Svenska Luftvapenförbundet

här snackar vi om Resultat och hur olika tävlingar och träffar varit.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Svenska Luftvapenförbundet

Inläggav Frank69 29 jul 2011, 13:00

Lite mycket OT i denna tråden också... om lagar osv...

Tycker det är en riktig bra idé med att skapa ett Luftvapenförbund.
All heder till de som är drivande i detta!
Frank69

Tack utdelade: 900 gång
Tackad: 975 gånger i 541 inlägg

Inläggav martinw 29 jul 2011, 13:56

Skogshuggarn
När du väl har fått din licens tror jag det ska mycket till om någon har synpunkter på hur du skjuter, bara du gör det säkert.
Grunden för din licens ligger i att du har ett "behov".
Det vi pysslade med i laxå sist hade inte räckt som behov och du hade inte haft någon licens om plinking var det enda vi skjöt.
Behov har du i lagens ögon först när du kan peka på en tävlingsform som är ansluten till förbund som i sin tur är anslutet till riksorganisation.

Våra licenser har alla ursprung i det som med några få ord finns med i stadgarna i ett av våra jägarförbund, där det dock kan tolkas som att tävlingsformen inte alls behöver licenser för att fungera. Något vi får hoppas inte behöver hårddras innan vi har ett eget förbund med riktiga internationella klasser.

Du har kallat mig lögnare på ett publikt forum utan att ha ordentligt på fötterna, jag föreslår att du redigerar din post.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav RoLig 29 jul 2011, 15:44

martinw skrev:Våra licenser har alla ursprung i det som med några få ord finns med i stadgarna i ett av våra jägarförbund, där det dock kan tolkas som att tävlingsformen inte alls behöver licenser för att fungera. Något vi får hoppas inte behöver hårddras innan vi har ett eget förbund med riktiga internationella klasser.

Det där var en bra sammanfattning, och kanske den viktigaste anledningen att starta ett förbund!

Ett önsketänkande från min sida är att du Martin, som förmodligen är bättre insatt än dom flesta i internationellt FT-skytte gjorde en översättning av reglerna till Svenska+kanske ett tillägg på en 10J klass.
Dom reglerna kunde sen finnas med i ett förbund, och användas av intresserade klubbar som vill arrangera den typen av tävlingar.

Det vore en god insats för sporten :smt020
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Skogshuggarn 29 jul 2011, 15:44

martinw skrev:Du har kallat mig lögnare på ett publikt forum utan att ha ordentligt på fötterna, jag föreslår att du redigerar din post.

Hm,,vad skall jag göra med dig då Martin , Klart att jag kan ta bort den textraden ur villken du själv framställer tolkningen av dig sjäv som lögnare, om du mår bättre av det .

Och jag då,i egenskap av opåläst skogshuggare,,jag kan fortfarande med glasögonen på näsan läsa i mina licenshandlingar tyda skriften-ÄNDAMÅL = MÅLSKJUTNING . min tolkning av möjliheten vad detta innebär sammanfattas av RoLig..Här på orten har vi flertalet ställen där (all) inskjutning av både jaktvapen och målskyttevapen förekommer
RoLig skrev:Ett vapen på målskyttelicens kan du bara använda på godkänd skjutplats/skjutbana..alltså endast på skjutbanan i Laxå av dom alternativ du anger.
så har det alltid varit och så kommer det att få bli .

martinw skrev:Det vi pysslade med i laxå sist hade inte räckt som behov och du hade inte haft någon licens om plinking var det enda vi skjöt.

Du Martin var där , sköt du något,,kanske med skogshuggarns bössa ? Du förstår vart jag vill komma ! Om mitt behov vid detta tillfälle inte fans,,så fanns heller inte ditt behov Martin

Kan du länka mig till detta ?

martinw skrev:Våra licenser har alla ursprung i det som med några få ord finns med i stadgarna i ett av våra jägarförbund, där det dock kan tolkas som att tävlingsformen inte alls behöver licenser för att fungera
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav martinw 29 jul 2011, 16:19

Skogshuggare
Jag fattar inte riktigt var du får ens hälften av det du tolkar in i mina inlägg ifrån, sluta tolka det som om jag har synpunkter på din licens. När du väl har en licens så kan du ju ägna dig åt vilket skytte du vill.
Det du behöver förstå är att din licens finns till för att ett av jägarförbund har tre rader om fallmålskytte i sina stadgar.
Det är det din handläggare lutar sig mot som "behov" när licensen skrivs ut.
Att det står målskytte på våra licenser innebär inte att du kan hävda att du vill ha ut en licens för att skjuta på burkar och annat, du behöver en tävlingsform och ett förbund för att ha ett behov.

Tack för redigerandet.

Jag sitter på mobil vid sommarstugan och har varken regler eller stadgar förrän om två veckor.

Tillbaks till ämnet,hur startar man förbund?
martinw

Inläggav Skogshuggarn 29 jul 2011, 16:31

martinw skrev:Tack för redigerandet.

Håll till godo.

martinw skrev:Jag sitter på mobil vid sommarstugan och har varken regler eller stadgar förrän om två veckor.

Förstår inte hur du skall klara dig i två veckor utan dom :mrgreen:

Kan rekomendera dig till att frånhålla dig från burkskytte nu när du befinner dig i stugan ty din målskyttelicens täcker inte det behovet :Sneak:

Trevlig Helg/skogshuggarn.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav martinw 29 jul 2011, 18:30

Tror inte det finns något mervärde för alla medläsare att jag skriver om allt en tredje gång, är det något angående behov av licenser du fortfarande undrar över får du ta det med din handläggare istället. :Thumbupp:

Hur startar man bäst ett förbund?
Senast redigerad av martinw 29 jul 2011, 18:32, redigerad totalt 1 gång.
martinw

Inläggav vargen66 29 jul 2011, 18:31

När man läser vad alla skriver här så blir man förundrad , vad jag tror är att Ulf menar att samla alla grenar inom luftskytte till ett förbund även då int ft , för att underlätta för licenser mm . Tror på den iden med att Ulf sätter ihop en styrelse med folk som har samma ide att samla ihop alla grenar , sen kan dom klubbar som vill ansluta sej till förbundet göra det inom sinom tid . Jag är inte med i någon luftskytte klubb däremot aktiv i många andra föreningar krut , jaktskytteklubb mm, så vill Ulf ha någon oberoende med så är det bara att slå en pling .Tror på en stor bred där alla kan vara med .
vargen66

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Rivoli arment ,mjsk,GSK
Luftvapen favorit: FTP 70 , AA 410 FT

Följande användare vill tacka vargen66 för detta inlägg
Frank69 (29 jul 2011, 18:52)

Inläggav Frank69 29 jul 2011, 18:53

Jag tror att stöd är lika viktigt som engagemang...
Frank69

Inläggav Jazz 29 jul 2011, 22:54

Jag ser en röd tråd igenom allt detta. Så snart någon börjar snacka om ett heltäckande förbund så kommer en massa personer och börjar ifrågasätta reglerna. Är det inte bättre att bilda ett förbund och sedan diskutera vilken sorts tävlingar och då regler till dessa.
:?: :?:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Följande användare vill tacka Jazz för detta inlägg
vargen66 (30 jul 2011, 08:06)

Inläggav Knivsöder 30 jul 2011, 15:02

Jazz skrev:Jag ser en röd tråd igenom allt detta. Så snart någon börjar snacka om ett heltäckande förbund så kommer en massa personer och börjar ifrågasätta reglerna. Är det inte bättre att bilda ett förbund och sedan diskutera vilken sorts tävlingar och då regler till dessa.
:?: :?:

Det är därför jag föreslog en liten "start-styrelse" (tre personer), med fullt förtroende från de inblandade föreningar, som drar i gång det hela. Allt för att minska det käbbel som så ofta tyvärr uppstår.

Efteråt, när allt är uppe och snurrar så kan den styrelsen som då bestämmer starta själva jobbet med skjutgrenar, regler etc..

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Inläggav Silwer 30 jul 2011, 15:19

martinw: är duktig i sitt(och en som håller på 16J, vilket jag ju gör haha) men ibland låter det kanske lite som om vi all sjunker ner i underjorden utan bestämda regler.

Vi ser ju att inget intresse(Mer än från Ulf) finns att bilda nåt hos folk i de klubbar och underklubbar som finns iaf, så jag antar att det faller.

De vill ha sitt för sig till största del.

Jag beklagar det får jag säga, för ni drar inte till er folk som flugor direkt.

Snart ska det väl bråkas igen om vem som ska äga reglerna eller vem som är störst och bäst och därför bör överförmynda en nationell förening.

Tro mig de som är så tysta här är precis sånna, de tycker de är för fina för oss på forumen, men vui har ingen som helst nytta av dem, men det tycks inte gå in.

Vi är inte imponerade helt enkelt, så fort nåt uttrycks så är det rent skit som vem som helst man hör nåt av anbnars kan göra bättre.

Så vänta inte på dem, de är förmodligen på väg till krutskyttebanna just nu iaf.

Nä Ulf ta tag i det här du så får vi se vad det blir och de här i Svenska FT eller vad det nuy hette kan vi ignorera, de varken säger eller tycker nånsin nånting annat än vad de säger till varanndra, totalt misslyckad grej.

Men dt är så här det är va, det skrävvlas masso om klubbarna och träffarna osv, men ingen har en tanke i huvet, ändå sitter vissa och hackar på andra utanför deras kretsar, att vara med i en klubb för att skrävvla kan vem fan som helst.

Nä ut med vedboreglerna nu och få nån ordning på det här, luftvapenSverige sjunker iaf i tävlingsmässiga former.(men dör lär vi inte göra, men inget mer klubbskit för mig iaf)

Det här är sista chansen sen är det över tror jag, em orkar dra släpet när folk bara klagar eller sitter och skvallrar bakom ryggen på varanndra som det ju är i vissa områden.

Och isf får ni ha det så kul i fortsättningen men sluta gå in på forumen och berätta hur lätt allting är och hur man ska aggera osv när inget intresse finns ens för att alla sen dag ska kunna var med.

Nu ska väl nån komma in med varför inte jag gör nåt?

alltså jag kan inte ens få ut en jäkla licens här, vad fan ska jag göra?

Dessutom är jag knappast en person som kan stå upp för tävlande med luftvapen och regelverk med min bakgrund.

Men jag hade lätt hängt på så gott jag kunnat i nåt sånt här, även om det bombat då jag antar att folk är för fina för detta.
Fat sanningen är som en vis person skrev "de är mest lantistroll, men de flesta är trevliga IRL", så är det mot vad ni själva tror.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav martinw 30 jul 2011, 15:50

Det är rätt lustigt att förbundsskapande kommer ungefär hit men inte längre, innan Ulf är det åtminstone tre andra som startat upp och tappat fart.

Jag personligen har släppt rätt mycket runt regler och arrangerande, för mycket gnäll och otacksamma människor. Det är rätt lätt hänt att det blir en enmansarme som bara går på, och det motverkar hela iden med klubbar och tävlingar. Ska jag personligen lägga jobb på förbund krävs lite samsyn på regler från de fem klubbarna, inte så stor ide stt lägga sin fritid på något som i slutändan blir någon tävlingsform som man inte är intresserad av.

Kan dock se finessen med att ha något att ansluta till världsftförbundet nu när VM går i Norge nästa år, så det kanske man får starta innan anmälningstiden går ut...

Gissar att det ändå blir en enmansgrej i slutändan, någon från någon klubbstyrelse som vågar och orkar.
martinw

Inläggav Silwer 30 jul 2011, 16:08

martinw: jag tro du ska försöka en gång till, du behövs definitivt även om du kanske verkar väldigt regelmässig för en som går hema i sandgropen och skjuter lite.

Men du har en jäkla koll på saker kring just delar i det här som få har, du följer och kollar sånt nästan alla struntar i.

Just för ev. internationella regler och uppvisande i vad de är så är du viktig.

allt måste ju inet verka som ett trist regelverk, men varför ska Sverige varas så efterblivet jämt, det här har vi levt med så länge och vi har fan haft et pat tillverkare av luftvapen i modern tid var den ena ännu öjkar, tyvärr för fel marknad för oss, då det mesta gå ut på att imponera på amerikaner.

Men med FX här tycker man att det bara borde vandar på och så var Sverige med så att säga, men de kanske helt skiter i det här bara de får sälja sina hypade grejor liksom.

Nu hoppas jag inte på det då de på senare tid tagit sig tid åtminstonde att få fram ett regulerat vapen, som man väntar att få se i lägre kalibrar än just USA impande.

Det är möjligt tat det är döva öron därifrån med, det vore trist, trots allt tror jag Sverige som i mycket annat kan visa sig var svårare att knäcka än vad många tror även i internationellt luftskytte, även om det är indirekta tävlingar.

Men nånstans måste det börja, jag menar länder som mafiaItalien har internationellt tävlande och de gör inet ett vitten och har ett land som är rena cirkusen som de bor i.

Har Norge nåt klart de med ska vi skämmas, de har fan bara sin jävla olja nåt annat har de aldig haft, skam
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Ulf 02 aug 2011, 09:08

Trevligt se att tråden fick nytt liv en stund :)

I den bästa av världar, var tanken med ett förbund skulle bli en plattform för alla typer skjutgrenar med luftvapen.
Ett organ som samlar dessa under samma tak , och man kan föra samtliga verksamheters talan för kontakt mot myndigheter.
Inte att förbundet ska skapa reglementen , bara sammanställa , och utifrån dessa backa upp exv licensnödvändigheter mot myndigheter, för att få en samsyn på handläggningsgång. En strävan om likasyn på licensbehov.
Lika viktigt nödvändigheten att kunna avregga lv-vapen (som tydligen kan vara bekymmer i vissa län)
Kort & gott samtliga verksamheters kontaktorgan till myndigheterna.(Rättsenheter,Miljö & Hälso,Landsting,Kommuner, Försäkringsbolag osv)

Ävenså sköta statistik från all tävlingsverksamhet (allt till grund för myndighetskontakter: besöksstatistik,geografisk spridning, förekomst,tävlingsaktivitet, etc etc )

Sponsringsmöjligheter från inte minst kommunerna borde kunna bli klart bättre.

Ett i huvudsak mycket kameralt jobb mao.

Summarium var drömmen att göra det lättare för klubbskapande, lättare få tillgång till redan befintliga skjutbanor för var och en,
"sudda" ut de nuvarande långa geografiska avstånden, lägre krav på antal juniorer (initialt) för erhålla bidrag mm mm mm... -->
i ett förbund där man även som enskild person kan söka medlemskap , likt Sv.J-F.

En blygsam mjukstart , för ett miniförbund som aldrig kan jämföras med de 2 redan 150-åriga befintliga jättarna.

Tanken ang reglementen , var att dessa upprättas på klubbnivå , och presenteras på/via förbundet.
Förbundets uppgift var att granska/godkänna detta (via remiss ), och presentera för "myndigheter".

mvh/ Ulf:S personliga "tänk"
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Följande användare vill tacka Ulf för detta inlägg
Frank69 (02 aug 2011, 09:16), Skogshuggarn (02 aug 2011, 11:27), Daniel (02 aug 2011, 15:36), vargen66 (02 aug 2011, 16:13), Don Tomaso (02 aug 2011, 19:11)

Inläggav Frank69 02 aug 2011, 09:18

Är så man nästan blir "tårögd"...
Mycket fint skrivet och det är ju så man vill ha det...
Ett organ som vi alla kan stödja, och även få hjälp genom...
Frank69

Inläggav gubbe 02 aug 2011, 15:24

Ulf skrev:I den bästa av världar, var tanken med ett förbund skulle bli en plattform för alla typer skjutgrenar med luftvapen.
Ett organ som samlar dessa under samma tak , och man kan föra samtliga verksamheters talan för kontakt mot myndigheter.
Inte att förbundet ska skapa reglementen , bara sammanställa , och utifrån dessa backa upp exv licensnödvändigheter mot myndigheter, för att få en samsyn på handläggningsgång. En strävan om likasyn på licensbehov.
Lika viktigt nödvändigheten att kunna avregga lv-vapen (som tydligen kan vara bekymmer i vissa län)
Kort & gott samtliga verksamheters kontaktorgan till myndigheterna.(Rättsenheter,Miljö & Hälso,Landsting,Kommuner, Försäkringsbolag osv)

Ävenså sköta statistik från all tävlingsverksamhet (allt till grund för myndighetskontakter: besöksstatistik,geografisk spridning, förekomst,tävlingsaktivitet, etc etc )

Sponsringsmöjligheter från inte minst kommunerna borde kunna bli klart bättre.

Ett i huvudsak mycket kameralt jobb mao.

Summarium var drömmen att göra det lättare för klubbskapande, lättare få tillgång till redan befintliga skjutbanor för var och en,
"sudda" ut de nuvarande långa geografiska avstånden, lägre krav på antal juniorer (initialt) för erhålla bidrag mm mm mm... -->
i ett förbund där man även som enskild person kan söka medlemskap , likt Sv.J-F.

Jag vet vem jag skulle vilja ha på det kamerala jobbet. Författaren till texten ovan. :smt020
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Jazz 02 aug 2011, 19:34

Ulf är en klippa :Thumbupp:
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav martinw 09 aug 2011, 20:56

Skogshuggaren:

Här kommer den text som vi lutar våra målskyttelicenser mot:

För att följa länken så måste du registera dig.

9 Luftgevärsskytte i Svenska Jägareförbundet
9.1 Inledning
Skyttet sker mot viltfigurer som fallmål och/eller skidskyttemål med en eller
flera prickar. Skyttet genomförs med luftgevär med i kaliber .25 (6,35 mm)
eller klenare och arrangeras som jaktstig med olika antal stationer beroende på
arrangemang.
Fallmålskyttet kan ha två olika inriktningar, dels ett prova på skytte, dels ett
tävlingsskytte. Prova på skyttet är ett introduktionsskytte oftast för ungdomar
vid olika arrangemang med skolor eller på fritiden med jaktskytteklubbar/
jaktvårdskretsar.
Tävlingskyttet genomförs med klassindelning på person och vapen.
9.2 Prova på skyttet
Inga krav på hur det arrangeras.
36
9.3 Tävling
Klassindelning, vapen: Brytvapen/sidspännare och övriga vapen ( kolsyregevär
eller sådant vapen som drivs med annat liknande utskjutningsmedel ).
Klassindelning, person: Jägareförbundets ordinarie klassindelning förutom
juniorklassen. Denna startar året man fyller 15 år. Yngre skjuter i åldersklasser
med ett års intervall upptill året man fyller 15 år. Klasserna under 15 år får
skjuta med stöd.
Tävlingarna genomföres som en jaktstig med stationer. Jaktstigen ska omfatta
40 mål i en hel stig eller 20 mål i en halvstig. På varje station ska 2-4 mål beskjutas.
Skjutavstånd ska variera mellan 10 till 25 meter.
Att tänka på
Arrangera fallmålskyttet så att det blir roligt och skjutvänligt!
martinw

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
Skogshuggarn (09 aug 2011, 21:45)

Inläggav Skogshuggarn 09 aug 2011, 23:18

9.2 Prova på skyttet
Inga krav på hur det arrangeras.

Jag tolkar det som att det finns stort utrymme för både plinking och inskjutning av bössa så länge det finns en skjutledare med i sammanhanget , senaste Laxåplinket måste inrymmas i 9:2 .

Vart har du varit mest aktiv i den här debatten Martin,,Luftvapen eller Airgun ? Under vilken rubrik finns trådarna i ämnet ?
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Jazz 09 aug 2011, 23:55

Jag vet inte om det finns olika regler MartinW. Min klubb är med i sportskytte förbundet och sysslar med tränings skjutning och inte alls med tävlingskytte. Vi får våra Licenser utfärdade för tränings ändamål inget annat. De av oss som tävlar gör det för en annan klubb eller eget initiativ. Dvs vill jag träna med tex ett 17mm luftgevär så kommer klubben att skriva förenings intyg på detta och polisen kommer godkänna samma.
Jazz

Inläggav martinw 10 aug 2011, 00:32

Vad är det ni träningsskjuter för?

Enligt rps finns det ingen möjlighet att få ut luftvapenlicenser för annat än tävling/träning inför tävlingsformer som finns i förbund anslutna till riksorganisation.
Enda lufttävlingsformen som jag vet är ansluten är sjf fallmålsskytte.

Jag gissar att handläggaren som ni får licenserna genom antingen struntar i rps regler eller tolkar dom lite som han/hon vill.
Tidigare fanns möjligheten att få ut träningslicens inför jakt om man hade jaktgevär, men det togs bort för några år sedan.
Kan det kanske vara så att sportskytteförbundet fått igenom något om att man behöver träna inför någon av deras tävlingsformer, fast med luftgevär? Vore super i så fall! (fast underligt då sportskytte borde gå att träna med samma vapen man tävlar med) ((ska det dessutom vara någon logik i övningsskyttet så borde man som inför jaktövning tidigare kräva en kruttävlingsvapenlicens innan man kan få ut en träningslicens))

Problemet med allt det här är ju att om man börjar röra runt i detta och alla sitter i telefon med någon stackare på rps så kommer kanske vissa "friheter" att försvinna.
Det är lite som med detta att vi i västra götaland inte längre kan ta bort våra licenser även om vi trimmar ner vapnet under 10J, och då vet vi att det går utmärkt att ta bort licenser i andra län, men eftersom regeln kommer från rps så innebär allt grävande och gnällande om detta till handläggare att även andra regioner kommer få stopp på licensborttagning.
martinw

Inläggav Skogshuggarn 10 aug 2011, 01:24

Tycker att det är orimligt att tolka texten under 9 Luftgevärsskytte i Svenska Jägareförbundet som att även inskjutning av luftvapen måste ske på fallmål,,det pysslar väl inga seriösa skyttar med . Det är ju allmänt vedertaget att sådant sker på annat mål , tex poängtavla .
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Inläggav Frank69 10 aug 2011, 05:56

martinw skrev:Vad är det ni träningsskjuter för?
Enligt rps finns det ingen möjlighet att få ut luftvapenlicenser för annat än tävling/träning inför tävlingsformer som finns i förbund anslutna till riksorganisation. Enda lufttävlingsformen som jag vet är ansluten är sjf fallmålsskytte.

Räcker det inte med att den lokala klubben har interna tävlingar för att man skall få en korrekt licens...?
Frank69

Inläggav Görgen 10 aug 2011, 06:08

martinw skrev:Vad är det ni träningsskjuter för?

Enligt rps finns det ingen möjlighet att få ut luftvapenlicenser för annat än tävling/träning inför tävlingsformer som finns i förbund anslutna till riksorganisation.
Enda lufttävlingsformen som jag vet är ansluten är sjf fallmålsskytte.

Jag gissar att handläggaren som ni får licenserna genom antingen struntar i rps regler eller tolkar dom lite som han/hon vill.
Tidigare fanns möjligheten att få ut träningslicens inför jakt om man hade jaktgevär, men det togs bort för några år sedan.
Kan det kanske vara så att sportskytteförbundet fått igenom något om att man behöver träna inför någon av deras tävlingsformer, fast med luftgevär? Vore super i så fall! (fast underligt då sportskytte borde gå att träna med samma vapen man tävlar med) ((ska det dessutom vara någon logik i övningsskyttet så borde man som inför jaktövning tidigare kräva en kruttävlingsvapenlicens innan man kan få ut en träningslicens))

Problemet med allt det här är ju att om man börjar röra runt i detta och alla sitter i telefon med någon stackare på rps så kommer kanske vissa "friheter" att försvinna.
Det är lite som med detta att vi i västra götaland inte längre kan ta bort våra licenser även om vi trimmar ner vapnet under 10J, och då vet vi att det går utmärkt att ta bort licenser i andra län, men eftersom regeln kommer från rps så innebär allt grävande och gnällande om detta till handläggare att även andra regioner kommer få stopp på licensborttagning.

Har precis läst igenom det som som jag hittade om licens på luftvapen på RPS hemsida och kan inte hitta någonting om att licens på ett målskjutnings vapen ska vara kopplad till någon tävlingsform. Det som står här under är från RPS hemsida angående vad som gäller för målskjutnings licens.

Luftgevär

5 kap. Behov av skjutvapen för målskjutning
Allmänt
Allmänna råd
Av 2 kap. 3 § vapenförordningen (1996:70) framgår, att en sökande
ska vara aktiv medlem i en skytteförening eller motsvarande organisation
för att få tillstånd till innehav av målskjutningsvapen. För att
ett behov att inneha skjutvapen för målskjutning ska anses föreligga
bör målskjutningen i allmänhet äga rum i regi av en sådan sammanslutning
(huvudorganisation) som anges i bilaga 1 eller en sammanslutning
(distriktsorganisation eller förening) som är ansluten till
och driver verksamhet enligt det reglemente som gäller för någon av
de sammanslutningar (huvudorganisationer) som anges i bilagan eftersom
dessa är godkända utifrån bl.a. aktivitets- och säkerhetssynpunkt.
Det bör också krävas att sökanden är aktiv medlem i en sådan godkänd
sammanslutning samt att denna, inom ramen för sitt reglemente,
bedriver skytte med sådana vapen som ansökan avser. Det bör observeras
att t.ex. en förening kan vara ansluten till fler än en godkänd
sammanslutning.
Målskjutning bör bedrivas i ordnade former, företrädesvis i regi av
en skyttesammanslutning. Sökanden bör ha varit aktiv medlem under
minst de sex senaste månaderna innan tillstånd beviljas och under
denna tid regelmässigt ha deltagit i organisationens skjutningar. Generellt
bör gälla att sammanslutningen, inom ramen för sitt reglemente,
bedriver skytte med ett sådant vapen som ansökan avser samt
ha tillgång till en godkänd skjutbana. Dessa förhållanden bör intygas
av föreningens styrelse eller, efter delegation, av föreningens ordförande
eller sekreterare.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

FöregåendeNästa

Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.