Licensplikt

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Licensplikt

Inläggav Ivarsson 01 mar 2023, 08:58

underljudsförbud skrev:
Ivarsson skrev:
underljudsförbud skrev:
ryden skrev:
öberg skrev:

...tror även att en liten höjning av joule skulle få bort det mesta av all trimning , då folk ofta trimmar för att kunna utföra sitt skytte på ett vettigt sätt , inte så ofta beror detta på att man enbart vill maxa effekt , är man ute efter sådant så finns annat skytte att tillgå rätt enkelt .

Tveksamt. Jag hade absolut inte haft något emot en höjning av den tillståndsfria gränsen till 16 Joule, men att en sådan förändring skulle ha någon större inverkan på fultrimmandet ute i stugorna tror jag inte. Jag kan inte låta bli att tänka på det där med mopeder. På "min tid" så fick moppen gå i tretti blås (som ny), motorerna var strypta och gick inte alltid optimalt. Moppepeojkarna pillade bort strypningen och fräste runt i sisådär 55-60 på en moped som gick ganska bra. Sedan kom de där EU-mopparna som är klassade till 45 km/h, i praktiken kanske drygt 50 blås när allt är inkört. Trimmandet försvann absolut inte i och med detta utan mopedisterna fortsatte glatt att modda sina grejor, men nu för att få till farter på både 80 och 90 blås.

Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål ;)

jag själv föredrar ett lite längre bort skytte efter många års nötande för resultat , då väder och vind även gör hobbyn mer intressant i längden :)
och vist så kommer alltid trimning att existera , men med hårdare lagar vid vapenbrott så lär fler tänka efter en gång extra innan man sätter borren i bössan , är ju liksom inte 2 års fängelse i dag att bli påkommen med en moped som går lite fortare :wink:
så för att slippa mycket elände , höj effektgränsen som jag skrev och ställ krav på säker förvaring

lite frihet under eget ansvar , som kommer göra att luftskyttet i landet överlever över tid

Som en vapelinlicens light som inskränker sig till luftvapen och målskytte? Tja, kanske inte så dumt ändå. Möjligen kan man tycka att det är lite avigt att man i stort sett ställer samma krav för målskyttelicens på ett luftgevär på 16 Joule som på ett halvautomatiskt gevär i .223 rem.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson

Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg

Inläggav underljudsförbud 01 mar 2023, 09:24

Ivarsson skrev:
Som en vapelinlicens light som inskränker sig till luftvapen och målskytte? Tja, kanske inte så dumt ändå. Möjligen kan man tycka att det är lite avigt att man i stort sett ställer samma krav för målskyttelicens på ett luftgevär på 16 Joule som på ett halvautomatiskt gevär i .223 rem.

ja är inte riktigt genomtänkt , de lagarna för luftvapen
måste väl gå att påverka om skyttarna går samman och agerar så hårt vi kan

tror vi varit lite för tysta om detta tyvärr , i många år nu :|
och då händer inget , i detta land , det är då säkert .....

så till alla klubbar där ute , fundera lite nu , jag hänger garanterat på fullt ut med stöd och info till mer skyttar om det börja skrivas namnlistor för att belysa problemen för oss :thumbupp:
underljudsförbud

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 33 gånger i 30 inlägg
Luftvapen favorit: 6,35

Inläggav pewpewpew 01 mar 2023, 09:32

Själv har jag vapenskåp till mina "riktiga" vapen. Dock så får det ju bara plats en viss mängd skjutjärn, även om skåpet är det största normala skåpet på marknaden.
Har hört från någon initierad att licensbelagda luftvapen skulle kunna förvaras så som man gjorde med studsaren förr, alltså låst i ett ställ eller så, det var därför jag frågade.
Hade ju underlättat betydligt. Ett luftgevär är ju troligen mindre stöldbegärligt än en 9mm pistol.
pewpewpew

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav XY1 01 mar 2023, 11:25

underljudsförbud skrev:
Ivarsson skrev:

ja är inte riktigt genomtänkt , de lagarna för luftvapen
måste väl gå att påverka om skyttarna går samman och agerar så hårt vi kan

tror vi varit lite för tysta om detta tyvärr , i många år nu :|
och då händer inget , i detta land , det är då säkert .....

så till alla klubbar där ute , fundera lite nu , jag hänger garanterat på fullt ut med stöd och info till mer skyttar om det börja skrivas namnlistor för att belysa problemen för oss :thumbupp:

