Walther Lever Action PCP / luftkonvertering

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther Lever Action PCP / luftkonvertering

Inläggav Luftpangarn 30 jun 2023, 12:17

ryden skrev:För övrigt impulsköpte jag en Walther Lever Action och den var så rolig att den nog får lite förtur, blir nog en del ölburkar att avfånga i trädgården på fredag.
Hur är det med att konvertera den till luft? Jag kommer ihåg att jag läste om någon som byggt om en 12g-adapter till PCP. Någon som vet mer?

I en mycket gammal tråd - som jag inte säkert kommer ihåg vad den egentligen handlade om*- här på forumet, beskrev en medlem hur han helt enkelt fyllde Walthers 2x12g CO2 adapter med luft till sin Walther bygelrepeter. Den kan fås i paket med bygelrepetern, så den passar. Vill minnas att han fyllde till 100bar, och fick ut 50-60 skott som han hävdade var jämna. (Kanske "plinkningsjämna"?) Denna adapter talade han om, som jag förstod det: För att följa länken så måste du registera dig.

Vad den tål för tryck, vågar jag inte gissa.

Själv har jag denna adapter För att följa länken så måste du registera dig.

Den har en ståltub med rejält tjocka väggar, så den skulle jag inte tveka att fylla till högre tryck. Sådär 150-200bar skulle jag inte tveka att fylla. Jag är tämligen övertygad om att det handlar om samma trycktub som till Walther LG300 Dominator För att följa länken så måste du registera dig.

Dock är jag osäker på om längden på denna passar i bygelrepetern.

Manometer på "tuben" får man klara sig utan. Man får kolla fylltryck på pumpen, och sedan räkna skott / magasin tills skotten dalar.

Det trevliga är ju att man kan fylla adaptrarna antingen med 2st 12g CO2 kapslar, med luft, eller bulkfylla CO2 från tex "Sodastream" CO2 flaskor.

När folk konverterar Umarex / Hämmerli 850 CO2 till PCP, så byter de till den starkare/hårdare hammarfjädern till Walther LG300 / 1250 Dominator. (Allihop samma plattform, liksom Rotex 8.) Av det drar jag slutsatsen att man kanske måste göra likadant på en Walther bygelrepeter, om man vill fylla litet högre tryck i adaptertuben.

*Kanske handlade tråden om Proton x2 ljc luftfyllbara patroner. En katastrofprodukt. En så liten lufttank ändrar tryck jättemycket med varje skott. Det fanns en tryckreglerad variant en gång i tiden, utvecklad av Brocock och Umarex, men marknaden var inte mogen för den. Hur som helst passade tydligen fylladaptern till denna även på Walthers 2x12g adapter, men det lär det ju finnas flera som gör.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Walther Lever Action PCP / luftkonvertering

Inläggav ryden 30 jun 2023, 13:16

Suveränt!
Konvertering till luft är egentligen bara värt det om man kan få in en regulator i tuben annars måste man kompensera för fallande hastighet hela tiden, men att kunna bulkfylla från en brandsläckare är ju en stor fördel.
Så vilken tub som helst med rätt dimensioner och M16x1,5 gänga och backventil.

Har din adapter backventil?
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 49 gånger i 33 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Inläggav Luftpangarn 30 jun 2023, 20:49

Åtminstone min adapter har backventil, så de går utmärkt att skruva ur dem med tryck kvar i tuben. Jag är faktiskt litet förvånad över hur sjutton bra det funkar! CO2 förlusten känns helt otroligt minimal. Om ens alls. Dock lär det ju inte vara alldeles enkelt att trycka in ventilen om tuben håller 150bar. Det är knepigt nog om man inte skjuter ut all kolsyra, man får trycka till nåt djävla rejält, tycker jag. Men växlar man luft för vinter, mot CO2 för sommar, är det ju inte så farligt att blankavfyra en helvetes massa skott. :-)

Brandsläckare CO2 variant verkar inte så lätt att varken få tag på, än mindre fylla. Enligt brandkåren är släckre numera engångsgrejor.

Och ”sodastreamkolsyra” a 425g finns ju överallt, och fyllning finns ofta på kampanj för typ 29kr eller nå’t.

Jag hittade ventil med kran som passar på flaskan på kinesiska ”Wish” för under 200kr, så inte ens det behöver man meka.

Annars säger de som gör detta på Umarex/Hämmerli 850 att de kör luft vintertid, och CO2 sommartid. Tydligen stör inte den hårdare fjädern för luft CO2 användningen.

Och ja, oreglerad tryckluft är en historia för sig själv, som diskuterades mycket här i forumet förr. Att hitta en ”sweet spot” i tryck, ett trycintervall, där man kunde skjuta kanske 30 skott med den höga precision Fielt Target kräver. Och ju mindre tub, desto föree jämna skott. Därav Rotex 8’s löjligt stora flaska, i stället för en cylindrisk tun.

Men Walther bygelrepeter är snarast ett extremt precist plinkningsvapen. Som med sina öppna riktmedel inte skall riktigt jämföras med att skjuta med kikarsikte. Även om konstruktionen verkar ha utomordentlig precision. Så jag drömmer om en tidstypisk diopter på en sådan bössa.
Luftpangarn

Inläggav ryden 01 jul 2023, 00:05

Ja det är helt klart precist, jag sköt den med bra stöd för min chrony är kräsen av sig och behöver kulorna på rätt ställe och åtta skott renderade i 76p på 10m med öppna riktmedel på pistoltavla.

En fyllstation med sodastreamflaska vore ju perfekt.

Jag har försökt hitta en ventilkropp man skulle kunna gänga in i 88g patronen, typ en Schraderventil men inte hittat något.

Kanske de blå småflaskorna för gasol?
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav börne 01 jul 2023, 08:04

Luftpangarn skrev:Och ja, oreglerad tryckluft är en historia för sig själv, som diskuterades mycket här i forumet förr. Att hitta en ”sweet spot” i tryck, ett trycintervall, där man kunde skjuta kanske 30 skott med den höga precision Fielt Target kräver. Och ju mindre tub, desto föree jämna skott. Därav Rotex 8’s löjligt stora flaska, i stället för en cylindrisk tun.

Har 216cc tub på mina oreglerade PCP så inga jättestora som FX har på vissa av sina t.e.x. & i 10 J får jag lätt ut 120 jämna skott med en max spridning på 4 m/s i sweetspot & i den andra med 19J 60-70 skott med en spridning på 2-3m/s så lite mer än 30 kan man allt få ut med ett bra självreglerande PCP vapen. Det tar ju ut varandra. Högt tryck i tuben & hammaren öppnar kort tid, lägre tryck i tuben & hammaren öppnar längre tid men lika mycket luft kommer ut därav jämn fart så man kan ju trots allt använda ett rätt stort spann av trycket.

Sen finns det ju såklart sämre & bättre oregulerade bössor.

Ville bara ha det sagt att 30 skott är ju inte hugget i sten. Möjligtvis på en oregulerad gammal fullfartare från FX i 45J. Men jämför vi co2 & PCP får det ju bli dom lägre farterna vi jämför.

Men måste va smidigt att kunna fylla från stor flaska med adapter vad gäller co2 eller för egen del som föredrar PCP konvertera :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav ryden 10 jul 2023, 10:32

Nu har jag en plan, vi får se om den överlever mötet med verkligheten

* M8 fyllnippel, svarva bort mutterdelen och gänga den helt i M8
* Ta reda på hur långt in ventilkäglan behöver sitta för att öppnas av nålen i geväret
* Kapa nippeln till rätt längd.

* Gänga flaskhalsen för M8x1
* Skruva i den modifierade fyllnippeln med permanent Locktite

Hey presto! En återfyllningsbar CO2-kapsel med backventil.

Ritningen är M10, men ni fattar
Bild

Bör ju funka med luft också men vad är maxtryck på en 88g flaska?
Och vi pratar 12CC luft, hur många skott får man ut?

Vinsten är nog att kunna bulkfylla patronerna
Senast redigerad av ryden 10 jul 2023, 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Luftpangarn 10 jul 2023, 21:07

Jag är rädd att jag inte begriper. Skall du ta en tom 88g CO2 patron, och förse med fyllnippel i bakändan?

I små behållare rymms mycket mer "gas", dvs molekyler CO2 eller "luft" att expandera i vapnet, om man fyller med flytande CO2 gas, än man kan trycka i komprimerad luft. Gick det att fylla flytande luft, vore det en annan historia.

Så kolsyra ger fler skott än luft på samma volym på gaspatronen - om man lyckas fylla optimalt med kolsyra. Dvs gaspatronen / tanken till/i vapnet skall vara kyld vid fyllning, och kolsyrekällan, tex en sodastreamtub, skall vara varm. Detta går väl att ordna vid första fyllning hemma, med ena delen ur frysen, och den andra i varmvatten. Men på plats vid skyttet är det inte riktigt lika enkelt.

Så länge det finns flytande kolsyra i patronen/tanken i vapnet, håller vapnet konstant tryck. Trycket är helt temperaturberoende. Jag kommer inte ihåg tabellen i huvudet, men vid sådär 20C är trycket 50bar,

Det spelar ingen roll om tanken är på 12g eller 88g - i teorin! I verkligheten kyls tanken ner vid varje avfyrat skott. Skjuter man i snabb följd, kyls en liten 12g patron ner ganska rejält, och då sjunker trycket. Så det blir stor skillnad på första och sista skott i magasinet. Av det skälet använder Walthers bygelrepeter de större 88g patronerna. De kyls inte ner lika lätt och håller därför mer konstant tryck.

I en del andra vapen används 2st 12g kolsyrepatroner, som töms ut i en större tub tillsammans. (Tex QB78 och Umarex bygelrepeter. Då får man en litet större "24g patron" så att säga. (Effekten blir den samma med en 2x12g adapter förståss.)

Du är du, och jag är jag, men jag skulle köpa någon av de färdiga 2x12g adaptrarna jag länkat till. Vill du svarva något, gör fyllnippeln själv. Annars finns det som sagt att köpa det också. :)
Luftpangarn

Inläggav börne 10 jul 2023, 21:43

Varför används inte 25 g co2 patroner i bössorna?

Kan förstå det i pistolerna då dom sitter i greppet då dessa har större diameter. Men i ett gevär kunde man ju lätt ökat tuben man stoppar in patronerna i.

Har såna till att pumpa MTB däcken om man får punka ute på rundan. Men klart dom kostar ju mer så blir väl för dyrt, även gängad ände men det är ju nåt man kunde anpassa i vapnet om det byggdes för dessa patroner.

Normalt är väl att dom kostar 40kr st men går nog att hitta för lägre pris om man söker lite. Men som sagt det är väl för stor prisskillnad mot 2st 12g som det ju i så fall ersätter i mängd co2.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav ryden 10 jul 2023, 22:09

Luftpangarn skrev:Jag är rädd att jag inte begriper. Skall du ta en tom 88g CO2 patron, och förse med fyllnippel i bakändan?

Nej, i halsen. Tanken är främst att göra en påfyllningsbar CO2-patron.
I realiteten blir det ju samma sak som att använda en 2x12g adapter med lös CO2

Men det har diskuterats tidigare att göra en liten PCP-tank i 88g format, jag är dock ganska tveksam till att en så liten tank ger tillräckligt många skott med jämn hastighet. Såvida man inte stoppat i en reg och då är det inte mycket volym kvar

Möjligheten att fylla från en större CO2-tank vore trevligt, man är ju inte smålänning får att det är roligt, eller bara att kunna skruva ut patronen ur geväret.

Att göra en egen backventil från scratch övergår min förmåga, min svarv är en pelarborr och en fil, men kan jag investera lite tid och förse mina tre 88g med ventiler för refill så vore det ett kul projekt och jag har svårt att se att inte tre tankar skulle räcka för en dags skytte så fyllning sker hemma, jag är fortfarande på min första 88g
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav ryden 10 jul 2023, 22:34

börne skrev:Varför används inte 25 g co2 patroner i bössorna?.

Jag gissar att det dels är en prisfråga och att 12g blivit en branschstandard. Det blir för meckigt att hålla på med 12, 16, 25 etc. Bättre att ha samma patron till de flesta vapnen och handlaren behöver bara ha en sort hemma

Paintball verkar gå till HPA numera, annars kunde Sodastream blivit ny standard där kanske. Mycket lättare än att hålla på och fylla :tankar
Användarvisningsbild
ryden

Inläggav Luftpangarn 11 jul 2023, 06:54

Hurricane sålde för många år sedan en "88g" HPA/PCP patron. Den var populär och sålde slut. Han har en enda kvar, som han själv använder för att provskjuta vapen. Den fungerar bra mao.

Dock misstänker jag att det kan handla om varianten som Brocock/Umarex tillverkade, som faktiskt har en tryckregulator inbyggd. De gjorde som sagt tom en 12g variant med tryckregulator. ( Den intressanta historien om denna För att följa länken så måste du registera dig.

)

(Nuvarande Proton Xljc eller v. fn. den nu heter som Hurricane har, är inget han egentligen är vidare road av att sälja. Den har inte tryckregulator Tillverkades av en mytoman som lovade saker vitt och brett på mässor, och det var strul med allt.)

Men som sagt, en forumsmedlem hävdar att Walthers 2x12g adapter funkar bra att fylla med luft. Så det funkar rimligen nog hyggligt att fylla en 88g patron med luft också.

I mina ögon är poängen att kunna växla mellan CO2 och luft. CO2 för sommar, och luft för under sådär 10-12C, för där någonstans börjar CO2 prestera mindre bra.

Vad gäller CO2 är köpta 12g ju superbekvämt, så bulkfyllning från tex sodastreamtuber känns egentligen inte supermotiverat. Det är litet därför det projektet hamnat på is för min del. Trots att jag lyckats få tag på fyllbara 12g patroner av exakt rätt storlek. (OBS! - de flesta kineserna säljer har fel dimensioner.) De har ventiler i båda ändar. Men man skall skjuta bra mycket för att kunna spara många slantar, så det skall vara värt mödan.

Mitt problem är att få tätt mellan fylladaptern på sodastreamflaskan (också färdig från Kina) och 12g patronen. Nån dag skall jag väl ta tag i saken. Bara för att, liksom. :-)

12g patroner har nog helt enkelt blivit standard, därför att de använts i "evigheter" i sodasifoner för drinkborden. De går ju att köpa skitsnygga typ snudd på antika sodasifoner för 12g patroner. (Tror inte riktigt de ännu passerat 100 års gränsen för antikt? Även om första sodasifonen för ändamålet tydligen presenterades redan 1829! :shock: Men de använde rimligen inte färdiga 12g patroner från början?!)

En tysk kille bulkfyller samma 2x12g adapter som jag har med kolsyra från nå'n jättegastub med CO2 med två färdigköpta adaptrar. För att följa länken så måste du registera dig.

Det är väl något sådant du är ute efter? Fast du vill använda brandsläckare att fylla från? (Killen påpekar att han inte har något stigrör i gasflaskan, men för test funkar det bra. Annars får man hålla gastuben upp och ner, så den flytande gasen rinner ner i det man vill fylla.

Jag har exakt samma a problem med att fylla gasol i mina modellånglok. Men jag änvänder ju små tuber föt campinggasolkök, så det är ju inte så jobbigt att hålla dem upp och ner under fyllning. Någon gång har jag väl blivit trött i armarna och svurit, när saker och ting djävlas. Till saken hör att inte bara gaskopplingar kan frysa, vara otäta eller djävlas i största allmänhet, känns det som :lol: , utan temperaturen på gastank(arna) i loken blir varma av värmen från ångpannan.

Så i ett lok har jag lött ihop en extra "kall" gastank i tendern och kopplat till den varma gastanken vid ångpannan, för att underlätta fyllning, utan att vänta på att loket/gastanken kylts ner. Men inte heller det systemet är 100% enkelt, eftersom det kan uppstå väldigt stora skillnader i tryck/fyllnadsgrad/temperatur mellan tankarna.

Det är verkligen litet "sport" att köra små modellånglok! :-) Vi brukar tala om "lyckade körningar", dvs de gånger man lyckas få allt att fungera, så loken beter sig snällt och vackert. :) Somliga tycks inte kunna läsa sina lok, och begripa vad som pågår i loket, så för dem blir det glest mellan "lyckade körningar". Andra lyckas nästan jämt. Givetvis har dessutom alla lok sina egenheter man måste lära känna. Jag har 3 lok och ett 4:e på gång.

(Ett av mina lok är spriteldat, jag kör ren metanol, och det funkar alltid jättebra... föööör bra, för det vill gärna fara iväg i raketfart! Jag har listat ut att ångblästern i sotskåpet tyvärr går på fullt blås för jämnan, den går inte att justera / stänga av som den skall, och därmed skenar fyren/pannan, trycket rusar, säkerhetsventilerna går på fullt blås de med, och loket rusar. Är bara litet krävande att riva ner loket och bygga om. Tyckte det var skumt redan när jag satte ihop loket, men tillverkaren har inte längre den felaktiga delen. Men nån dag så... :-) )
Luftpangarn

Inläggav ryden 11 jul 2023, 07:58

Stämmer, jag har en snygg röd sådan sifon som jag aldrig använder :)
Robert Lanes patron har jag hittat på hans arkiverade hemsida, men inte kopplingen till Umarex. Det är precis vad jag försöker uppfinna på nytt även om jag inte har resurserna.
Men den stora vinsten är ju ventilen, jag har tillgång till mer eller mindre gratis CO2 i bulk så det enda jag behöver är en adapter.

Jag har aldrig gillat CO2 vapen innan Walthern, de har alltid varit räppliga, utan precision och ett himla strul att byta patroner hela tiden.
Jag har en Sig ASP med ett himla smart system för patronen, men den blir inte använd ändå av någon anledning. Fjädervapnen är ju alltid redo att användas, bara att spänna och skjuta
Användarvisningsbild
ryden

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |