Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Rottweilexpress skrev:Hej
Jag är jägare med licens som sig bör, jag vill ha en luftis som jag kan knäppa en skata eller tre med i områden där man inte skall störa för mycket. Jag är dock inte intresserad av att lägga en av mina vapenplatser i skåpet på en (trimmad) luftbössa. Efter en titt i plånboken och på detta forumet så har jag kommit fram till att HW50S (finns det HW50 utan S?) på Hurricane verkar vara ett perfekt alternativ. Rätt pris, och rätta recensionerna av er grabbar.
Sedan då, vilken ammo? Lagen säger 5.5mm men träffbilden säger 4.5. Hur är det med kraften "ur lådan" då, är det 10J på båda kalibrerna? Är det över 180m/s som lagen kräver på båda kalibrerna? Gör man "rätt" i att följa lagen i detta fallet? Skatan ska inte lida och en bra/normal träff ska vara tillräckligt med råge.
Avstånd? Tja, 10-30 meter antar jag.
Rottweilexpress skrev:(finns det HW50 utan S?)
Martin skrev:Rottweilexpress skrev:Hej
Jag är jägare med licens som sig bör, jag vill ha en luftis som jag kan knäppa en skata eller tre med i områden där man inte skall störa för mycket. Jag är dock inte intresserad av att lägga en av mina vapenplatser i skåpet på en (trimmad) luftbössa. Efter en titt i plånboken och på detta forumet så har jag kommit fram till att HW50S (finns det HW50 utan S?) på Hurricane verkar vara ett perfekt alternativ. Rätt pris, och rätta recensionerna av er grabbar.
Sedan då, vilken ammo? Lagen säger 5.5mm men träffbilden säger 4.5. Hur är det med kraften "ur lådan" då, är det 10J på båda kalibrerna? Är det över 180m/s som lagen kräver på båda kalibrerna? Gör man "rätt" i att följa lagen i detta fallet? Skatan ska inte lida och en bra/normal träff ska vara tillräckligt med råge.
Avstånd? Tja, 10-30 meter antar jag.
Ja jisses. Jag brukar inte kommentera sådana här inlägg, men ibland får man ju nog. Jag ser att du är relativt nyreggad, men... Det är inlägg som dessa som förstör för oss andra![]()
Du skriver på öppet forum att du skall begå lagbrott, varför bryr du dig om att följa lagen i fallet vad gäller kaliber, du verkar ju inte bry dig om lagen i andra fall. Och du annonserar om att du är jägare
, varför inte vara laglig och försöka skaffa en skyddsjaktslicens istället.
Martin skrev:Du skriver på öppet forum att du skall begå lagbrott :shock: , varför bryr du dig om att följa lagen i fallet vad gäller kaliber, du verkar ju inte bry dig om lagen i andra fall. Och du annonserar om att du är jägare, varför inte vara laglig och försöka skaffa en skyddsjaktslicens istället.
G0LI4T skrev:För oss forumrävar är just detta en självklarhet med de regler som finns i Sverige.
Därför är det ju kanon att man kan ställa dessa frågor här på forumet.
Rottweilexpress
Om du har för avsikt att börja skyddsjaga med luftgevär, så är HW50 inte ett bra val.
HW95 . 22 är därimot ett mycket bättre val.
Flera skyddsjägare jag känner har just HW95, för det är lätt och smidigt, och klarar de regler som finns idag.
Det har samma kolvdiamerer som HW50, och samma avtryck, men har lite längre tub, med bättre effekt som resultat.
Om du går via rätt kanaler, och följer de regler som finns så brukar det lösa sig med licens.
Du kanske till och med har någon i din jaktkrets som jag skyddsjakts licens och som kan vägleda dig i hur du ska gå tillväga.
G0LI4T
Jag kommer som sagt inte att lägga en vapenskåpsplats på en luftbössa.
Rottweilexpress skrev:Ta inte i så du spricker
Ulf skrev:Intressant Öberg !
Enl mina kontakter med vapenhandläggarna , så belastar ett luftvapen med skyddsjaktslicens jaktgarderoben.
Däremot belastar inte målskyttelicenser jaktgarderoben.
Martin skrev:Rottweilexpress skrev:Ta inte i så du spricker
Du kan lägga ned den jargongen, fungerar inte på mig. Men det är lugnt för min del, jag spricker inte. Det är ju dina licenser och du gör ju som du vill. Jag hade inte velat riskera min jaktlicenser för ett trimmat luftvapen, känns ju lite onödigtMen alla är vi ju olika
Rottweilexpress skrev:Ett luftvapen till jakt söker man jaktlicens på, fenomenet skyddsjaktlicens var inte aktuellt i mitt fall och ingen av dom förstod meningen heller då det är vanlig jakt som är syftet.
58 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 51 §.
Klass 4 Kulvikt: ingen begränsning
E0: minst 150 J
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid jakt enligt första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera. SNFS (1998:3)
För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav
på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid
den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta
utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/
deformeras.
Naturvårdsverket är enligt Regeringens uppdrag den enda instans som avgör vilka vapen och vilken ammunition som får användas vid jakt.
RoLig skrev:Rottweilexpress skrev:Ett luftvapen till jakt söker man jaktlicens på, fenomenet skyddsjaktlicens var inte aktuellt i mitt fall och ingen av dom förstod meningen heller då det är vanlig jakt som är syftet.
Aha...det är alltså en 150 Joule klass 4 luftbössa du tänker skaffa!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster