Arrangörsgruppen

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Arrangörsgruppen

Inläggav a_gunther 15 aug 2010, 14:40

öberg skrev:
Är det inte så att i alla andra skytte sammanhang så måste man vara medlem i en skytteklubb för att få tävla.

Den frågan är ju lite lurig Dan ;)
Ser man på pistol, lerduve, banskytte med krut så krävs det ju ett aktivt medlemsskap för att få licens på vapnen. Men för att skjuta svenska sportskytteförbundets tävlingar krävs att man löser sportskyttelicens a 200kr per år. Mig veterligen så krävs inget medlemsskap i skytteklubb.

Vad jag vet så måste du vara medlem i förening och lösa tävlingslicens
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav öberg 15 aug 2010, 14:58

Tävlingslicens krävs bara för svenskasportskytteförbundets tävlingar!
Vad det beträffar nationella tävlingar (pistolskytteförbundet) så skall jag låta det vara osagt.
Men jag har ett flertal ggr skjutet tävlingar i grenar där jag ej varit medlem i någon klubb för den aktuella grenen. Men det kan vara så att man måste vara det!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Dan B 15 aug 2010, 15:08

Krav på medlemsskap skulle lösa problemet.
Det är ju med största sannolikhet något vi måste införa förr eller senare.

I Laxå senast var det 37 skyttar, det är väl ca 45-50 som brukar åka på tävlingarna.
Hur många är det idag som inte är medlemmar?
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav a_gunther 15 aug 2010, 15:41

öberg skrev:Tävlingslicens krävs bara för svenskasportskytteförbundets tävlingar!
Vad det beträffar nationella tävlingar (pistolskytteförbundet) så skall jag låta det vara osagt.
Men jag har ett flertal ggr skjutet tävlingar i grenar där jag ej varit medlem i någon klubb för den aktuella grenen. Men det kan vara så att man måste vara det!

Detta är hämtat från SvenskaSkyttesportförbundet. Gamla sportskytteförbundet, FSR och Skytterörelsens ungdomsförbund. Vad som gäller för nationellt pistolskytte vet jag inte.

Deltagande i tävlingar
Rätt att delta i tävlingar arrangerade av förbundet, sektioner, distrikt och klubbar inom Svenska Skyttesportförbundet (SvSF) har alla skyttar som är medlemmar i förening/klubb som är ansluten till SvSF. Skytten skall dessutom inneha aktivitetskort och skyttekort i tävlingar där två eller fler föreningar deltar. (se även pkt. 9 och 10).
Undantag: Följande tävlingar: Svenska Ungdomscupen (pistol) för ungdomar från föreningar endast anslutna till SPSF samt på föreningsnivå: Skyttiaden (gevär), Värmlandsserien (kpist) och Svenska Dagbladets riksskyttetävling (gevär).
Användarvisningsbild
a_gunther

Tack utdelade: 115 gång
Tackad: 227 gånger i 85 inlägg

Inläggav martinw 15 aug 2010, 19:44

Hemma igen efter semestern, enklare med internet när man har 19" än de ynkliga 3" på telefonen :-)

Öberg; De flesta ser AG som den tävlingskommité du efterlyser. Om du inte förstått det innan så representerar de fyra oss andra skyttar, det är alltså inte fyra personer som bestämmer reglerna. Att bli påverkad av klubbkamraterna är alltså precis som det bör vara.

Att de utan klubb står utan röst kan ses som ett problem, men inte svårare att lösa än att gå med i en klubb, kostar som en efterrätt på restaurang ungefär. Att någon i AG skulle offra sig och köra något liknande som förra vinterns forumfrågetrådar tror jag knappast, otacksamt och tidskrävande.
Jag tycker att lösningen med en person per aktiv klubb är bra, inget tjafs om varför han/hon är med i AG.
Det blir som Dan påpekar så mycket demokrati det kan bli.

Problemet med att bara ha representanter för oss aktiva skyttar tycker jag är att det inte i alla lägen gynnar nytänkande , samt att det inte finns någon långtidsplanering.
I nuläget hörs bara röster från aktiva skyttar, ofta talar man i egen sak och kan absolut inte förstå varför något kanske är bättre för sporten än det som gynnar just dom själva.

Den största förändringen jag skulle vilja se är att AG blir mer självständiga, klubben röstar fram sin representat som sedan har fria händer. Precis så demokrati fungerar i verkligheten. Dagens system med sakdemokrati kommer bli tungrott och representanterna kommer tappa orken, alla förlorar.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav martinw 15 aug 2010, 19:59

Så till frågan om öppna riktmedel.
Idén var född långt före öbbe/golle lade fram sitt förslag på "oldtimerklass".
Utöver "oldtimer" så fanns andra röster som sa "jaktövning" och även "billig nybörjarklass".
Vilka ska man lyssna till då?
Ska man sedan separera drivkällor så är vi uppe i 6 klasser.
Ska man separera energi är vi uppe i 8 klasser.
Varför skulle det bara vara gamla vapen, nya då?
Varför ska det bara vara fjädervapen då, vad gör nybörjaren med sitt instegs pcp då?
Vi valde att lyssna till alla, alltså en nybörjarklass där ALLT skulle passa in.

Klassen har i dagsläget haft 1-8-12-5-11 deltagare, alltså inte en så fullständig succé som vissa vill tro.

(Jag personligen ser mest problemet med att klassen har stulit starter från andra klasser, något som borde oroa folk betydligt mer än hur en ny klass ser ut)

Jag tror lite som ulf, att det finns två fraktioner, en som vill skjuta ft, och en som vill gå en jaktsimulering med vapen som liknar jaktvapen.
I dagsläget får vi försöka umgås i samma tävlingsform.
martinw

Inläggav öberg 15 aug 2010, 20:57

Den största förändringen jag skulle vilja se är att AG blir mer självständiga, klubben röstar fram sin representat som sedan har fria händer. Precis så demokrati fungerar i verkligheten. Dagens system med sakdemokrati kommer bli tungrott och representanterna kommer tappa orken, alla förlorar.

Det var ju det jag efterlyste ;)

problemet med att klassen har stulit starter från andra klasser

Hur kan det vara ett problem? Folk skjuter den klassen dom tycker är roligast!

Med det resonemanget ang old style klassen så kan vi ju lika gärna köra tre klasser totalt på tävlingarna! En max 10j oavsett vapen och en fullfart oavsett vapen och en med öppna riktmedel oavsett vapen.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav ogster 15 aug 2010, 21:18

öberg skrev:
Med det resonemanget ang old style klassen så kan vi ju lika gärna köra tre klasser totalt på tävlingarna! En max 10j oavsett vapen och en fullfart oavsett vapen och en med öppna riktmedel oavsett vapen.

Som jag har förstått det så är det väl dit martinw vill komma med allt detta, fast då en klass med rekylerande bössor å en med rekylfria bössor?

Offtopic:
Vad gäller öppna riktmedel så tänkte jag faktiskt testa att skjuta med min career nästa tävling, man vet ju aldrig om pcp blir kvar till nästa år så det är bäst att passa på :twisted:
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav yellonet 15 aug 2010, 21:25

Öppna riktmedel låter skoj tycker jag, och inte bara som "inkörsport".
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav martinw 15 aug 2010, 22:03

Hur kan det vara ett problem? Folk skjuter den klassen dom tycker är roligast!

På det enkla sättet att din placering blir mindre värd ju färre startande det är, har vi tillräckligt många klasser vinner alla.

Som jag har förstått det så är det väl dit martinw vill komma med allt detta, fast då en klass med rekylerande bössor å en med rekylfria bössor?

Nej inte alls, jag personligen tycker att licens/icke licens är ganska naturligt, då har man separerat det som gör mest för skjutbarheten.
Sedan separerar man det som gör näst mest för skjutbarheten, rekyl/icke rekyl,
så har man fyra enkla rättvisa klasser.
martinw

Inläggav Nisse 15 aug 2010, 22:10

ogster skrev:
Offtopic:
Vad gäller öppna riktmedel så tänkte jag faktiskt testa att skjuta med min career nästa tävling, man vet ju aldrig om pcp blir kvar till nästa år så det är bäst att passa på :twisted:

Då vill jag allt skruva lite på den först......... blir ju inte så många mål kvar att skjuta på efter den rundan..... :wink:

Angående AG så är vi 4 klubbar idag...
Vi har en ny klubb i Stockholm som jag vid svar i ett annat ärende bad ta ut en representant till AG och meddela mig vem det är. Har dock inte hört något ännu.
Är det så att det kommer upp en ny samling med aktiva skyttar med någon form av klubb och vill vara med och jobba för att vi skall få bättre regler och villkor på tävlingarna så är dom välkomna att höra av sig till mig.... Är det så att någon annan har ett förslag om regeländringar så PMá mig (jag finns både här och på det andra forumet), så skall jag ta upp förslaget i AG.
Bild
Nisse

Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 16 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: FX Gladi8or

Inläggav öberg 16 aug 2010, 06:47

:shock:
På det enkla sättet att din placering blir mindre värd ju färre startande det är, har vi tillräckligt många klasser vinner alla.

Så du menar att du inte blir lika glad om du vinner en klass med 10 deltagare som i en med 15 ???

Kan det bli fler klasser som lockar fler skyttar till tävlingarna så kommer det ju automatisk bli klasser som folk tycker är roligast = mest folk i de klasserna!
Då får du ju rikta in dig på att tävla i just de klasserna Martin, även om det skulle va öppna riktmedel :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav ogster 16 aug 2010, 15:20

Nisse skrev:
ogster skrev:
Offtopic:

Då vill jag allt skruva lite på den först......... blir ju inte så många mål kvar att skjuta på efter den rundan..... :wink:

Saxar från FTsverige.org

8. TÄVLINGSKLASSER:

-Under10J fjäder, alla fjäderdrivna vapen, max 10J anslagsenergi.

-Under10J pcp, alla vapen som drivs med förkomprimerade gaser, max 10j anslagsenergi.

-Över10J fjäder, alla fjäderdrivna vapen, max 45J anslagsenergi.

-Över10J pcp, alla vapen som drivs med förkomprimerade gaser, max 45J anslagsenergi.

-Öppna riktmedel, alla drivkällor och alla energimängder, endast korn och skåra.

Hur har mika.g det med sin career, finns det öppna på riktmedel på den också :smt021 :smt016
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav martinw 16 aug 2010, 15:24

Precis så Mats, jag tycker att det är roligare att tävla mot många än mot få...

("alla energimängder" är kul, vad det nu kan vara för nöt som formulerat sig så :-) )
martinw

Inläggav Dan B 16 aug 2010, 15:26

Öppna riktmedel, alla drivkällor och alla energimängder, endast korn och skåra.
:lol: :lol:
Det är nog lite felaktigt formulerat.
Det avser max 45 J
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav Martin 24 aug 2010, 16:31

Detta med "alla energimängder" är ju såklart vilket alla förstår felaktigt, max 45J gäller ju även för öppna riktmedel. Jag skall ändra formuleringen snarast så att inga missförstånd uppstår.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Föregående

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.