Demontera Gamo 600 + tuning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Demontera Gamo 600 + tuning

Inläggav snowman 17 jun 2008, 17:06

Hej!
Någon som har en bra beskrivning på hur man demonterar ett gamo 600 gevär. Har fått ett nytt som jag vill tuna innan första skottet. Några förslag på tuning?
snowman

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Daniel 17 jun 2008, 17:09

Jag kan hjälpa till med en sprängskiss.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav snowman 17 jun 2008, 17:18

Tackar!! Det var värdefullt.

/Snow
snowman

Inläggav Daniel 17 jun 2008, 17:21

oftast så brukar man byta fjäder för tuning har alldrig ägt en gamo bössa så jag vet inte vad som gäller för den du har.

eventuellt kan du ringa progunner eller hurricane och höra med dom om de har någon fjäder som passar.

Jag ska också tillägga att vapnet blir licenspliktigt ifall ett eventuellt fjäderbyte innbär att anslagskraften blir över 10 joule och då gör du dig skyldig till olaga vapeninnehav.
Senast redigerad av Daniel 17 jun 2008, 17:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Silwer 17 jun 2008, 17:29

En annan varning kan vara att avtrycket blir hårt som helsike med hårdare fjäder.

Har en 600a justerbar trycke?

Om inte skulle iaf jag ta mig en funderare innan jag smällde i en Totanfjäder eller liknade.
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav snowman 17 jun 2008, 18:07

Jo, de har ställbart trycka. Jag tänkte nu snarast på tuning och inte trimmning. har läst att det mycket här om något som kallas tar som ska smörjas på fjädern (har vanligt skofett med tjära ;o) )? Vad gör det för nytta och om man inte har detta, vad bör man använda i så fall? Kan man göra något åt fjäderguiden (har läst här att gamos inte är bra orginal)? Sedan har jag ju sett att man kan sätta igen håle på pistongen om man nu vill ha mera kräm...
snowman

Inläggav Silwer 17 jun 2008, 18:54

Ja hålet ska ju pluggas.

Du behöver säkert inte ens byta fjäder isf, det som de har på fjäderändarna heter "tar", tjära alltså.

Jag har aldrig provat detta själv, men man kan ju köpa en liten burk och testa.

Allt som gör bössan snällare att skjuta med utan allt för stort hastigetsfall är bra imo.

Knökar man in en titanfjäder finns ju risken att det mest skramlar och blir svårskjutet.

Fixa hålet först iaf.

Bäst jag lägger till att allt vi skriver är handledningar eller liknade, var och en är förstås själv skyldig till hur deras vapen tunas.

Det kanske ni skulle ha som text på siten så det slipper upprepas hela tiden, kanske ihop med en länk där man ser vilka regler som gäller.

Det är ju så många frågor kring sånt här.
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tomaz 17 jun 2008, 19:40

Var bössorna effektbegränsade med hål i pistongen redan då?
Det var det inte på min El Gamo Magnum från 80-talet, men den hade iof en annan typ av pistongtätning som var skruvad fast...
Annars verkar det vara samma typ av avtryckarsystem, som jag tycker var bättre än på dagens Gamo..

Har inte min gamla El Gamo Magnum kvar, men råkade nyligen köpa en Gamo Hunter Realtree på Jula som reades ut för under halva priset...
Den har ett sämre avtryckarsystem, som återfinns på flera andra märken också, så till den har jag köpt en custom avtryckare som heter "GRT-III Trigger" från För att följa länken så måste du registera dig.

. Trycket blir långt ifrån ett rent 2-stegsavtryck med denna, men det blir mycket bättre och det går att ställa ner avtrycksvikten till fjäderlätt..
Sen köpte jag en customfjäder från Maccari som passade bra på originalguiden, vilket inte ökade effekten något men blir "mjukare" att skjuta med och mycket mindre twang än originalfjädern.
För att följa länken så måste du registera dig.

Det finns inget färdigt maccari-kit som passar gamo, men man kan mäta diametern på fjäderguiden på bössan och hitta något som passar även längdmässigt och antal varv på fjädern. Det finns även pistongtätningar som passar Gamo, men man får förmodligen slipa in dom för att passa bra.
Blir det lös passform mellan fjäder och fjäderguide så kan man lägga ett mycket tunnt skickt av maccari black-tar på fjädern.
I övrigt använder man ett tunt skickt clear-tar eller mollyfett på glidytor, dock inget smörj framför pistongtätningen.
Maccaris smörjprodukter är beprövade och klart bäst för ändamålet, men visst går det att köra en lågbudget smörjning från tex biltema eller OK.
Se bara till att det är ett fett av typen MoS2 molybdensulfid-fett, så brukar det funka bra
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Silwer 17 jun 2008, 19:43

"Råkade köpa" den lät den :lol:

Jag har tappat bort Gamo helt sen de designändrade alltihop och började med sina nummer som står för utgångshastigheten i .177.

600 tyder ju på ett 10J vapen får man ju erkänna.
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tomaz 17 jun 2008, 20:59

Silwer skrev:"Råkade köpa" den lät den :lol:

Jo, jag tänkte köpa en billig slit och släng bössa att ha med i bilen på semestern och som man inte behöver vara rädd om, men kinabössorna som jag hade tänkt mig var så grymt glappa och rappliga så jag tänkte strunta i det. Det var då jag gick förbi fyndhörnan och hittade gamon... :oops:

Jag hade ju egentligen inte tänkt att skruva något med bössan....
Men naturligtvis kunde jag ju inte hålla mig.... :roll:

Det är ingen hål i hål skjutare, helt omöjlig att samla ihop skotten sittande med stöd pga att den då blir grymt greppkännslig...
Men i stående funkar den förbluffande bra, och det med öppna riktmedel.
Att pricka coca cola burkar på 50m är rena barnleken. Bössan är lätt och smidig och stocken passar mig jättebra, så fort jag lägger an bössan så kommer siktet rätt och blir på så vis en bössa som inbjuder till snabbt instiktivskytte på lämpliga plinkingmål...

Köper man en sån här bössa till ordinarie pris på typ 2700 så blir man ju lurad, men för 1200kr som jag gav så känns bössan helt OK som plinkingbössa. Visst är HW-30 i en annan liga och pristillägget inte så stort, men då skulle jag garanterat känna att jag måste vårda bössan på ett annat sätt, lite sjukt kanske men så funkar jag.. :lol:

Så i sommar är det alltså Gamo som gäller för mig.....och Steyr........helt bissarr kontrast att växla mellan dom bössorna :shock:
...Men självklart finns också FWB 300S Universal med maccarifjäder med, fortfarande min favoritbössa alla kategorier... :wink:

...Och sorry att jag gled iväg OT........ :oops:
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |