Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
underljudsförbud skrev:Ivarsson skrev:underljudsförbud skrev:ryden skrev:öberg skrev:
...tror även att en liten höjning av joule skulle få bort det mesta av all trimning , då folk ofta trimmar för att kunna utföra sitt skytte på ett vettigt sätt , inte så ofta beror detta på att man enbart vill maxa effekt , är man ute efter sådant så finns annat skytte att tillgå rätt enkelt .
Tveksamt. Jag hade absolut inte haft något emot en höjning av den tillståndsfria gränsen till 16 Joule, men att en sådan förändring skulle ha någon större inverkan på fultrimmandet ute i stugorna tror jag inte. Jag kan inte låta bli att tänka på det där med mopeder. På "min tid" så fick moppen gå i tretti blås (som ny), motorerna var strypta och gick inte alltid optimalt. Moppepeojkarna pillade bort strypningen och fräste runt i sisådär 55-60 på en moped som gick ganska bra. Sedan kom de där EU-mopparna som är klassade till 45 km/h, i praktiken kanske drygt 50 blås när allt är inkört. Trimmandet försvann absolut inte i och med detta utan mopedisterna fortsatte glatt att modda sina grejor, men nu för att få till farter på både 80 och 90 blås.
Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål
jag själv föredrar ett lite längre bort skytte efter många års nötande för resultat , då väder och vind även gör hobbyn mer intressant i längden![]()
och vist så kommer alltid trimning att existera , men med hårdare lagar vid vapenbrott så lär fler tänka efter en gång extra innan man sätter borren i bössan , är ju liksom inte 2 års fängelse i dag att bli påkommen med en moped som går lite fortare![]()
så för att slippa mycket elände , höj effektgränsen som jag skrev och ställ krav på säker förvaring
lite frihet under eget ansvar , som kommer göra att luftskyttet i landet överlever över tid
Ivarsson skrev:
Som en vapelinlicens light som inskränker sig till luftvapen och målskytte? Tja, kanske inte så dumt ändå. Möjligen kan man tycka att det är lite avigt att man i stort sett ställer samma krav för målskyttelicens på ett luftgevär på 16 Joule som på ett halvautomatiskt gevär i .223 rem.
underljudsförbud skrev:Ivarsson skrev:
Som en vapelinlicens light som inskränker sig till luftvapen och målskytte? Tja, kanske inte så dumt ändå. Möjligen kan man tycka att det är lite avigt att man i stort sett ställer samma krav för målskyttelicens på ett luftgevär på 16 Joule som på ett halvautomatiskt gevär i .223 rem.
ja är inte riktigt genomtänkt , de lagarna för luftvapen
måste väl gå att påverka om skyttarna går samman och agerar så hårt vi kan
tror vi varit lite för tysta om detta tyvärr , i många år nu![]()
och då händer inget , i detta land , det är då säkert .....
så till alla klubbar där ute , fundera lite nu , jag hänger garanterat på fullt ut med stöd och info till mer skyttar om det börja skrivas namnlistor för att belysa problemen för oss
vettedax skrev:Läste igenom tråden nyss...innebär detta att mina gamla BSA Airsporters mellan 65 till 92 i cal 22 får göra 200mps ???????
Ivarsson skrev:Och så håller jag inte riktigt med om att högre anslagsenergi är en förutsättning för att bedriva sitt skytte på att vettigt sätt. Fungerar inte skyttet med en bössa som ger 10 Joule så kan man ju korta avståndet och skjuta mot mindre mål
vettedax skrev:Licensbelagda luftgevär får väl bara användas på avsedd skjutbana eller hur ?? å inte hemma i trädgården ?? eller har jag fel nu ??
vettedax skrev:Licensbelagda luftgevär får väl bara användas på avsedd skjutbana eller hur ?? å inte hemma i trädgården ?? eller har jag fel nu ??
Ivarsson skrev:Hej vettedax
Jo, det där med 200 m/s i kaliber 5,5 gäller om man redan hade bössan när reglerna ändrades 1992. Vem som ska bevisa vad när det gäller en gammelbössa i 5,5 som slår hårdare än 10 Joule har jag ingen som helst aning om.
Hawkeye skrev:Ivarsson skrev:Hej vettedax
Jo, det där med 200 m/s i kaliber 5,5 gäller om man redan hade bössan när reglerna ändrades 1992. Vem som ska bevisa vad när det gäller en gammelbössa i 5,5 som slår hårdare än 10 Joule har jag ingen som helst aning om.
I Sverige ligger bevisbördan på åklagaren.
Ivarsson skrev:Hawkeye skrev:Ivarsson skrev:Hej vettedax
I Sverige ligger bevisbördan på åklagaren.
Jepp. Alltid!
Fast ibland konstras det med den saken.
ogster skrev:Vem har hittat på lögnen att man måste va första ägaren på en bössa för att den ska va Pre92?
Köpte man bössan innan nya reglerna kom 1992 och man var 18år då så är bössan PRE92.
Finns inga som helst krav på att man ska behöva visa upp ett kvitto (hur ska man kunna kräva det då man inte visste förnst i efterhand att lagen skulle ändras + att staten kräver väl 10år på avdragna kvitton och den tiden har ju passerat rejält)
Så var man 18år eller mer 1992 så kan man köpa sig en bössa och så länge man inte betalar den med swich eller liknande dumheter kan man sitta lungt i båten. (storebror ser allt)
ogster skrev:Vem har hittat på lögnen att man måste va första ägaren på en bössa för att den ska va Pre92?
Köpte man bössan innan nya reglerna kom 1992 och man var 18år då så är bössan PRE92.
Finns inga som helst krav på att man ska behöva visa upp ett kvitto (hur ska man kunna kräva det då man inte visste förnst i efterhand att lagen skulle ändras + att staten kräver väl 10år på avdragna kvitton och den tiden har ju passerat rejält)
Så var man 18år eller mer 1992 så kan man köpa sig en bössa och så länge man inte betalar den med swich eller liknande dumheter kan man sitta lungt i båten. (storebror ser allt)
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst