.
Luftpangarn

Inläggav chaosborn 29 dec 2022, 17:17

Ganska högljudd tydligen.

Verkar inte finnas så där jätte mycket om dem på nätet.

För att följa länken så måste du registera dig.

Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Följande användare vill tacka chaosborn för detta inlägg
Luftpangarn (30 dec 2022, 13:15)

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)