Arrangörsgruppen

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Arrangörsgruppen

Inläggav öberg 14 aug 2010, 17:15

Vet inte om det bara är jag som är känslig???
Men uppenbarligen så tas det upp saker på airgun ang Field Target tävlingarna på det forumet men ej på detta.
Då jag själv inte är vidare aktiv på det forumet så är det lätt att man missar sådana saker. Det kan ju vara så att martinw luftar sig helt personligen men då han är med i AG så känns det ju som en fråga från just dom! (men jag kan ha fel här) :wink:
Så mina frågor till AG är:
Vilka sitter i AG?
Har ni årsmöte?
Hur väljs personer in i AG?
Varför finns PCP med i kl öppna riktmedel? Så som jag såg på klassen innan den blev verklighet var att dom som har ett gamalt Bsa, Gamo, Slavia ect ect skulle kunna ta med sig bössan och besöka en tävling för o se vad det var för något! Hur många köper ett PCP idag och bara använder dom öppna riktmedlen?

Vill avsluta med att jag på intet sätt missunnar airgun något eller hyser agg gent i mot det forumet. Nä tycker det är bra att det finns alternativ för oss alla :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Arrangörsgruppen

Inläggav a_gunther 14 aug 2010, 18:32

Här kommer svar på dina frågor Öberg

Hoppas de ger någon klarhet på dina funderingar.

Vilka sitter med i AG?
Piteå
Ulf Sandberg

Falun
Mika Gustafsson

Laxå
Anders Günther

Onsala
Nisse Andersson

Har ni årsmöte?
I dagens datum ej.

Hur väljs personer in i AG?
De olika föreningarna utser en representant.

Varför finns PCP med i kl öppna riktmedel?
Vi tog med denna klass för att utvärdera under detta år. Då sade vi att alla gevär med öppna riktmedel som standard skulle ingå i denna klass.
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav Mika.G 14 aug 2010, 18:32

.

/MG
Senast redigerad av Mika.G 14 aug 2010, 21:05, redigerad totalt 1 gång.
Mika.G

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg

Inläggav Ulf 14 aug 2010, 19:35

Tack Öberg för att du lyfter detta !! :smt020

Anders G har redan hunnit redogöra beträffande AG , där jag som synes är PLVK:s representant.

Jag är mycket bestört över att viktiga frågor beträffande FT-tävlandet tas upp i flertalet trådar på airgun , men trådskaparna där, lägger inte in samma här ... :roll: :shock: oerhört låg nivå, enligt mitt förmenande !!

Är väl ok kan flera tycka , "samma" folk är ju på båda forumen å "härjar" , men vi är , och har varit många som bannats därifrån , däribland jag själv.

Min personliga åsikt är att denna diskriminering av detta bästa forumet, är trådskaparnas sätt att förstöra och söndra vår sport, som i alla fall vi i PLVK ,har strävan att upprätthålla nationell status !

Jag kan inte påstå att detta förfarande uppmuntrar fler att dra igång klubbar.....

Här uppe hos oss, är man i alla fall välkommen att komma med och skjuta , oavsett man ser skyttet som en jaktträning eller renodlat FT-skytte :smt022

Ang . Old School-klassen med öppna riktmedel , kördes vissa av klubbarna ( PLVK) över totalt , innan var alla överens att PCP INTE skulle höra hemma där.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav yellonet 14 aug 2010, 19:56

Det enda rätta vore att upprätta en "neutral" informationsplats där alla nyheter, inbjudningar osv postas FÖRST, sedan kan vem som helst läsa där och posta informationen i valfritt forum.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Oden 14 aug 2010, 19:59

Det är väll rätt solklart att i en Old school klass skall det inte förekomma pcp-bössor utan endast Riktiga luftgevär :wink: Jag skulle gärna själv delta i en sådan klass med ex Webley omega eller med ett El Gamo Magnum etc men inte om man tävlar mot pcp gevär det blir ju liksom inte på lika villkor :(Men efter som det finns folk på båda forum skall det ju inte vara så svårt att "få ut"infon här oxå
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Bsa_Airsporter 14 aug 2010, 20:52

jag hakar gärna på en vända mot dig Oden med mitt lilla Bsa ;)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter

Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Inläggav öberg 14 aug 2010, 21:11

Jag tackar a_gunther för infon :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav a_gunther 14 aug 2010, 21:32

yellonet skrev:Det enda rätta vore att upprätta en "neutral" informationsplats där alla nyheter, inbjudningar osv postas FÖRST, sedan kan vem som helst läsa där och posta informationen i valfritt forum.

Finns redan...

För att följa länken så måste du registera dig.

Anders Günther
Laxå Skytteförening
Användarvisningsbild
a_gunther

Inläggav martinw 14 aug 2010, 21:36

Eftersom jag startade traden pa det andra forumet så svarar jag gärna.
Finns ingen anledning till att frågan hamnade på bara ett forum, bara är så.
Allt jag skrivit i egenskap av rep i ag finns i bägge forum.

Ulf, du borde skämmas. Ingen klubb har blivit överkörd när vi regelreviderade, alla frågor gick ut på remiss, samt att slutgiltig regelversion godkändes av alla klubbar innan den lades ut på hemsidan. All diskussion om detta finns dessutom sparad pa ag forumet. Jag har dessutom sett till att den arenan är icke raderbar.

När jag aker runt på tävlingarna brukar jag nosa runt lite i kulisserna angående regler, och det finns förstås en del som folk har synpunkter pa.
Det som dyker upp lamnar jag vidare till min klubbs ag representant, jag hoppas fler tar den chansen att påverka.

(skriver på mobil, ibland med prickar, ibland utan)
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav G0LI4T 14 aug 2010, 22:42

Det jag tycker är märkligt är att förslaget omarbetades efter det att de lades fram till " AG " och då utan att medlemmarna som la förslaget hade möjlighet att yttra sig.

Både Öberg och Jag som kläckte iden om en klass för klassiska luftgevär med öppna riktmedel, och la fram iden till AG, blev båda väldigt frågande när PCP skulle ingå i klassen, som från början va tänkt att endast vara ett komplement till de "officiella klasserna".
Nu har inte deltagandet av PCP i denna klass ännu påverkat resultaten alltför mycket, men att tävla med en fjäderbössa mot ett PCP va aldrig grundtanken.

Vem det än må vara som vidareutvecklade ursprungsidén och la till PCP, så tycker jag det va dumt.
Nu måste man ånyå ta en ny diskussion, för att få bort PCP från en klass där den från början aldrig skulle varit.

// Golle

PS :
Så här löd förslaget:

# NY KLASS Fjäder med öppna riktmedel. (Sikte och korn.) inofficiell klass
Ren entusiast klass.
Inga hjälpmedel annat än de öppna riktmedel som satt på vapnet när den inhandlades.
Rekylfria Matchvapen med diopter ej tillåtna.
( denna klass är ej officiell utan anordnas enbart om klubben vill och kan )
Kan vara begränsad till färre stationer.
Senast redigerad av G0LI4T 14 aug 2010, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav öberg 14 aug 2010, 22:42

Nu drar vi ner tongångarna med en gång här!
Så med andra ord så är det 4st som bestämmer regelverket för FT sverige?
Jag hade nog gärna sett en eller två till som inte är klubb bundna. Inget ont i att ni som är i AG är det, men kanske någon som ser på saker utifrån ett annat perspektiv. Missförstå mig inte nu, men jag tror/vet att det är lätt att få lite tunnelseende och bli påverkad av klubbkamraterna.

Ett tips! Vill ni få reda på vad folk tycker och tänker om saker/frågor? Skriv ut dom och låt dom tävlande svara på det på tävlingarna. Då får ni de tävlandes åsikter ;)

Vill ni få mer folk på tävlingarna?
Få in en artikel i tex VapenTidningen!

Men med större tävlingar kommer en baksida på myntet, ser man på tex fältskytte i pistol så hade vi på De la gardie träffarna c:a 250 starter och det innebar att hemma klubbarna vacker fick jobba hela dagen. Dvs skjuta var uteslutet! :(
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Ulf 14 aug 2010, 22:58

martinw : på både forumet och speciellt på telefonkontakterna jag hade med dej, så var det solklart att PCP INTE skulle vara med i öppna riktmedel. Mitt förslag då som nu : 2 olika klasser , sen utvärdera vilken som ev faller bort.....

Jag skäms inte det minsta :-)

Till all lycka slipper du mej nästa år .

Till er som tycker att forumtrådarna ska bestämma allt : jepp, bra, men se då till att i första hand bidra med att vara medlemmar, ställ upp på skyttesammankomster, hjälp till att sondera banor och siktröja banor, fixa med fallmål & serva å repa dessa , fixa priser , ordna skyltningar och säkerhetsavspärrningar , sponsorhjälp mm mm , så blir inte allt så solklart enkelt , massor att "forumförslag" är tyvärr tekniskt & praktiskt ogenomförbara , hur behjärtansvärda de än må vara , att försöka driva ett fritidsintresse/hobby och tillgodogöra så många som helst , är inte helt enkelt.
Det praktiska , tar en oerhörd massa tid, där det har en benägenhet att ytterst få kan & har eller vill att offra sin fritid , att driva en sån här verksamhet , är mer än viktigt att tänka på i sammanhanget.

yellonet skrev:Det enda rätta vore att upprätta en "neutral" informationsplats där alla nyheter, inbjudningar osv postas FÖRST, sedan kan vem som helst läsa där och posta informationen i valfritt forum.

Trådarna har tidigare fyllts med en massa "ska vara si eller så" för att exv vederbörande ska komma och ha trevligt, "det är väl bara att ordna för arrangören.." .....bara å bara....jo, om man vore ett gäng arbetslösa och tillgång till gratis material och alla ev förnödenheter som i trådarna ställts krav på, offra ännu mer av sin fritid och familj, som tyvärr allt för många värderar alltför egoistiskt om ni förstår , skulle det nog gå att ordna.

En neutral infoplats , måste någon sammanställa , ett jättejobb som martinw gör/gjort tidigare , som grund för hur ev regelförändringar skall hanteras. Återigen detta om hur det tekniskt/praktiskt ska lösas är den alltid kvarstående frågan.
Drömscenariot är att den som kommer med ett förslag , också kommer till närmsta klubb och tar hand om och arrangerar detta, visar att det fungerar osv. Men så blir det nog aldrig...

Vi som nu utsätter oss och försöker göra det bästa av situationerna och förslagen , har är ju ntrlv självutnämnt oss till officiella slagpåsar pga av vi inte kan & orkar motsvara samtligas önskemål och förslag , orsak det som skrivits ovan.

Lugnast & enklast vore det med renodlade FT-klubbar med internationella regler på exv skjutfält, och Jaktstigs-klubbar med nationella regler i skogsterräng.
Mycket enklare för alla parter......klara regler i båda fallen. Bara att välja vilken klubbverksamhet man vill förnöta sin ungdom med.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav ogster 15 aug 2010, 00:10

Tar man bort pcp från öppna riktmedelsklassen så innebär det väl att exellentbössorna inte får va med å leka?
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Dan B 15 aug 2010, 00:19

öberg skrev:Nu drar vi ner tongångarna med en gång här!
Så med andra ord så är det 4st som bestämmer regelverket för FT sverige?
Jag hade nog gärna sett en eller två till som inte är klubb bundna. Inget ont i att ni som är i AG är det, men kanske någon som ser på saker utifrån ett annat perspektiv. Missförstå mig inte nu, men jag tror/vet att det är lätt att få lite tunnelseende och bli påverkad av klubbkamraterna.

Ett tips! Vill ni få reda på vad folk tycker och tänker om saker/frågor? Skriv ut dom och låt dom tävlande svara på det på tävlingarna. Då får ni de tävlandes åsikter ;)

Vill ni få mer folk på tävlingarna?
Få in en artikel i tex VapenTidningen!

Men med större tävlingar kommer en baksida på myntet, ser man på tex fältskytte i pistol så hade vi på De la gardie träffarna c:a 250 starter och det innebar att hemma klubbarna vacker fick jobba hela dagen. Dvs skjuta var uteslutet! :(

Det är väl demokrati att klubbarna har representanter som blir påverkade av medlemmarna.
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav öberg 15 aug 2010, 00:33

ogster skrev:Tar man bort pcp från öppna riktmedelsklassen så innebär det väl att exellentbössorna inte får va med å leka?

:shock: Hur många Exellentbössor har du sett på tävlingarna?

Dan B wrote

Det är väl demokrati att klubbarna har representanter som blir påverkade av medlemmarna.

Med all respekt Dan,
Det är väl inte klubbarna som skall diktera tävlingsvilkor utan en tävlingskommité så fungerar övriga skyttesverige!
Likaså så finns det två skytteförbund i sverige, sportskytteförbundet och det nationella förbundet. Antingen så är man automatsikt ansluten via sitt klubbmedlemsskap eller så löser man Svenska sportskytteförbundets tävlingslicens om man vill tävla på deras tävlingar. Detta är ett alt det andra är att alla som vill skjuta FT tävlingar måste ansluta sig till en klubb, annars kan du aldrig få din demokrati Dan.
:smt020
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav ogster 15 aug 2010, 01:01

öberg skrev: :shock: Hur många Exellentbössor har du sett på tävlingarna?

Inte en enda men jag menade ju bara att man får tänka på hur man ska utforma regler så det inte blir bakslag :wink:
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav öberg 15 aug 2010, 01:02

ogster skrev:
öberg skrev: :shock: Hur många Exellentbössor har du sett på tävlingarna?

Inte en enda men jag menade ju bara att man får tänka på hur man ska utforma regler så det inte blir bakslag :wink:

Oki :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav G0LI4T 15 aug 2010, 03:04

Är inte med dig alls Ogster.
Klassen var aldrig tänkt till PCP överhuvud taget utan till fjädergevär, PCP biten vart tillagd i efterhand av någon anledning.

Avsaknaden av möjligheten att gå med äldre pumpgevär av småkammarstyp är mycket marginell, då procenten av dessa är mycket liten bland innehavarna av hobbygevär.

Iden var att alla som hade ett fjäderluftgevär av äldre typ ( eller nyare med öppna riktmedel), skulle kunna deltaga utan någon förberedelse.
Man skulle kunna "hänga med" och gå ett varv med den bössa man annars hade till "femkamp" på gårdsfesten, för att kunna prova på sporten Field Farget.

Klassen var inte i första hand tänkt att tilltala de inbitna tävlingsskyttarna utan de nyfikna första gångs tävlande.

Klassen måste väll ändå anses som mycket lyckad då den har blivit välbefolkad och inte lika prestigefyld. Ett bra resultat i denna klass skattar jag högt då det handlar om att känna sitt vapen i högre grad än de andra klasserna där man kan luta sig mot avancerad teknik för att få ett bättre resultat. ( utan att för den delen förringa de mycket bra skyttarna som tävlar om topplaceringarna )

Årets tävlingar måste jag säga har varit mycket lyckade.

Diskussionen om fler skott per varv, borde kunna lösas på ett enkelt sätt, om det nu måste bli så. Tyvärr betyder det att de som vill tävla flera klasser inte kommer hinna det.

Men.

Kanske kunde 3 fallmål / station vore en enkel lösning.
Licens klasserna +10J skjuter 30 skott, varav 10 fallmål har högre svårighetsgrad ( mindre killzone och rödmålade för att undvika att någon tar fel )
, och övriga klasser skjuter 20 skott som förut ?

Ett litet förlag från Golle som gärna vill gå 3 klasser/tävling.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav a_gunther 15 aug 2010, 08:36

öberg skrev:Så med andra ord så är det 4st som bestämmer regelverket för FT sverige?

Hur ska dessa andra väljas?
Användarvisningsbild
a_gunther

Inläggav ogster 15 aug 2010, 10:39

G0LI4T skrev:Är inte med dig alls Ogster.
Klassen var aldrig tänkt till PCP överhuvud taget utan till fjädergevär, PCP biten vart tillagd i efterhand av någon anledning.

Tyckte det var bra hursomhellst att pcp fick va med första året för det var ju som sagt bara ett test år ;)
Vad jag har hört på tävlingarna så verkar det endast va ett fåtal individer som stör sig på detta medans andra inte verkar bry sig.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav öberg 15 aug 2010, 10:49

Tja det är en bra fråga?
Och igen det är ingen kritik mot er som redan gör ett jättejobb. Utan min tanke var/är väl mer åt att dom som jobbar med AG/FT inte skulle vara klubb bundna i den bemärkelsen att dom är aktiva i klubbarna (styrelse o dyl)

Vill ni få reda på vad folk tycker och tänker om saker/frågor? Skriv ut dom och låt dom tävlande svara på det på tävlingarna. Då får ni de tävlandes åsikter

På så vis kan man få en hint om vad de flesta aktiva tycker och kanske plocka ut ett korn eller två!
Men sen är det ju precis som Ulf skriver, det är en sak att tycka och en helt annan och få de tyckande att ställa upp med arb kraft :wink:

I min förra skytteklubb (Lidköpingspistolskytteklubb) var jag instruktör, med i tävlingskommite´n, utbildningsansvarig skyttekortet (gröna kortet), satt i styrelsen. och även här var det en massa skyttar som tyckte hela tiden , men när det kom till jobb! Ja just det oj vad tyst det blev.
Så tanken med mer mål tror jag blir svår/jobbig tyvärr!

Ang särskjutningar: skulle man inte kunna ha ett poängmål i anslutning till kansliet? Ett mål där man skjuter 5 skott på en papptavla utplacerad i skogen och den tavlan lämnar man in ihop med resultatkortet. Detta skulle minska antalet särskjutningar, man får skjuta mer skott på en runda, minska möljigheten för mindre nogräknade att mygla. (säger inte att det förekommer) Då jag tror att möjligheten finns att det ev skulle kunna förekomma i framtiden då man faktiskt kan vinna en bössa på det! Nu stack jag ut hakan en bra bit här men vill återligen belysa att jag inte på något sätt vill peka på att det så har skett!

Vill även åter belysa att det inte är någon som helst personlig kritik mot någon i mina inlägg! :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Jonas 15 aug 2010, 11:24

Bra skrivit öberg
Jonas

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Dan B 15 aug 2010, 12:43

öberg skrev:
ogster skrev:Tar man bort pcp från öppna riktmedelsklassen så innebär det väl att exellentbössorna inte får va med å leka?

:shock: Hur många Exellentbössor har du sett på tävlingarna?

Dan B wrote

Med all respekt Dan,
Det är väl inte klubbarna som skall diktera tävlingsvilkor utan en tävlingskommité så fungerar övriga skyttesverige!
Likaså så finns det två skytteförbund i sverige, sportskytteförbundet och det nationella förbundet. Antingen så är man automatsikt ansluten via sitt klubbmedlemsskap eller så löser man Svenska sportskytteförbundets tävlingslicens om man vill tävla på deras tävlingar. Detta är ett alt det andra är att alla som vill skjuta FT tävlingar måste ansluta sig till en klubb, annars kan du aldrig få din demokrati Dan.
:smt020

Är det inte så att i alla andra skytte sammanhang så måste man vara medlem i en skytteklubb för att få tävla.
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav öberg 15 aug 2010, 13:01

Är det inte så att i alla andra skytte sammanhang så måste man vara medlem i en skytteklubb för att få tävla.

Den frågan är ju lite lurig Dan ;)
Ser man på pistol, lerduve, banskytte med krut så krävs det ju ett aktivt medlemsskap för att få licens på vapnen. Men för att skjuta svenska sportskytteförbundets tävlingar krävs att man löser sportskyttelicens a 200kr per år. Mig veterligen så krävs inget medlemsskap i skytteklubb.
Användarvisningsbild
öberg

Nästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.