Hurricane sålde för många år sedan en "88g" HPA/
PCP patron. Den var populär och sålde slut. Han har en enda kvar, som han själv använder för att provskjuta vapen. Den fungerar bra mao.
Dock misstänker jag att det kan handla om varianten som Brocock/Umarex tillverkade, som faktiskt har en tryckregulator inbyggd. De gjorde som sagt tom en 12g variant med tryckregulator. ( Den intressanta historien om denna
För att följa länken så måste du registera dig. )
(Nuvarande Proton Xljc eller v. fn. den nu heter som Hurricane har, är inget han egentligen är vidare road av att sälja. Den har inte tryckregulator Tillverkades av en mytoman som lovade saker vitt och brett på mässor, och det var strul med allt.)
Men som sagt, en forumsmedlem hävdar att Walthers 2x12g adapter funkar bra att fylla med luft. Så det funkar rimligen nog hyggligt att fylla en 88g patron med luft också.
I mina ögon är poängen att kunna växla mellan CO2 och luft. CO2 för sommar, och luft för under sådär 10-12C, för där någonstans börjar CO2 prestera mindre bra.
Vad gäller CO2 är köpta 12g ju superbekvämt, så bulkfyllning från tex sodastreamtuber känns egentligen inte supermotiverat. Det är litet därför det projektet hamnat på is för min del. Trots att jag lyckats få tag på fyllbara 12g patroner av exakt rätt storlek. (OBS! - de flesta kineserna säljer har fel dimensioner.) De har ventiler i båda ändar. Men man skall skjuta bra mycket för att kunna spara många slantar, så det skall vara värt mödan.
Mitt problem är att få tätt mellan fylladaptern på sodastreamflaskan (också färdig från Kina) och 12g patronen. Nån dag skall jag väl ta tag i saken. Bara för att, liksom.

12g patroner har nog helt enkelt blivit standard, därför att de använts i "evigheter" i sodasifoner för drinkborden. De går ju att köpa skitsnygga typ snudd på antika sodasifoner för 12g patroner. (Tror inte riktigt de ännu passerat 100 års gränsen för antikt? Även om första sodasifonen för ändamålet tydligen presenterades redan 1829!

Men de använde rimligen inte färdiga 12g patroner från början?!)
En tysk kille bulkfyller samma 2x12g adapter som jag har med kolsyra från nå'n jättegastub med CO2 med två färdigköpta adaptrar.
För att följa länken så måste du registera dig. Det är väl något sådant du är ute efter? Fast du vill använda brandsläckare att fylla från? (Killen påpekar att han inte har något stigrör i gasflaskan, men för test funkar det bra. Annars får man hålla gastuben upp och ner, så den flytande gasen rinner ner i det man vill fylla.
Jag har exakt samma a problem med att fylla gasol i mina modellånglok. Men jag änvänder ju små tuber föt campinggasolkök, så det är ju inte så jobbigt att hålla dem upp och ner under fyllning. Någon gång har jag väl blivit trött i armarna och svurit, när saker och ting djävlas. Till saken hör att inte bara gaskopplingar kan frysa, vara otäta eller djävlas i största allmänhet, känns det som

, utan temperaturen på gastank(arna) i loken blir varma av värmen från ångpannan.
Så i ett lok har jag lött ihop en extra "kall" gastank i tendern och kopplat till den varma gastanken vid ångpannan, för att underlätta fyllning, utan att vänta på att loket/gastanken kylts ner. Men inte heller det systemet är 100% enkelt, eftersom det kan uppstå väldigt stora skillnader i tryck/fyllnadsgrad/temperatur mellan tankarna.
Det är verkligen litet "sport" att köra små modellånglok!

Vi brukar tala om "lyckade körningar", dvs de gånger man lyckas få allt att fungera, så loken beter sig snällt och vackert.

Somliga tycks inte kunna läsa sina lok, och begripa vad som pågår i loket, så för dem blir det glest mellan "lyckade körningar". Andra lyckas nästan jämt. Givetvis har dessutom alla lok sina egenheter man måste lära känna. Jag har 3 lok och ett 4:e på gång.
(Ett av mina lok är spriteldat, jag kör ren metanol, och det funkar alltid jättebra... föööör bra, för det vill gärna fara iväg i raketfart! Jag har listat ut att ångblästern i sotskåpet tyvärr går på fullt blås för jämnan, den går inte att justera / stänga av som den skall, och därmed skenar fyren/pannan, trycket rusar, säkerhetsventilerna går på fullt blås de med, och loket rusar. Är bara litet krävande att riva ner loket och bygga om. Tyckte det var skumt redan när jag satte ihop loket, men tillverkaren har inte längre den felaktiga delen. Men nån dag så...

)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.