Ett problem är att det inte finns så många klubbar som bedriver den typen av skytte som kräver licensbelagda luftgevär. Ett annat problem är det inte finns något auktoriserat nationellt förbund som kan föra klubbarnas talan (förutom Skyttesportförbundet där Field Target finns representerat). Om det nu fanns tillräckligt med klubbar (med aktiva medlemmar) och ett nationellt luftskytteförbund, till vem skall protesterna riktas? Sportskytte är politiskt helt dött, speciellt luftskytte!
Ska vi kunna göra oss hörda så måste fler luftskyttar organisera sig i föreningar, bedriva ett aktivt skytte med lokala och nationella tävlingar. Allt måste ske inom nuvarande lagar och regler. När vi är där, så kanske vi kan bilda ett nationellt luftskytteförbund som i sin tur, på lång sikt, kan påverka myndigheter och på sikt även politiker, för att få till eventuella lagändringar.
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 481 gång
Tackad: 280 gånger i 138 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Inläggav XY1 01 mar 2023, 15:13

Ett exempel på svårigheter i skyttevärden är ju implementeringen av EUs vapendirektiv och där finns det tunga instanser som har åsikter. Våra "små" luftvapenproblem ligger långt ner på listan...

För att följa länken så måste du registera dig.

Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1

Tack utdelade: 481 gång
Tackad: 280 gånger i 138 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Inläggav Luftpangarn 02 mar 2023, 12:57

Luftvapen bidrar inte med något samhällsproblem, och borde därför heller regleras som om det var ett problem. Det drar bara samhällsresurser.

En plikt att anmäla innehav av luftvapen (individuellt, med serienummer), skulle inskärpa en känsla av ansvar. Och i den mån luftvapen alls utgör något samhällsproblem, tror jag de mesta av ett eventuellt problem, skulle lösas på detta sätt. Självklart skulle man vid registreringen lova att ta hand om vapnet på ett säkert sätt. (Vilket man redan är, men tål att upprepas. Vilket tex skulle kunna lösas med ett låst vapenställ (på väggen), eller avtryckarlås.

Ur farlighetssynpunkt vete sjutton om det är någon vidare skillnad på 10J eller 16J, men det är irriterande att ha en gräns som ligger under internationell tävlingsstandard. Inte minst då det alls inte finns luftskytteföreningar överallt i Sverige, så att skaffa licens är inte alls särskilt lätt.

Jag vill minnas att det i Finland inte finns några begränsningar alls (utöver 18års gränsen). I Norge finns ingen begränsning för 4,5mm, och just enbart anmälningsplikt för större kalibrar. (Har för mig det är relativt ny lag?)

I Polen finns en mycket intressant variant. Där måste man anmäla innehavet inom 10 dagar, men det intressanta är att man måste skicka in en psykiatrisk utvärdering också. Idag är det väldigt konstigt att detta ansvar litet outtalat i praktiken ligger på skytteföreningar - dvs grovsållning av knäppgökar. Licenshandläggarna träffar ju aldrig de sökande, och föresten är ju inte heller de några proffs på att möjligen kunna identifiera farliga tokstollar. (Vilket möjligen också skulle vara intressant även för annan brottsbekämpning?)

Ett absolut minimikrav är, att oavsett lagstiftning kring luftvapen, så skall den tillämpas lika i hela Sverige, vilket inte verkar vara fallet idag.

P.S. Vilken effekt ligger PCP skidskyttegevär på?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav vettedax 02 mar 2023, 14:52

Läste igenom tråden nyss...innebär detta att mina gamla BSA Airsporters mellan 65 till 92 i cal 22 får göra 200mps ???????
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Tempest 02 mar 2023, 17:03

vettedax skrev:Läste igenom tråden nyss...innebär detta att mina gamla BSA Airsporters mellan 65 till 92 i cal 22 får göra 200mps ???????

Är du första ägaren så är det tillåtet men så fort gevären överlåts till nån annan så blir de licenspliktiga med den utgångshastigheten.
Tempest

Tack utdelade: 89 gång
Tackad: 139 gånger i 121 inlägg

Inläggav börne 02 mar 2023, 17:23

Ivarsson skrev:Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål ;)

Håller med... Jag skjuter mer med mina 10J bössor än med mina licens LV. Sen blandar jag in krut ibland, men av mina LV blir det oftast nån av 10Jarna.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav vettedax 02 mar 2023, 18:26

Licensbelagda luftgevär får väl bara användas på avsedd skjutbana eller hur ?? å inte hemma i trädgården ?? eller har jag fel nu ??
vettedax

Inläggav börne 02 mar 2023, 18:32

vettedax skrev:Licensbelagda luftgevär får väl bara användas på avsedd skjutbana eller hur ?? å inte hemma i trädgården ?? eller har jag fel nu ??

Källa... För att följa länken så måste du registera dig.

Rådgivarens svar
2017-12-05
Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Jag förstår din frustration över din grannes beteende. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller.

Utgångspunkten är att en markägare får göra vad hen vill på sin egen mark. Skjutning med vapen kräver dock tillstånd av Polismyndigheten om det sker på ett område som omfattas av detaljplan, detta framgår av 3 kap 6 § ordningslagen. Det betyder att om marken omfattas av detaljplan får markägaren inte skjuta utan tillstånd. Handlar det om en skjutbana får denna endast användas efter tillstånd av Polismyndigheten, se 3 stycket samma bestämmelse. Med skjutbana avses en permanent anläggning som används för utbildnings-, övnings- eller tävlingsskytte.

Du skriver att du inte bor i ett detaljplanerat område. I ett område som inte är detaljplanerat får man skjuta, även utan tillstånd. Om personen har en skjutbana krävs dock tillstånd även utanför detaljplanerat område.

Säkerhet väger dock tungt. Skjutningen bör även ske måttligt vilket innebär att man inte bör skjuta för många skott så att det orsakar störande buller eller skjuta under orimliga tider. Om markägaren skulle träffa någon kan han eller hon både bli skadeståndsskyldig och ansvarig för brott.

Även om din granne får skjuta så kan det inte ske hur som helst. Det faktum att han skjuter över två vägar lär inte vara tillåtet om allmänheten har tillgång till dessa vägar.

Om du upplever en risk för din och dina hästars säkerhet bör du kontakta polisen. De kan ge dig mer exakta svar på vad som gäller.

Jag hoppas att du fick vägledning i din fråga.

Vänliga hälsningar,
Sofia Berg
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Ivarsson 03 mar 2023, 08:31

vettedax skrev:Licensbelagda luftgevär får väl bara användas på avsedd skjutbana eller hur ?? å inte hemma i trädgården ?? eller har jag fel nu ??

Såvitt jag har kunnat reda ut (jag har verkligen försökt att läsa på och undersöka i ett antal år) så det alltid förbjudet att avfyra krutvapen i detaljplanerat område såtillvida man inte har tillstånd för detta. Luftvapen är däremot fritt fram om inte detta är reglerat i de lokala ordningsföreskrifterna. Detta naturligtvis givet att man inte framkallar fara eller olägenheter. Jag har inte kunnat se någonstans att man skiljer mellan licensfria och licenspliktiga luftvapen, men svårigheterna att skjuta säkert och diskret ökar såklart med ökad effekt.

Man kan inte ta för givet att alla känner till detta, varken grannar eller poliser. När min far för en massa år sedan stod i sin trädgård och puffade med sin gamla trötta BSA Meteor fick han besök av två konstaplar som myndigt upplyste honom om att sådär fick han absolut inte hålla på. Farsan fogade sig i detta och ställde undan bössan för gott.

När jag skjuter på egen täppa så är målsättningen att de kringboende inte ska märka något. Inga hiskeliga mynningssmällar eller skramlande i kulfång och definitivt inget viftande med gevär. Grannsämja är viktigt och diskussioner kring vilken *rätt* man har att skjuta på tomten lär inte leda till något gott.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson

Följande användare vill tacka Ivarsson för detta inlägg
Luftpangarn (03 mar 2023, 09:32)

Inläggav vettedax 03 mar 2023, 08:59

Hej Ivarsson....har du med fått fram att man måste va första ägaren angående licensfritt på tex en Airsporter 1966 i 22 cal ??? min gamla bettan ligger på 170 mps ca...den köptes av min far till mig 1968 ca..kostade 300kr vad jag minns.
Å andra sidan vem har kvar kvitton sen 50 år tillbaka..???håller med dig helt om grannars samverkan..
vettedax

Inläggav börne 03 mar 2023, 09:19

Köpte din far den är du inte första ägare & var kanske inte ens 18 år när den köptes. Då är det licenskrav för dig idag om den ger mer än 10J.

Finns massor om det på forumet, sök på pre 92.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Ivarsson 03 mar 2023, 09:20

Hej vettedax :)

Jo, det där med 200 m/s i kaliber 5,5 gäller om man redan hade bössan när reglerna ändrades 1992. Vem som ska bevisa vad när det gäller en gammelbössa i 5,5 som slår hårdare än 10 Joule har jag ingen som helst aning om.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson

Inläggav vettedax 03 mar 2023, 14:38

Jag har en likadan Airsporter köpt på tradera för några år sedan..i bra skick å enligt mig original..tillverkad ca 1970...orenoverad men i bra skick. droppade i ca 10 droppar vanlig motorolja i laddbulten å lämnade bössan stående i ca 5 dagar så läderpackningen fick svälla...i dag provade jag den å den hamnade på stabila 225 mps efter ca 30 kulor...å då en 4,5mm ..så man får nog kolla upp sina gamla relikar angående effekten...
vettedax

Inläggav Hawkeye 03 mar 2023, 14:58

Ivarsson skrev:Hej vettedax :)

Jo, det där med 200 m/s i kaliber 5,5 gäller om man redan hade bössan när reglerna ändrades 1992. Vem som ska bevisa vad när det gäller en gammelbössa i 5,5 som slår hårdare än 10 Joule har jag ingen som helst aning om.

I Sverige ligger bevisbördan på åklagaren.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Ivarsson 03 mar 2023, 17:29

Hawkeye skrev:

Jepp. Alltid!

Fast ibland konstras det med den saken.
BSA Meteor Mk2
Daisy 131
Diana 35
FWB 300s
HW50s
Artemis PR900W
FX Typhoon
HW97K

Diana mod.5
Steyr LP1
Ivarsson

Inläggav ogster 04 mar 2023, 08:44

Vem har hittat på lögnen att man måste va första ägaren på en bössa för att den ska va Pre92?

Köpte man bössan innan nya reglerna kom 1992 och man var 18år då så är bössan PRE92.

Finns inga som helst krav på att man ska behöva visa upp ett kvitto (hur ska man kunna kräva det då man inte visste förnst i efterhand att lagen skulle ändras + att staten kräver väl 10år på avdragna kvitton och den tiden har ju passerat rejält)

Så var man 18år eller mer 1992 så kan man köpa sig en bössa och så länge man inte betalar den med swich eller liknande dumheter kan man sitta lungt i båten. (storebror ser allt)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav 2fast4u 04 mar 2023, 08:52

Ivarsson skrev:
Hawkeye skrev:

Jepp. Alltid!

Fast ibland konstras det med den saken.

... och var du inte 18år '92 så har du gjort det lätt för åklagaren.
2fast4u

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: bsa

Inläggav vettedax 04 mar 2023, 09:07

ogster skrev:Vem har hittat på lögnen att man måste va första ägaren på en bössa för att den ska va Pre92?

Köpte man bössan innan nya reglerna kom 1992 och man var 18år då så är bössan PRE92.

Finns inga som helst krav på att man ska behöva visa upp ett kvitto (hur ska man kunna kräva det då man inte visste förnst i efterhand att lagen skulle ändras + att staten kräver väl 10år på avdragna kvitton och den tiden har ju passerat rejält)

Så var man 18år eller mer 1992 så kan man köpa sig en bössa och så länge man inte betalar den med swich eller liknande dumheter kan man sitta lungt i båten. (storebror ser allt)

Vet du detta ?? nyfiken på den lagtexten jag med...får kolla Börnes hänvisning här på forumet i dag...alltid kul att veta ju.
vettedax

Inläggav Dring Politzai 04 nov 2023, 03:37

ogster skrev:Vem har hittat på lögnen att man måste va första ägaren på en bössa för att den ska va Pre92?

Funder på när den här nya lagen som inträdde 1992 började gälla, var det vid årsskiftet 91-92 eller var det senare under sommaren då andra lagar trädde kraft ?
Dring Politzai

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Leffe357 08 nov 2023, 13:41

Tror det var 1/7 -92 som den började gälla.
Användarvisningsbild
Leffe357

Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Inläggav Per-Erik 09 nov 2023, 00:17

Det var 1/1 1992 som lagen ändrades.

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik

Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg

Föregående

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)